Види складнопідрядних речень. Тренувальні вправи.

Про матеріал
Мета: систематизувати та узагальнити набуті знання про складнопідрядне речення, його види; розвивати вміння й навички визначення видів підрядних частин, синтаксичного розбору речення; виховувати вміння колективної та групової роботи, почуття відповідальності за справу. Тип уроку: узагальнення й систематизація знань. Обладнання: підручник,конспект уроку, презентація, мультимедійна дошка.
Перегляд файлу

  Види складнопідрядних речень. Тренувальні вправи.

       9 клас

Мета: систематизувати та узагальнити набуті знання про складнопідрядне речення, його види; розвивати вміння й навички визначення видів підрядних частин, синтаксичного               розбору речення; виховувати вміння колективної та групової роботи, почуття відповідальності за справу.

 

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань.

 

Обладнання: підручник,конспект уроку, презентація, мультимедійна дошка.             

 

 

     Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

   Оголошення теми й мети уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

1. Орфографічна хвилинка (правопис і та и в основах українських слів).

   

Випишіть у ліву колонку слова зі вставленою буквою і, у праву — із и.

Щ...т, ск...ртоправ, сн...п, ч...тко, пок...с, ч...сто, ш...шкар, окр...п,

др...жджі, заб...рати, слідоп...т, розк...ш, підп...рка, підп...рати,

самоск...д, кор...сно, пог...дний, гр...б (рослина), ш...стдесят, св...нар,

ш...роко, заст...байте (наказовий спосіб).

Ключ. З останніх букв прочитаєте другу частину вислову О.Довженка:                 “Життя таке коротке... поспішайте робити добро”             

Словникова робота:

*скиртоправ - те саме, що скиртувальник. Людина, яка під час косовиці розрівнює солому , а потім вивершує скирту, надаючи її верхівці овальну форму;

ишкар - пташка, яка зимує в Україні; бувають ялинкові й соснові шишкарі.

 

2. Бліцопитування:

    - які складні речення називаються складнопідрядними?

    - з яких частин складається СПР?

    - від якої частини речення ставиться питання?

    - де може “стояти” підрядна частина відносно головної?

    - за допомогою чого з’єднуються частини СПР?

    - чим відрізняються сполучні слова від сполучників?

    - на питання яких членів речення відповідають підрядні частини?

    - назвіть види підрядних речень?

    -на які питання відповідають підрядні означальні, з’ясувальні,  обставинні?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності ( тренувальні вправи).

 

1. Вправа “Два — чотири- усі разом”.

    Запишіть речення. Визначте головну та підрядну частини, засоби їх  зв’язку,

   вид СПР.      

 1 група. Мої батьки найбільше люблять гуляти парками, де є фонтани.

 2 група. Хочеться, щоб діти були  мандрівниками й творцями цього світу.

 3 група. Тоді, коли сонце торкнулося вершечків дерев, спалахнуло листя.

 

2. Вправа “Коло думок”.

    Поміркуйте, чому вважаємо, що в наведених реченнях підрядні частини    різних видів, хоча  кожну з них з’єднано словом КОЛИ:

- Повернуся, коли вщухне дощ.

- Не знаю, коли досягну бажаної мети.

- Був час, коли я хотів залишити спорт.

 

3. Вправа “Конструктор” ( робота з підручником: вправа 200 - письмово).

 

4. Вправа “Редактор”.

    Знайдіть помилки в побудові СПР. Відредагуйте їх. Виконайте повний синтаксичний розбір 2 речення.

Двері були відчинені, з яких вийшли старшокласники.

До поляни залишилося сто метрів, на якій росло багато грибів.

Оратор своєю промовою зацікавив слухачів, яка всіх схвилювала.

 

IV. Закріплення знань.

   

 Тестові завдання.

1. Складним є речення:

    а) яке містить одну граматичну основу, є поширеним і двоскладним;         

    б) яке містить 1 граматичну основу і є ускладненим;

    в)яке складається з двох або більше граматичних основ, з’єднаних сполучниками або               інтонацією.

2.Складні речення поділяються на : 

    а) поширені й непоширені;

    б) сполучникові й безсполучникові;

    в) повні й неповні.

3. Складнопідрядним називається речення:

    а) яке складається з двох   нерівноправних частин;

    б)  яке складається з двох ускладнених частин;

    в) яке складається з двох рівноправних частин.

4. З яких частин складається складнопідрядне речення:

    а) двох рівноправних;

    б) двох однорідних;

    в) головного і підрядного.

5. Від якої частини складнопідрядного речення ставиться питання?

    а) головної;

    б) останньої;

    в) підрядної.

6. За допомогою чого з’єднуються частини складнопідрядного речення?

    а) інтонацій, сполучників сурядності, сполучних слів;

    б) інтонації, сполучників підрядності, сполучних слів;

    в) інтонації, сполучників сурядності й підрядності.

7. Яких видів бувають складнопідрядні речення?

    а) означальні, відповідальні, розповідні;

    б) означальні,з’ясувальні, обставинні;

    в) з’ясувальні, обставинні, розповідні.

8. На питання яких членів речення відповідають підрядні частини при визначенні їх виду?

    а) однорідних;

    б) другорядних;

    в) головних.

9. Установіть відповідність:

     А. Підрядне означальне.              1. Нехай же всі про те почують, що розповів                                                                                     Дніпро мені.

     Б. Підрядне з’ясувальне.              2. Україна моя починається там, де доля моя                                                                                     усміхається.

     В. Підрядне обставинне.              3. Я живу в країні, яка нікуди мене від себе                                                                                     не відпустить.

 

V. Підсумок уроку.

  

 Рефлексія .

- Сьогодні на уроці я працював над темою........;

- я повторив......;

- мені було важко......;

- мені було легко.....;

- тепер я знаю й можу.....

 

VI. Домашнє завдання: із драми “Наталка Полтавка” випишіть по два речення: з підрядними означальними, з’ясувальними, обставинними.                        

 

 

 

 

 

 

 

       

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з української мови

“Види складнопідрядних речень. Тренувальні вправи”

 9 клас

 

 

Підготувала:

вчитель української 

мови та літератури Швидка І.Г.

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг

2024

doc
Додав(-ла)
Швидка Інна
Додано
9 грудня
Переглядів
196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку