ВІДКРИТИЙ УРОК З ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ з професії «ОПЕРАТОР КОМПЮТЕРНОГО НАБОРУ» I категорія Тема програми : «Основи технічного редагування та оформлення тексту.» Тема уроку: «Верстка бланку ділового листа»
Міністерство освіти і науки України
Харківської обласної державної адміністрації
ДНЗ «Ізюмський регіональний цент професійної освіти»
ВІДКРИТИЙ УРОК З ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ
з професії
«ОПЕРАТОР КОМПЮТЕРНОГО НАБОРУ» I категорія
Тема програми :
«Основи технічного редагування та оформлення тексту.»
Тема уроку:
«Верстка бланку ділового листа»
Розробила
майстер виробничого навчання:
Людмила Соломко
Ізюм-2019р.
ЗАТВЕРДЖУЮ:
Старший майстер
Філатов О.Ф.
_____________________
(підпис)
”____” _______2019 н. р.
ПЛАН УРОКУ
виробничого навчання № 61-66
з професії «Оператор комп’ютерного набору» І категорія код 4112
курс: ІI, група КС-318
Тема програми: Основи технічного редагування та оформлення тексту.
Тема уроку: Верстка бланку ділового листа.
Мета уроку:
навчальна - Навчитись створювати шаблонні сторінки та робити верстку бланку ділового листа.
розвиваюча - Розвивати в учнів увагу, зорову пам'ять, допитливість, самостійності при навчанні, зосередженість при виконанні завдань, індивідуальні здібності; сформувати в учнів навички і вміння роботи в парі ;
виховна - виховувати самостійність, відповідальність, колективізм, уміння проявляти ініціативу, виховувати зацікавленість учнів до обраної професії.
Тип уроку: комбінований
Вид уроку: урок-вправа, самостійні практичні роботи
Методичне забезпечення: інструкції до лабораторної роботи, ПК із програмою Publisher 2010.
Методи навчання:
Матеріально-технічне оснащення уроку:
Навчально-технічна документація та дидактичні матеріали:
Очікуваний результат
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Час на проведення заняття: 6 годин
Методична мета відкритого уроку: удосконалення уроків виробничого навчання як засіб розвитку творчості майстра виробничого навчання.
№ з/п |
Етап уроку |
Час (хв..) |
Зміст етапу |
Форми та методи роботи |
І. |
Організаційна частина |
10 хв. |
Налаштування учнів до роботи на уроці, перевірка відсутніх |
Привітання, побажання хорошого настрою Емоційний термометр |
1.1 |
Перевірка домашнього завдання |
5 хв. |
Перевірка стану і усвідомленості виконання домашнього завдання, визначення типових помилок |
Метод фронтальної бесіди |
1.2 |
Оголошення теми уроку та постановка задач |
2 хв. |
Ознайомлення учнів з темою та задачами уроку |
Запис дати та теми уроку в зошиті, бесіда |
1.3 |
Підготовка робочого місця |
3 хв. |
|
Візуальна перевірка робочого місця,включення комп’ютера. |
ІІ. |
Вступний інструктаж |
80 хв. |
Актуалізація знань та умінь учнів |
|
2.1 |
Актуалізація опорних знань |
30 хв. |
Прослуховують повідомлення теми і мети уроку. |
Повідомлення майстром в/н нової навчальної інформації. Відповідають на питання, прослуховують доповнення своїх відповідей майстром |
|
|
30 хв. |
заповнюють лист самооцінки відповідають на запитання. Видобування з пам’яті раніше засвоєних знань, умінь або навичок з метою їх подальшого використання. |
Перевірка знань за допомогою тесту (Картка завдання №1,№2). |
2.2. |
Вивчення нового матеріалу |
20 хв. |
Прослуховують нову навчальну інформацію. Ознайомлюються з новими трудовими прийомами, споглядають за діями майстра. Обговорюють з майстром про свої типові помилки. Відповіді на опитування майстра і виконання нових трудових прийомів. |
Демонстрація створення бланку ділового листа Пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці. Тест онлайн |
ІІІ. |
Поточний інструктаж |
150 хв. |
|
|
3.1. |
Виконання вправ учнями |
150 хв. |
Видання завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання.
|
|
ІV. |
Заключний інструктаж |
30хв. |
Підведення підсумків уроку виробничого навчання |
|
4.1. |
Підсумок уроку. Рефлексія |
10 хв. |
Підведення підсумків та обговорення результатів роботи |
Відповіді на запитання |
4.2. |
Оцінювання навчальних досягнень учнів |
10 хв. |
Оцінка рівня засвоєння навчального матеріалу |
Оголошення оцінок майстром та їх коментування |
4.3. |
Домашнє завдання |
10 хв. |
Повідомлення домашнього завдання |
|
ПЛАН УРОКУ
виробничого навчання № 61-66
(6 годин)
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ:
І. Організаційний момент.
Привітання, перевірка присутності учнів, перевірка готовності учнів до уроку.
Після привітання перевіряю готовність учнів до уроку (наявність конспектів, виконання домашнього завдання, належний зовнішній вигляд, порядок на робочому місці). Створюю ділову атмосферу, психологічно налаштовую учнів на роботу.
«Емоційний термометр». Виберіть картку, яка відповідає вашому емоційному стану (на початок роботи).
Проводжу повторення правил з охорони праці та техніки безпеки в лабораторії за питаннями:
Інструктаж з охорони праці , пожежної безпеки при проведенні занять (Додаток №1).
ІІ. Вступний інструктаж
1.Ознайомлюю учнів з темою і метою уроку.
Тема уроку : Верстка бланку ділового листа.
Мета уроку:
Очікуваний результат: "При вивченні наук, приклади корисніші за правила" (Ісаак Ньютон)
У вигляді готового продукту очікуються: бланк ділового листа.
2) актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів:
Для повторення попереднього матеріалу з теми «Основи технічного редагування та оформлення тексту», методом фронтальної бесіди з’ясувати знання учнів про верстку бланку ділового листа вивченого на уроках теорії та уроках виробничого навчання, учні відповідають на запитання.
Правильна відповідь оцінюється -1балом.
1). Призначення програми Publisher 2010?
2). Як запустити програму Publisher 2010?
3). С чого складається інтерфейс Publisher 2010?
4). Що є основою публікації? (ТЕКСТ)
В нашому випадку текст ділового документа. Яким основним вимогам він повинен відповідати.
УВАГА! Текст ділового документа відповідає таким основним вимогам:достовірність і об’єктивність змісту, нейтральність тону, повнота інформації , максимальна стислість, переконливість. Переконливо складений документ може прискорити прийняття управлінського рішення, допомогти уникнути назрілого конфлікту. Текст розкриває основний зміст документа.
5).Назвіть способи вводу тексту? Яку форму має текстовий блок?
6).Дайте визначення верстки ділового паперу?
7).Що таке форматування тексту?
Картки завдання та тестові завдання.(10 хв.):
ПИТАННЯ ДЛЯ ФРОНТАЛЬНОГО ОПИТУВАННЯ:
Відповідь: Редактирование=>Поместить объект=>Вставить таблицю
Відповідь: Команда Format=>Format Cells
Відповідь: Редактирование=>Вставить объект=>Документ Word або Ctrl+c Ctrl+v
Відповідь: Ctrl+c на малюнку в Word та Ctrl+v в Publisher 2010
Відповідь: Пуск=>Все программы=> Publisher 2010
Відповідь: Виділити об’єкт та натиснути клавішу Delete
Відповідь: Cell=>Insert Row або Insert Column
Відповідь: За допомогою панелі інструментів таблиці
Відповідь: File=>Save Copy as…
Відповідь: За допомогою панелі інструментів таблиці
Додаток №3
КАРТКА ЗАВДАННЯ
І. Інтерфейс програми
Програма Publisher дозволяє створення публікацій, призначених для друку на принтері або в друкарні, розсилки електронною поштою або розміщенням в Інтернеті. Разом із програмою надаються заготовки (шаблони) публікацій для широкого діапазону публікацій, включає бюлетені, брошури, візитні картки, листівки, оголошення, сертифікати, резюме, каталоги і навіть, сторінки веб-вузлів.
Для виклику програми необхідно виконати команди________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
ІІ. Створення публікацій, робота з шаблонами.
Під час вибору типу створюваної публікації в Publisher відображаються ескізи доступних заготовок (шаблонів). Для розробки публікації на основі однієї із заготовок досить клацнути її ескіз.
Створення публікації розпочинається з початкового вікна програми. Далі необхідно вибрати тип публікації, який необхідно вибрати із шаблонів на настроювання значень властивостей.
- Пусті публікації_______________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Популярні____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
- Інші шаблони_________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
1________________________________________________________________________
2________________________________________________________________________
3________________________________________________________________________
4________________________________________________________________________
5________________________________________________________________________
6________________________________________________________________________
7________________________________________________________________________
8________________________________________________________________________
Додаток №4
Тест досягнень учня :
1. До комп’ютерних публікацій відносять:
А) Друковані публікації;
Б) Електронні публікації;
В )Електронні презентації;
Г) Кліпи.
2. Однією з програм для створення публікацій є:
А)MS Word; Б) MS Power Point; В) MS Publisher; Г) Paint.
3. Microsoft Publisher це –
А)Професійна видавнича система;
Б) Непрофесійна видавнича система;
В) Настільна видавнича система;
Г) Текстовий процесор.
4. Програма Microsoft Publisher пропонує такі шаблони:
А) Презентації
Б) Веб-вузли
В) Набори макетів
Г) Порожні публікації
5. Макети – це шаблони публікацій одного типу, які відрізняються між собою лише:
А) Розмірами;
Б) Призначення;
В) Кольоровим чи шрифтовим оформленням.
6. Яке стандартне розширення мають файли публікацій:
А).pptx;
Б) .jpg;
В) .pub;
Г) .pot.
7. Процес видання певного твору:
А) Публікація
Б) Макрос
В )Колонтитул
Г) Шаблон.
8. За способом розповсюдження публікації можна поділити на:
А)Друковані публікації;
Б)Магнітні публікації;
В)Електронні презентації;
Г)Кліпи.
9.Публікація, виготовлена на одному аркуші та складена згинанням у кілька сторінок так, що її можна переглядати, не розрізаючи сторінок, а розкриваючи:
А)Бланк
Б)Конверт
В)Буклет
Г)Плакат.
10. Коротке офіційне повідомлення, збірка офіційних актів або періодичне видання, яке містить повідомлення з певного кола питань:А) слайд Б) бюлетень В) анімація Г) бланк.
3) Пояснення нового матеріалу та способів виконання практичних дій:
Слово викладача:
Під час вивчення курсу «діловодство» ви знайомились з діловими паперами, згадайте будь ласка про поняття «діловий папір»
Діловий документ призначений для одноразового використання. Його мета - прийняття та виконання безпосередніх управлінських рішень.
Діловими листами є запити, нагадування, повідомлення, відповіді, прохання тощо. Ці документи забезпечують спілкування на відстані між підприємствами, організаціями та установами і охоплюють приблизно 80 % загального обсягу документації, що циркулює в організації.
Ділові листи — писані тексти, призначені для повідомлення діловим партнерам про певні плани, факти, результати тощо, які передаються поштовим зв'язком, а останнім часом і через електронну мережу.
Такі листи поєднують у собі певний набір елементів, які називають реквізитами (автор, адресат, підпис, дата тощо). Відповідно розташовані у документі реквізити утворюють його формуляр.
Пишуть ділові листи, як правило, на бланку — стандартному листі паперу, на якому відтворюють постійну інформацію та відводять місце для змінної — тексту листа, який розміщують під реквізитами.
Бланки листів містять такі реквізити (постійну інформацію):
- емблему організації (підприємства);
- найменування автора документа;
- найменування структурного підрозділу;
- адресу організації (підприємства) — у деяких випадках цей реквізит доповнюють назвою банку і номером поточного рахунку.
На бланк також наносять обмежувальні відмітки для таких реквізитів: кодів, дати, індексу, посилань на індекс і дату вхідного документа, найменування адресата листа, відмітки про контроль.
До фірмових бланків відносяться : бланк ділового письма, наказ, розпорядження вони повинні бути пустими, і створюють їх тільки для того щоб їх заповнювали. Та не всі знають про це, тому половина корпоративних бланків в нашій країні створюються уже заповненими.
Подивимося як це здійснюється на практиці.
Приходить замовник до дизайнера й говорить.
Замовник(Вахтіна )- Послухайте, а ви фірмовий стиль умієте робити?
Дизайнер(Бондаренко) -Звичайно ,уміємо.
Замовник: -Давайте тоді почнемо з дизайну фірмового бланку. Це ж важна складова фірмового стилю, як мені казали.
Дизайнер -О, да важна . Назвіть будь ласка профіль вашої компанії Туристична фірма «ДАВ-Клуб».
Дизайнер приступає до роботи .
На комп’ютері виконується практична робота
Хід виконання роботи .
Дизайнер зустрічається з замовником ,для того щоб показати готову роботу.(слайд №1)
Замовник:
-У мене склалось враження, що під час нашої першої зустрічі виникло непорозуміння. Я зовсім не збираюсь купувати чистий лист паперу по ціні білета в Париж.
Дизайнер: (виконує вправу)
- хвилиночку ,вас задовольнить такий вигляд (слайд №2)
Замовник:
- Так, зовсім друге діло. Але ж дев’яносто п’ять відсотків паперу знову ж пусті. Ви ж не хочете, щоб я вам заплатив тільки п’ять відсотків від загального гонорару?
Дизайнер: (виконує вправу) (слайд№3)
Замовник:
-Чудово . Мені подобається хід ваших думок і ця полоскав нижній частині листа.
Дизайнер:
-Тільки справжні цінителі лаконічного та прекрасного звертають увагу на цей прийом. Це носить назву графічна рима. Вона продовжує та доповнює стиль який бере початок в верхній частині.
Замовник:
-Графічна рима , кажете? А де ж вірші? Я хочу одну, поему , пісню стилю!
Я хочу ,що б весь лист був зайнятий поезією.
Дизайнер: (виконує вправу) (слайд№4)
Замовник:
-ДА! Да! Велика вам подяка ?Ви майстер своєї справи.
Щасливий дизайнер отримує гонорар, а замовник відносить стопку бланків в компанію та просить секретаря набрати лист подяку на новому бланку:(слайд №5)
Майстер демонструє приклади оформленням ділових листів,виконаних професійними дизайнерами та новаторами, пропонуючи учням оцінити та висловити думку з приводу чи зацікавив їх запропонований бланк ділового листа, чим він привертає їх увагу.
ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ
«Як створити бланк ділового листа?»
При оформленні ділових листів, крім того, допускається використання прийомів комп'ютерної верстки, що поліпшують сприйняття змісту, у тому числі:
Обов'язковими реквізитами ділового листа є:
При підготовці ділових листів необхідно в належній мірі враховувати фактор часу.
У зв'язку з цим рекомендується дотримуватися наступного правила: текст (власне зміст) ділового листа повинен уміщатися на одному аркуші формату А4 і при цьому містити достатню кількість інформації з излагаемому питання.
Обсяг тексту ділового листа не повинен перевищувати 2 тис. Машинописних знаків. Для порівняння: це приблизно 150- 200 шари, об'єднаних в 20-25 пропозицій, згрупованих у свою чергу в 3-8 абзаців.
Такий обсяг, як свідчить практика ділового листування, цілком достатній для освітлення в листі одного питання. Для ознайомлення з листом такого обсягу адресату - з урахуванням середнього темпу читання - потрібно не більше 1-1,5 хв.
При оформленні бланків можна скористатися всіма стандартними прийомами і спеціальними ефектами. Але при верстці бланків доводиться мати справу з двома специфічними елементами публікації — полями для заповнення і полями для відмітки.
Як правило, бланки володіють жорсткою внутрішньою структурою, яка досягається фіксацією інтерліньяжа і позицій табуляції в межах всього бланка. Постарайтеся підкреслити внутрішню логіку бланка модульною сіткою верстки, по якій будуть вирівняні його елементи. За винятком найпростіших випадків, порушення цього правила ускладнить заповнення форми.
Розстановка полів для відмітки
В якості поля для відмітки зручно використовувати один з символів якої-небудь символьної гарнітури Zapf Dingbats. Регулярне розміщення полів на бланку досягається розміщенням висячого відступу.
Верстка полів для вписування
Приведені нижче прийоми створення полів для вписування від руки за допомогою форматування підкресленням і отточій позицій табуляції можна рекомендувати при роботі з будь-якими бланками і формами.
В принципі, можна використовувати для цієї мети і абзацні лінійки, проте їх можливості в плані оформлення полів для вписування сильно обмежені. Як правило, перед полем для вписування є який-небудь текст. При цьому необхідно вручну задавати лівий відступ, щоб текст не був підкреслений. Такий прийом не підходить і для оформлення двох полів для вписування в межах одного рядка, оскільки абзацна лінійка не може перериватися.
Не варто користуватися графічними лініями для побудови бланків, оскільки їх складно вирівнювати.
Форматування символу табуляції визначається форматуванням
попереднього символу. Поля для вписування можна оформляти, вставивши перед відповідними символами табуляції пропуск шириною в тонку шпацію (комбінація клавіш ++) і задавши для нього зображення з підкресленням. В цьому випадку задавати отточій немає необхідності, оскільки відстань між позиціями табуляції буде оформлена підкресленням.
Заключне слово вчителя:
Бланк- простий , утилітарній і функціональний об’єкт , який не потребує спеціальних прикрас.
Коли бланк розглядають як самостійний витвір мистецтва, він починає обростати декоративними елементами, такими як:
4) Закріплення знань з вступного інструктажу
Закріплення нового матеріалу проводиться за допомогою опитування Вправа «МІКРОФОН» учнів за наступними питаннями (5 хв.):
(учні відповідають та демонструють свої дії на комп’ютері, зображення екрану комп’ютера проектується на дошку, всі учні дивляться, якщо є зауваження, учні виправляють відповідь того, хто відповідає, відбувається обговорення помилок, якщо вони є, демонстрація правильної відповіді)
ПИТАННЯ ДЛЯ ЗАКРІПЛЕННЯ ВСТУПНОГО ІНСТРУКТАЖУ?
Сьогодні на уроці Ви будете створювати бланк ділового листа за допомогою програми Microsoft Office Publisher. Ви вже не перший урок працюєте з цією програмою та маєте певні знання, уміння й навички роботи. Пропоную Вам згадати основні правила роботи, які Вам знадобляться сьогодні.
Для того, щоб налаштуватися на роботу, ми проведемо гру «Лото».
Правила гри «Лото»: Ви бачите на екрані таблицю, де написані терміни з теми «Основи технічного редагування та оформлення тексту» й запитання. Необхідно біля кожного терміну проставити номер питання. Кожна правильна відповідь принесе Вам 0,5 умовно-розрахункових балів. Успіхів Вам. Розпочинаємо.
Питання до гри:
(Всі картки мають однаковий вигляд, але терміни написані в різному порядку)
Учні перевіряють відповіді, які показані на дошці. Кількість варіантів карток підбирає майстер
Виставлення попередніх оцінок за вступний інструктаж в карту контролю (2 хв.).
Відповісти на тести за посиланням
Верстка бланку ділового листа - Learningapps
https://learningapps.org › watch –відповісти на тести
Пояснення завдання на практичне відпрацювання теми (3 хв.) На дошці за допомогою проектора демонстрація електронного варіанту створених практичних завдань, які мають виконати учні під час відпрацювання навчально-тренувальних вправ. Разом з учнями відбувається розбір елементів, з яких складається завдання, з’ясовується, які інструменти при цьому використовуються.
Так і , даю вам можливість діяти самим. Для цього ви повинні виконати практичну роботу.(видаються завдання)
ІІІ. Виконання практичного завдання
Розглянемо послідовність використання шаблонів:
Назва організації: Екологічна молодіжна організація «Чисті роси»;
Адреса: вул.. Київська, 24, м. Житомир;
Телефон, факс і електронна пошта: Телефон: 72-66-34, Електронна пошта: ekolog@ukr.net;
Додаткові відомості або девіз: За чисте життя.
Шановний пане директоре!
Протягом останнього місяця працівники малого підприємства «Автохім» постійно викидають сміття безпосередньо в зеленій зоні біля огорожі підприємства. Це погіршує екологічний стан нашого мікрорайону і є неприпустимим. Просимо негайно вжити заходів і прибрати це звалище.
З надією на розуміння та спільну роботу зі збереження природи рідного краю члени молодіжної екологічної організації «Чисті роси».
Фотографію звалища додаємо.
Голова організації Негара Юлія
Д
Критерії оцінювання робіт:
Завдання підвищеної складності учні виконують за бажанням. Мають можливість отримати 3 (бали).
Видача завдань (див. Додаток 3) та розподіл учнів по робочих місцях, закріплення за ними комп’ютера, реєстрація учнів у зошитах-паспортах до кожного робочого місця.
ІV. Самостійна робота учнів та поточний інструктаж
Учні виконують практичні завдання.
Обхід робочих місць майстром виробничого навчання з метою:
V. Заключний інструктаж (10 хв.):
Перевірка виконання вправ учнями та проведення аналізу навчально-виховної роботи, проведеної за день. Відзначення учнів, які найкраще справилися з завданнями, не мали зауважень щодо організації робочих місць, дотримання вимог охорони праці та правильності виконання вправ, працювали творчо. Проведення оцінювання виконаних робіт, заповнення Карти контролю, виведення результуючої оцінки за урок за допомогою Карти контролю, коментування оцінок, які отримали учні за заняття виробничого навчання.
Рефлексія (слайд )
«Емоційний термометр». Виберіть картку, яка відповідає вашому емоційному стану (на кінець уроку).
VІ. Прибирання робочих місць: вологе прибирання лабораторії.
VІІ. Завдання додому.
Домашнє завдання – лотерея.
(Учні по одному з мішечка витягують назву текстового редактора/процесора/видавничої ситеми, про яку їм слід буде розказати на наступному уроці.)
Підготувати повідомлення на тему:
«Я хочу розповісти про…
Діловий лист,
Обов'язкові реквізити ділового листа ,
Як виготовити шаблон документа».
Додаток1
Інструкція
з охорони праці, пожежної безпеки при проведенні занять у лабораторії .
НЕОХАЙНІСТЬ, НЕУВАЖНІСТЬ, НЕДОСТАТНЄ ВМІННЯ ПРАЦЮВАТИ З ПРИЛАДАМИ, НЕВИКОНАННЯ ПРАВИЛ ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ МОЖУТЬ ПРИВЕСТИ ДО НЕЩАСНОГО ВИПАДКУ
Додаток 2
Презентація для пояснення нового матеріалу
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 7
Додаток 5
Інструкційна карта
№ з\п |
Операція |
Порядок виконання операції |
Ілюстрація |
1 |
Створення нового документу |
Команда «Новый» в меню «Файл» |
|
2 |
Зміна параметрів документу |
Команда «Параметры документа» в меню «Файл» |
|
3 |
Створення шаблону |
За допомогою команди «Новая страница-шаблон» на панелі інструментів «Страницы-шаблоны» |
|
4 |
Збереження створеного шаблону |
Натиснути на кнопку трикутничка та обрати команду «Сохранить страницу как..» на панелі інструментів «Страницы-шаблоны» |
|
5 |
Вибір вже готового шаблону |
Команда «Дополнительные палитры»=>«Показать шаблоны»в меню «Окно» |
|
6 |
Зміна параметрів сторінки-шаблону |
Натиснути на кнопку трикутничка та обрати команду «Параметры страницы шаблона.» на панелі інструментів «Страницы-шаблоны» |
|