Виховна година " Мово наша калинова..."

Про матеріал
Матеріал стане в нагоді учителям української мови, учителям початкової ланки, дасть змогу повторити, узагальнити знання учнів з української мови; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови, почуття колективізму, Матеріал може бути актуальним як для позакласної, виховної, так і для навчальної діяльності
Перегляд файлу

ВИХОВНА ГОДИНА « МОВО НАША КАЛИНОВА…»

Мета: повторити, узагальнити знання учнів з української мови; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови, почуття колективізму

 

Хід заняття

1.ВІДЕОПРЕЗЕНТАЦІЯ.

2.ВИСТУП  ЧИТЦІВ.

Перша дівчинка. Купана-Цілована хвилями Дніпровими.

Друга дівчинка. Люблена-голублена сивими дібровами.

Третя дівчинка. З колоска пахучого, з кореня цілющого,

Четверта дівчинка. Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози

Усі. Наша мова.

П’ята дівчинка. Як осмута матерів,

Шоста дівчинка. Думи сивих кобзарів,

Сьома дівчинка. І дівочі переспіви синіх вечорів,

Восьма дівчинка. Виплекана веснами і серцями чесними

Усі. Наша мова.

3. ІНСЦЕНІЗАЦІЯ КАЗКИ ПРО ЧАСТИНИ МОВИ.

Дійові особи:

Іменник, Прикметник, Займенник, Числівник, Дієслово, Прислівник, Прийменник, Сполучник, Граматика.

Ведучий:

— За горами високими, за морями глибокими є славна і благодатна земля. З давніх-давен під блакитним небом там вирощують золоті хліба, плекають квітучі сади, складають найкращі в світі пісні.

Владарка цього краю — Мова Солов'їна. Держава її поділена на князівства з дивними назвами: Лексика, Фонетика, Граматика, Стилістика.

Одного разу княгиня Граматика викликала своїх дітей — доньку Морфологію і сина Синтаксиса — й звеліла їм:

— Зберіть у палац усіх моїх вельмож, хочу почути, який лад і порядок дають вони в князівстві, чим займаються мої піддані та чи вміють шанувати злагоду і єдність...

І прийшли до палацу вельможі, і кожен сказав слово про себе та свою родину.

Іменник:

— Я вітаю тебе, пресвітла княгине, від імені найчисельнішого, найважливішого, найчастіше вживаного племені слів. Ми, іменники, називаємо все: предмети, явища, почуття... Ось погляньте: світить (що?) сонце, кругом (хто?) діти. І ліс, і поле, і річка, і море, хліб, роса, машини... Мама і тато, бабуся й дідусь, друг і товариш... Країни і планети, океани і галактики — все відповідає на запитання: хто? що? Як сонце і вода породжують усе живе на землі, так і ми живимо мову. І в реченні можемо бути будь-якими членами...

Прикметник:

— Усе, що сказав мій брат Іменник, — правда. Та не слід забувати й інші племена. Без мене, Прикметника, не скажеш, що квітка — гарна, дівчина — вродлива, матуся — ніжна, а Вкраїна — рідна. Що молодість — прекрасна, дитинство — незабутнє, а старість — мудра.

Що Бог — милосердний, земля — свята, хліб — насущний, наука — потрібна, злодійство — ганебне, а книга — безцінна... Адже важливо знати не тільки, хто ми, а й який, яка, яке, які ми.

Займенник:

— Я не можу вихвалятись, як Іменник і Прикметник, бо ми, Займенники, не такі чисельні й не такі яскраві та пишні.

Нас небагато, ми маленькі, але завжди готові прийти на допомогу ближньому, зайнявши його місце у мовленнєвому потоці. Я і ти, ми і ви, він, вона, воно, вони — всі ми, Займенники, вірно служимо Матінці Мові і, як повнозначні її частини, сумлінно виконуємо свою синтаксичну роль...

Числівник:

— Усім хочеться заможно жити. А якщо хочеш бути багатим — мусиш уміти лічити гроші. Отож без нас, Числівників, годі й братися хазяйнувати! А чи знали б ви, скільки тисячоліть існує наша материнська мова, коли засновано Київ, у якому році хрестили Русь, скільки років прожив Тарас Шевченко?

І кількість, і порядок при рахунку — за все це відповідаємо ми, Числівники.

Дієслово:

— А без мене взагалі не можна уявити життя. Зі мною сонце світить, земля родить, люди працюють, діти граються, вчаться, ростуть. Я і хліб печу, і казку читаю, і одяг шию, і в морі плаваю, і Вітчизну люблю, й міста будую, і зло караю.

Разом з Іменником — граматична основа речення, його головні члени: Підмет і Присудок...

Прислівник:

— Так, брате Дієслово. Ти — рух, дія, думка, поступ. Але чи знали б усі, де, коли, як і з якою метою ти звершуєш свої справи, якби не ми, скромні Прислівники? Вдень і вночі, влітку і взимку, давним-давно, колись і тепер — завше поруч з тобою — я,

Прислівник. І, незважаючи ні на що, залишаюся незмінним.

Прийменник:

— Я хоч і не маю самостійного значення, та виконую важливу і благородну місію. Я слова між собою єднаю, дружбі їхній сприяю. Без мене не визирнеш у віконце, не розкажеш про кінофільм, не сядеш за стіл, не підеш до школи, не поділишся з другом.

Сполучник:

— Ми з Прийменником — службові, вірно служим нашій мові. Приміром, я, Сполучник, з'єдную однорідні члени речення, а прості речення зв'язую у складні.

Граматика:

— Ви порадували мене, добродії, переконавши у тому, що її Величність Мова Солов'їна житиме і процвітатиме вічно. Бо всі ви живете дружно, в єдності й гармонії. А в єдності — сила народу

Учитель. Для кожного народу дорога його мова, а нам, українцям, наближча до серця - українська.  Сьогоднішній урок ми проведемо у вигляді невеликого конкурсу, під час якого спробуємо переконатися, що наша мова, дійсно , багата,милозвучна і кольорова.

 

4. КОНКУРС  «РОЗМИНКА»
- Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати їх одним словом. Це своєрідний словник. 
І команда 
• Мати батька або матері (бабуся) 
• Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка) 
• Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто) 
• Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка) 
• Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок) 
• Спосіб числення днів у році, а також таблиця з переліком усіх днів року (календар) 
• Прилад для визначення сторін світу(компас) 
 

 ІІ команда

• Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)
• Страва з варених крупів (каша) 
• Наука про минуле (історія)
 • Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка) 

• Чоловік стосовно своїх дітей (батько) 
• Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба) 
• Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд) 

ІІІ команда
• Особа, що керує оркестром чи хором (диригент) 
• Крупа з проса (пшоно) 
• Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета) 
• Мати дружини (теща) 
• Мати чоловіка (свекруха) 
• Одна дванадцята частина року (місяць) 
• Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом, самець курки (півень) 

5. КОНКУРС « ХВИЛИНКА »
( запитання і відповіді даються протягом 1 хвилини. За правильну відповідь – 1 бал). 
І команда 
• Державна мова України (українська). 
• Найбільша одиниця мови (текст). 
• Частина мови, яка називає ознаку (прикметник). 
• Знак у кінці питального речення (?). 
• Чим починається репліка діалогу на письмі (-). 
• Слова з протилежним значенням (антоніми). 
• Перша буква у власній назві (велика). 
• Знак у слові з-поміж (дефіс). 
• Наука про звуки мови (фонетика). 
• Розписне яйце (писанка). 
• Скільки -н- у слові незрівнянний (чотири). 
• Головні члени речення (підмет, присудок). 
• Документ про середню освіту (атестат). 
• Символ українців, що оберігає (оберіг).

• Префікс у слові прекрасний (пре-). 
 

 ІІ команда 
• Префікс у слові прекрасний (пре-). 
• Частина мови а (сполучник). 
• Список літер встановленого порядку ( алфавіт). 
• Займенник з однієї букви ( Я). 
• Частина тексту з нового рядка (абзац). 
• Остання буква у слові шістдесят (т). 
• Розділ науки про правопис (орфографія). 
• Без чого зникає народ? (без мови). 
• Найменша одиниця мови (звук). 
• Слова спільного кореня (спільнокореневі). 
• Частина мови слова зошит (іменник). 
• Знак у кінці розповідного речення (крапка). 
• Розділовий знак при звертанні (кома або знак оклику). 
• Словник про значення слів (тлумачний). 
• Власний життєпис (автобіографія).

ІІІ  команда
• Стиль  підручника (науковий). 
• Остання частина слова (закінчення). 
• Документ про хід зборів (протокол). 
• Розмова двох осіб (діалог). 
• Опис природи (пейзаж). 
• Помилка в правописі (орфограма). 
• Що стоїть перед коренем (префікс). 
• Слова, близькі за значенням (синоніми). 
• Остання літера алфавіту (я). 
• Буква, яка не є звуком (ь). 
• Невеличкий твір повчального змісту (байка

 

6. ПЕРЕГЛЯД ВІДЕОРОЛИКА «ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО МОВУ»

7. КОНКУРС « ЗАКІНЧИ ПРИСЛІВ'Я»
Говори мало, слухай багато, а… (думай ще більше). 
Не хочеш почути поганих слів, … (не кажи їх сам). 
Умій вчасно сказати і вчасно… (змовчати). 
Краще мовчати, аніж… (брехати). 
Дав слово - … (дотримай його). 
Від теплого слова і… (крига скресне). 
Слово старше за… (гроші). 
 Їж борщ з грибами і …(тримай язик за зубами). 
Дурний язик голові не …(приятель). 
Довгим язиком тільки… (полумиски лизати). 
Хто людей питає, …(той розум має). 
Хто мови своєї цурається, хай сам себе  (стидається)

Птицю пізнати по пір'ю, а людину (по мові).

Більше діла — менше (слів).

Будь господарем своєму (слову).

Слово — не горобець, вилетить — (не спіймаєш).

Від меча рана загоїться, а від лихого слова — (ніколи).

Гостре словечко коле (сердечко).

Де мало слів, там більше (правди).

Кого не б'є слово, тому й палиця (не поможе).

Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова — (ворогів).

Краще переконувати словами, (як кулаками).

М'які слова і камінь (крушать).

Не кидай слова (на вітер).

Шабля ранить тіло, а слово — (душу).

Слово до слова — зложиться (мова).

Слово може врятувати людину, слово може і (вбити).

Удар забувається, а слово (пам'ятається).

Чоловік має два вуха, щоб багато слухав, а один язик, щоб (менше говорив).

8. КОНКУРС ЗАГАДОК « ХТО Я?»

Це не літера, а знак – 
Не поставиш абияк! 
З ким у нього дружба є? 
Тільки з Ю, Я, Ї, та Є! (Апостроф)

Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати «ім’я» -
Зразу стану потрібним я. (Апостроф)

Біла грядка –
Чорні зернятка.
Посіяла по порядку
Та й маю загадку.
Хто зернятка знає,
Той відгадає. (Аркуш, літери)

Маленька, менша від мачини, 
Ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба, 
Й людини мову я спиню 
Що це таке? : КРАПКА

Злита з хвостиком ця крапка, 
Невелика, власне, лапка. 
Робить паузу, всім знайома.

Як вона зоветься? КОМА

 Він після речення, цитати 
 Вмостився, схожий на гачок
 Всіх нас примушує питати 
 А сам ні пари з вуст — мовчок.ЗНАК ПИТАННЯ
Що за знак - стрункий як спис. 
Він над крапкою завис. 
Спонука до поклику, 
Хто він ? Це ЗНАК ОКЛИКУ
 В слові знаєш де я є? 
 Після кореня. 
 А призначення моє - 
 словотворення.\

Я творю нові слова 
або форми слова, 
щоб красива і жива 
розквітала мова... Суфікс

 Коли твір якийсь готую, 
 різні речення пишу,
 щось, буває, я цитую,
 мову вводячи чужу.
 Але, любий мій читачу,
 як для вас її позначу?
 Тут уже не допоможуть
 ані коми, ні крапки,
 у пригоді стати можуть -
 здогадались ви? Лапки 
Вони для речення багато важать:
турботливо обнімуть, як дружки,
і вставлені слова й цитату вкажуть,
Давайте ж назовем їх.Це- Дужки 
 Нумо трішечки напруги,
 ось вам і подробиці:
 перше тут - предмет, а друге
 що з предметом робиться.
 Як би речення словами 
 не були заклечані,
 досить легко ми їх з вами
 визначимо в реченні.
 Хто вони?  Підмет і присудок 

З однієї ми родини 
від Андрія до Ярини.
Як по одному, самі,
ми буваємо німі,
хоч і маєм різні назви
й добре знаєте всіх нас ви.
Певним станемо рядком -
заговоримо ладком.
Ми - писемності основа.
А без нас ніхто ні слова!
Що це таке? Літери абетки

 

ПІДСУМОК КОНКУРСУ

ЗАКЛЮЧНІ СЛОВА

1. Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих, - рідна мова.

Вишневих ніжність пелюстків,

Сурма походу світанкова,

Неволі стогін, волі спів,

Життя духовного основа.

2. Той, хто зневажливо ставиться до рідної  мови, не може й сам викликати поваги до себе.

Мова рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

Тільки камінь має:

Як ту мову мож забути,

Котрою учила

Нас усіх ненька говорити,

Ненька наша мила?

Учитель.

 «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»,- закликає нас великий Кобзар.

3.Прослуховування пісні «Батьківська мова».

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
364
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку