Тема уроку: Зображення історичного минулого нашого народу у творі «Ярослав Мудрий » О. Олеся
Мета:
Обладнання: презентація, підручник, ноутбук, проектор, картки.
Методи і прийоми: робота з підручником та зошитом, метод «асоціативного гронування», бесіда .
Інтеграція: історія, українська мова.
Очікувані результати:
Попередня підготовка: прочитати твір О. Олеся «Ярослав Мудрий», повторити біографію поета .
Епіграф: Хто не знає свого минулого,
той не вартий майбутнього.
М.Рильський
ХІД УРОКУ:
Слайд 1
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Не баріться, посміхніться, за допомогою смайлів, що у вас на парті, покажіть з яким настроєм ви прийшли на урок. Сподіваюсь, він не погіршиться до кінця уроку! Бажаю успіхів і високих оцінок!
(Діти показують відповідний смайл)
Зачитування теми.
Слайд 2
Епіграф уроку.
Згодні з цим виразом? Молодці, правильно! Без минулого не буде майбутнього!
Слайд 3
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Слайд 4
ІІІ. СЛОВНИКОВА РОБОТА
ВЧИТЕЛЬ: Так, вірно! Але подивіться, і у творі О. Олеся теж дуже багато незрозумілих слів. Ці слова називаються історизмами. Чому така назва? Тому що їх використовували в певний період історії, а потів з плином часу вони вийшли з ужитку. Тож давайте їх розтлумачимо.
вали – земляні укріплення
мур – кам’яна огорожа
рів – глибока канава
муштровані – навчені, видресирувані
касозький – той, хто належить до племені касогів
кат – той, хто знущається
лад – устрій
небавом – незабаром
берло – палиця,символ влади
скоморохи, штукарі – клоуни
Сян – річка
осміяли – зневажили
Слайд 5
Ярослав Мудрий – постать для вас не нова, з ним ви знайомі з уроків історії. Хто ж такий цей князь, хто може розказати основні факти?
ІV .СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:
Молодці, а тепер як підсумок пропоную переглянути це відео.
Слайд 6 (відео)
Слайд 7
V. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ
ВЧИТЕЛЬ: А зараз попрацюємо зі змістом твору і побачимо, хто ж найкраще орієнтується у прочитаному.
Треба охарактеризувати Ярослава Мудрого за допомогою цитат із тексту, які:
□ вказують на інтелектуальні здібності Ярослава та його мудрість; («...Брат четвертий на престолі, /Ярослав розумний, сів...»; «... Але мудрість Ярослава /Вся була в його ділах, /У державнім будівництві, /Владі, устрою, в судах...»)
□ підкреслюють його піклування про Україну («...7 усю свою увагу / Ярослав звернув на лад. /І небавом Україна /Зацвіла, як пишний сад...»);
□ демонструють ставлення Ярослава до Києва («...Як про друга, як про сина /Дбав про його Ярослав...»; «Оточив його валами, /Ровом, мурами обвів./ Укріпив його, оздобив /І препишний двір завів»)
□ описують, у якому вигляді він зустрічав іноземних гостей («...Князь сидів на пишнім троні /З грізним берлом у руці...»);
□ уславлюють його військові перемоги («...Він прогнав лише поляків...»; «...Та ходив на печенігів /І черкесів під Кавказ, /Що на нашу Україну /Нападали раз у раз»).
VІ. ЕВРИСТИЧНА БЕСІДА
(Він закликав до миру, злагоди.
Не сваріться, жийте в згоді:
Тільки мир збере усе,
А незгода, наче вітер,
Все по полю рознесе.)
А нащадки Ярослава
Осміяли на весь світ…
(Нащадки не виконали батьківського заповіту, посварилися, почали міжусобні чвари, і цим осоромили
ВЧИТЕЛЬ: Звичайно, ці слова можна назвати пророчими. Всі ми добре знаємо про жахливу ситуацію на Сході України, де заради нашого миру і спокою покірно віддають свої життя тисячі солдатів. Це скрутне становище, що змусило багатьох українців покинути рідну землю у пошуках заробітку і кращого життя закордоном! Як би це звучало, але це, нажаль, реалії нашого життя. Але слід пам’ятати, що все починається з тебе, тож жити в мирі треба за будь-яких обставин.
Слайд 8
VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ
Для закріплення вивченого матеріалу пропоную скласти «Асоціативне гронування » до постаті Ярослава Мудрого.
Відтворіть будь ласка, це гроно у своїх зошитах.
VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
ВЧИТЕЛЬ: І через тисячоліття Ярослав Мудрий залишається близьким для нас своїми ділами і помислами. Його бурхлива діяльність заслуговує безсмертя. А слова «не сваріться , жийте в згоді, тільки мир усе збере, а незгода , наче вітер, все по полю рознесе» повинні служити нам, його нащадкам, мудрим заповітом для зміцнення і згуртованості нашої країни.
ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
Слайд 9
Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Кожен учень обирає собі домашнє завдання.