Тема уроку. Узагальнення і систематизація з розділу «Будова слова. Орфографія». Розбір слова за будовою.
Мета уроку: поглибити знання учнів про значущі частини слова,
формувати вміння добирати спільнокореневі слова,
розбирати слова за будовою, визначати значення і
відтінки значення, що надають словам префікси і суфікси;
розвивати увагу, логічне мислення, удосконалювати вміння
застосовувати на практиці здобуті теоретичні знання,
навички колективної й самостійної роботи; виховувати
любов до рідного слова.
Епіграф уроку:
До словечка,
До слов’ятка притулися,
Може, так хоч мови
рідної навчишся.
Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого з теми
Обладнання : графічний малюнок “Потяг”, картки ,кольорові олівці,підручник, робочий зошит.
Хід уроку
Ніжна мова — ти ніжний цвіт,
Ти п'яниш нас, як рута-м'ята.
Тож на цілий на білий світ
Ти духмяністю розіллята.
Любіть красу своєї мови.
Звучання слів, правопис слів:
Це квітка ніжна і чудова
Коханих батьківських степів.
Д. Білоус
Привітання, перевірка присутніх.
Вступне слово вчителя.
Діти, сьогодні в нас незвичайний урок. Ми з вами помандруємо цікавою країною “Рідна мова” . В цьому нам допоможуть знання і з читання, і з природознавства, за допомогою яких ми будемо виконувати різні цікаві завдання.
Темою нашого уроку сьогоднішнього є повторення і узагальнення вивченого про будову слова.
І сьогодні ми з вами починаємо урок , де ми будемо уважні,розумні, організовані і кмітливі ( запис на дошці). В цьому нам допоможуть знання, увага, наше усне мовлення, активність і гарний настрій. Але перш ніж розпочати роботу з теми , ми з вами перевіримо домашнє завдання. Тож, домашнім завданням на сьогодні було виконання вправи 181. (Оцінки)
Вправа “Мікрофон”
Вчитель : Для того, щоб налаштувати вас на робочий лад, давайте пригадаємо , який розділ науки про мову, вивчає значущі частини слова , їхнє значення і функціонування.
Діти: Будова слова – це розділ науки про мову, що вивчає значущі частини слова, їхнє значення і функціонування.
(Звертаємо увагу на потяг , що висить на дошці. )
Діти дають визначення значущих частин слова.
Префікс – це значуща частина слова, яка стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів.
Корінь – це головна значуща частина слова, яка спільна для всіх спільнокореневих слів і виражає їхнє лексичне значення.
Спільнокореневими називають слова зі спільним коренем , але з різними лексичними значеннями.
Форми слова мають одну й ту саму основу , але різні закінчення й різняться між собою лише граматичними значеннями.
Суфікс – це це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів.
Закінчення – це значуща частина слова , яка змінюється.
Основа слова - частина слова без закінчення.
Вчитель : Чи всі слова мають закінчення?
Учень: Закінчення мають лише змінні слова. Незмінні слова не мають закінчень. НЕ МАЮТЬ ЗАКІНЧЕННЯ : прислівники ; неозначена форма дієслова (закінчується на -ти); окремі іменники іншомовного походження.
Виконання вправи 1.
Учень працює біля дошки.
Розібрати слова за будовою: білий, білесенький, голос, голосний, школа, пришкільна, грибний, близенько, думка.
Білий , білесенький, голос, голосний, школа , пришкільна, грибний, близенько , думка.
IV. Закріплення і систематизація знань, умінь і навичок.
Робота в групах .
Учні об’єднуються в 4 групи . У кожної групи є частини слова, завдання утворити всі можливі віріанти слів. Дібрані слова записати в зошит.
Приклад виконання завдання вчитель демонструє на дошці. Учні складають слова , записують їх в зошит і розбирають за будовою.
Весн
А І ЯН ИЙ ОЮ
Весна , весною, весняною, навесні, весні, весняний.
Пис
ПИС ЗА А ТИ С АР ПЕРЕ ПІД
Запис, підпис, писати, списати, писар, перепис, переписати, підписати
Хмар
А К Ц І И ИН
Хмарина, хмара, хмарка, хмари, хмарі, хмаринка.
Їх
А ТИ ПІД З’ ОБ’ ПЕРЕ АВ ЗА
Їхати, з’їхати, з’їхав, їхав, під’їхати, об’їхати, переїхати, заїхати, заїхав, переїхав, об’їхав.
Хат
А ТИ И К А Ц І ИН А
Хата, хати, хатка, хатки, хаті, хатина, хатині, хатинка.
Ліс
ОК ОЧ ОВ Н ИЙ КА
Лісок, лісочок, лісочка, лісовий, ліска, лісний.
Школ
A ПРИ Н ИЙ
Школа, шкільний , пришкільний.
Батьк
А ІВ СЬК ИЙ ИН Щ О
Батько, батька, батьків, батьківський, Батьківщина.
Прослуховування відповідей груп, оцінювання.
Лексична та орфоепічна хвилинка
Діти, у мене для вас є дещо цікаве. Ось в цій коробочці заховане слово. Для того , щоб коробочку ми змогли відкрити , нам потрібно дібрати спільнокореневе слово до слова авто.
Діти : автомобіль.
Вчитель відкриває коробочку і зачитує слово “автівка”. Діти, чи відоме вам це слово.
Слова автівка немає у словнику, воно нове, що має розмовний відтінок. Воно впевнено завойовує свої позиції в сучасному мовному просторі і я не здивуюся, якщо згодом слово автівка потрапить до словників і таким чином набуде офіційного статусу в мові.
Це слово позначає будь-яке авто : і вантажне, і легкове.
Авто , як і метро , кіно згідно з чинним правописом не відмінюється. Тобто , не має закінчення.
Також хочу звернути вашу увагу на слово вантажівка, не вантажівка, а вантажівка. Наголос падає на і.
Фізкультхвилинка
Треба дружно всім нам стати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись,
І зроби чотири кроки –
Заморились на уроках.
Вчитель: ну що ж , ми трішки з вами відпочили, працюймо далі.
Виконання вправи 178 .
Дібрати до поданих схем слова.
Прохолодний, приклади, лісочки, мама, гарно.
Фізкультхвилинка
Треба дружно всім нам стати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись,
І зроби чотири кроки –
Заморились на уроках.
Вчитель: ну що ж , ми трішки з вами відпочили, працюймо далі.
ВЕЛЬМИШАНОВНИЙ СУФІКС ИК
Жив у країні граматичній
Морфологічно – фонетичній
Кумедний, милий суфікс ИК,
Дивакуватий жартівник.
Коли він потрапляв у слово,
Предмет, неначе випадково,
Мінявся враз: ставав малим,
До того ж, лагідним, не злим.
До слова «кіт» наш ИК потрапив -
І ось вже «котик» лиже лапу.
Потрапив він до слова «ніс» -
І «носик» зменшився на зріст.
Пустун у слово «ключ» добрався -
І ключ вже «ключиком» назвався.
З «м’яча» ИК «м’ячика» зробив.
Усе маленьке він любив.
З «ведмедя» дикого страшного
Зробив «ведмедика» смішного.
«Слон» з ИКом «слоником» ставав,
Хвостом, ні «хвостиком» махав.
Раз у країні граматичній
Морфологічно – фонетичній
Пожежа трапилась страшна,
Ну й налякалася вона!
Вогонь палав такий великий!
Усі – за голову: «Ой лихо!»
Аж де не взявся – суфікс ИК
Стриб у вогонь як чарівник.
Ураз жагучого приборкав,
Зробив з вогню маленький «вогник»!
Всі були вражені: дива,
Всі ИКу дякували дуже:
«Ти врятував нас любий, друже!
Ти наш герой, наш рятівник,
Вельмишановний суфікс ИК!
Наступна вправа 2 .
Розгляньмо на прикладах деяких слів, якого значення набуває слово при суфіксі –к-.
|
ЯЛИНА – ЯЛИНКА
|
|
|
ГРУША - ГРУШКА |
|
|
МИША – МИШКА |
|
Витель: Що ж ви помітили?
Діти : суфікс –к- зменшує предмет.
Так діти , зменшувально-пестливого значення надають і інші суфікси. Розглянемо це на прикладі слова РИБА (на дошці опрацювання картки)
Якщо ми добавимо суфікси –к-, -оньк-, очк-, то мо можемо прочитати новоутворені слова такі як:
РИБ
Що ж спробуймо змінити слова на пестливі, позначаючи суфікси у вправі 3.
Вправа 3.
Біля дошки працює учень.
Білий пес –
Чорний кіт –
Малий заєць –
Хитра лисиця - .
Діти, ми сьогодні з вами дуже добре попрацювали, але в нас залишилась ще вправа. І називається вона “Створи свій комікс”. Попрацюймо в групах.
На картці із коміксом запиши відповідь , використовуючи суфікси , які надають слову значення пестливості.
Наприклад, мене звати Юля, але матуся називає мене Юленька.
Суфікс -еньк- надав моєму імені значення пестливості. Запишіть свій варіант на картках і приклейте до комікса.
Вправа 176 (додатково)
“Емоції у склянці ”
Поміркуй, який у тебе зараз настрій. Вибери зі списку кольори , що відповідають твоїм емоціям, і розмалюй ними склянку так, як вважаєш за потрібне.
Червоний - роздратований, злий
Зелений – спокійний
Фіолетовий – тривожний, наляканий
Блакитний – сумний
Жовтий – радісний
Рожевий – щасливий
Помаранчевий – захоплений
Брунатний – здивований.
Молодці, я дуже задоволена, що в більшості з вас досить гарний настрій .
А зараз давайте зробимо невеличкий підсумок. Отже, під час вивчення теми “Будова слова. Орфографія” я дізнався (дізналася) багато нового. Наприклад , як …
Виконати впр. 177 (завдання 1,3,4,5)
Виконати впр. 179.
(вчитель пояснює як виконати домашнє завдання).