Відкрите заняття на тему: "Мовні норми у професійнному спілкуванні.Культура спілкування майбутнього фахівця" куванні. Культура спілкування

Про матеріал
Дані рекомендації допоможуть забезпечити належний рівень володіння лексичними, орфоепічними, орфографічними, граматичними, стилістичними нормами сучасної ділової української мови. Подається заняття з використанням інноваційних технологій.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Вінницький коледж

Національного університету харчових технологій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

відкритого заняття

з української мови

(за професійним спрямуванням) на тему:

«Мовні норми у професійному спілкуванні. Культура спілкування майбутнього фахівця»

 

 

 

 

 

 

Викладач: В.В.Білоус

 

 

 

 

Вінниця 2019

План заняття

Навчальна дисципліна: Українська мова (за професійним спрямуванням)

Група: 3 ОВ

Дата проведення : 27.03.2019 р.

Вид заняття : практичне заняття з використанням інноваційних технологій

Аудиторія № 244

Тема заняття: Мовні норми у професійному спілкуванні. Культура спілкування майбутнього фахівця.

Мета: 1.Навчальна : забезпечити належний рівень володіння лексичними, орфоепічними, орфографічними, граматичними, стилістичними нормами сучасної ділової української мови; сформувати знання про  поняття «спілкування», «професійна етика»; визначити сутність і зміст етики ділового спілкування, етичні норми і нормативи.

2.Виховна: збагачувати словниковий запас; виховувати  високорозвинену особистість, комунікабельну, відкриту до діалогу, толерантну.

3.Розвиваюча: розвивати навички використання набутих знань у процесі ділового спілкування.

Методичне спрямування заняття: використання інноваційних технологій навчання з метою формування у студентів правильного мовлення.

Методи навчання: слово викладача, евристична бесіда, проблемна бесіда, метод «Асоціативний кущ», «Мозковий штурм», «Прес», робота в малих групах, рольова гра «Співбесіда», рефлексія, ТЗН.

Методи контролю знань: усне індивідуальне та фронтальне опитування, письмові завдання.

Міжпредметні зв’язки: зв'язок  з етикою, менеджментом, філософією, психологією.

Методичне та матеріальне забезпечення заняття: портрет Т.Г.Шевченка як основоположника сучасної української літературної мови, виставка книг, вислови, робоча програма, план – конспект, підручники, таблиці,ТЗН, презентація «Етика ділового мовлення»

 

Література :

1.Авраменко О.М. 100 експрес – уроків української / О.М. Авраменко. –К.: Книголав, 2016. – 192с.

2.  Гриценко Т.Б. Етика ділового спілкування/ Т.Б. Гриценко. - Навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури, 2007. - 344 с.

3.Зубков М.Г. Сучасна українська ділова мова / М.Г. Зубков.  - Харків: Торсінг, 2005. -  С. 178-187.

4. Погиба Л.Г. Українська мова професійного спілкування (самостійна та індивідуальна робота) / Л.Г. Погиба, Л.М.Голіченко, І.В.Житар. – К. : Кондор – Видавництво, 2014. – 190 с.

5.Шевчук С.В. Сучасні ділові папери / С.В. Шевчук. – К.: «А.С.К» 2006. –  400с.

 

Ключові слова: етика,етикет, комунікація, спілкування, мовлення.

 

Компетентності: інформаційно – комунікативна, мовна, загальнокультурна, математична, підприємницька.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  заняття:

1.Організаційний момент: 3хв.

  - привітання студентів;

  - перевірка готовності до заняття студентів, аудиторії та обладнання.

 

2.  Актуалізація опорних знань: 7хв.

Метод «Асоціативний кущ»:                                                                                                                                       1 група  - до слова «Мовлення

2 група – до слова «Спілкування

3 група  - до слова «Етика»

3. Вивчення нового матеріалу: 55хв.

3.1. Повідомлення теми і мети заняття

«Мозковий штурм»

Поясніть, як ви розумієте зміст крилатих висловів. Який з поданих висловів найбільш повно розкриває особливості мовленнєвого етикету? Чому?

Немає більшої грубості, ніж переривати іншого під час його виступу (Локк).

Уміння вести розмову – це талант (Стендаль).

Мовчазність і скромність – якості, дуже потрібні для розмови (Монтень).

Хто ні про що не запитує, той нічому не вчиться (Фуллер)

(Відповіді студентів)

Викладач

Що означає знати мову професії? Це — вільно володіти лексикою свого фаху, нею послуговуватися. Мовні знання — один з основних компонентів професійної підготовки. Оскільки мова виражає думку, є засобом пізнання й діяльності, то правильному професійному  спілкуванню  людина вчиться все своє життя.


 Здатність до спілкування завжди була однією з найважливіших людських якостей. До людей, які легко вступають у контакт і вміють привернути увагу до себе, ставляться із симпатією. Із замкнутими людьми намагаються обмежити контакти або взагалі уникати їх.
 Мета сьогоднішнього заняття — сформувати знання про  поняття «спілкування», «професійна етика»; визначити сутність і зміст етики ділового спілкування, етичні норми і нормативи; розвивати навички використання набутих знань у процесі ділового спілкування.

У результаті вивчення даної теми ви повинні знати: основні функції, рівні ділового спілкування, види міжособистісних стосунків; володіти прийомами мислення та мовлення, збагачувати індивідуальний словник, уміти правильно сприймати партнера, правильно читати, осмислювати й опрацьовувати текст, уміти редагувати текст.

1.Мовна норма. Види мовних норм

1.Що таке мовна норма?

2. З’ясуйте, які мовні норми регулюють:

а) можливість використання слів відповідно до семантичних відтінків, закономірностей лексичної сполучуваності;

б)доцільність використання мовних одиниць відповідно до умов спілкування;

в) правильність вимови;

г) правильність написання слів;

ґ) уживання розділових знаків;

д)вживання граматичних форм слів, побудову словосполучень і речень;

е) запис звуків на письмі;

є) наголошування слів.

Ознакою культури спілкування є правильна вимова слів, часто  вживаних  під   час   ведення  переговорів,  установлення  ділових контактів, вирішення економічних, господарських питань.

Вправа 6 (с.225) Поставте наголос у словах. Які з наведених слів можуть мати дублетний (подвійний)?

Адресний, помилка, завдання, пристрій, живопис, літопис, зразковий, розходження, питання, звертання, зібрання, роздобуток, каталог, корисний, черговий, новий, процент, фаховий, видання, випадок, виснажний, красити, повідомник, стовідсотковий.

Вправа  Які б зауваження Ви зробили своєму співбесіднику, якщо б він уживав такі слова чи словосполучення під час розмови?

   Ви переплутали адрес.               ______________________________________

   Вибачаюсь!                                  ______________________________________

   До зустрічі слідуючого тижня.  ______________________________________

   Я розділяю Ваш смуток.            ______________________________________

   Я загадаю Вам питання.              _____________________________________

   По якому ділу Ви до мене.         ______________________________________

   Скажіть, будь ласка, скільки годин?__________________________________

   Дозвольте подякувати Вас.        ______________________________________

 

 

Вправа.  Виправте стилістичні помилки у словосполученнях.

Поступати в університет, поступати таким чином, по причині нехватки часу,поступає інформація, приводити приклади, не дивлячись на, при наявності справки, мова йде про недостатки у роботі, зробити заключення, і так дальше, податкові льготи, розходи на канцелярські приладдя, прийдеться прикласти зусиль, працювати по сумісництву, по закону, соблюдати порядок.

 

Вправа.  Розкрийте дужки, вживаючи присудок у формі минулого часу.

 Усі троє (отримати повідомлення) в Національний банк України. В огляді – конкурсі народної творчості (взяти участь) понад 50 аматорських колективів району. Більшість тем цього номера (бути підказаними) читачами журналу. Частина студентів вже (поїхати) на практику. Про акцію «Людина року» (повідомити) і телевізійна реклама, і численні публікації в пресі, і відповідний сайт в Інтернеті. До складу журі  (увійти) (увійшли) 15 осіб.

 

Вправа 259 (с.298) Утворіть сполучення «прийменник + іменник» за допомогою прийменників по, на, за, від, в(у), через, після, з. Визначте відмінок іменника.

А. Ім’я, професія, замовлення, адреса, народження, вимога, час, освіта, потреба.

Б. Зразок, обставини, автор, використання, доказ, бажання, справи, список, думка, закон.

 

Вправа. Запишіть числівники словами, узгодивши з ними іменники.

 187 (підприємець), на 57 (стілець), у 28 (фірма), від 900 штук, з 12 (колега), від 254 %, над 15 (річка), 425 га, 179 грн.

 

 

2. Культура професійного спілкування

 

Розкрийте значення понять етикет, мовленнєвий етикет, культура спілкування? (студенти отримали випереджальне завдання)

 

Етикет - це система правил поводження та формул увічливості, усталених людьми на підґрунті особливостей свого національного менталітету, уявлень про доцільність і красу.

Діловий  або службовий етикет – норми, які регулюють стиль роботи, манеру  поведінки і спілкування при вирішенні ділових проблем; це встановлений порядок і норми  взаємовідносин на службі, з керівництвом, у відносинах між колегами, партнерами, клієнтами

Ділові відносини – відносини між суб’єктами ділової сфери суспільного буття.

Етика  ділових  відносин – система знань про моральні засади ділових відносин.

       Мовний етикет – це набір засобів вираження ввічливого ставлення до людей.

       Мовленнєвий етикетце національно - специфічні правила мовленнєвої поведінки, які реалізуються в системі стійких формул і висловів, що рекомендуються для висловлення подяки, прощання тощо в різних ситуаціях ввічливого контакту зі співбесідником, зокрема, під час привітання, знайомства, звертання тощо.

Стандартні, стереотипні мовні формули (штампи) вживаються в типових ситуаціях професійного спрямування. Їх щоразу не треба вигадувати, щось нове винаходити, витворювати якісь особливі слова та звороти для вираження уваги й чемності. Для кожної стандартної ситуації професійного спілкування існує впорядкована сукупність знаків уваги.  Феномен людського спілкування є явищем складним, синкретичним. У ньому тісно переплетені  соціальні, психологічні та мовні чинники.

 

  • Назвіть типові формули привітання, прощання, прохання, вибачення?

(Добрий день! Добридень !Доброго ранку! Добрий вечір! Здрастуйте! Привіт! Вітаю (тебе; Вас)! Радий (тебе; Вас) вітати! Моє шанування! До побачення! Бувайте здорові! На все добре! Щасливо! Вибачте! Пробачте! Будьте ласкаві! Ласкаво прошу! Прошу!

 

3. Етика ділових взаємин керівника з підлеглими

Ефективність, успіх роботи організації багато в чому залежать від її керівників, визначаються їхніми поведінкою і моральними якостями. Не випадково американці кажуть, що краще витратити десять тисяч доларів на пошуки розумного, вихованого менеджера, який вміє працювати з людьми, аніж потім витрачати сто тисяч доларів через поганого керівника, який не може встановити нормальні стосунки з працівниками та клієнтами. Існує два підходи до оцінки діяльності керівника. Перший (класичний підхід) полягає в тому, що керівники оцінюються за професійними і діловими якостями. Другий акцентує увагу на особистісних якостях керівника, стилі його поведінки. Абсолютизація того чи іншого підходу призводить до зниження управлінської діяльності та ефективності діяльності організації в цілому. Поєднання професійних, ділових та особистісних якостей є умовою успішної діяльності менеджера (керівника).

Змоделюйте співбесіду, яка відбувається між керівником установи та особою, яка працевлаштовується за фахом.

Рольова гра «Співбесіда»

 

Працівник. Добрий день. Мене звуть  Борух Дмитро Петрович я надіслав Вам резюме і сьогодні у нас призначена співбесіда.

Директор. Добрий день, Дмитре,  я познайомилась з вашим резюме, але я маю декілька запитань до Вас.

  1. Чому Вас зацікавила робота менеджера з реклами?

Працівник.(тому, що вона дає можливість кар’єрного росту і я буду мати можливість працювати з людьми)

  1. А чому Ви обрали саме нашу компанію «Айтек»?

(я знаю, що ваша компанія є лідером на ринку послуг і мене цікавить стабільна робота)

  1. Які Ваші сильні сторони характеру?(можу сказати, що я комунікабельний, маю організаторські здібності, вмію працювати в колективі)
  2. А якщо поставитися критично. Чи є у Вас недоліки? (звичайно, як у кожної людини в мене є недоліки, але вони жодним чином не впливають на мою роботу)

Зрозуміло.

  1. Які Ваші досягнення на попередній роботі? (на попередній роботі я розробив проект зі створення філії провідного рекламного агентства у нашому місті).
  2. Дмитре, як довго Ви плануєте працювати в нашій компанії? (для початку я хотів би попрацювати, щоб зрозуміти чи подобається колектив, чи цікаві завдання доведеться вирішувати в роботі)
  3. А ви готові почати працювати прямо сьогодні?(сьогодні напевно, що ні, мені потрібно підготуватися, вивчити вашу компанію, але якщо необхідно я можу почати сьогодні.)
  4. На яку заробітну плату Ви розраховуєте? (я розраховую на заробітну плату в розмірі 5 000 гривень)
  5. Дякую за відповіді. Чи є у Вас запитання до мене? (так, який у мене буде робочий графік?)
  6. Ми  працюємо 5 днів на тиждень з 900 – 17 00 .(добре це мене влаштовує)
  7. А чи є можливість кар’єрного росту? Так , ми плануємо відкривати філії компанії у нашому регіоні,  але все залежить від Вас.
  8. Ми повідомимо Вас, коли ви зможете приступити до роботи.

До побачення.(Директор)

До побачення.(Працівник)

Викладач

1. До якого виду належить ця бесіда?

2. Від чого залежить ефективність бесід такого типу?

Принципи ділового етикету

  • пунктуальність (вчасно виконуйте роботу);
  • конфіденційність (не говоріть зайвого);
  •  ввічливість, привітність і доброзичливість;
  •  уважне ставлення до оточуючих (турбуйтеся про інших, а не тільки про себе);
  •  зовнішній вигляд (умійте правильно одягатися);
  • грамотність (говоріть і пишіть правильною мовою).

 

Вправа 5 Продовжте речення. У якій етикетній ситуації ними можна скористатися?

  1. Я переконаний, що …. (вислов.влас.погл)
  2. Мені здається, що   …. (вислов.влас.погл)
  3. Як на мене, то …. (сумнів)
  4. Мушу зауважити, що ….  (зауваження)
  5. Я іншої думки щодо …. (вислов.влас.погл)
  6. На завершення вважаю за доцільне ще раз ….  (вислов.влас.погл)

4. Етика ділових відносин з клієнтами та партнерами по бізнесу

Просування товару на ринок є одним з найважливіших обов’язків менеджера. Для того, щоб успішно здійснювати його продаж, менеджер повинен розробляти стратегію спілкування та взаємодії з клієнтами. Для цього йому необхідно відповісти на такі запитання: “Що я знаю про клієнта? Які у нього потреби? Яка інформація допоможе краще задовольнити потреби клієнта? Як клієнт оцінює організацію та її товар, її сильні та слабкі сторони? Як можна закріпити відданість клієнта своїй організації і завдяки цьому збільшити прибуток?

Дослідницько – пошуковий проект  студентів «Моя реклама»

Проблемна бесіда

  • Назвіть етичні норми в менеджменті?

(Уміння контактувати з людьми. Щоб мати успіх в бізнесі, потрібно вміти зосередитися і раціонально використовувати час. Хто хоче стати фахівцем у галузі вирішення будь – яких завдань бізнесу, треба навчитися визначати пріоритети. Важливо вміти долати бар’єри в спілкуванні між людьми, створювати умови для постійного професійного зростання працівника, незалежно від посади, віку, досвіду тощо.)

Виправте помилки у репліках співрозмовників. Запишіть відредагований уривок телефонної розмови.

  • Алло! Юридична фірма «Сучасний правник».
  • Добрий день. А хто це?
  • Консультант Верета Наталія Сергіївна. Слухаю Вас.
  • Наталія Сергіївна! Мені потрібні услуги адвоката. Чи є у Вас?
  • Звісно. Ми надаємо адвокатські послуги. Ваші власні інтереси захищатиме досвідчений адвокат.

5. Етикет телефонної  ділової  розмови

 (студенти отримали випереджальне завдання)

Метод «Прес»

  1. Чому потрібно грамотно говорити по телефону?
  2. Як потрібно готуватися до ділової телефонної розмови?
  3. Назвіть чинники, які впливають на успіх ділової телефонної бесіди?
  4. З яких етапів складається телефонна розмова?

 

Вправа 6  Правильно зверніться до свого співрозмовника, вживаючи потрібну форму іменника, 3 – 4 введіть у речення як звертання. Поясніть розділові знаки.

Ігор Станіславович, сестра Ольга, пан ректор, Дмитро Сергійович, Ольга Миколаївна, товариш капітан, добродійка Соломія, Юлія Віталіївна, Денис Ярославович.

Узагальнення та систематизація вивченого: 10хв.

Спілкування — основна форма людського буття. Його відсутність чи недостатність може деформувати людську особистість. Спілкування є основою практично всіх наших дій, служить життєво важливій меті встановлення взаємозв’язків і співпраці.

 Виконання тестового завдання:

1 Спілкування — це:

а) найважливіший, універсальний засіб організації та координації всіх видів суспільної діяльності;

б) процес, який відбувається в певній аудиторії і в певних часових рамках;

в) один із видів соціальної взаємодії, в основі якого лежить обмін думками, почуттями, волевиявленнями з метою інформування;

г) спосіб та засіб реалізації мови.

 

2 За усної форми спілкування зазвичай виграє :

а) той, хто мовчить;

б) той, хто перетворює своє мовлення в монолог;

в) той, хто веде діалог;

г) той, хто жестикулює.

3 Стандартну черговість фраз у зверненні до незнайомої людини наведено в рядку:

а) Пробачте, що затримую Вас... Доброго ранку! Скажіть, будь ласка... Хай щастить!

б) Чи не могли б Ви сказати... Бувайте здорові!

в) Добрий день! Чи не могли б Ви сказати... Даруйте, що завдав Вам клопоту... До побачення!

г) Даруйте, що завдаю Вам клопоту... Скажіть, чи... Усього найкращого!

4 Професійна етика – це:

а) кодекси поведінки;

б) конкретно визначений набір моральних норм, який слугує керівництвом поведінки в тій чи іншій професійній діяльності;

в) етика фахівця;

г) наука про мораль.

5. По телефону висловити вітання зі святом чи сімейною подією можна:

а) тільки близьким друзям та знайомим;

б) будь – кому;

в) людям, з якими підтримуєш офіційні стосунки, колегам, діловим партнерам.

6. Попросити про послугу по телефону можна:

а) будь – кого;

б) близьку людину та людину, рівну вам за службовим становищем;

в) про послугу треба просити тільки під час особистої зустрічі.

 

Підсумки, оцінювання:3 хв.

 

Повідомлення домашнього завдання : 2 хв.

Завдання 266, 267 с.300 - 301

1

 

docx
Додано
30 вересня 2019
Переглядів
3463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку