Урок №41 7 клас
Тема уроку: Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня пісень»
Мета уроку: розширити уявлення учнів про світле й прекрасне людське почуття – кохання, довести, що воно здатне змінюватися та розвиватися в часі, формувати морально-етичні цінності, шанобливе ставлення до Біблійних істин, потяг до прекрасного; розвивати навички роботи з текстом, уміння виділяти головне й суттєве; виховувати почуття ніжності, вірності, чемності, взаєморозуміння.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація «Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня пісень», дидактичний матеріал, ноутбук, роздатковий матеріал, опорні схеми, таблиці, ілюстрації, медіапроектор.
Епіграф:
You said me with your eyes «Love you».
The soul took its hard exam.
Like quite ringing of the rhinestone
The unspoken words left unspoken…
Очима ти сказав мені: люблю.
Душа складала свій тяжкий екзамен.
Мов тихий дзвін гірського кришталю,
Несказане лишилось несказанним…
Ліна Костенко
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент. Привітання
Доброго здоров’я, діти, доброго дня!
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ,
А земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
Бо здоров’я, любі діти, в світі – головне,
А здоровий і веселий – щастя не мине!
Психологічний настрій на урок
Гра «Обери смайлик».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку
Учитель. Діти, впевнена, що наш урок, дійсно, буде цікавим, тому що нас чекає зустріч із дивовижними героями повісті Шолом-Алейхема «Пісня пісень» - Бузею та Шимеком.
Про таїнство кохання писалося з давніх часів і пишеться тепер. Тисячі творів оспівують це прекрасне почуття. І все одно, для кожної людини кохання – нове, неповторне, тому будь-яка людина відкриває його для себе. Про те, як переживає кохання єврейський юнак Шимек, чи знаходять ці почуття відгук у серцях читачів, поговоримо на уроці.
А працюватимемо ми з вами протягом уроку за
«Формулою успіху»
Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:
У – усміхненими;
С – спокійними;
П – прогресивними;
І – ініціативними;
Х – хоробрими.
Іншими словами, я бажаю вам успіху, гарного настрою і радості.
Отож, друзі, до роботи!
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання. Учнів по черзі витягують різнокольорові кружечки із термінами або словами, пояснюють все, що їм відомо щодо теми. (Переяслав, хедер, народний, Шолом-Алейхем і Україна, справжній життєлюб).
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Слово вчителя
“Не примушуйте мене розповідати вам кінець мого роману,- звертається до читачів у кінці твору герой-розповідач Шимек. - Кінець, хай, навіть і найкращий, - це сумний акорд. Початок – найгірший початок – краще, ніж найкращий кінець. Тому я з великим задоволенням розповім все ще раз із початку. Початок хай буде кінцем, епілогом мого невидуманого, а справжнього роману, що дозволив себе назвати «Піснею пісень».
Завдання. Пояснити значення слів: талмуд, синагога, седер, шолом, песох, швуес.
Учитель: Любов – є корінь життя. І коли ми висаджуємо її у благодатний ґрунт, наше дерево життя буяє і радує всіх довкола своїми зеленими пагонами.
Завдання. Створити асоціативне дерево.
4. Зробіть запис до зошита. Вправа «Пам’ятай!»
Морально-етичні цінності … (? важливіші, вищі, вагоміші…) на відміну від матеріальних.
Вони для людини … (? є, будуть залишатися, …) джерелом натхнення завжди.
ІІІ частина. Коментоване читання уривка «Тієї ночі» (від слів: «Я відчиняю вікно і дивлюся…» , закінчуючи «Я кохав Бузю тією святою, полум’яною, пекельною любов’ю…).
Завдання. Як розуміти вислів «пекельною любов’ю»?
Чи варто, врешті-решт, дослухатися до мудрості минулого, щоб не допускати в майбутньому ті ж самі помилки?
1. «Пісня пісень» – це… (Біблійний гімн.)
2. «Пісня пісень» - це …(поетична розповідь про перше чисте кохання).
3. «Пізно я згадав... що є Бузя на світі, Бузя, яка має серце, душу...» – це…
(слова Шимека).
4. Поєднання реального з фантастичним, казковим – це…(своєрідний художній прийом Шолом-Алейхема).
9. «Цікавинки з чарівної торбинки» (Цікаві факти).
10. Фізкультхвилинка. Руханка відео «Справжнісінька любов».
11. «Я так вважаю…»
«Любов – найважливіша!» - проголошує твір єврейського письменника Шолома-Алейхема.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання. Cтворити асоціативний кущ.
Кохання
Ніжне, світле
Поєднання доброго й вічного
Я вірю в нього
Почуття.
V. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Уважно прочитайте речення і дайте відповідь на одне із них:
Саморефлексія учнів
Заключне слово вчителя.
Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку.
Чудова повість про юнацьке кохання. І нам тяжко повірити, що під час роботи над нею Шолом-Алейхем був тяжко хворим вигнанцем. Письменник- гуманіст любов простого єврейського хлопчика Шимека ставить поряд із високим коханням біблійних героїв. Ця повість – не лише про велику силу кохання! Вона і про велику силу мистецтва, що міняє світ. Повість ця і про жорстокий час, що руйнує долі. Але це і вічний час любові Соломона і Суламіфі, що повторилась в сотнях сердець, і в серцях єврейських дітей Шимека і Бузі. Мир вам!
VІ. Оцінювання. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)
II рівень. Опрацювати конспект; знати зміст повісті.
III рівень. Дібрати цитати до образів головних героїв (Шимек і Бузя).
IV рівень. Написати твір-мініатюру «Чи варто берегти кохання?»
За бажанням: намалювати ілюстрації до повісті.
Додаток
Розкажу тобі думку таємну,
дивний здогад мене обпік:
я залишуся в серці твоєму
на сьогодні, на завтра, навік.
І минатиме час, нанизавши
сотні вражень, імен і країн, —
на сьогодні, на завтра, назавжди! —
ти залишишся в серці моїм.
А чому? То чудна теорема,
на яку ти мене прирік.
То все разом, а ти – окремо.
І сьогодні, і завтра, й навік.
Ліна Костенко