Урок розвитку зв'язного мовлення
«Твір-розповідь з елементами опису калини»
Тема: Твір-розповідь з елементами опису калини
Мета: Навчати дітей висловлювати свої думки за власними спостереженнями, складати і записувати розповідь з елементами опису за планом та опорними словами. Розвивати образне мислення, збагачувати словниковий запас, пізнавальні і творчі здібності. Формувати в учнів естетичну культуру. Виховувати бережливе ставлення до калини як лікарської рослини, оберегу, символу України
Обладнання: Ілюстрації пейзажів, ілюстрації калини , картки з завданням, робочі зошити, портрет Т.Г.Ш.евченка, В.О. Сухомлинського.
Тип уроку: Урок розвитку зв’язного мовлення
І Організація класу до уроку
– Сьогодні до нас на урок завітали гості. Поверніться до них обличчям і привітайтесь кивком голови.
ІІ Актуалізація навчальної діяльності
– Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ми зробимо з вами ще один крок.
В країну відому, в країну чудову.
Що всіх нас навчає й збагачує мову.
Тож мусите ви мені обіцяти,
Як слід на уроці вам працювати?
(Уважно, творчо, старанно, толерантно).
– Діти , відкрийте зошити і запишіть дату сьогоднішнього уроку. (Діти відкривають зошити промовляючи):
Зошит свій я відкриваю
І під нахилом кладу,
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно не зігнусь –
До роботи я берусь!
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку
– Про що ми будемо говорити
Не буду вам розповідати –
Самі ви спробуйте загадку відгадати.
Загадка
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик.
Що це таке? (Калина)
(чіпляю на дошці таблицю із зображенням куща калини)
– Наш урок присвячується цій неперевершеній красуні, надзвичайно чарівному кущику калини, який дарує нам свою красу в будь-яку пору року. Калина – це символ України. Вона оспівана в піснях, живе в казках, легендах, прислів'ях та приказках. Народ шанує її за пишну вроду, цілющі властивості.
- Калину завжди любили, її порівнювали з гарною дівчиною. Калину садили скрізь: на берегах річок, під вікнами біленьких хат та біля розмальованих криниць; кетягами червоних ягід прикрашали весільні короваї і вплітали їх у дівочий вінок, ними лікували застуду та варили варення. А навесні в калинових кущах співали, не втихаючи, солов'ї. Скажіть, як цвіте кущ калини? На що перетворюються його квіточки?
- Так, навесні калина приваблює своїми квіточками-віночками, білим лебединим цвітом, а восени - червоними ягодами, що палахкотять ясним вогнем у променях осіннього сонечка. А хто знає, які ці ягоди на смак?
- Дійсно, ягоди в неї кислі і трохи гіркуваті, але вони додають людям сили і бадьорості.
-Ми з вами визначимо також ознаки і властивості калини, напишемо розповідь з елементами опису «Калина».
IV. Робота за темою уроку
1. Вірші про калину.
- А хто знає вірші про калину?
При долині кущ калини
Нахилився до води,
Ти скажи, скажи, калино,
Як потрапила сюди...
( 3 народної пісні )
Зацвіла в долині Червона калина.
Ніби засміялась Дівчина-дитина...
(Т.Шевченко )
- Хто написав цей вірш? (Т.Г. Шевченко)
- Тарас Григорович Шевченко дуже любив калину і написав про неї безліч віршів. Ось один з них:
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
2. А які прислів’я про калину складав український народ? Прислів’я
· У лузі калина з квіточками, немов матуся з діточками.
· Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягоди дарує.
· Запишалася калина, наче красная дівчина.
· Пишна та красива, мов червона калина.
3. Каліграфічна хвилинка.
Кк ли ка на калина калинова
Калину люблять і люди, і птахи.
4. Завдання нашого уроку:
• Вчитися висловлювати свої думки за власними спостереженнями.
• Збагачувати словниковий запас.
• Повторити знання про текст.
• Вчитися писати твір-розповідь з елементами опису.
5.Складання «асоціативного куща».
( «мозкова атака» фронтально з усім класом діти висловлюють свої думки).
-Помилуйтеся калиною на малюнку і поміркуйте, яка калинонька?
-З чим її можна порівняти, як охарактеризувати.
-Коли ви чуєте слово калина, які слова приходять вам на думку?Складіть асоціативний кущ..
Лікарська чарівна журлива
Загадкова Калина красуня
Тендітна наче наречена ніжна
Використовуючи слова куща, складіть речення .
У лузі стоїть журлива красуня калина.
Цвіт калини схожий на фату нареченої.
6. Словникова робота.
- Як пояснюється значення слова "калина" в словнику?
- Що таке кетяг?
- Які листки калини в різні пори року?
- Розгляньте гілочку калини та подумайте, про що можна так сказати:
Червоні, соковиті, круглі, терпкі - … (ягоди).
Темно-зелене, смарагдове, багряне - … (листя).
Важкі, розкішні, червоні - … (грона).
Духмяні, запашні, сніжно-білі - … (квіти).
7. Вправа «Кубування».
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, зовсім, не простий,
а насправді, він такий,.
що знання перевіряє,
Бо усе на світі знає.
Ось куб – це геометричне тіло, в нього є грані. Кожна грань куба – це є завдання, от ми і виконаємо їх.
1 грань: Що таке текст?
( Текст – це зв’язані за змістом речення. До тексту завжди можна добрати заголовок).
З яких частин складається текст?
( Зачин, основна частина, кінцівка. Кожна частина пишеться з абзацу).
Які бувають тексти?
( Текст-розповідь, міркування, опис).
Що таке текст-опис?
( Це текст в якому описується предмет чи особа).
2 грань: Де росте калина? ( Визначення з тлумачного словника).
( Калина любить вологі місця, може рости у лісі, біля хати).
3 грань: Яка калина на вигляд?
( Це не високий, але пишний кущ. Листя темно-зеленого кольору. Гілля в неї тонке, розгалужене. Цвіте білим цвітом, наче наречена у фаті. Ягоди мають кислувато-терпкий смак та цілющий сік. Красива калина в усі пори року.)
4 грань: Кого приваблює кущ калини навесні, восени?.
( Навесні цвіт калини приваблює бджілок, які збирають нектар та запилюють цвіт, щоб утворилися плоди. А восени кетяги калини приваблюють птахів. Вони і взимку люблять ласувати ягідками, бо стають ще смачнішими).
5 грань: Яку користь приносить вона людям?
( Калина має лікувальні властивості. Свіжі ягоди калини рекомендують при серцевих захворюваннях. Чай з калиною допомагає при простуді. Соком калини навіть вмивалися, щоб обличчя рум’янилось.).
6 грань: Як народ величає калину?
(Калинонька, красуня, чарівний кущик, символ України, наречена у вінку)
8. Орфографічна хвилина
– Зверніть увагу на написання цих слів, запам’ятайте, як вони пишуться:
терпкі темно-зелене
червоні сніжно-білі
кетяги смарагдове
(Діти пригадують правила: написання (е) –(и) (терпкі, червоні, кетяги).
Запам’ятайте!
Щоб писати (е) чи (и) став під наголос завжди.
Легенда про калину
На Україну напали турки і татари. Вони вбивали дітей, старих людей, а молодих дівчат забирали у полон. В одному селі дівчина втікала, зачепилась за дерево і впала. Разок червоного намиста розірвався і розсипався. Дівчина загинула в неволі, а на місті розсипаного намиста виросла калина.
V Робота в парах
Завдання: відремонтувати прислів'я, які надруковані на стрічечках і розрізані навпіл.
Без верби і калини нема України.
Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте
Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягоди дарує.
(Діти зачитують утворені прислів'я. Вчитель чіпляє їх на дошці у збільшеному вигляді)
Опис калини В.О. Сухомлинським
- Багато письменників оспівували калину в своїх творах. Не залишила уваги вона Василя Олександровича Сухомлинського. Послухайте його опис…
Стоїть при дорозі калина.Хто йде,той милується нею.Гарна вона кожної пори року. Навесні вбирається калина у смарагдове листя з білим мережевом квіток.Духмяні запашні квіти милують око. Згодом на місці суцвіть з’являються важкі кетяги,зарум’яняться.
А прийде осінь-не мине й калини,прибереже для неї найчарівніші барви.Навіть зима не насмілится зірвати це чудове намисто.Обережно притрусить його сніжком,і стане воно цілющим.
Так і стоїть калина,гостинно пригощає ягідками пташок і перехожих.
Фізкультхвилинка
VI. Самостійна робота учнів.
Учні виконують завдання на картках. Для учнів початкового та достатнього рівня - зелені картки з деформованими реченнями:
· Невисокий, калина, кущ, але, пишний.
· Вона, любить, вологих, у, рости, місцях.
· Зацвітає, вона, цвітом, білим, весною, пишним.
· Червоніють, восени, важкі, грона, калини, соком, наливаються.
Для учнів середнього рівня – жовті картки. Ви повинні відновити текст за допомогою слів з довідки.
Калина - це невисокий, але пишний кущ. Росте у вологих місцях у..., в.... Весною вона зацвітає... цвітом.
Восени важкі грона калини.... Ягоди наливаються цілющим соком. Взимку кущ калини особливо.... Кругом біліє сніг, а... кетяги палахкотять, як ліхтарики.
Калину здавна шанують і люблять люди за її...
Слова для довідок: лісі, лузі, запашним білим, червоні, красу, лікувальні
властивості, гарний.
Учні з викоким рівням працюють за поданним планом. Вони повинні написати текст-опис про калину за поданним планом.
Орієнтований зразок твору
Калина - це невисокий, але пишний кущ. Росте на вологих місцях у лісі, у лузі. Весною вона зацвітає запашним білим цвітом. Кожна квіточка є, ніби дівчина в білій хустині.
Восени важкі грона калини червоніють. Ягоди наливаються цілющим соком. Взимку кущ калини є особливо гарним. Кругом біліє сніг, а червоні кетяги палахкотять, мов ліхтарики.
Калину здавна шанують і люблять люди за її красу і лікувальні властивості.
ПЛАН
1. Яка це рослина?
2. Де любить рости?
3. Яка калина весною і влітку?
4. Яка вона восени і взимку?
5. Які цілющі властивості має?
- Але перед тим, як почати працювати давайте згадаємо, що ми повинні пам’ятати .
Орфографічна підготовка.
- Дотримання абзаців.
- Уникнення повторів.
- Речення є питальні, окличні і розповідні.
- Розділові знаки.
VII Самоперевірка, виправлення недоліків і помилок.
VIII Зачитування учнями складених творів.
IX Підсумок уроку.
-. Чому калину треба оберігати?
(Калину треба оберігати тому, що вона приносить користь людям, оберігає від зла.)
- За що люди люблять і шанують її?
(Калину люди здавна люблять і шанують за її красу, лікувальні властивості.)
- Чому калина є символом України?
(Калина є символом України тому, що вона відтворює духовний потяг до своєї землі, своїх традицій. Символізує красу, вірність, щастя, доброту.)
- Якими новими словами збагатили свій словничок?
(Смарагдове, багряне, кетяги, духмяне)