Тема: Бібліотека-затишний дім для зустрічі з книгою(за матеріалами Державної бібліотеки України для дітей)
Мета:вдосконалювати вміння правильного свідомого читання; розширювати знання учнів про бібліотеку;збагачувати мовлення дітей бібліографічними термінами,розвивати вміння орієнтуватися в структурі тексту; розвивати пам'ять ; виховувати інтерес до читання, до книги.
Обладнання:картки для читання,для роботи в парі та в групі; картки з прислів’ями, презентація про найбільші та найкрасивіші бібліотеки світу; картини про Державну бібліотеку України для дітей; ілюстрація «дерева настрою», жовті та коричневі листочки; виставка книг із шкільної бібліотеки.
Хід уроку
I Організаційний момент
1.Психологічна настанова
В цьому класі вся рідня,
Я,ти,він,вона.
Посміхнись тому,хто справа
Посміхнись тому,хто зліва.
Ми - одна сім'я.
- Сідає краса нашого класу,а потім сила нашого класу( дівчатка,хлопчики)
2.Метод «Мікрофон» (діти вішають картки на дошці)
-Я хочу,щоб урок наш був продуктивним,а ви яким хочете бачити наш урок?(цікавим,повчальним, загадковим)
- Щоб цього досягти-якими ви повинні бути?(дисциплінованими, уважними, активними, вміти слухати один одного)
3.Мовна розминка
Вправа «Закінчи речення»
- Ми працюємо над розділом…(Похвала книгам!)
-У Стародавньому Єгипті виготовляли книги з…(папірусу)
-У Стародавньому місті люди навчилися робити із шкіри тварин…(пергамент)
- Перша друкована книга з'явилася…(у німецькому місті Майнці )
- Винахідником друкарського верстата був…( Йоганес Гутенберг )
- Ваші відповіді були чіткими і точними . Це свідчить про те,що у вас добрі знання з теми,які вам знадобляться у майбутньому.
4.Мовленнєва розминка
И А О У Е І
И- злякались когось ,А- злякались самі, О- здивувались,У-ви незадоволені, Е- задумались,І-посміхнулися.
5. Вправи, що сприяють формуванню швидкої реакції на слово, розвиткові навичок читання за здогадкою
Що це? Великі, малі, друковані, писані; рідна, милозвучна, барвінкова; цікава, захоплююча, науково-популярна.(Літери, мова, література)
II Передбачення та повідомлення теми і мети уроку
1.Послухайте вірш
— Послухайте вірш.
Сумувала книжечка
У бібліотеці
угорі високо
книжечка стояла
сумно й одиноко.
Прибігали дітки
чемні невеличкі,
не могли дістатись
верхньої полички.
Книжечка просила
тихо і печально:
— Прочитайте, дітки,
я така повчальна,
і така цікава,
для усіх згоджуся...
Раптом опинилась
у руках Катрусі.
Втішилися книжка
і мале дівчатко,
що в бібліотеку
завітало з татком.
Леся Вознюк
— Куди завітала Катруся?
— Що вона знайшла в бібліотеці?
— Важко знайти людину, яка б не любила читати, бо книга це аптека душі.
-Давайте подивимся як книга проходила свій шлях.
І часто вдома вже немає жодної нечитаної книги. Тоді читач звертається до бібліотеки.
Отож, тема нашого уроку: «Бібліотека-затишний дім для зустрічі з книгою».
III. Сприймання нового матеріалу
1.Вступне слово вчителя :
- Безмежна сила книги-без неї людина сліпа . Книга відкриває нам великий світ . Яскраво сяє у руках діточок і дорослих . Від іі світла йде прозріння і книга від цього радіє . Дуже часто читачі звертаються до бібліотеки . Бібліотека-це дім мудрості, аптека для душі (слова на ілюстрації)
- Чому так говорять?(відповіді дітей)
— З незабутніх часів з’явилися бібліотеки. Слово це грецького походження й означає: бібліо — книга, тека — зберігання. Справжньою перлиною древньої епохи вважають бібліотеку царя Ассирії Ашшурбанапала. Вона була створена в VII столітті до нашої ери в столиці Ассирії Ніневії. Найбільшою в стародавньому світі вважалась бібліотека в Єгипетському місті Александрії. Її називали одним із семи «чудес світу».
-Давайте пригадаємо що ми знаємо про наші бібліотеки.
— Що вам вже відомо про перші древні бібліотеки на Русі? — Перша державна бібліотека на Русі була створена в Києві в XI столітті Ярославом Мудрим.
-Де та ким була заснована перша бібліотека?
-Что сталося з першою бібліотекою? – У 1240 році під час набігів хана Батия, бібліотека зникла.
- Що зараз на місці стародавньої бібліотеки? Стоїть пам’ятник, на якому зображений Ярослав Мудрий з книгою в руках. (Відповіді дітей.)
— Правильно, молодці. Перша державна бібліотека на Русі була створена в Києві в XI столітті Ярославом Мудрим.
Найбільша сучасна бібліотека знаходиться в Москві. Бібліотеці понад сто років. У ній зберігається 30 мільйонів книг, журналів, газет. Тут живуть книги-великани заввишки понад півтора метра, книжки-малята завбільшки з поштову марку.
2.Словникова робота (діти спочатку читають повільно , а потім на одному диханні кожне слово)
А-БО-НЕ-МЕНТ
КА-ТА-ЛОГ
СПИ-СОК
ШИФР
ПРИ-МІР-НИК
БІБ - ЛІ - О-ТЕ-КАР
ЧИ-ТАЛЬ-НИЙ
СПИ-СОК
СТЕНД
АД-РЕ-СА
СТЕНД
3.Читання комбінованим способом (читає вчитель,потім троє учнів,які добре читають)
-З ким порівняв читач бібліотекаря ?
IV. Закріплення, систематизація знань учнів
1. Читання з маркуванням.
Пояснення не зрозумілих слів.
Читання фонтанчиком, ланцюжком.
2.Фізкультхвилинка(музичний супровід)
3.Вибіркове читання
- Що означає слово бібліотека?
- Як називається відділ,де видають книги додому?
- Що і де можна почитати в бібліотеці?
- Що допоможе вибрати книгу?
- Коли слід повертати книги в бібліотеку?
- Чим займається бібліотекар?
4.Вправа над швидкістю читання(другий абзац тексту читають разом за вчителем три рази , кожного разу прискорюючи,а потім самостійно скоромовкою з простукуванням)
5.Гра «Розвідники»
- Знайдіть і зачитайте близькі за значенням слова до слова бібліотека.
-В останньому абзаці відшукайте найдовші слова.
-В 1-му абзаці-трискладові слова.
6. Робота з малюнками.
-Розгляньте малюнки. Знайдіть у тексті абзаци, яким відповідає зображення.
7.Робота з прислів’ями.
- На картках правильно з'єднати початок речення з його продовженням .І прочитаємо «прохання книг»
Щоб книжки не бруднити - буде все тобі в порядку
Зроби закладку - бо забрудниш сторінки
Не читай під час іди, треба вчасно руки мити
8.Вправа «В лучи в ціль»
(В одних дітей лежать на партах карточки з початком прислів’їв ,а у інших – їх кінець . Учень,у якого початок - виходить до дошки і показує його всім . Діти про себе читають і виходить той , у кого продовження прислів’я . Становиться рядом , а учні разом читають правильність складеного прислів’я. Складені прислів’я прикріплюють магнітами до дошки.)
КНИГА ВЧИТЬ ЯК НА СВІТВ ЖИТЬ
КНИГУ ЧИТАЮТЬ НЕ ОЧИМА, А РОЗУМОМ
ЗОЛОТО ДОБУВАЮТЬ А ЗНАННЯ-З КНИЖОК
У ЗЕМЛІ,
- Яке з цих прислів’їв найбільше підходить до вас, учнів?
9.Робота в групах
1-ша-відновити послідовність подій цього тексту
- Вибрати книжку допоможе каталог.
-У більшості бібліотек є відділ, де видають книги додому .
-У нашій країні найбільшою є Національна бібліотека України для дітей.
- Бібліотекар – перший порадник усіх , хто прийшов до книгозбірні.
10.Гра «Утвори слово»
ГАЇ ЗЕЛЕН А ТАБІР
ЖУРБА НАМИСТО ЛИМОН
(Першого разу прочитайте слова швидко, другого-швидко читайте перший склад кожного слова та утворіть нові слова – газета , журнали )
11.Це цікаво!
Перегляд відео «7 кращих бібліотек світу».
Підсумок уроку . Рефлексія
- Якими новими словами,термінами ви збагатили свій словниковий запас?
- Продовж речення :
Сьогодні на уроці я зрозумів….
Вважаю , що людям потрібно ….
Хотів ( хотіла ) би порадити усім - усім ….
V. Підсумок уроку
— Якими новими словами, термінами ви збагатили свій словниковий запас? Що цікавого дізналися з розповіді?
VI. Підсумок з теми «Похвала книгам» (у вигляді тестування)
1 варіант
1) У стародавньому Єгипті виготовляли книги з:
а) глини;
б) папірусу;
в) тканини.
2) Винахідником друкарського верстата був:
а) Ярослав Мудрий;
б) Йоган Гуттенберг;
в) Володимир Великий.
3) Хто був засновником бібліотеки в Київській Русі?
а) Монахи;
б) Ярослав Мудрий;
в) Борис.
4) Абонемент — це:
а) відділ, де зберігаються книги;
б) відділ, де видаються книги додому;
в) місце у бібліотеці, де лагодять книги.
2 варіант
1) У Стародавньому Єгипті робили книги з окремих:
а) глиняних плиток;
б) дощечок;
в) паперу.
2) Відомий майстер-друкар:
а) Володимир Великий;
б) хан Батий;
в) Іван Федоров.
3) Який князь на Русі створював перші школи?
а) Ярослав Мудрий;
б) Володимир Великий;
в) Борис.
4) Як називається невеличка книжечка, яка заведена на усіх читачів бібліотеки і до якої вписують дані про взяті книги?
а) Каталог;
б) формуляр;
в) абонемент.
Домашнє завдання
с.42, намалювати малюнок до прочитаного твору