Відкритий
урок
з математики
4 клас
Тема: додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Повторення вивченого.
Мета: сьогодні ми будемо закріплювати вміння додавати і віднімати багатоцифрові числа; розв’язувати задачі та рівняння; розвиватимемо логічне мислення.
Хід уроку
І Організаційний момент
-Запрошую Вас у цікаву подорож до країни Математики. На чому ми можемо подорожувати?
-Пропоную Вам відправитись у морську подорож на цьому кораблі. У нашу подорож відправиться команда Кмітливих.
-Щоб вирушити нам у подорож треба нам обрати капітана корабля, щоб він підготував наш корабель до подорожі. А хто буде капітаном, ми зараз дізнаємося. Зараз запропонуємо двом учням пройти таке випробування. Хто впорається швидко і правильно, той і буде капітаном.
760-260 |
340 |
540 |
440 |
2350+150 |
2450 |
2500 |
2400 |
930-27 |
903 |
923 |
913 |
1450+210 |
1560 |
1660 |
2660 |
900-390 |
490 |
410 |
510 |
780-48 |
732 |
742 |
748 |
ІІ Представлення команди
Капітан: Команда! До подорожі готова?
Наш девіз:
Винахідливі завжди
Сухими вийдуть із води
Важких завдань для нас немає,
Сьогодні ми перемагаєм.
Вчитель: Перше завдання ми виконали. Корабель готовий. Але у нашої команди, мабуть, є і свої шанувальники. Зараз ми це перевіримо за допомогою Усного рахунку.
1.Усний рахунок
-А чи візьме наших шанувальників у плавання капітан?
Вчитель: Для того, щоб потрапити на корабель, пасажирам треба придбати квиток. Для того, щоб придбати квитки проведемо Математичний диктант.
2.Математичний диктант
161 235, 199 199, 16 405, 20 003, 61 009, 115 095, 131 025, 134 005, 125 225, 10 001, 116 042.
-Розкласти на доданки; скільки десятків? Сотень? Тисяч?
Вчитель: Ось ми уже усі придбали квитки на корабель. А тепер треба піднятись, а щоб піднятися, то треба перейти.
3.Математичний ланцюжок
5 × 8 / 10 × 4 + 4 + 20 / 8 × 100 + 50 ? (550)
2000 + 5000 + 3000 +10000 – 3000 – 2000 – 4000 – 3000 = 3000
Вчитель: Всі піднялись уже на палубу. Вирушаємо у подорож. Але, щоб попливти, треба підняти якір. Щоб підняти якір, треба виконати таке завдання.
4.Побудова з геометричних фігур (у групах)
-Порахуйте скільки геометричних фігур. Відповідь показати цифрою.
5.Каліграфічна хвилинка
Вчитель: Нарешті, команда та пасажири готові. І ми вирушаємо в подорож. Мета нашої подорожі – досягти порту Перемого. Ми познайомимося із мешканцями цього острова. На нашому шляху Математичним океаном буде чимало несподіванок та труднощів. Давайте поглянемо на наш корабель і вирушимо до першого пункту.
ІІІ Обчислювальний острів
-Тут мешкають гноми, які дуже люблять цікаві математичні завдання. Вони підготували для нас цікаві приклади, які треба нам розв’язати.
56 453 – 47 162 = 9 291 140 639 – 72 405 = 68 234
19 367 + 8 436 = 27 803 29 400 + 42 306 = 71 706
Ведучий: Наступне завдання наших Гномів таке: потрібно порівняти числа.
161 405 > 16 405 12 625 < 121 625
172 603 > 172 063 305 620 > 305 602
ІV Конкурс «Мис Задачний»
-Ми наближаємось до мису Задачного. Тут розташоване рибальське селище. На березі ми зустріли двох рибалок, які попросили нас порахувати вагу спійманої риби.
(Вони сперечаються хто більше з них зловив, і скільки буде риби разом?)
Задача
Перший рибалка зловив 526 рибин, а другий на 129 рибин менше. Скільки риби вони зловили разом?
І – 526 р.
ІІ - ? на 129 р. менше ?
ІІІ - ? на 32 р. більше
1)526 – 129 = 397 (р.) – 2 рибалка
2)526 + 397 = 923 (р.) – разом 1 і 2
3)923 + 32 = 955 (р.) – 3 рибалка
Ведучий: Коли ми рахували рибу, то до нас підійшов старий рибалка, який багато ходив на вітрилах, пропонує нам розв’язати задачу.
Задача
На виготовлення 3 човнів потрібно 27 колод. Скільки потрібно колод для виготовлення 5 човнів?
1)27 / 3 = 9 (к.) – на 1 човен
2)9 × 5 = 45 (к.) – на 5 човнів
Вчитель: Подорожуємо по Математичному океані далі. Коли звідки не візьмись небо затягнулося чорними хмарами, шалений вітер налетів, і на морі почався шторм. Щоб швидко пройшов цей штурм проведемо…
V Мозковий штурм
Готові? Тоді рушаймо!
-Молодці! Мозковий штурм ви витримали всі. Вітер вщух, на небі з’явилося сонечко і Математичний океан наш заспокоївся. Ми спокійно можемо подорожувати далі.
VI «Острів невідомих»
Вчитель: Пливемо ми далі, аж тут нам на горизонті з’являється острів «невідомий». Щоб зійти на цей острів треба розв’язати нам рівняння.
х + 34 013 = 764 354 х – 20 244 = 45 645
х = 764 354 – 34 013 х = 45 645 + 20 244
х = 730 341 х = 65 889
730 341 + 34 013 = 764 354 65 889 – 20 244 = 45 645
-Послухайте казку про рівняння. (Додаток А)
VII Фортеця піратів «Одноногий сільвер» (в групах)
-Щоб продовжити подорож, треба обійти фортецю піратів «Одноногий сільвер». Необхідно розв’язати ребуси.
Г 1 а – година В і 3 - вітри
Р 1 а – родина Гос 3 й - гострий
3 кутник - 7 я – сім’я
VIII Конкурс «Старовинна пляшка»
-Скільки ж математичних кілометрів ми ж сьогодні пропливли, все ближче до порту «Перемога». А що ж це за незнайомий предмет на нашому шляху? Це, мабуть, старовинна пляшка. А в ній цікаве повідомлення. Певно, якийсь математик вирішив повідомити нам про те, як за часів Київської Русі вміли додавати та віднімати способом округлення.
38 + 18 = 56 47 + 99 = 146 360 – 37 = 323
38 + 20 = 58 47 + 100 = 147 360 – 40 = 320
58 – 2 = 56 147 – 1 = 146 320 + 3 = 323
92 – 46 = 46 485 + 198 = 683
92 – 50 = 42 485 + 200 = 685
42 + 4 = 46 685 – 2 = 683
ІХ Підсумок уроку
Оцінювання
Д/з
Додаток А
КАЗКА ПРО МАЛЕНЬКЕ РІВНЯННЯ
У дрімучому лісі жило собі Маленьке Рівняння, яке завжди носило табличку, на якій було написано: «Розв’яжи!». Хоч рівняння було і невелике, але його ніхто не міг розв’язати. Воно пишалося своєю чарівною силою: той, хто його зможе розв’язати, буде вміти розв’язувати усі рівняння.
Одного сонячного дня, блукаючи лісом, Маленьке Рівняння вийшло на дорогу, що вела в село. Воно дуже зрадило і побігло по ній. В селі була школа, куди і потрапило Маленьке Рівняння. Дочекавшись уроку, воно заховалося у підручнику з математики і чекало своєї черги. Коли учні дійшли до нього, то довго не могли розв’язати. Маленькому Рівнянню дуже хотілося застосувати свою чарівну силу.
І ось нарешті школярі здогадалися, як знайти його розв’язок. Не підозрюючи ні про що, вони розв’язували одне рівняння за іншим, відчуваючи від цього задоволення і впевненість. Усі рівняння для них були простими і зрозумілими.