Відкритий урок у 5 класі "Зображення історичного минулого нашого народу у творі «Ярослав Мудрий » О. Олеся"

Про матеріал
Відкритий інтегрований урок у 5 класі "Зображення історичного минулого нашого народу у творі «Ярослав Мудрий » О. Олеся"
Перегляд файлу

Тема уроку: Зображення історичного минулого нашого народу у творі «Ярослав Мудрий » О. Олеся

Мета:

  • навчальна: продовжити знайомство із Олександра Олеся; допомогти зрозуміти значення твору; усвідомити душевну красу і силу наших предків, любов руських князів до своєї земля як приклад для нащадків;
  • розвивальна: розвивати навички виразного читання й переказування, аналізу тексту, характеристики героїв; провести аналогію із сучасним життям;
  • виховна: виховувати уважність, працьовитість, самостійність; шанобливе ставлення до заповітів наших предків; виховувати повагу до великого князя Ярослава Мудрого,плекати почуття патріотизму.

Обладнання: презентація, підручник, ноутбук, проектор, картки.

Методи і прийоми: робота з підручником та зошитом, метод «асоціативного гронування», бесіда .

Інтеграція: історія, українська мова.

Очікувані результати:

  • знати зміст оповіді «Ярослав Мудрий», вміти переказувати твір;
  • вміти застосовувати власні знання, аналізувати прочитане;
  • підтверджувати сласну думку рядками  оповіді.

Попередня підготовка: прочитати твір О. Олеся «Ярослав Мудрий», повторити біографію поета .

 

 Епіграф: Хто не знає свого минулого,

                 той не вартий майбутнього.

 

                                                   М.Рильський

 

     

ХІД УРОКУ:

Слайд 1

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

Не баріться, посміхніться, за допомогою смайлів, що у вас на парті,  покажіть з яким настроєм ви прийшли на урок. Сподіваюсь, він не погіршиться до кінця уроку! Бажаю успіхів і високих оцінок!

(Діти показують відповідний смайл)

 

Зачитування теми.

 

Слайд 2

Епіграф уроку.

Згодні з цим виразом? Молодці, правильно! Без минулого не буде майбутнього!

 

Слайд 3

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. Які факти біографії О. Олеся ви пам’ятали?
  2. Що таке літопис? (найдавніший вид літератури, в якому вміщується короткі й докладні записи про історичні події)
  3. В якій книжці вміщено оповідь «Ярослав Мудрий»? (Княжа Україна)
  4. Що таке тема твору? Яка тема оповіді «Ярослав Мудрий»?( Тема: розповідь про період правління князя Ярослава, його піклування про свій народ та батьківщину)
  5. За що Ярослава прозвали «мудрим»? (уклав Руську правду, побудував бібліотеку)
  6. Які історичні постаті зустрічаються в оповіді? (Ярослав Мудрий, Святополк, Радедя – князь касогів,богатир, Мстислав, співець Боян) Боян — українське і загальнослов'янське чоловіче ім'я, що означає «співець», «оповідач». Виникло від слова «баяти» — розповідати.
  7. А можливо, хтось знає, хто це такі? (відповіді учнів)
  8. Чим відрізняється мова твору О. Олеся від мови літописів?

 

Слайд 4

 

ІІІ. СЛОВНИКОВА РОБОТА

 

ВЧИТЕЛЬ: Так, вірно! Але подивіться, і у творі О. Олеся теж дуже багато незрозумілих слів. Ці слова називаються історизмами. Чому така назва? Тому що їх використовували в певний період історії, а потів з плином часу вони вийшли з ужитку. Тож давайте їх розтлумачимо.

 

вали – земляні укріплення

мур – кам’яна огорожа

рів – глибока канава

муштровані – навчені, видресирувані

касозький – той, хто належить до племені касогів

кат – той, хто знущається

лад – устрій

небавом – незабаром

берло – палиця,символ влади

скоморохи, штукарі – клоуни

Сян – річка

осміяли – зневажили

 

Слайд 5

 

Ярослав Мудрий – постать для вас не нова, з ним ви знайомі з уроків історії. Хто ж такий  цей князь, хто може  розказати основні факти?

 

 

ІV .СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

 

Молодці, а тепер як підсумок пропоную переглянути це відео.

 

Слайд 6 (відео)

 

 

Слайд 7

 

V. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

 

ВЧИТЕЛЬ: А зараз попрацюємо зі змістом твору і побачимо, хто ж найкраще орієнтується у прочитаному.

 

Треба охарактеризувати Ярослава Мудрого за допомогою цитат із тексту, які:

  вказують на інтелектуальні здібності Ярослава та його мудрість; («...Брат четвертий на престолі, /Ярослав розумний, сів...»; «... Але мудрість Ярослава /Вся була в його ділах, /У державнім будівництві, /Владі, устрою, в судах...»)

підкреслюють його піклування про Україну («...7 усю свою увагу / Ярослав звернув на лад. /І небавом Україна /Зацвіла, як пиш­ний сад...»);

демонструють ставлення Ярослава до Києва («...Як про друга, як про сина /Дбав про його Ярослав...»; «Оточив його валами, /Ро­вом, мурами обвів./ Укріпив його, оздобив /І препишний двір завів»)

□ описують, у якому вигляді він зустрічав іноземних гостей («...Князь сидів на пишнім троні /З грізним берлом у руці...»);

уславлюють його військові перемоги («...Він прогнав лише по­ляків...»; «...Та ходив на печенігів /І черкесів під Кавказ, /Що на нашу Україну /Нападали раз у раз»).

 

 

VІ. ЕВРИСТИЧНА БЕСІДА   

 

  • У чому була мудрість Ярослава? Знайдіть відповідні рядки.

               (Він закликав до миру, злагоди.

                            Не сваріться, жийте в згоді:
                        Тільки мир збере усе,
                       А незгода, наче вітер,
                        Все по полю рознесе.)

  • Що означають останні рядки вірша? Чи можна їх назвати заповітом?

                                           А нащадки Ярослава
                                       Осміяли на весь світ…

               (Нащадки не виконали батьківського заповіту, посварилися, почали міжусобні чвари, і цим осоромили 

  • Як ви гадаєте, чи змінилась б історія України, як би сини Ярослава Мудрого виконали заповіт князя?
  • Чи актуальні настанови Ярослава Мудрого у нас час?

 

ВЧИТЕЛЬ: Звичайно, ці слова можна назвати пророчими.  Всі ми добре знаємо про жахливу ситуацію на  Сході України, де заради нашого миру і спокою покірно віддають свої життя тисячі солдатів. Це скрутне становище, що змусило  багатьох українців покинути рідну землю у пошуках заробітку і кращого життя закордоном! Як би це звучало, але це, нажаль, реалії нашого життя. Але слід пам’ятати, що все починається з тебе, тож жити в мирі треба за будь-яких обставин. 

 

Слайд 8

 

VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ

 

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Для закріплення вивченого матеріалу пропоную скласти «Асоціативне гронування » до постаті Ярослава Мудрого.

  1. Постать – Я. Мудрий;
  2. 2 прикметника (який він?); справедливий, розумний, розсудливий
  3. 3 дієслова(що робив?); розбудовував, князював,  дбав
  4. Фраза-висновок з 4 слів; Створив першу бібліотеку на Русі
  5. Іменник-синонім.  князь, правитель

 

 

                                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

Відтворіть будь ласка, це гроно у своїх зошитах.

 

VІІІ.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

  • З історії про Ярослава Мудрого найбільше запам’яталось….
  • Прочитавши твір, що б ви хотіли порадити і побажати всім нам?

 

 

ВЧИТЕЛЬ: І через тисячоліття Ярослав Мудрий залишається близьким для нас своїми ділами і помислами. Його бурхлива діяльність заслуговує безсмертя.  А слова «не сваріться , жийте в згоді, тільки мир усе збере, а незгода , наче вітер, все по полю рознесе» повинні служити нам, його нащадкам,  мудрим заповітом для зміцнення і згуртованості нашої країни.

 

 

ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

 

Слайд 9

 

 Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Кожен учень обирає  собі домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 квітня 2019
Переглядів
883
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку