ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ ІІІ ВІДМІНИ
Мета. Ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників ІІІ відміни; формувати вміння відмінювати ці іменники, виділяти відмінкові закінчення; відпрацювати орфограму «Подовження приголосного в О. в.»; вчити школярів доречно вживати іменники у власному висловлюванні.
Розвивати пізнавальну діяльність, логічне мислення, зв’язне мовлення; вдосконалювати навички роботи з текстом.
На основі використаного дидактичного матеріалу виховувати любов і шанобливе ставлення до матері.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Епіграф Материна молитва з дна моря рятує.
Народна мудрість
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Сьогодні не зовсім звичайний урок, бо до нас завітало багато гостей. Очевидно, всі ми трошки хвилюємося, а щоб хвилювання зникло, я дарую вам посмішку і очікую таких же у відповідь.
Вправа « Долоньки»
− Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, увагу. Простягніть іншу долоню. На неї я вам подарую вам свою любов, терпіння, повагу, знання. А тепер обміняймося дарунками. Доторкніться долонькою до долоньки.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Поетична хвилинка.
Ми вчимо частини мови.
Всі їх треба добре знати,
Щоб здобути знань основи
І щоб грамотно писати.
Перша з них – іменник, друже.
Всі його ми любим дуже,
Бо все в світі називає
Від зірок до коровая.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
« Орфографічна хвилинка»
Грамм, горячий, бородьба, висна, корреспондент, режім, навманя, арктика, телеграмма, казак, гілясті, крекливий, областний, у автобусі, ломати, розв’яска, милосерддя, сумліня, скокати, сумма, кужух, матірр’ю , статуйа, контрраст, сторічча, заздрістний, україна, крайевид.
Ключ. Материна молитва з дна моря рятує.
« Пунктуаційна помилка»
Запишіть речення, поясніть розділові знаки. Визначте відмінки іменника мати.
Дитина плаче, а матері боляче (Народне прислів 'я). Нема того краму, щоб купити маму.( Народна мудрість). Матері ні купити, ні заслужити (Народне прислів 'я). Рідна мати моя, ти ночей не доспала (А. Малишко).
ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. ЕПІГРАФ УРОКУ.
Лінгвістична гра «Хто крайній?»
Завдання. Скласти ланцюжок слів (іменників III відміни) так, щоб прикінцева літера попереднього слова була першою літерою наступного (м'який знак не враховуємо) (Ніч, честь, тінь, нехворощ, щирість, тюль, любов, вісь, святість...).
Дослідження-спостереження (за варіантами)
Провідміняйте іменники мудрість, піч, любов, мати. Виділіть відмінкові закінчення. Дослідіть, чи залежать закінчення іменників III відміни в непрямих відмінках від того, яким є кінцевий приголосний основи твердим чи м'яким?
- Іменники III відміни на групи не поділяються, тому відмінкові закінчення в них однакові незалежно від кінцевого приголосного основи.
Робота з підручником
Опрацювання теоретичного матеріалу С 124-124. ( Взаємоперевірка)
«Німий диктант».
Записати подані слова, позначивши буквенні обо небуквенні орфограми.
Гордіст…ю, річ…ю, щиріст…ю, осін…ю, любов…ю, піч…ю, ніч…ю, радіст…ю.
Провідміняти іменник в множині ночі.
Робота з текстом
Світ без матері – світ без радості
Споконвіку в Україні, як найвищу святість, люблять і шанують матір. Мати – хранителька домашнього вогнища. Її поважають за мудрість, шанують за відданість. Ніжності матері немає меж. Своєю щирістю й любов’ю мати облагороджує світ. Тінню вкривається обличчя матері, коли в дітей виникають проблеми. Гордістю світяться її очі, коли сини й доньки виростають гідними людьми. Тож вклонися доземно своїй матері. Дорожи матір’ю завжди. Вона довіку буде твоєю міццю й опорою.
- Прочитати текст.
- Довести, що виділенні іменники належать до ІІІ відміни (метод «ПРЕС»).
- Групова робота. Метод «Спільний проект».
І пара. Випишіть іменник мати та всі його форми. Визначте відмінки. Яких суфіксів набуває іменник мати в непрямих відмінках? При потребі скористайтеся підручником (стор. 123).
ІІ пара. У якому відмінку вжито іменники святість, мудрість, відданість? Доведіть свою думку. Визначте закінчення поданих іменників. При потребі скористайтеся матеріалом підручника (стор. 123).
ІІІ пара. У якому відмінку вжито в тексті слова радості, ніжності? Поставити подані іменники в орудному відмінку.Які в них закінчення? Яке мовне явище спостерігається при відмінюванні цих слів? При потребі скористайтеся матеріалом підручника (стор. 123).
ІV пара. Знайдіть іменники, вжиті в О. в. Погрупуйте їх за відомими вам орфограмами.
Презентування роботи кожної групи.
Поетична пауза.
Хто тебе так щиро любить,
І вбирає, і голубить,
І кладе у постіль спати?
Мати!
Хто стеріг тебе від злого,
Відмовляв собі усього,
Щоб тобі віддати?
Мати!
Хто тебе узяв за руку
І до школи на науку
Вів, щоб розуму навчати?
Мати!
Творчо-конструктивне завдання.
Любити й шанувати матерів нас учать прислів’я й приказки. Прочитайте подані речення, замість крапок поставивши слово мати в потрібному відмінку.
На світі знайдеш усе, крім рідної … . (Р.)
Хто … має, той горя не знає. (З.)
До чужих людей іди по розум, а до … – по серце. (Р.)
Догоджай своїй … , як роса траві. (Д.)
Молитва … із морського дна порятує. (Р.)
Метод «Асоціативний кущ».
Пригадай собі голос матері,
Якщо хочеш почути совість.
Пригадай собі очі матері,
Якщо хочеш пізнати любов.
Пригадай собі серце матері,
Якщо хочеш зберегти щастя.
Не забувай ніколи матері.
Якщо не хочеш її сліз.
(Охайність, міць, ніжність, упевненість, святість, свіжість, відданість, щирість, вірність, мудрість, радість, шляхетність, чуйність, щедрість, любов).
- Скласти речення із одним із записаних слів, поставивши його у орудному відмінку.
Творче завдання.
Мати, любов, радість, чесність, гордість, ніжність, людяність, чутливість, відданість, працьовитість, мудрість, відповідальність.
Презентація учнями своїх творів.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.
Рефлексія.
Продовжіть фразу «Я навчився…»
«Я зрозумів…»
«Я дізнався…»
«Я переконався…»
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати § 37, повторити § 34-36, виконати вправу 300, * написати міні-твір « Моя родина», використовуючи іменники І,ІІ, та ІІІ відміни.