Урок української мови в 6 класі
Тема. Відмінки іменників, їх значення
Мета: повторити й поглибити знання учнів провідмінки іменників, навчити дітей визначати відмінок іменників у контексті речення, правильно вживати іменники в кличному відмінку, формувати загальнопізнавальні вміння ставити іменники в початковій формі, розвинути творчі уміння використовувати іменники у власних висловлюваннях, прищеплювати любов до рідного слова, виховувати бережливе ставлення до природи, дотримуватися здорового способу життя
Тип уроку: урок засвоєння нових умінь та навичок з елементами поглиблення.
Форма уроку – урок-казка.
Обладнання: епіграф, ілюстрації до теми «Казки», створені учнями, сигнальні картки, картки-завдання, таблиці
Здоров’я – це безцінний дар природи,
який треба берегти
І.П.Павлов
Хід уроку
На минулому уроці у нас був урок розвитку зв’язного мовлення. Вам було домашнє завдання написати твір-мініатюру «Краса навколо нас», використовуючи опис природи. У кінці уроку я зберу зошити і перевірю ваші роботи.
Зверніть увагу на епіграф. Поясніть, як ви його розумієте.
Назвіть у цьому реченні граматичну основу, якою частиною мови вона виражена.
Послухайте казку (не називати назву)
Казка «Відмінки іменників»
Жили на світі 7 братів. Кожний займався своєю справою, кожен знав своє місце: перший називав предмет, другий говорив про те, кого чи чого немає, третій віддавав усе, що мав, четвертий знаходив, п’ятий керував усім, шостий – на місце ставив, а сьомий десь бродив по світу, шукав щастя-долі.
Посварилися одного разу брати, не помирилися за місце у ряду. От і вирішив той, що на місце ставить, питання так: дав братам слово, поміняв їх місцями і загадав виконати звичну роботу – провідміняти слово. Та не тут-то було! Бо ж перший брат, який дає початок, зійшов майже на кінець ряду. От і не йде справа! Довго сварилися брати, аж поки із далеких мандрів не повернувся найменший брат і почав закликати всіх до порядку. Зрозуміли брати, що у кожного з них є своє місце, свої питання, свої завдання.
Що ж це за брати такі?
(відповіді дітей)
Так, у першого, називного відмінка, завдання називати предмети чи явища; у другого, родового відмінка, - говорити про те, кого чи чого немає; у третього, давального, - віддавати усе, що має; у четвертого, знахідного відмінка, - знаходити; у п’ятого, орудного, - керувати; у шостого, місцевого, - на місце ставити; а сьомий брат – кличний відмінок – став закликати усіх братів до порядку.
З того часу живуть брати відмінки дружно і завжди підтримують порядок.
Отже, про що будемо говорити на уроці? (Про відмінки іменників)
Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Отже, сьогодні ми:
Сьогоднішній урок - незвичайний, бо до нас у гості завітав сам Іменник. Він хоче показати свої володіння, познайомити зі своїми сестрами – категоріями, а заодно й подивитися, чи добре ви знаєте вже вивчені його граматичні категорії.
Назвіть граматичні категорії іменника (граматичні категорії іменника:рід, число, відмінок,синтаксична роль)
В українській мові іменники змінюються за відмінками.
Пригадайте, які ви знаєте відмінки і на які запитання вони відповідають?
Перевіримо свої знання за підручником, с.91-92
(Самостійно опрацюйте матеріал підручника с.91-92.)
Що нового ви дізналися про відмінки іменників?
Коментар учителя
Отже, щоб визначити відмінок іменника, треба:
Підкреслити іменники, визначити відмінок.
Майже всі діти люблять чіпси, смажену картоплю, піцу. Але це дуже нездоровий харч для дитячих шлунків. Краще посмакувати картопляним пюре.
Знайдіть зайві слова. Утворіть з ними словосполучення. Усно провідміняйте за відмінками.
Запишіть речення, поставте розділові знаки. Поясніть, у якому відмінку стоять іменники. Яким членом речення виступає?
Не хилися, явороньку, ще ж ти зелененький! Заплач,Матвійку, дам копійку. Ой не стелися, барвінку.
(Кличний відмінок означає особу, до якої звертаємося. У реченні вистуає звертанням)
Ялинку наші пращури вважали д...р...вом спокою. Родзинки зміцнюють с...рцевий м'яз. Шкірка банана допомагає від опіків, наривів, вис...пів.
Запишіть наведені іменники у кличному відмінку. З двома словами (на вибір) складіть речення.
Олена Миколаївна, Олег, Світлана Іванівна, подруга Марина, Анатолій Васильович, добродійка.
Перекладіть словосполучення українською мовою, визначте відмінок іменників.
Путь в город – шлях до міста;
делать по привычке –робити за звичкою;
вовлечь в работу – залучити до роботи.
Банани, лимону, малиною, на сливі.
Наприклад: смачні банани, кислого лимону, солодкою малиною, на високій сливі.
Вправа 230.
«Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці ми дізналися…
Найцікавішим для мене було…
Найважчим для мене було…
Чи справдилися ваші очікування?
Написати твір-мініатюру «Барви золотої осені», підкреслити іменники, визначити відмінок.*