Тема: Ділимо багатоцифрове число на одноцифрове, використовуючи письмовий прийом
Мета: формувати навички письмового ділення багатоцифрового числа на одноцифрове. Дидактичні задачі. Вдосконалювати навички усних обчислень. Актуалізувати прийом ділення з остачею, в тому числі й у випадках, коли ділене менше за дільник; спосіб міркування при перевірці ділення з остачею та при письмовому діленні трицифрового числа на одноцифрове, коли число найвищого розряду діленого менше за дільник; спосіб утворення першого неповного діленого. Перенести спосіб міркування при письмовому діленні трицифрового числа на одноцифрове на випадки письмового ділення багатоцифрового числа на одноцифрове; виконання дії в матеріалізованій формі; у формі голосного мовлення; формувати обчислювальні навички. Формувати під час розв’язування задач уміння знаходити однакову величину за двома сумами. Вдосконалювати уміння розв’язувати задачі на подвійне зведення до одиниці; розв’язувати рівняння. Розвивальна задача: розвивати варіативне та розвиток логічне мислення.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ Сьогодні ви продовжите вправлятися у письмовому діленні багатоцифрового числа на одноцифрове, пригадаєте випадки ділення трицифрового числа на одноцифрове, коли число одиниць найвищого розряду менше за дільник й перенесете цей спосіб міркування при визначенні першого неповного діленого на випадки ділення багатоцифрового числа на одноцифрове. Для кожного з вас дуже важливо все вчасно зрозуміти не залишати питання, в яких ви сумніваєтесь і чітко не розумієте як слід діяти.. У таких випадках звертайтесь по допомогу до вчителя або до товаришів по класу. Наприкінці уроку ви розкажете про результати власних навчальних досягнень.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
Завдання № 2 виконується учнями з коментарем
ІУ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Перенесення способу міркування при визначенні першого неповного діленого, коли число одиниць найвищого розряду діленого менше за дільник на випадки ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове.
Завдання № 3 виконується колективно. 158 : 2. Ділення починаємо з найвищого розряду: в найвищому розряді 1 сотня, 1 сотню не можна поділити на 2, щоб одержати хоч би одну сотню, тому переходимо до наступного розряду – 15 десятків – перше неповне ділене . І далі за алгоритмом зі с. 46 підручника. Зіставляємо другу частку з першою, з’ясовуємо, що змінилося ділене – справа до нього приписали ще одну цифру, і у такий спосіб змінився вищий розряд діленого – вже не сотні, а тисячі, тому зміниться і вищий розряд частки – не десятки, а сотні; в частці буде не дві, а три цифри. Учні пояснюють подане у підручнику розв’язання: ділення починаємо з найвищого розряду – в найвищому розряді 1 тисяча, тисячу не можна розділити на , щоб одержати хоч би одну тисячу, тому переходимо до наступного розряду - 15 сотень – перше неповне ділене
Завдання № 4 виконується учнями самостійно.
УІІ. ПОЯСНЕННЯ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ Завдання №5 – розв’язати задачу, записавши її коротко схематично – по тексту задачі; визначити її вид та пригадати спосіб розв’язування.
УІІ. ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ Розкажіть про результати власних навчальних досягнень: що вам вдалося легко, чим ви задоволені у своїй роботі; що у вас викликає труднощі; як їх можна подолати.