Урок "Обставина. Види оставин. Спосіб їх вираження"

Про матеріал
Тема: ВИДИ ОБСТАВИН (ЗА ЗНАЧЕННЯМ). СПОСОБИ ЇХ ВИРАЖЕННЯ Мета: • навчальна: поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення, сформувати вміння визначати види обставин; • розвивальна: удосконалити навички правильно використовувати різні види обставин як в усному, так і в писемному мовленні, уміння систематизувати, узагальнювати, робити висновки; • виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню любові до природи, до духовних надбань людства Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції). Очікувані результати: учні вміють знаходити обставини в реченнях; розрізняють види обставин за значенням; правильно використовують різні види обставин в усному й писемному мовленні.
Перегляд файлу

 

Українська мова 8 клас

Урок № 27

Тема: ВИДИ ОБСТАВИН (ЗА ЗНАЧЕННЯМ). СПОСОБИ ЇХ ВИРАЖЕННЯ

Мета:

• навчальна: поглибити знання учнів про обставину як другорядний член речення, сформувати вміння визначати види обставин;

• розвивальна: удосконалити навички правильно використовувати різні види обставин як в усному, так і в писемному мовленні, уміння систематизувати, узагальнювати, робити висновки;

• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню любові до природи, до духовних надбань людства

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Очікувані результати: учні вміють знаходити обставини в реченнях; розрізняють види обставин за значенням; правильно використовують різні види обставин в усному й писемному мовленні.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, схема «Обставина -другорядний член речення», відеоряд на музику П.І.Чайковського, картина ікони святої Катерини, пісеньки про зиму.

Хід уроку

 

І.  Організаційний момент

 Доброго ранку! А щоб він був добрим погляньте один на одного,  усміхніться, побажайте подумки успіхів на цілий день, а я бажаю вам:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

Розгорніть зошити та запишіть дату, класна робота.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Слово вчителя.

Епіграфом обрала слова Надії  Красоткіної

Природа мудра і чарівна,
Приваблива у кожну мить.
То незбагненна, часом дивна...
І треба нам її любить.

                           Надія Красоткіна

  • Як видумаєте, дивлячись на дошку, тему уроку, про що піде мова, на якому матеріалі вивчатимемо тему? (природа)  Чому?

- Так. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з другорядними членами речення, на матеріалі речень про природу, давайте пригадаємо, що вивчили на попередніх уроках.

А)  «Ти – мені, я – тобі»

- Непоширене та поширене речення -це

- Додаток – це...

Види:

- Означення – це...

Види:

Прикладка-

 Б) Робота біля дошки:

Визначити означення, додатки в реченнях. Проаналізувати, вказати вид

Дорожній майстер - грудень
Мости будує всюди,
Вкриває ріки кригою,
Воює із відлигою.

  • Який другорядний член, крім додатка, означення , ще з’явився?
  • Так, обставина. Записати на дошці  тему. «Обставина. Види обставин. Способи їх вираження»

IІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

  • Що будемо вивчати? Чого навчимося?

Отже, сьогодні на уроці ми поглибимо ваші знання про обставину як другорядний член речення, навчимося визначати вид, спосіб вираження обставин, відрізняти їх від інших членів речення, використовувати їх як в усному, так і в писемному мовленні.

  • Чого ви очікуєте від уроку?

 Очікувані результати:  

  1. Ми навчимося … знаходити обставини в реченнях

  2. Зможемо…розрізняти види обставин за значенням;

  3.  Будемо …використовувати різні види обставин в усному і писемному мовленні, використовуючи тексти про зиму.

ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

  1. Слово вчителя.

Сьогодні 7 грудня. Щорічно в Україні цього дня відзначають день Катерини, яку вважають берегинею жіночої долі. Традиційно, дівчата у цей день ворожать, аби дізнатися про своє майбутнє, але й не тільки у дівчат існують традиції у день святої великомучениці, а й у юнаків, які молилися святій Катерині, щоб та послала їм у дружини гарну дівчину.

Дівчата в цей день ворожили.
Гілки вишні у воду становили.
Якщо скоро вишня розів’ється,
То дівчині доля усміхнеться.

      Повідомлення учня.        Хто ж така Катерина?

Свята Великомучениця Катерина, котра прийняла християнство у 304 році, жила в Олександрії і вражала людей непохитністю своїх поглядів і вірності власній вірі. За легендою, її пробували звернути з богослужіння і переконаннями, і грошима, і владою, але жінка твердо стояла на своєму та й сама вміла переконати кого завгодно. За легендою, воїнів, яких вона переконала прийняти християнство, хотіли стратити – тоді сама поклала свою голову під меч ката, ставши на їх захист. За це її піддали страшним мукам, звідти і звання великомучениці, котра з благих намірів здобула страшну смерть. Нині її останки знайшли у Єгипті та поховали у монастирі Синай.

2.  Дізнавшись  про сьогоднішній день розпочнемо роботу з вивчення теми. Самостійно опрацюйте. П. 13 ст.56-57. Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу. Самостійно. Впишіть на сніжинці види обставин з питаннями.

2) Опрацювання схеми «Обставина — другорядний член речення».

Розгляньте схему. Запам’ятайте, що означає обставина, на які запитання відповідає, чим виражається. Сформулюйте повне визначення обставини як другорядного члена речення.

Виражає характеристику чи ознаку дії

 

Відповідає на запитання як? куди? для чого? чому? за якої умови? незважаючи на що?

 

Виражається іменником, прислівником, інфінітивом, дієприслівником або фразеологізмом

 

 

Обставина — другорядний член речення

 

 

 

 

 

 

 

Способу дії

 

Міри й ступеня

 

Місця

 

Часу

 

Умови

 

Мети

 

Причини

 

Допусту

 

 

 

3.Практикум.

Колективна робота. Біля дошки. Записати, підкреслити члени речення, схарактеризувати обставину.

Дівчата в цей деньколи? часу ворожили.
Гілки вишні у водукуди?місця становили.
Якщо скороз якого часу? часу вишня розів’ється,
То дівчині доля усміхнеться.

Індивідуальна робота

 

Завдання на картці. Достатній рівень і середній. Записати речення, середній підкреслити обставини, вказати якою частиною мови виражено, а достатній зазначити вид обставини.

  •                    Як на Катерини холодноприся.міри, то буде голодноприся.міри
  •                    Маленькі зірки на небіпр..імен.місця прогнозують снігопад.
  •                    Відлига та туман прогнозують морози через десять днівслоспол.часу.

Високий рівень. Перегляньте відеоряд зимових краєвидів, слухаючи музику П.І.Чайковського, складіть 3 речення, використовуючи обставини, зазначивши вид, чим виражені.

Перевірити усі рівні по одному учню. Останні самоперевірка олівцем поставити оцінку

 

ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок.

1.Робота в парах. Коментоване письмо(я читаю, а диктує, коментуючи орфограми учень). Записати речення, знайти обставини вказати вид, чим виражені. Перевірка В.П.

Уночіприся.часу мороз поволіприсл.спосіб дії
Інеєм упав на шляхмісця...
Спотикається на полімісця
Місяць- грудень місцяпо грудках.

2.   Дослідження-відновлення(групова робота)2хв. – із записом у зошит

Відновіть прислів’я та приказки, вставивши замість крапок обставини з довідки. Дайте характеристику обставин, скориставшись таблицею підручника.

Сонячні промені пучками спрямовуються … догори місця– скоро почнеться завірюха.

На святу Катерину ховайся …під перину місця!

Маленькі зірки … на небі місця прогнозують снігопад. (Нар.творчість)

 

Довідка: під перину, догори, на небі

 

3.Творче моделювання( робота в парах) 2хв. Погляньте на ікону святої Катерини, поширте речення обставинами відповідно до їх виду, зазначеного в дужках. Указати на спосіб вираження обставин.

Зразок.

Ліву руку Катерина піднесла    (місця) вгору.

 

1.На нас свята Катерина дивиться (як? Яким способом? Способу дії)

2.Її погляд буде супроводжувати людство ( з якого часу? Як довго? Часу)

3. Очі святої зазирають кожному (куди? Місця)

 

4. Музичний вибірковий диктант. Виписати присудки з обставиною. Звучать пісні з текстом(караоке)

«Це зима»

Насилає звідусіль, приходить недарма, навкруг чарувала, в кожне місто і село завітала, в танець кличе нас гуртом.

 

«Ой зима»

По землі гуляла, скрізь понамітала, одягнула шапочки зверху на ялинки, всюди снігу намела, в лісі побувала, намела високо.

 

5.Творча робота (до присудка підібрати обставину)

Читайте    …..вдумливо

    Навчайтесь  …..наполегливо

    Думайте   …..швидко

   Творіть   …..креативно

Хай Вам щастить!!

 

 VI.  Підсумки уроку

Вправа «5 пальців»

Намалюйте власну долоню, де на долоні розмістіть інформацію про обставину

 

VI. Оцінювання.  Сьогодні  у нас рубрика: «Оцінка на замовлення».  На сніжинках напишіть своє прізвище і поставте собі оцінку, а я її перенесу до класного журналу.

VII. Домашнє завдання
1. Використовуючи різні види обставин, скласти діалог «Моя улюблена пора року». (достатній та високий рівень)
2. Виконати вправу 131 з підручника, П.13 (на вибір учителя).

 

 

 

doc
Додано
15 грудня 2020
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку