Відкритий урок із зарубіжної літератури в 5 класі на тему: "Полліанна та її друзі"

Про матеріал
Формування предметних компетентностей: працювати над характеристи-кою персонажів твору, вмінням оцінювати їхні моральні якості, вчинки, розкрити значення дружби в житті людини; розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті; Виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей. Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; математичну компетентність: вміння установлювати причиново-наслідкові зв’язки; уміння вчитися впродовж життя: постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування; обізнаність та самовираження у сфері культури.
Перегляд файлу

Урок №43                                                                                                         5 клас

Тема уроку: Полліанна та її друзі

 

Мета уроку:  формування  предметних компетентностей: працювати над характеристи­кою персонажів твору, вмінням оцінювати їхні моральні якості, вчинки, розкрити значення дружби в житті людини; розвивати позитивне мислення, вміння знаходити радісні моменти в повсякденному житті; виховувати почуття радості, доброти, турботи про інших; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей.

Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою; математичну компетентність: вміння установлювати причиново-наслідкові зв’язки; уміння вчитися впродовж життя: постійно поповнювати власний словниковий запас; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування; обізнаність та самовираження у сфері культури.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація «Полліанна та її друзі», дидактичний матеріал, ноутбук, роздатковий матеріал,  опорні схеми, таблиці, ілюстрації, медіапроектор.

Епіграф:

 In the world there is nothing better and more pleasant than friendship.

Taking friendship out of our lives is the same as taking the sunlight out of our world.

Cicero

У світі немає нічого кращого і приємнішого за дружбу; виключити з життя дружбу все одно, що позбавити світ сонячного світла.

                                                                                                                                  Цицерон

 

Перебіг уроку:

 

І. Організаційний момент. Привітання

  • Слово вчителя

Ранковий час, пора зимова,

І дзвоник кличе дзен-дзелень!

Отож, ми розпочинаємо,

діти, добрий день!

  1. Вправа «Подаруй усмішку». Учні по черзі передають один одному посмішку і роблять комплімент.
  2. Запитання:
  • А чи приємно було отримувати посмішку та почути комплімент на свою адресу?

 

 Психологічний настрій на урок

Гра «Обери смайлик».

  • Перевірка домашнього завдання.
  • «Піраміда успіху».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку

  • Оголошення епіграфу уроку

Учитель. Діти, впевнена, що наш урок, дійсно, буде цікавим, тому що нас знову чекає зустріч із найдивовижнішою дівчинкою та її друзями, яка навчила всіх бути щасливими, радіти кожній хвилині свого життя. Спробуємо  розібратися у питаннях, які хвилюють і будуть хвилювати людей, допоки існуватиме людство: чи може людина змінити своє життя? Від чого залежить щастя людини?

   Між іншим, в англійській мові є слово «полліанна». Воно широко використовується і означає «щира, весела людина, невиправний оптиміст».

   У повісті «Полліанна» є образ, з яким неодноразово асоціюється маленька героїня книги. Це – веселка. Один із персонажів книги – Джон Пендлтон – називає Полліанну «веселковою дівчинкою».

А працюватимемо ми з вами протягом уроку за «Формулою успіху»

 Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:

                              Уусміхненими;

                              Сспокійними;

                              Ппрогресивними;

                               Іініціативними;

                               Ххоробрими.

Іншими словами, я бажаю вам успіху, гарного настрою і радості.

     Отож, друзі, до роботи!

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  •                    Прийом експресивної психотехніки. Малюємо кольорограму-веселку

« Полліанна». З яким кольором фарби  у вас  асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.

  •                 « Асоціативний кущ»

-                     Згадайте, що у ваших кольорограмах-веселках переважав помаранчевий колір, а це означає, що наша героїня – сонячна дівчинка. Давайте згадаємо риси її характеру. Напишіть на паперових смужечках слово, з яким асоціюється у вас образ Полліанни й прикріпіть на дошці.

    Кожен прикріплює свою смужечку й коротко коментує.

(Радість, посмішка, сонце, оптимізм, позитив, доброта, любов, дружба, милосердя, терпіння).

  • Вікторина за романом «Поліанна»
  1. Чому міс Полі взяла до себе Поліанну? (з почуття обов’язку)
  2. Яка прикрість трапилася з містером Пендлтоном? (зламав ногу)
  3. Хто опікувався дівчиною після смерті її батька? (Тітонька Поллі)
  4. Як називалася гра, у яку навчив гратись дівчинку її тато? («гра у радість»)
  5. Скільки разів у Святому Письмі Господь закликає радіти? (800)
  6. Хто допоміг переконати міс Полі запросити лікаря Чилтона? (Джиммі)

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Гра «Криптограма». Використовуючи український алфавіт, розшифрувати прізвище та ім’я авторки твору «Полліанна» (Елеанор Портер)

- Отже, ми з вами повинні повернутися в місто, у якому розгортаються події твору. Назва міста? (Белдінґсвіль)

  1. Дидактична гра «Упізнай героя!»

     А тепер давайте познайомимося із жителями  цього міста.

  • Сувора, стримана, холодна,  одинока  нещасна жінка  з почуттям обов’язку, носить похмуре вбрання, не посміхається, не плаче. (міс Поллі)
  • Замкнутий,  похмурий, мовчазний, самотній,  ходив переважно швидко і завжди сам. Ні з ким не розмовляв, не вітався (містер Пендлтон)
  • Дратівлива, сердита хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна.  До неї ніхто не любить ходити, бо вона така уїдлива. (місіс Сноу)
  • Сумний, зневірений, бездомний. (Джиммі Бін)
  • Завжди привітний, добрий, чуйний, але страждає від самотності і нещасний, адже кохав якусь жінку, з якою їх розділяло давнє непорозуміння. (лікар Чилтон)
  • Привітна, добра, любить поговорити про особисте життя інших,  не любила свого імені  та ранки щопонеділка. (Ненсі)

3. Гра «Так чи ні»

Я висловлюватиму певну думку, а ви погоджуватиметеся чи заперечуватимете її, відновлюючи правильне твердження.

  1. Міс Полі зустріла Поліану на вокзалі. (Ні, вона не захотіла її зустрічати, її зустріла Ненсі).
  2. У містечку не було дітей-ровесників, тому Поліанна спілкувалася з дорослими. (Так)
  3. Міс Полі взяла до себе хлопчика Джиммі Біна (Ні, його всиновив Джон Пендлтон).
  4. Поліанну збив автомобіль і вона не могла ходити. (Так)
  5. Таємниця Джона Пендлтона полягала в тому, що він кохав міс Полі. (Ні, він кохав матір Поліанни - Дженні)
  6. Лікар Чилтон помирився з своєю коханою, нею виявилася міс Міллі. (Ні, це міс Поллі. Вони взяли шлюб)
  7. Поліанну вдалося вилікувати і вона може ходити. (Так)

4. Рольова гра

Ви  будете акторами і від імені  персонажів твору розкажете нам, як змінилося ваше життя під впливом дружби з Полліанною.

1 учениця (міс Поллі)

 Я живу у  великому будинку. Почуття обов’язку змусило мене  взяти до себе доньку моєї померлої сестри. Спочатку Полліанна мене дуже дратувала, тому що порушувала  мій спокій. Але з часом  я дуже прив’язалась до цієї  непосидючої  веселої дівчинки. Полліанна змусила мене полюбити життя, я стала турботливою, доброю,  дозволила собі розпускати довге волосся, плакати, чепуритися, стала щасливою, тому що  поряд зі мною  улюблена племінниця  Полліанна і мій коханий – лікар Чилтон.

2 учень  (містер Джон Пендлтон)

   Я дуже багата людина. У  мене великий будинок. Колись, дуже давно,  я кохав Дженні, матір Полліанни, але вона поїхала з іншим. З тих пір я жив один, ніщо не радувало  мене. З появою Полліанни, моє життя змінилося. Стало яскравим, повноцінним, веселим. Я дуже хотів, щоб Полліанна  переїхала жити до мене, та вона любить свою тітку Поллі і не хоче залишати  її. Але саме Полліанна вмовила мене  всиновити сироту  Джиммі Біна. Я прив’язався до хлопчика, як до рідного сина.  У нас тепер справжня сім’я.

3 учениця  (місіс Сноу)

   Я хвора  жінка, у мене параліч ніг. Я дуже сердилась. Не дозволяла відчиняти вікна, щоб не бачити щасливих людей. З появою Полліанни моє життя змінилося. Вона навчила мене «грати в радість». Спочатку це  мене  дратувало. Але  поступово я полюбила цю веселу дівчинку, дозволяла їй розчісувати своє волосся, робити зачіски. Я навіть почала працювати. Зараз я в’яжу одяг для дітей з притулку. Я дуже рада, що у мене здорові умілі руки і що можу бути комусь корисною.

  • Робота з підручником с. 187.

5. Результати досліджень. Уроки Полліанни

доктор.pngДжиммі - був сумним, зневіреним, бездомним, хотів мати

батьків, сім’ю і будинок. Завдяки Поліанні у нього з’явились

і сім’я, і названий батько, і будинок. Хлопець став щасливим.

  • Вправа «Вірус»

Завдання: із запропонованих  рис характеру вибрати лише ті, які притаманні Полліанні

Жадібність, цікавість, сила волі, стриманість, обережність, розсудливість, працелюбність, заздрість, оптимізм, скромність, щедрість, хитрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність,  байдужість, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість.

        «Асоціативний кущ»

     Які виникають у вас асоціації зі словом «Радість»?

  • Фізкультхвилинка. Руханка «Пантоміма». За допомогою одних лише жестів, міміки, рухів та поз потрібно показати:

              Спортсмена-легкоатлета.

              Млина з вітряками.

              Зайченя.

              Дерево, гілля якого гойдає вітер.

              Людину, що збирає камінчики біля самого моря та кладе їх у відерце.

              Веселого клоуна.

6. Інтерактивна вправа «Знайдіть радість»

Завдання: продовжіть речення.

-           Я дізнався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

-           Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість… (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

-           Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість… ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

-           Мої батьки не купляють мені солодощі,  яка радість… (мої зуби будуть міцними і здоровими).

-           Мені забороняють грати за комп’ютером більше години в день, яка радість… (краще почитаю книжку або погуляю з друзями)

-           Отримав двійку, яка радість …(тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

Учитель. Дівчинка навчила вас  грі у радість. А якій грі ви б навчили Полліанну?  (Учні пропонують свої улюблені ігри).

V. Закріплення вивченого матеріалу

  • Побудова діаграми «Кола Вена»

А тепер згадаємо інших літературних героїв і порівняємо із нашою героїнею, наприклад, Пеппі

Висновок

  Ясним сонечком входить Полліанна  в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість»  стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування. Узагальніть, завдяки чому Поліанна змінювала світ навколо себе? (Завдяки позитиву і оптимізму, позитивному ставленню до всіх людей, умінню грати в «Радість», тобто бачити тільки хороше).

  • Рефлексія

- Пропоную не менш цікаві завдання за вибором: написати або «Сенкан» «Дружба», або девіз життя Поліанни, або есеї щодо прочитаного твору (індивідуально).

ANd9GcQCzTKqVf6xJU2kWCgKi9-lsJbAu2DE1Q6MCtwr6WObvG-4ZRs_Сенкан

Поліанна

Мудра і весела.

Живе, радіє та допомагає

Усім у радість грати.

Оптимістка!

Девіз: «Жити життю радіти!», «Радієш ти, радію я – радіє вся наша Земля!», «Придивись, навколо так багато РАДОСТІ! Живи і радій!».

Есе: ця книга гімн оптимістів. Е. Портер написала її для песимістів, щоб ті подивились на світ іншими очима, наповненими радості, почали радіти і творити прекрасне з радістю. (Думка дитини)

    V. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

  • «Мікрофон»
  • Продовжте речення

 Уважно прочитайте речення і дайте відповідь на одне з них:

  • У мене  з’явилося бажання змінити  у своєму житті…
  • На уроці мені найбільше сподобалося…

Учитель. Чи справдилися ваші очікування від нашого уроку?

  • Що вдалося на уроці (було найлегшим)?
  • Що виявилося складнішим?
  • Чи сподобався урок?

Учитель. Діти, дякую вам за роботу на уроці. Нехай в кожному з вас живе Полліанна. І як говорила наша героїня: «Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і РАДІТИ!»  

 Потрібно дружити, завжди посміхатися. А щоб гарний настрій вас не залишав,  давайте послухаємо пісеньку із мультфільму «Крихітка Єнот».

  • Відео: пісня «От улыбки станет всем светлей»
  • Саморефлексія учнів

Заключне слово вчителя.

Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги

«Полліанна» Е.Портер та її героїня. Чи стане Вам у нагоді в подальшому житті гра Полліанни? Згадайте, що ви очікували отримати від цього уроку? Сподіваюся, ми не даремно згаяли час.

VІ. Оцінювання. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

  • «Піраміда успіху»

VІІ. Домашнє завдання (диференційоване)

II рівень. Опрацювати конспект; знати зміст повісті.

III рівень. Дібрати цікавий матеріал про друзів Полліанни.

IV рівень.  Написати твір-мініатюру: «Як би змінилося наше село, якби в ньому жила Полліанна?»

     За бажанням: намалювати ілюстрації до роману Е. Портер «Полліанна».

 

 

docx
Додано
15 вересня 2023
Переглядів
461
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку