Комунальний заклад освіти
"Середня загальноосвітня школа №80"
ДМР
Відкритий урок
з позакласного читання
з теми:"Вдягни,дитино,вишиванку"
підготувала і провела
вчитель 3-Б класу
Галина Гуляйло
2023 р.
Мета: ознайомити учнів з творами про вишивання та вишиванки, їх значенням в житті українців, удосконалювати навички швидкого, виразного, правильного читання прозових та віршованих творів, формувати уміння аналізувати прочитані твори, давати правильні відповіді на питання, вникати в його зміст; розширити знання дітей про значення найпопулярніших кольорів для вишивання, їх символізацію; розвивати зв'язне мовлення, мислення, збагачувати словниковий запас; виховувати почуття гордості за талановитий український народ, бажання займатися вишиванням для отримання радості та задоволення від роботи, виховувати патріотичні почуття на прикладах історичного минулого нашого народу
Обладнання: ноутбук, відеозаписи до уроку, хрестоматії
Хід уроку
1.Оргхвилина
Вчитель. Доброго ранку, мої дорогі та любі діти.
Я вітаю вас на відкритому уроці з позакласного читання і хочу побажати вам бути активними, старанними, давати правильні відповіді, показати вміння і навички виразно читати прозові та віршовані твори.
2. Повідомлення теми, мети уроку
Вчитель. Тема нашого уроку:" Вдягни, дитино, вишиванку!"
Читаючи та аналізуючи твори, у нас сьогодні з'явиться слушна нагода вкотре пригадати все, що ми знаємо про вишивання та значення вишиванки для українців, дізнатися щось нове з теми.
3.Робота над віршем Надії Красоткіної
Вчитель. Зараз ми прослухаємо у виконанні диктора зразок виразного читання вірша Надії Красоткіної, а потім прочитаємо ще раз вірш і проаналізуємо його.
Прослуховування вірша у виконанні диктора.
Повторне читання вірша учнями та аналіз твору.
Вчитель. Що приносить людині бажання вишивати?
Учні. Радість і задоволення від роботи.
Вчитель. Як про це сказано у вірші?
Учні. "Що навіть сонечко всміхається, настрій в оточуючих піднімається, дивлячись на вишивання".
Вчитель. Які почуття можна передати у вишивці?
Учні. Любов, радість, ласку, задоволення.
4.Прослуховування і аналіз пісні Наталії Май "Мамина сорочка"
Вчитель. Прослухаємо уважно пісню і скажемо навіщо матусі вишивали сорочки дітям.
Учні. Щоб сорочки оберігали дітей, щоб доля була у них краща, щоб зігрівала в тяжкі години, мами говорили не зраджувати землю, що "тебе зростила".
5.Робота над малюнком з вишивкою "Дерево життя".
Вчитель. Розгляньте малюнок з вишивкою "Дерево життя". Якими кольорами виконано вишивку?
Учні. Червоними.
Вчитель. Дерево життя символізує зв’язок віків, родин та світу. Дерево життя чи пишну квіткову рослину, як у нас на малюнку, в декоративному вазоні можна побачити в українських рушниках, тканих килимах, в настінному розписі.
Дерево життя – це оберег роду. Його умовно поділяють на 3 частини: нижня –минуле, скарби, що заховані в землі, середня-сьогодення, світ людей, верхня – світ богів. У дерева є свої охоронці-птахи, які символізують світову душу.
6. Знайомство з кольорами, які використовують при вишиванні, їх символікою
Вчитель. Нагадайте мені кольори, якими виконують вишивку. Що символізує кожен колір?
Діти відповідають.
Вчитель. Доповню ваші відповіді інформацією про кольори та їх значення,символіку.
Білий – означає чистоту, невинність, сприяє відновленню енергії, захисту від поганих людей.
Червоний-символізує любов до людини, до життя, енергія сонця, радості.
Чорний- символізує землю, головну годувальницю наших предків- на багатство та родючість сім’ї.
Червоний та чорний - традиційно улюблені кольори для українців.
Синій-символ неба і води, для захисту від хвороб і небезпек, більше присутній на чоловічих і дитячих вишиванках.
Зелений- колір пробудження.
Жовтий або золотий-символізує свободу, щастя без обмежень.
Фіолетовий-благодатний колір, що поєднує чоловічу та жіночу сутність.
7. Вправа «Фотоапарат»
Вчитель. Діти, а хто пам’ятає, коли в Україні відзначають День вишиванки?
Нагадаємо про це, виконавши вправу «Фотоапарат». Приготували свої оченята і читаємо, «фотографуємо»
Діти. День вишиванки традиційно відзначають у третій четвер травня.
8.Читання і аналіз тексту від Знайка.
Вчитель. У тексті підкреслюємо нову для вас інформацію про вишивання.
9.Рухова хвилинка
10.Робота з тлумачним словником
Вчитель. До сьогоднішнього уроку ви самостійно читали текст у хрестоматії. Давайте пригадаємо тлумачення деяких слів з цього тексту.
Діти читають тлумачення слів у підручнику.
11.Читання і аналіз легенди «Вишивані квіти» Лесі Храпливої-Щур у підручнику з вибірковим читанням у хрестоматії.
Вчитель. Прочитаємо уривок твору, автора і назву якого напишемо пізніше.
Читання уривку у підручнику.
Вчитель. Пригадайте, хто автор уривка і яка назва твору?
Діти. Автор Леся храплива –Щур, назва «Вишивані квіти»
Вчитель. Хто такий Яромир? Що з ним трапилося? Знайти і прочитати у хрестоматії.
-Що запропонував Яромиру хан? Як його наказав за відмову служити ? Чим годував? Що стало із силами Яромира? Знайти і прочитати у тексті.
-Як звали сестру Яромира? Що вирішила зробити Доброслава? Як вона вирішила повернути пам’ять Яромиру про рідну землю?
Діти . Вирішила сплести, вишити сорочку для брата з степових квіток.
Вчитель. Чи допомогла сорочка Яромиру?(Діти відповідають)
-Як у творі передано силу української вишиванки?
Діти. Вишита сорочка нагадала про українські степи та надихнула нової сили братові, що він зміг втекти від половців.
12. Робота над віршами про вишиванки
Вчитель. А зараз перевіримо, які ще твори ви читали до уроку, уважно читали чині!
-Вставимо пропущенні слова у віршах.(Діти доповнюють рядки віршів пропущеними словами).
13. Перегляд відео з уривком пісні про вишивання.
Вчитель. Переглянемо уважно відео. Звертайте увагу на все, що побачите.
-Діти, що ви побачили в давній українській хаті, опишіть зображений інтер’єр.
Діти. Ікона, прядка, довга лава, рушники на вікнах та на іконі, стіл, вишита скатертина.
-Кого ви побачили у відео, що вони роблять?
Діти. Мати з дочкою .Мати пряла нитки, дочка вишивала.
-Якими кольорами вишивали?
Діти .Червоними та чорними.
-Як ви думаєте, які почуття вкладала дочка у вишивання сорочки, наприклад, для свого нареченого?
Діти. Почуття любові.
14. Підсумок уроку
Вчитель. Які твори ми читали на уроці? Хто автори цих творів? Які за жанрами тексти про вишивання ми аналізували? Чим є вишиванка для українців?
Діти. Вишиванка є символом, оберегом від поганих, злих людей.
Вчитель. Дякую вам, діти, за активну роботу на уроці, за правильні відповіді на питання, за чудове ,виразне читання. Молодці!