Відкритий урок з математики 6клас «Раціональні числа. Додавання та віднімання раціональних чисел»

Про матеріал
Інтегрований урок з математики 6 клас "«Раціональні числа. Додавання та віднімання раціональних чисел». Про Т.Шевченка на уроках математики
Перегляд файлу

Тема: Про Тараса Григоровича Шевченка на уроках математики.

Мета: закріпити вміння та навички розв´язування вправ з теми «Раціональні числа. Додавання та віднімання раціональних чисел»; розвивати логічне мислення та творчі здібності учнів; виховувати в них почуття патріотизму.

Хід уроку

      (Над класною дошкою портрет Т. Г. Шевченка, прикрашений вишитим рушником)

      (Звучить мелодія відомої пісні на слова Т. Г. Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий».

      I.Організаційний момент

     Учитель. Тема сьогоднішнього уроку «Про Т. Г. Шевченка на уроці математики». Особливість уроку полягає в тому, що результати всіх математичних завдань певною мірою мвститимуть відомості про життя та творчість великого українського поета Тараса Григоровича Шевченка.

 

     II.Повторення та закріплення знань учнів.

     1.Що таке координатна пряма?

     2.Які числа називаються протилежними? Наведіть приклади.

     3.Які числа називаються цілими? Раціональними7

     4.Що таке модуль числа? Чому дорівнює модуль додатного числа? Від´ємного числа? Нуля?

     5.Що таке координатна площина?

     6.Як називаються координати точки на координатній площині? Як побудувати точку за відомими координатами?

     7.Як додати два від´ємні числа?

     8.Як додати два числа з різними знаками?

     9.Сформулюйте і запишіть за допомогою букв переставну та сполочну властивості додавання.

    10.Сформулюйте правило віднімання раціональних чисел.

    11.Як розкрити дужки, перед якими стоїть знак «+»? Знак «-»?

 

    III.Розв´язування задач.

    Учитель. Задачі і вправи розв´язуємо за рівнями навчальних досягнень.

    Задача. Скільки років було Т. Г. Шевченкові, коли вийшла його збірка поезій «Кобзар», яка поклала початок новому періоду в історії української літератури?

      Середній рівень

    Це число у 2 рази більше від модуля числа -13.

     Достатній та високий рівні

     Це число в 1,5 рази більше від модуля числа -17.

     Відповідь. 26 років.

     Учитель. На  дошці написане рівняння з пропусками.

     Тарас Шевченко із 47 років життя … років був на засланні, … роки – кріпаком і лише … років – на волі.

     Вам потрібно заповнити пропуски числами, які ви знайдете, коли розв´яжете

наступні вправи.

     Середній рівень

     1.Виконайте дії: 5+(-9)-(-4)+10.

(10)

     2.Знайдіть значення виразу:

 а+в-с, якщо а=-18, в=10, с=-32.

(24)

     3.Розв´яжіть рівняння: -8+х=5.

(13)

      Достатній та високий рівні

     1.Виконайте дії:

         6 - 8+(-1)+2,5 – 10 – (-21).

(10)

     2.Знайдіть значення виразу, спочатку спростивши його:

     а+в – (в – с) +d, якщо а=-7,8; в=-11,6; с=25,3; d=6,5.

(24)

     3.Розвіть рівняння:

         4, 8 – (5,8+х)=-14.

(13)

      Учитель. Відповідь наступного завдання – кількість букв у назві відомого твору Т. Шевченка.

     Середній рівень

     У скільки разів модуль виразу 5 – 8 більший від модуля виразу 12+(-11)?

(У 3 рази)

     Достатній та середній рівень

    У скільки разів модуль виразу -5 + 23,5 більший від модуля виразу 2 - 8?

(У 3 рази)

    Учитель. Що це за твір? І хто його прочитає?

    (Учень читає вірш «Сон»)

    Учитель. Зараз ми проведемо гру «Хто швидше?». Накресліть табличку, що складається з двох рядків і семи стовпців.

     Вам пропонується сім завдань з математики. Відповідь до кожного з них ви записуєте у верхній рядок таблички, а в нижньому рядку записуєте букву, яка в українському алфавіті має номер, записаний у верхньому рядку. Розв´язавши правильно запропоновані завдання і знайшовши правильно букви, ви прочитаєте назву ще одного відомого вірша Т. Г. Шевченка.

Завдання

      1.Температура зранку становила -40С,а в обід +60С. На скільки градусів вона підвищилася?

(На 10)

      2.Розв´яжіть рівняння

            -1 +у= -.

(1)

      3.Знайдіть число, яке в 4 рази більше,ніж |-5|.

(20)

      4.Укижці 76 сторінок. Хлопчик прочитав 0,75 книжки. Скільки сторінок йому залишилося прочитати?

(19)

      5. Запишіть число, обернене до .

(3)

      6. Запишіть число, протилежне до -12.

(12)

      7. Знайдіть від |-69|.

(23)

      Відповідь. Заповіт.

      Учениця читає вірш «Заповіт».

      Учитель. А зараз вам пропонується знайти значення виразу:

                         4,7 – (3,1 + 4,6)

                                -2+2,1

     Одержана відповідь -32. Це число виражає вік поета, у якому він прибув до нас на Тернопільщину. У жовтні- листопаді 2013 р. минуло 1667 років з того часу, відколи 32-річний Тарас Шевченко за завданням Археологічної комісії прибув на територію нинішньої Тернопільської області. Він відвідав містечко Вишнівець, Почаїв та Кременець, кілька сіл. Тут він зустрічався з багатьма жителями краю, від яких записав чимало народних пісень, легенд, оповідань. Назви географічних місць, де побував, прізвища людей, з якими зустрічався, поет використав у своїх творах, відтворив у кількох картинах знамениту Почаївську лавру.

       Демонструються ілюстрації з видання: Ігор Дуда, Богдан Мельничук. Тарас Шевченко на Тернопільщині: Путівник. – Тернопіль: Редакційно-видавничий відділ облполіграфвидаву, 1990.

       1.Карта Тернопільської області з позначеним маршрутом Т. Г. Шевченка.

       2. Вишнівець. Палац.

       3. Вишнівець. Вознесенська церква.

       4. Почаїв. Меморіальна дошка про перебування Т. Г. Шевченка

       5. Т. Г. Шевченко. Почаївська Лавра з півдня. Акварель. 1846 р.

       6. Т. Г. Шевченко Почаївська Лавра зі сходу. Акварель. 1846 р.

       7. Т. Г. Шевченко. Вид на околиці з тераси Почаївської Лаври. Акварель. 1846 р.

       8. Т. Г. Шевченко. Собор Почаївської Лаври (внутрішній вигляд). Акварель. 1846 р.

       9. Кременець. Вид на центр міста із Замкової гори.

       10. Кременецький ліцей.

       Учитель. Про подорож Тараса Шевченка по тернопільщині сучасний поет- тернопільчанин Олександр Бугай написав вірш.

       Учень читає вірш.

       Шлях до Кременця тягся поволі,

       Вітер бабине літо снував.

       Подивитись на радощі й болі

       В наші землі Кобзар мандрував.

       І вслухавсь, як земля гірко плаче,

       Закріпачена, й з нею журивсь.

       Бачив «щастя» в кайданах варначе

       Там, де шлях понад Іквою вивсь.

       У Почаєві, в сховищах книжних,

       Що ченцями збирались віки,

       Він вивчав не покору у ближніх,

       А історії шлях нелегкий.

       А у Кременці – в славу тих днів,

       Як Богданові хлопці карали

       На палаючій Боні панів.

       І змальовував словом гарячим

       Ясні думи й жагу людських мрій,

       Щиру правду приносив незрячим,

       А зневірених кликав на бій…

       З тих часів літ промчалось немало,

       І багато води утекло.

       Зовсім інше над ікрою стало

       Кобзареві знайоме село.

       Шлях до Кременця – світлий і рідний,

       А довкола сади і сади.

       І Шевченко, задуманий, мрійний,

       Знову в гості приходить сюди.

       Учитель. Розв´яжіть самостійно в зошитах: Координатна пряма проходить через центр круга так, як показано на малюнку. Знайдіть за цими даними площу круга. Результат округліть до цілих.

 

 

 

 

 

 

 

 

Розв´язання

     R=(4,46 – (-3,28)) : 2=7,74 : 2=3,87.

     Z=пR2=3,14×3,872=47(кв. од.)

     Учитель. Як ви вже здогадалися, 47 – це кількість років, які прожив Т. Г. Шевченко.

     IV. Самостійна робота.

     Варіанти самостійної роботи даються кожному учневі.

     Побудуйте точки за їхніми координатами. Одержані точки сполучіть так, щоб отримати букву. У результаті повинна вийти одна з букв назви твору Кобзаря.

     Учень, який у своєму варіанті першим впорається із завданням, прикріплює його на дошці у відведеній для цього варіанта комірці таблички.

 

 

 

 

 

Варіант 1

     (-5 ; 4), (-5; 5), (-2; 5), (0; 5), (2; 5), (5; 5), (5; 4), (0; 3), (-5; 4), (0; 0), (0; -3), (0; -5).

Варіант 2

     (-5; 0), (-4; 3), (-3; 4), (0; 5), (3; 4), (4; 3), (5 ;0), (4; -3), (3; -4), (0; -5), (-3; -4),

 (-4; -3), (-5; 0)

Варіант 3

     (-5; -5), (-5; -2), (-5; 0), (-5; 2), (-5; 5), (-2; 5), (0; 5), (2; 5), (5; 5), (5; 2), (5; 0),

(5; -2), (5;-5).

Варіант 4

     Те саме завдання , що і для варіанта 2.

Варіант 5

      (-5; -5), (-3,5; -2), (-2,5; 0), (-1,5; 2), (0; 5), (1,5; 2), (2,5; 0), (3,5; -2), (5;  -5).

Варіант 6

      (-5; -5), (-2; -3,5), (0; -2,5), (3; -1), (5; 0), (3; 0), (0; 0), (-2,5; 0), (-4,5; 1), (-5; 2,5),

(-4,5; 4), (-2,5; 5), (0; 5), (3; 5), (5; 5), (5; -3), (5; -5).

      Відповідь. Тополя.

      Учні виконують пісню « По діброві вітер виє».

      V. Математична гра «Хто кмітливіший?».

Завдання

      1.Розмістіть дроби в порядку зростання:

              ; -; ; -; .

      2. Скільки буде, якщо |-10| поділити на половину? На третину? На десяту частину?

      3. Чому дорівнює сума чисел 2006 і -2007?

      4. Що потрібно зробити з одним із чисел у запису 101 – 102=1, щоб рівність була правильною?

      5. У скільки разів «Тарас Шевченко» «більший» від «Івана Франка» і «менший» від «Лесі Українки», якщо «Іван Мазепа» «більший» від «Богдана Мудрого», а «Ярослав Мудрий» від «Володимира Великого» у два рази?

      6. Як правильно сказати: «у дробі чисельник дорівнює 9 чи чисельник дорівнює 9»?

      7. Як правильно сказати: «|-11| дорівнює мінус одинадцять чи мінус одинадцять»?

      8. Батько старший від сина на 24 роки. На скільки років він буде старший через 5 років?

      VI. Підсумок уроку.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Туряниця Володимир
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
2965
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку