Тема. Роальд Дал «Чарлі та шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Віллі Вонки
Навчальна мета: продовжити роботу над казкою - повістю Р. Дала « Чарлі та шоколадна фабрика», познайомити учнів з пригодами героїв, вчити характеризувати образи персонажів за їхніми вчинками у ставленні до інших;
розвивальна мета: розвивати навички виразного читання та усного мовлення, переказу прочитаного; розвивати образне мислення і творчу уяву дітей; формувати навички аналізу тексту;
виховна мета: виховувати у школярів загальнолюдські чесноти , почуття відповідальності за свої вчинки; формувати уважного читача.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: текст повісті-казки, підручник, екран та мультимедійний проектор, презентація, дидактичний матеріал.
Хід уроку
І.Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку, психологічне налаштування класу до роботи.
Доброго дня, дорогі діти! Надзвичайно рада бачити вас такими привітними, зацікавленими і красивими. Посміхніться один одному, побажайте подумки успіхів на цілий день. Для того, щоб справитися з усіма завданнями, будьте старанними і слухняними. А завдання наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
І дружно й плідно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- А зараз я пропоную вам пограти.
Гра «Фея доброти»
Діти стають у коло, заплющують очі, простягають перед собою руки. На рахунок:один, два, три», вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей «чарівну паличку» і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший. виходьмо нас скоріше!» дитина, яка отримала «чарівну паличку», входить у центр кола. Ця дитина стає феєю доброти. Фея доброти торкається до кого-небудь із дітей «чарівною паличкою»_та говорить про нього щось приємне та добре. Та дитина, до якої^торкнулася фея, повинна сказати що-небудь добре про свого сусіда і так кожен говорити добрі слова наступній по колу дитині. Остання в колі дитина разом із феєю повторює все те добре, що вже діти сказали один одному.
Слово вчителя.
Отже, приготуйтеся до шоколадного присмаку пригод.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку Тема нашого уроку «Роальд Дал «Чарлі та шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на шоколадній фабриці містера Вонкі». У світі багато письменників, які писали й пишуть казки. Роальд Дал заявив про себе як видатний дитячий письменник, продаж його книги «Чарлі і шоколадна фабрика» досягнув 125000 екземплярів за 5 років із дня першої публікації. Відтоді вона неодноразово друкується багатьма мовами. З часом популярність не зменшується і в цьому велика заслуга її автора. Погодьтеся, що справді цікавий і захоплюючий твір під силу написати лише людині з багатим життєвим досвідом. Він двічі був успішно екранізований. Сьогодні на уроці ми ближче познайомимося з персонажами твору, які знайшли Золоті квитки в шоколадних батончиках містера Вонка. Ми будемо досліджувати звички, вчинки, дітей; їх ставлення до рідних.
Загадка
З какао цукерка ця із молока,
Буває солодка, буває гірка,
Буває начинка: ізюм чи горіх,
Поділимо плитку велику на всіх!
Якщо запитаємо навіть в малят,
Усі нам підкажуть, що це ... (ШОКОЛАД)
IV. Мотивація навчальної діяльності.
1. Бесіда:
- Ви любите цукерки та різноманітні солодощі?
- А чи цікаво вам дізнатися, як їх роблять?
-А що ми знаємо про шоколад? Давайте подивимося відеосюжет про шоколад.
Відео «Цікаве про шоколад» (Львівська майстерня шоколаду)
- Тепер ви знаєте про шоколад більше. Хоча дехто з вас, мабуть, бачив на власні очі, як виготовляють цукерки та інші шоколадні ласощі. Так?
- Отже, продовжимо урок, не відступаючи ні на крок від шоколадної тематики.
2. Вправа «Фантазери»
- А зараз давайте пофантазуємо, як іще можна використовувати шоколад?
(Учні дають найнеймовірніші пропозиції: маски у косметиці, шоколадні
фонтани, речовина для письма чи малювання, тощо.)
4. Перегляд відео «Шоколадна мода»
- Я пропоную переглянути уривок випуску вечірніх новин ТСН на каналі 1+1 і звернути увагу, як використали шоколад у Франції.
Цікаві факти про шоколад:
Таблиця користь шоколаду
Користь шоколаду +
5. Звісно, шоколад додає зайвої ваги.
Вживайте і любіть ці вишукані ласощі, тоді гарний настрій надовго вас не залишить, а користь для здоров'я вам забезпечена!
Слово вчителя
- «У людини зажди є все, щоб здійснити свою мрію»,- стверджував бразильський письменник Пауло Коельо. Ось і Чарлі Бакету посміхнулось щастя: він знайшов золотого квитка, який, як здавалося, зроблений зі щирого золота товщиною в аркуш паперу.
«Сюжетний план»
- Ви вже дочитали казку Р. Дала до кінця, тож давайте за основними подіями твору і складемо його сюжетний план.
- Що таке сюжет твору? (Художня послідовність подій у творі) Назвіть основні частини сюжету (експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка)
Експозиція (знайомство з героями твору, часом і місцем дії) - життя і мрії родини Бакетів
Зав'язка (ключовий момент розгортання подій) - щасливий квиток Чарлі Розвиток дії (подальше розгортання подій, розкриття характерів героїв) - пригоди в чарівному світі шоколадної фабрики
Кульмінація (момент найвищого напруження в розвитку дії) - Чарлі залишився один на фабриці
Розв'язка (подія, що завершує розповідь) - Чарлі разом з родиною переїздить на фабрику Віллі Вонкі.
1.Робота над змістом казки «Чарлі та шоколадна фабрика»
- У мене незвичайна квітка. Ця чудо - квітка хоче, щоб ви відповіли на запитання. Від цієї квітки потрібно відірвати пелюстку і дати відповідь на запитання, яке написане на пелюстці.
Бесіда
- Як жилося сім ї Бакетів?
- Як автор показує терплячість маленького Чарлі?
- Про що мріяв хлопчик і чого хотів найбільше?
- Знайдіть, як автор підкреслює любов хлопчика до членів його родини.
- Зверніть увагу на особливі стосунки Чарлі з дідусем Джо.
Поетична хвилинка «Містечко вихованих людей»
О, та тут, напевне, побували герої повісті. Вони перепутали всі правила, усе тепер переплуталось. Діти допоможемо виправити помилки
1.Ввічливі діти ніколи не поступаються місцем старшим.
2.Виховані діти обгортку від цукерки викидають на тротуар.
3.Виховані хлопчики завжди лазять по деревах.
4.Дівчатка витирають руки об сукню. Запам'ятайте, щоб люди вас поважали, слухали, дотримуйтесь золотого правила: «Відноситися до людей треба так, як ви хотіли, щоб ставилися до вас». Фізкультхвилинка V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу. Бесіда - Чому містер Вонка запросив на фабрику саме дітей? (Діти не викрадатимуть секретів приготування солодощів, вони не вміють щось приховувати). - Яку винагороду Віллі Вонка підготував для переможця? 1.Рольова гра «Зустрічі з літературним героєм» (Інтерв'ю і літературними героями). (Стук в двері заходить Віллі Вонка). - Доброго дня! Я такий радий вас бачити і хотів би всіх запросити на фабрику, але не можу цього зробити, зі мною зможуть піти лише ті п'ятеро, хто знайде золотий квиток. А зараз пропоную скуштувати мій шоколад і знайти золоті квитки. (Віллі Вонка роздає шоколадки, учні шукають золотий квиток.)
Давайте дізнаємось, хто став цими щасливчиками. Підніміть, будь ласка, руки, кому дістався омріяний золотий квиток. - Хто першим знайшов золотий квиток?
Я- Агустус Глуп.
Мені 9 років, всі говорять, що я дуже огрядний. Ну то й що? У кожного є свої пристрасті. Моя ж пристрасть - це їжа. Багато їжі! Адже саме без неї людина не може існувати! Правда ж?
Люблю гамбургери, хот-доги, чіпси, пельмені, м'ясо - тобто усе смачненьке. Особливо люблю солодощі. Мені їх завжди мало! Люблю куштувати щось незвичайне і нове. Дуже хочу побувати на Тростянецькій шоколадній фабриці. Отам би я вже наївся досхочу. Особливо шоколадок «Корона» і мого найулюбленішого шоколадного печива «Орео»!!! (бере на столі учителя цукерку). Можна?Дякую, бо не можу втриматись!Така апетитна!
-Дякую. Ось так змальовує автор Августуса.
Слово вчителя
- Хто став наступним володарем золотого квитка? (Верука Солт)
Після цього вона стала такою відомою, що навіть дала інтерв'ю кореспонденту однієї з газет.
Слово вчителя
- Чи легко вам було знайти золотий квиток?
- Звичайно, ні! Я зрозуміла, що мушу мати цей квиток і наказала батькам, щоб там не сталось, але квиток має бути в мене.
Я – Верука Солт. (Заходить, дивиться на ручку на парті в учня).
- Ой, яка ручка! І я хочу! Дайте мені! Зараз же! (До іншого учня) Ой, який значок! Хочу собі такий негайно! Ні! Ще кращий! І чого ви смієтесь? Мені тато купить. Він мені все купує, що я забажаю.
Слово вчителя
- Наступного дня газети повідомили, що знайдено ще два золоті квитки. Хто ж став наступним щасливчиком? (Віолетта Борегард)
А ось і вона.
Віолета Борегард. (Заходить, виймає з рота жуйку і приліплює собі за вухо).
-А моя пристрасть - це жуйка. Я навіть рекорди встановлюю. Ось цю жуйку жую З місяці! А коли міняла їх щодня, то любила приліплювати в ліфті. Уявляєте? Іноді сусіди зчиняли такий вереск, прилипаючи до кнопок! Ото сміхота!
Слово вчителя
Ось така вона Віолетта Борегард.
- А зараз дізнаємося, кому дістався наступний квиток. Кому він дістався? (Піднімає руку учень) Це - Майк Тіві.
Іди до нас, познайомимося ближче.
- Діти, яке найулюбленіше заняття Майка?(дивитись телевізор)
- Що найбільше він любить дивитися?
- Які серіали вважає найкращими?(бандитські).
Я - Майк Тіві. (Обвішаний пістолями, в руках рушниця).
Тра-та-та! Ой! Це школа? А телевізор тут є? Як? Ви в школі не дивитесь телевізор? А вдома вчите уроки? А бойовики коли дивитесь? Я всі серіали дивлюся щодня, навіть лажові - ті, де не стріляють. Але бандитські - найкращі.
Слово вчителя
- А в кого ж п'ятий квиток? (Учень підводиться, містер Вонка підходить до нього)
Чарлі Бакет. А я, як і ви, хожду до школи. А по дорозі кожного ранку чую чарівний, неповторний запах шоколаду. Адже біля мого будиночка знаходиться величезна шоколадна фабрика, уявляєте? На жаль, сім'я в нас бідна, і тільки раз на рік я можу поласувати шоколадом - на День народження мені купують лише один шоколадний батончик.
Містер Вонка:
-Чарлі! Ну-ну-ну! То он ти який! Це ти знайшов квитка щойно вчора? Я захоплений, зачарований, радий - радісінький. Усі вже тут. П'ятеро діточок.
Висновок. Так сталося, що квитки знайшли неслухняні, розбещені діти, вони байдужі до інших, мають бідний внутрішній світ, жадібні, вередливі, грубі.
Проблемне питання. Чому, на вашу думку, останній Золотий квиток дістався саме Чарлі? (Головна чеснота Чарлі - його добре серце).
2.«Ланцюжок подорожі фабрикою Віллі Вонка»
Слово вчителя
- Працюємо в зошиті. Відновіть, будь ласка, маршрут героїв шоколадною фабрикою. Розташуємо елементи повісті у правильному хронологічному порядку.
- А тепер перевіримо.
Перевірка: Шоколадний цех - умпа-лумпи - шоколадною річкою - цех винаходів - вічні барбариски - велика жуйкова машина - по коридору - квадратні цукерки - Верука в Горіховому цеху - великий скляний ліфт - телевізійно-шоколадний цех - шоколадна фабрика Чарлі.
Слово вчителя.
- Ми пригадали маршрут героїв шоколадною фабрикою.
Містер Віллі Вонка запросив до себе на фабрику володарів золотих квитків.
Як ви вважаєте, як потрібно поводити себе у гостях?
(чемно, ввічливо, слухати старших, не кричати, бути слухняним...)
А як поводять себе власники золотого квитка?
- Отже, цей ланцюжок дав нам додаткову можливість подорожувати фабрикою Віллі Вонки.
- А тепер згадаємо, які дива трапляються з нашими героями. Хто і як був покараний за те, що не прислухався до порад господаря фабрики Віллі Вонки.
3.Бесіда. Августус Глуп
- Що ж трапилось з Августусом?
(як ми бачимо, він ненажерливий. Попри заборону містера Вонки, упав у шоколадну річку й застряг у скляній колбі)
Віолетта Борегард
- Як поводить себе Віолетта на фабриці?
( Віолетта, не послухавши застережень містера Вонки, взяла жуйку, яка ще не була готовою, і перетворилася на чорницю)
Слово вчителя
Таким чином бачимо, що хлопчик Чарлі відрізняється від цих дітей своєю поведінкою. Головною метою господаря фабрики уважно стежити за маленькими гостями, і знайти серед дітей найбільш розумного, чемного й доброго.
4.Робота в групах.
Складання пазлів
Слово вчителя.
5.Заповнення таблиці
-У вас на партах є табличка, яка допоможе дати відповідь на питання, які ж риси характеру виявили герої, перебуваючи на фабриці. Скориставшись підказкою, заповніть третій та четвертий стовпчики таблиці.
-А з самого початку виберемо хто якого героя буде характеризувати.
Ім'я |
Батьки |
Найбільше уподобання героя |
Риси характеру |
Августус |
Батьки заохочують хлопця, який є дуже жадібним і нічим не цікавиться, окрім їжі |
Єдине, що його цікавить, - це їжа |
Лінивий, ненажерливий, неслухняний |
Віолетта |
Батьки схвалюють все, що робить їхня дочка |
Постійно жує гумку |
Неслухняна, егоїстка |
Верука |
Багаті батьки готові задовольните всі забаганки |
Хоче все мати, влаштовує істерики |
Заздрісна, вередлива, невихована |
Майк |
Не займаються сином |
Любить дивитися телевізор |
Агресивний, невихований |
Чарлі |
Улюбленець родини |
Мріяв побувати на шоколадній фабриці |
Розумний, вихований, слухняний, добрий |
Підказка: Єдине, що його цікавить, - це їжа. Лінивий, ненажерливий, неслухняний.
Постійно жує гумку. Неслухняна, егоїстка.
Хоче все мати, влаштовує істерики. Заздрісна, вередлива, невихована. Любить дивитися телевізор. Агресивний, невихований. Мріяв побувати на шоколадній фабриці. Розумний, вихований, слухняний, добрий. - Можна зробити висновок , що робота з таблицею дала нам можливість ; дізнатися, які ж риси характеру виявили герої перебуваючи на фабриці
VІ. Закріплення знань, умінь, навичок
1. Складання сенкану/акровірша до образу Чарлі Бакета. 1-2 група класу - складає сенкан, 3-тя - акровірш, 4-та - створює - асоціативний ряд Чарлі, 5-та - рецепт ідеальної цукерки
- Зараз я пропоную узагальнити і дати характеристику образів Чарлі Бакета та Віллі Вонки за допомогою методу сенкан. Давайте пригадаємо алгоритм складання сенкану.
3.Акровірш
4.Створити асоціативний ряд
5. Рецепт ідеальної цукерки
-Чи полюбляєте ви цукерки? Шоколад?
-А які вам смакують найбільше?
-Які вони на смак? Що в них такого особливого?
-Уявіть себе кондитером. Які цукерки ви б приготували? Які вони на
смак, запах, колір, вигляд, дотик?(описують за зразком)
|
Рецепт ідеальної цущ |
рки |
|||
смак |
запах |
колір |
вигляд |
дотик |
|
солодкий, молочний, фруктовий |
шоколадний, карамельний, ванільний |
коричневий, білий, рожевий, кольори веселки |
кульки, квадрати, сердечка |
м'який, тане у руках |
Творче завдання. Створіть "рецепт" удосконалення себе.
Я ДОСКОНАЛА ОСОБИСТІСТЬ
- виявляти позитивні риси характеру;
- слухати старших і дорослих (батьків, дідусів, бабусь, учителів);
- бути чемним і вихованим;
- допомагати батькам, друзям;
- гарно поводитись.
Евристична бесіда.
Слово вчителя
- Ми зустрілися з різними дітьми. Як ми бачимо, усі ці діти мають різні риси характеру.
- Що об'єднує Августуса, Веруку, Віолетту, Майка? (Вони грубі, егоїсти). Тобто вони наділені негативними рисами, тому і не дивною виявилася їхня поведінка. Вони не слухають містера Вонка, не реагують на його зауваження. Хіба можна так поводитися у гостях? (Ні) -Як ви думаєте, хто має бути відповідальним за виховання дітей? (Дорослі.)
Слово вчителя.
-Я погоджуюсь з вами.
-Що ви можете сказати про батьків наших героїв?
Висновок.
Автор сам батько п'ятьох дітей і впевнений, що головні вихователі дітей, звичайно ж, їх батьки. Саме тому книга адресована не лише дітям, а й дорослим.
Скласти поради для батьків щодо виховання дітей
Методичний коментар: унт на листочках записують поради батькам героїв твору та кріплять на «цукерці для батьків від Вілі Вонка»
Пам'ятка для батьків щодо виховання дітей
Любіть своїх дітей, але не забувайте про їхнє правильне виховання.
Дбайте про здоров'я дітей, не дозволяйте закріплюватися їхнім шкідливим звичкам.
Проводьте з дітьми більше часу, не відкупляйтеся від них грошима й подарунками.
Не дозволяйте багато сидіти перед телевізором, за комп'ютером.
Не сваріться при дітях і не сваріться взагалі.
Будьте хорошим прикладом для дітей.
Навчіть дітей розуміти слово «Не можна!».
VІІ. Підведення підсумків уроку
1.«Розшифруй слова»
- Пригадати, про що ми сьогодні говорили на уроці вам допоможуть слова.
Колошад - шоколад, керцуки - цукерки, окака - какао, щісола - ласощі, корцу - цукор.
2.Заключне слово вчителя
VІІІ. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи.