Види речень за метою висловлювання

Про матеріал
Дана розробка буде цікавою для тих філологів, які працюють з текстологічною технологією
Перегляд файлу

Тема: Види речень за метою висловлювання

Прочитайте текст мовчки.

Картинки по запросу фарбований лисНе минуло й півгодини, як довкола майдану нагромадилося звірів і птахів видимо-невидимо. Всі цікаві знати, що се за поява, і всі бояться її, ніхто не сміє приступити до неї. Стоять здалека, тремтять і тільки чекають хвилі, щоб дати драпака.

Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво:

— Любі мої! Не бійтеся мене! Приступіть ближче, я маю вам щось дуже важне сказати.

Але звірі не підходили, і тільки Ведмідь, ледво-не-ледво переводячи дух, запитав:

— А ти ж хто такий?

— Приступіть ближче, я вам усе розповім, — лагідно і солодко говорив Лис. Звірі трохи наблизилися до нього, але зовсім близько не важилися.

— Слухайте, любі мої, — говорив Лис Микита, — і тіштеся! Сьогодні рано святий Миколай уліпив мене з небесної глини — придивіться, яка вона блакитна! І, ожививши мене своїм духом, мовив:

— Звіре Остромисле! В звірячім царстві запанував нелад, несправедливий суд і неспокій. Ніхто там не певний свойого життя і свойого добра. Іди на землю і будь звірячим царем, заводи лад, суди по правді і не допускай нікому кривдити моїх звірів!

Почувши се, звірі аж у долоні сплеснули.

— Ой господи! Так се ти маєш бути наш добродій, наш цар?

— Так, дітоньки, — поважно мовив Лис Микита.

Нечувана радість запанувала в звірячім царстві. 

 

І. Мовленнєві підзавдання

Прочитайте текст. Дайте відповіді на запитання.

1. Що вам відомо про Святого Миколая?

2. Яким треба бути, аби отримати подарунок від Святого Миколая?

3. Кого називають добродієм?

4. Як жила спільність звірів?

5. Як краще жити в колективі?

6. Виведіть правила дружнього співіснування в суспільстві.

7. Підберіть заголовок до даного висловлювання. Що він виражатиме: основну думку, тему чи ім’я головного героя?

8. Доведіть, що дане висловлювання є текстом.

9. Сформулюйте основну думку тексту.

10. З’ясуйте тип мовлення. Який стиль мовлення використав автор?

 

ІІ. Мовні підзавдання

1. Прочитаймо цей текст за ролями, обираючи інтонацію, указану автором.

2. Знайдіть окличні речення. Поясніть розділові знаки в кінці речення. Свою думку обґрунтуйте. Чи можна на їх місці поставити крапку? Чому?

3.Чи допускається постановка двох розділових знаків? У яких випадках?

4. Знайдіть неокличні речення. Що ви поставите в кінці них? Свою відповідь аргументуйте.

5. Розмежуйте функції кожного виду речення. Зробіть висновок. Свої думки звірте з підручником.

 

ІІІ. Супровідні підзавдання

1. Поясніть правопис слів Ведмідь, Остромисл, Лис Микита.

2. Обгрунтуйте написання префіксів у словах  здалека, сплеснули.

3. Як ви розумієте вислови «дати драпака», «судити по правді»? Як їх називають в українській мові?

4. Зверніть увагу на виділені слова. Назвіть частини мови. Чому в одних випадках ми пишемо не зі словами разом, а в інших окремо?

5. Випишіть речення, виділене курсивом. Підкресліть головні члени речення. Чим вони виражені? Яка особливість даного речення? Чому  в речення немає підмета? Як називаються такі речення?

 

ІV. Перспективні завдання   

1. Пригадайте кінцівку даної  казки. Чи згодні ви з версією автора?

2. Чи завжди за найменшу провину треба карати смертю?

3. Чи можете ви пробачити брехню ?

4. А: Створіть власну кінцівку казки, уживаючи різні речення за метою висловлювання.

    Б: Продовжіть діалог Лиса Микити-Остромисла із мешканцями лісу, уживаючи різні речення  за метою висловлювання.

 

 

 

 

doc
Додано
25 березня 2021
Переглядів
516
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку