Відкритий урок у 5 класі "Зображення історичного минулого нашого народу у творі «Ярослав Мудрий » О. Олеся"

Про матеріал
Відкритий інтегрований урок у 5 класі "Зображення історичного минулого нашого народу у творі «Ярослав Мудрий » О. Олеся"
Перегляд файлу

Тема уроку: Зображення історичного минулого нашого народу у творі «Ярослав Мудрий » О. Олеся

Мета:

  • навчальна: продовжити знайомство із Олександра Олеся; допомогти зрозуміти значення твору; усвідомити душевну красу і силу наших предків, любов руських князів до своєї земля як приклад для нащадків;
  • розвивальна: розвивати навички виразного читання й переказування, аналізу тексту, характеристики героїв; провести аналогію із сучасним життям;
  • виховна: виховувати уважність, працьовитість, самостійність; шанобливе ставлення до заповітів наших предків; виховувати повагу до великого князя Ярослава Мудрого,плекати почуття патріотизму.

Обладнання: презентація, підручник, ноутбук, проектор, картки.

Методи і прийоми: робота з підручником та зошитом, метод «асоціативного гронування», бесіда .

Інтеграція: історія, українська мова.

Очікувані результати:

  • знати зміст оповіді «Ярослав Мудрий», вміти переказувати твір;
  • вміти застосовувати власні знання, аналізувати прочитане;
  • підтверджувати сласну думку рядками  оповіді.

Попередня підготовка: прочитати твір О. Олеся «Ярослав Мудрий», повторити біографію поета .

 

 Епіграф: Хто не знає свого минулого,

                 той не вартий майбутнього.

 

                                                   М.Рильський

 

     

ХІД УРОКУ:

Слайд 1

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

Не баріться, посміхніться, за допомогою смайлів, що у вас на парті,  покажіть з яким настроєм ви прийшли на урок. Сподіваюсь, він не погіршиться до кінця уроку! Бажаю успіхів і високих оцінок!

(Діти показують відповідний смайл)

 

Зачитування теми.

 

Слайд 2

Епіграф уроку.

Згодні з цим виразом? Молодці, правильно! Без минулого не буде майбутнього!

 

Слайд 3

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. Які факти біографії О. Олеся ви пам’ятали?
  2. Що таке літопис? (найдавніший вид літератури, в якому вміщується короткі й докладні записи про історичні події)
  3. В якій книжці вміщено оповідь «Ярослав Мудрий»? (Княжа Україна)
  4. Що таке тема твору? Яка тема оповіді «Ярослав Мудрий»?( Тема: розповідь про період правління князя Ярослава, його піклування про свій народ та батьківщину)
  5. За що Ярослава прозвали «мудрим»? (уклав Руську правду, побудував бібліотеку)
  6. Які історичні постаті зустрічаються в оповіді? (Ярослав Мудрий, Святополк, Радедя – князь касогів,богатир, Мстислав, співець Боян) Боян — українське і загальнослов'янське чоловіче ім'я, що означає «співець», «оповідач». Виникло від слова «баяти» — розповідати.
  7. А можливо, хтось знає, хто це такі? (відповіді учнів)
  8. Чим відрізняється мова твору О. Олеся від мови літописів?

 

Слайд 4

 

ІІІ. СЛОВНИКОВА РОБОТА

 

ВЧИТЕЛЬ: Так, вірно! Але подивіться, і у творі О. Олеся теж дуже багато незрозумілих слів. Ці слова називаються історизмами. Чому така назва? Тому що їх використовували в певний період історії, а потів з плином часу вони вийшли з ужитку. Тож давайте їх розтлумачимо.

 

вали – земляні укріплення

мур – кам’яна огорожа

рів – глибока канава

муштровані – навчені, видресирувані

касозький – той, хто належить до племені касогів

кат – той, хто знущається

лад – устрій

небавом – незабаром

берло – палиця,символ влади

скоморохи, штукарі – клоуни

Сян – річка

осміяли – зневажили

 

Слайд 5

 

Ярослав Мудрий – постать для вас не нова, з ним ви знайомі з уроків історії. Хто ж такий  цей князь, хто може  розказати основні факти?

 

 

ІV .СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

 

Молодці, а тепер як підсумок пропоную переглянути це відео.

 

Слайд 6 (відео)

 

 

Слайд 7

 

V. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

 

ВЧИТЕЛЬ: А зараз попрацюємо зі змістом твору і побачимо, хто ж найкраще орієнтується у прочитаному.

 

Треба охарактеризувати Ярослава Мудрого за допомогою цитат із тексту, які:

  вказують на інтелектуальні здібності Ярослава та його мудрість; («...Брат четвертий на престолі, /Ярослав розумний, сів...»; «... Але мудрість Ярослава /Вся була в його ділах, /У державнім будівництві, /Владі, устрою, в судах...»)

підкреслюють його піклування про Україну («...7 усю свою увагу / Ярослав звернув на лад. /І небавом Україна /Зацвіла, як пиш­ний сад...»);

демонструють ставлення Ярослава до Києва («...Як про друга, як про сина /Дбав про його Ярослав...»; «Оточив його валами, /Ро­вом, мурами обвів./ Укріпив його, оздобив /І препишний двір завів»)

□ описують, у якому вигляді він зустрічав іноземних гостей («...Князь сидів на пишнім троні /З грізним берлом у руці...»);

уславлюють його військові перемоги («...Він прогнав лише по­ляків...»; «...Та ходив на печенігів /І черкесів під Кавказ, /Що на нашу Україну /Нападали раз у раз»).

 

 

VІ. ЕВРИСТИЧНА БЕСІДА   

 

  • У чому була мудрість Ярослава? Знайдіть відповідні рядки.

               (Він закликав до миру, злагоди.

                            Не сваріться, жийте в згоді:
                        Тільки мир збере усе,
                       А незгода, наче вітер,
                        Все по полю рознесе.)

  • Що означають останні рядки вірша? Чи можна їх назвати заповітом?

                                           А нащадки Ярослава
                                       Осміяли на весь світ…

               (Нащадки не виконали батьківського заповіту, посварилися, почали міжусобні чвари, і цим осоромили 

  • Як ви гадаєте, чи змінилась б історія України, як би сини Ярослава Мудрого виконали заповіт князя?
  • Чи актуальні настанови Ярослава Мудрого у нас час?

 

ВЧИТЕЛЬ: Звичайно, ці слова можна назвати пророчими.  Всі ми добре знаємо про жахливу ситуацію на  Сході України, де заради нашого миру і спокою покірно віддають свої життя тисячі солдатів. Це скрутне становище, що змусило  багатьох українців покинути рідну землю у пошуках заробітку і кращого життя закордоном! Як би це звучало, але це, нажаль, реалії нашого життя. Але слід пам’ятати, що все починається з тебе, тож жити в мирі треба за будь-яких обставин. 

 

Слайд 8

 

VІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ

 

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Для закріплення вивченого матеріалу пропоную скласти «Асоціативне гронування » до постаті Ярослава Мудрого.

  1. Постать – Я. Мудрий;
  2. 2 прикметника (який він?); справедливий, розумний, розсудливий
  3. 3 дієслова(що робив?); розбудовував, князював,  дбав
  4. Фраза-висновок з 4 слів; Створив першу бібліотеку на Русі
  5. Іменник-синонім.  князь, правитель

 

 

                                                                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

Відтворіть будь ласка, це гроно у своїх зошитах.

 

VІІІ.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

  • З історії про Ярослава Мудрого найбільше запам’яталось….
  • Прочитавши твір, що б ви хотіли порадити і побажати всім нам?

 

 

ВЧИТЕЛЬ: І через тисячоліття Ярослав Мудрий залишається близьким для нас своїми ділами і помислами. Його бурхлива діяльність заслуговує безсмертя.  А слова «не сваріться , жийте в згоді, тільки мир усе збере, а незгода , наче вітер, все по полю рознесе» повинні служити нам, його нащадкам,  мудрим заповітом для зміцнення і згуртованості нашої країни.

 

 

ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ

 

Слайд 9

 

 Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Кожен учень обирає  собі домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 квітня
Переглядів
115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку