Відкритий урок Узагальнення і систематизація з розділу «Будова слова. Орфографія». Розбір слова за будовою.

Про матеріал
Тема уроку. Узагальнення і систематизація з розділу «Будова слова. Орфографія». Розбір слова за будовою.
Перегляд файлу

Тема уроку. Узагальнення і систематизація з розділу «Будова слова. Орфографія». Розбір слова за будовою.

  

Мета уроку: поглибити знання учнів про значущі частини слова,

формувати вміння добирати спільнокореневі слова,

розбирати слова за будовою, визначати значення і

відтінки значення, що надають словам префікси і суфікси;

розвивати увагу, логічне мислення, удосконалювати  вміння

застосовувати на практиці здобуті теоретичні знання,

навички колективної й  самостійної роботи; виховувати

любов до рідного слова.

 

   Епіграф уроку:

                                                                             До словечка,

До слов’ятка притулися,

                                                                                        Може, так хоч мови

 рідної навчишся.

  

Тип уроку:  узагальнення і систематизація вивченого з теми

Обладнання : графічний малюнок “Потяг, картки ,кольорові олівці,підручник, робочий зошит.

                      

Хід уроку

 

  1. Організація класу.


Ніжна мова — ти ніжний цвіт,

Ти п'яниш нас, як рута-м'ята.

Тож на цілий на білий світ

Ти духмяністю розіллята.

 Любіть красу своєї мови.

Звучання слів, правопис слів:

Це квітка ніжна і чудова

 Коханих батьківських степів.
                                                                                                      Д. Білоус

Привітання, перевірка присутніх.

  1. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчання

Вступне слово  вчителя.       

Діти, сьогодні в нас незвичайний урок. Ми з вами помандруємо цікавою країною “Рідна мова . В цьому нам допоможуть знання  і з читання, і з природознавства, за допомогою яких ми будемо виконувати різні цікаві завдання.

Темою нашого уроку сьогоднішнього є повторення і узагальнення вивченого про будову слова.

І сьогодні ми з вами починаємо урок , де ми будемо уважні,розумні, організовані і кмітливі ( запис на дошці). В цьому нам допоможуть знання, увага, наше усне мовлення, активність і гарний настрій. Але перш ніж розпочати роботу з теми , ми з вами перевіримо домашнє завдання. Тож, домашнім завданням на сьогодні було виконання вправи 181.  (Оцінки)

  1. Актуалізація опорних знань

Вправа Мікрофон

Вчитель : Для того, щоб налаштувати вас на робочий лад, давайте пригадаємо , який розділ науки про мову, вивчає значущі частини слова , їхнє значення  і функціонування.

Діти: Будова слова – це розділ науки про мову, що вивчає значущі частини слова, їхнє значення і функціонування.

(Звертаємо увагу на потяг , що висить на дошці. )

Діти дають визначення значущих частин слова.

Префікс – це значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів.

Корінь – це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє лексичне значення.

Спільнокореневими називають слова зі спільним коренем , але з різними лексичними значеннями.

Форми слова мають одну й ту саму основу , але різні закінчення й різняться між собою лише граматичними значеннями.

Суфікс – це це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів.

Закінчення – це значуща частина слова , яка змінюється.

Основа слова -  частина слова без закінчення.

Вчитель : Чи всі слова мають закінчення?

Учень: Закінчення мають лише змінні слова. Незмінні слова не мають закінчень. НЕ МАЮТЬ ЗАКІНЧЕННЯ : прислівники ; неозначена форма дієслова (закінчується на -ти); окремі іменники іншомовного походження.

Виконання вправи 1.

Учень працює біля дошки.

Розібрати слова за будовою: білий, білесенький, голос, голосний,  школа, пришкільна, грибний, близенько, думка.

 

Білий , білесенький, голос, голосний, школа , пришкільна, грибний, близенько , думка.

IV. Закріплення і систематизація знань, умінь і навичок.

Робота в групах .

Учні об’єднуються в 4 групи . У кожної групи є частини слова, завдання утворити всі можливі віріанти слів. Дібрані слова записати в зошит.

Приклад виконання завдання вчитель демонструє на дошці. Учні складають слова , записують їх в зошит і розбирають за будовою.

                                                                                          

Весн

А І ЯН ИЙ ОЮ

Весна , весною, весняною, навесні, весні, весняний.

Пис

ПИС ЗА А ТИ С АР ПЕРЕ ПІД

Запис, підпис, писати, списати, писар, перепис, переписати, підписати

Хмар

А   К   Ц   І   И   ИН

Хмарина, хмара, хмарка, хмари, хмарі, хмаринка.

Їх

А ТИ ПІД З ОБПЕРЕ АВ  ЗА

Їхати, з’їхати, з’їхав, їхав, під’їхати, об’їхати, переїхати, заїхати, заїхав, переїхав, об’їхав.

Хат

А ТИ И К А Ц І ИН А

Хата, хати, хатка, хатки, хаті, хатина, хатині, хатинка.

Ліс

ОК ОЧ  ОВ Н ИЙ КА

Лісок, лісочок, лісочка, лісовий, ліска, лісний.

Школ

A ПРИ Н ИЙ

Школа, шкільний , пришкільний.

Батьк

А ІВ СЬК ИЙ ИН Щ О

Батько, батька, батьків, батьківський, Батьківщина.

Прослуховування відповідей груп, оцінювання.

Лексична та орфоепічна хвилинка

Діти, у мене для вас є дещо цікаве. Ось в цій коробочці заховане слово. Для того , щоб коробочку ми змогли відкрити , нам потрібно дібрати спільнокореневе слово до слова авто.

Діти : автомобіль.

Вчитель відкриває коробочку і зачитує слово “автівка”. Діти, чи відоме вам це слово.

Слова автівка немає у словнику, воно нове, що має розмовний відтінок.  Воно впевнено завойовує свої позиції в сучасному мовному просторі і я не здивуюся, якщо згодом слово автівка потрапить до словників і таким чином набуде офіційного статусу в мові.

Це слово позначає будь-яке авто : і вантажне, і легкове.

Авто , як і метро , кіно згідно з чинним правописом не відмінюється. Тобто , не має закінчення.

Також хочу звернути вашу увагу на слово вантажівка, не вантажівка, а вантажівка. Наголос падає на і.

Фізкультхвилинка

Треба дружно всім нам стати,

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись,

І зроби чотири кроки –

Заморились на уроках.

Вчитель: ну що ж , ми трішки з вами відпочили, працюймо далі. 

Виконання вправи 178 .

Дібрати до поданих схем слова.

Прохолодний, приклади, лісочки, мама, гарно.

 

Фізкультхвилинка

Треба дружно всім нам стати,

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись,

І зроби чотири кроки –

Заморились на уроках.

Вчитель: ну що ж , ми трішки з вами відпочили, працюймо далі. 

ВЕЛЬМИШАНОВНИЙ СУФІКС ИК

 

Жив у країні граматичній

Морфологічно – фонетичній

Кумедний, милий суфікс ИК,

Дивакуватий жартівник.

Коли він потрапляв у слово,

Предмет, неначе випадково,

Мінявся враз: ставав малим,

До того ж, лагідним, не злим.

До слова «кіт» наш ИК потрапив -

І ось вже «котик» лиже лапу.

Потрапив він до слова «ніс» -

І «носик» зменшився на зріст.

Пустун у слово «ключ» добрався -

І ключ вже «ключиком» назвався.

З «м’яча» ИК «м’ячика» зробив.

Усе маленьке він любив.

З «ведмедя» дикого страшного

Зробив «ведмедика» смішного.

«Слон» з ИКом «слоником» ставав,

Хвостом, ні «хвостиком» махав.

Раз у країні граматичній

Морфологічно – фонетичній

Пожежа трапилась страшна,

Ну й налякалася вона!

 

Вогонь палав такий великий!

Усі – за голову: «Ой лихо!»

Аж де не взявся – суфікс ИК

Стриб у вогонь як чарівник.

Ураз жагучого приборкав,

Зробив з вогню маленький «вогник»!

Всі були вражені: дива,

Всі ИКу дякували дуже:

«Ти врятував нас любий, друже!

Ти наш герой, наш рятівник,

Вельмишановний суфікс ИК!

Наступна вправа 2 .

Розгляньмо на прикладах деяких слів, якого значення набуває слово при суфіксі –к-.

 

 

 

 

ЯЛИНА – ЯЛИНКА

 

 

 

 

 

 

ГРУША - ГРУШКА

 

 

 

 

 

МИША – МИШКА

 

 

Витель: Що ж ви помітили?

Діти : суфікс –к- зменшує предмет.

Так діти , зменшувально-пестливого значення надають і інші суфікси. Розглянемо це на прикладі слова РИБА (на дошці опрацювання картки)

Якщо ми добавимо суфікси –к-, -оньк-, очк-, то мо можемо прочитати новоутворені слова такі як:

 

РИБ

 

 

Що ж спробуймо змінити слова на пестливі, позначаючи суфікси  у вправі 3.

Вправа 3.

Біля дошки працює учень.

Білий пес –

Чорний кіт –

Малий заєць –

Хитра лисиця - .

Діти, ми сьогодні з вами дуже добре попрацювали, але в нас залишилась ще вправа. І називається вона  “Створи свій комікс”. Попрацюймо в групах.

На картці із коміксом запиши відповідь , використовуючи суфікси , які надають слову значення пестливості.

Наприклад, мене звати Юля, але матуся називає мене Юленька.

Суфікс -еньк- надав моєму імені значення пестливості. Запишіть свій варіант на картках і приклейте до комікса.

Вправа 176 (додатково)

  1. Підсумок уроку

 

Емоції  у склянці

Поміркуй, який у тебе зараз настрій. Вибери зі списку кольори , що відповідають твоїм емоціям, і розмалюй ними склянку так, як вважаєш за потрібне.

Червоний -  роздратований, злий

Зелений – спокійний

Фіолетовий – тривожний, наляканий

Блакитний – сумний

Жовтий – радісний

Рожевий – щасливий

Помаранчевий – захоплений

Брунатний – здивований.

Молодці, я дуже задоволена, що в більшості з вас досить гарний настрій .

А зараз давайте зробимо невеличкий підсумок. Отже,  під час вивчення теми “Будова слова. Орфографія я дізнався (дізналася) багато нового. Наприклад , як …

  1. Домашнє завдання (на вибір)

Виконати впр. 177 (завдання 1,3,4,5)

Виконати впр. 179.

(вчитель пояснює як виконати домашнє завдання).

docx
Додано
20 листопада 2019
Переглядів
167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку