Тема. Склад. Основні правила переносу.
Мета:
Тип уроку: формування вмінь і навичок
Наочність: ілюстрації до тексту, слайди презентації, опорні схеми
Основні методи і прийоми: бесіда, пояснювально-ілюстративний метод, спостереження і аналіз мовних явищ, робота з підручником та опорними схемами.
Задача: забезпечити активне володіння учнями держаною мовою; формувати національно свідому, духовно багату особистість, яка володіє вміннями і навичками вільно,комунікативно виправдано користуватися мовними засобами рідної мови.
Хід уроку:
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель: Нумо, діти, підведіться! (Слайд 1)
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
(Слайд 2) Смайл "Радість" . Бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.
- А зараз усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Щоб не просто слухали, а чули.
Щоб не просто дивилися, а бачили.
Щоб не просто відповідали, а міркували.
Дружно і плідно працювали.
І АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
2. Розподільний диктант (слайд 3)
Записати слова у три стовпчики :
а) в яких кількість звуків і букв збігається;
б) в яких звуків більше, ніж букв ;
в) в яких звуків менше, ніж букв
Абетка, мрія, джміль, п'ятий , Ілля, дільниця, плюс, льон, дощ, підземний, єдина, почуття, бджілка, щока, синє, сім'я.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
1.Бесіда
Діти, що ви робите, коли під час написання ціле слово не поміщається в рядку?
Ми намагаємося перенести його частину в інший рядок. Пригадайте,що в таких випадках треба зробити? (поділити слово на склади)
Поділивши слово на склади, його легко перенести з рядка в рядок.
2. Відгадайте загадку: (Слайд 4)
Я місце, де лежать товари,
Звичайно, в тарі чи без тари.
А мій омонім є у слові,
Один чи кілька звуків у слові. (Склад)
ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ (Слайд 5)
Для того, щоб перенести частину слова, недостатньо вміти поділити його на склади — треба ще й знати правила переносу.
Сьогодні ми про це і дізнаємося на уроці.
- Пригадайте, що таке склад? (Слайд 6)
(частина слова, що вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря
Склад може бути утворений з одного чи кількох звуків, один із яких обов’язково є голосним!).
(Слайд 7) ВІДКРИТИЙ СКЛАД – це такий склад, який закінчується на голосний звук.
Наприклад: бе-ре, ви-же-ни
ЗАКРИТИЙ СКЛАД – такий склад, який закінчується на приголосний звук:
Наприклад: сніг, клас, пень
V.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
2.Виразне читання вірша вчителем (Слайд 8)
Вправа: прочитайте вірш, випишіть виділені слова, поділяючи їх на склади; визначте відкриті та закриті склади, односкладові слова підкресліть.
Висновок:Відкритий склад закінчується на голосний.
Закритий склад- на приголосний.
Слово «сміх» не можна поділити на склади.
Виконати вправу 212
3. Порахуйте склади та прикрасьте ялинку (слайд 8)
Величезний .Клекотіти .Несу. Тримати. Степовий .Левада .Зелень. Селезень. Дерево. Козеня. Семеро
Висновок: за кількістю складів слова бувають односкладові, двоскладові та багатоскладові.
Чому потрібно вміти ділити слова на склади ? ( для переносу)
Отже, сформулюємо правило: (Слайд 10)
Правила переносу частин слова
Правила |
Приклади |
Одна буква не залишається в попередньому й не переноситься в наступний рядок
а) не можна розривати дж, дз, якщо вони позначають один звук; б) якщо дж, дз позначають два звуки (д належить до префікса, а ж, або з – до кореня), то їх слід розривати
Не можна розривати буквосполуки йо, ьо
Скорочення завжди треба залишати з тими словами, яких вони стосуються |
Іс-то-рія
Си-джу Кукуру-дза Над-звичайний Перед-жнив’я
Ма-йор, баталь-йон, синьо-го, кольо-ри
Т. Г. Шевченко, 2011 р., 10 км., м. Харків |
- Треба пам’ятати, що слова з подвоєними буквами можна переносити так:
жит-тя і жи-ття, бездоріж-жя і бездорі-жжя
При подвоєнні літер на межі значущих частин слова можливий тільки один перенос: без-змістовний
(Слайд 11)
Висновок: …шо-ко-лад.
Фізхвилинка.
Сильний вітер до землі
Гне дерева молоді, (присідають)
А вони ростуть, міцніють (піднімаються)
Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)
1) Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими.
Продовжити приказку ( роздатковий матеріал)
Записати речення, поділивши слова на склади, а потім – для переносу. Підкреслити відкритий склад 1 рисочкою, а закритий 2.
Продовжити приказку (роздатковий матеріал)
Лис-то-пад сте-лить зем-лю лис-тям, а гру-день….
Гру-день зем-лю гру-дить, а ха-тин-ки…
Лют-не-вий сніг за зо-ло-то …
Як сні-гом зем-лю вкри-то, то вро-дить-ся в по-лі…
То сніг, то за-ві-рю-ха, бо вже зи-ма бі-ля…
Довідка : вуха, жито, снігом, студить, дорожчий.
VI СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Застосування вивченого матеріалу
Створення пошуково-проблемної ситуації.
1 Розглянути переноси слів і з’ясувати,чи всі слова так можна перенести.
(Можна об’єднати учнів у 2 групи)
VII. РЕФЛЕКСІЯ
Метод «Експрес висновок»
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Вивчити правила на С. 106, вправа 214
*Скласти твір – мініатюру (5 – 8 речень) з теми «Природа довкола»
IХ. ОЦІНЮВАННЯ