Відображення трагедії Голокосту в поезії Пауля Целана „Фуга смерті”.

Про матеріал
Інтегрований урок з зарубіжної літератути та історії познайомить учнів з подіями Голокосту 1939-40 років. "Фуга стерті" це літературний пам'ятник жертвам Голокосту німецькомовних країнах цей вірш входить до шкільних хрестоматій. І не лише як взірець новітньої поезії ай як пересторога для людства.
Перегляд файлу

Тема. Відображення трагедії Голокосту в поезії Пауля Целана „Фуга смерті”.

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

 розкривати глибину трагедії Голокосту через призму поезії П. Целана;

розвивати вміння використовувати різні джерела знань; прищеплювати навички структурно-семантичного аналізу модерністського тексту; розвивати чутливість до поетичного слова-образу, уяву, вміння зіставляти твори.

Формувати чуття історичної пам’яті, гуманізму, толерантності.

Тип уроку: бінарний урок з історії та зарубіжної літератури

 Обладнання: портрет Пауля Целана; презентація біографії поета, відеоролик про поезію «Фуга смерті»; виставка матеріалів, присвячених Голокосту, відеофільм «Голокост 1939-45рр», музичний твір «Фуга» Баха, картина Пікассо «Герніка»

 

Голокост (гр. спалений цілком) — загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) підчас систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхніми підручними в Німеччині та на оку­пованих нею територіях протягом 1933— 1945 рр.

Фуга – поліфонічний (багатоголосий) твір, який експонує одну, або кілька тем почергово у всіх голосах.

Модернізм – загальна назва нових течій к. 19 поч. 20 ст. нереалістичного спрямування, що виникли як заперечення традиційних форм минулого.

Верлібр – вільний вірш без рими і розмірів з довільним чергуванням рядків різної довжини.

 Епіграф:

Пам´ятайте!

Через століття, через роки

 Пам´ятайте!

Про тих,хто не прийде вже ніколи

Заклинаю вас: пам´ятайте!

 

Перебіг уроку

І.Організаційна частина уроку.

 Учитель. Наш урок дуже насичений, цікавий та емоційний. Щоб виконати заплановане, необхідно пригадати закони уроку.

1. Поводитися спокійно.

2. Поважати думку інших.

3. Хочеш висловитись – підніми руку.

4. Свою точку зору аргументуй.

5. Не викрикуй.

 

 

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

Ці слова Р.Рожденственського відомі кожному з нас з дитинства. І сьогоднішній урок ми присвячуємо світлій пам´яті всім загиблим у роки Другої світової війни.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Учитель літератури.

Ми говоримо: «людська пам'ять», «наша пам'ять»… Ащо ж на вашу думку, є пам'ять?

Асоціативний кущ.

 

 

                                                Пам'ять

 

 

 

 

 Слово вчителя історії.

У житті людства часом відбуваються події, які вважаються часовою межею. До революції, до війни... Коли говоримо „до війни”, то усім зрозуміло, що йдеться про Другу світову, про Велику Вітчизняну. До і потому... Бувають події, що стосуються окремої нації. У 1933-1945 роках єврейський народ пережив Катастрофу, Голокост.

 

Голокост – катастрофа – загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 60 млн.) під час систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхніми підручними в Німеччині та на окупованих нею територіях протягом 1933-1945 рр.

 Голокост – масове винищення євреїв фашистами.

- Що вам відомо про Голокост з курсу історії?

(повідомлення учениці. Історична довідка – випереджальне завдання)

Вчительісторії. Давайте подивимось документальні кадри про ті страшні часи.

Демонстрація кадрів відеофільму «Голокост 1939-43рр.» на тлі грамзапису фуги Баха.

- Що може відчувати людина, яка пройшла крізь це?

(біль, жах, страх, відчай, ненависть)

Вчитель зарубіжної літератури: німецький філософ Адорно писав, що після Освєнціма поезія – це варварство. Але Целан не був згідний з ним, написавши «Фугу смерті» не тільки після Освєнціма, але й про Освєнцім. Для цього він використав нові засоби зображення. Що це за засоби, ми зараз і дослідимо, проаналізувавши вірш «Фуга смерті»

 Аналіз поезії «Фуга смерті»

Вчитель ЗЛ: «Фуга смерті» - це літературний пам’ятник жертвам Голокосту. У німецькомовних країнах цей вірш входить до шкільних хрестоматій. І не лише як взірець новітньої поезії, а й як пересторога для людства.

Голокост як національна і особиста трагедія – провідна тема творчості єврейського німецькомовного поета і перекладача Пауля Целана, який народився і прожив 23 роки в Україні.

Робота в групах.

У вас на столах – конверти. Розкрийте їх , будь ласка.

Виберіть найважливіші, на вашу думку, події життя поета періоду ДСВ. Повторення історичних відомостей, пов’язаних з Голокостом.

Вчитель історії

А тепер я пропоную вам пригадати деякі відомості  з історії, що пов’язані з темою нашого уроку.

- Що таке тоталітаризм?

 

Тоталітаризм – політичний лад, за якого державна влада зосереджується в руках певної групи (найчастіше політичної партії), яка знищує демократичні свободи, повністю підпорядковує всі сфери життя своїм інтересам і утримує контроль над суспільством методами терору, політичного і духовного закабалення.

 

  • Назвіть тоталітарні держави, що виникли у світі в першій половині ХХ століття.

(Італія, Німеччина, Іспанія, СРСР).

  • Які методи внутрішньої політики були характерні для урядів цих держав?

(Репресії, терор).

-А що таке терор та репресії?

 Терор – політика залякування, придушення політичних противників жорстокими насильницькими методами.

 Репресії – каральні заходи, покарання з боку державних або адміністративних органів.

 

  • Проти кого були направлені репресії та терор?

(Проти політичних противників: комуністів, соціал-демократів, євреїв у Німеччині).

  • В яких країнах проживали євреї?

(У переважній більшості країн Європи та СРСР).

- Назвіть країни, які свого часу в тій чи іншій мірі приймали участь у Другій світовій війні.

(Німеччина, Італія, Японія, Англія, Франція, СРСР, США).

  • Для кого більш вдало складався хід Другої світової війни на першому етапі?

(Для Німеччини та її союзників).

 

    А зараз давайте послухаємо цей вірш (перегляд відеоролика).

Вірш «Фуга смерті» Пауля Целана (Відеоролик, читання вірша  Вадимом Василенко)

 Робота з текстом твору, його аналіз

-  Про що цей вірш? Яка його основна тема?( Вірш написаний від імені в’язнів фашистського концтабору. Перед нами постають реалії табірного життя, масові страти репресованих, їх спалення у печах крематоріїв, німецькі вівчапки, що охороняли територію табору ,комендант, який слідкував за роботою «фабрики смерті». Тема-трагедія Голокосту.)

-  Що таке Голокост?

 Словникова робота, запис до зошитів.

Голокост – масове винищення євреїв фашистами. ( Голокост - (гр. спалений цілком) загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) протягом 1933 - 1945 р.р.)

Коментар учителя. 

 У роки війни  нацистами  було створено 22 табори смерті. Один із найвідоміших і найстрашніших – Освенцім (Аушвіц). Дозвольте процитувати:

Утром солнце встает из тумана

От посыпанных прахом полей

Не забыть мне теперь Аушвиц-Биркенау,

дым людей, дым людей, дым людей.

Перегляд кадрів про табори смерті.

В Україні  євреїв знищували, зокрема, у Бабиному Яру (Київ), у с. Богданівка.   Тільки через Тремблінку, спеціальний табір для євреїв, пройшло 900 тисяч чоловік. З них у живих залишилося лише 54 в’язні.

27 січня у всьому світі відзначається  день пам'яті жертв Голокосту. Не зважаючи на цю досить відому подію, багато людей просто не знають про неї або не звертають уваги, бо це, мовляв, про євреїв.

 Повідомлення учня-історика про Голокост
9 листопада 1938-го на території Німеччини та Австрії сталася Кришталева ніч, або Ніч розбитих вітрин, коли нацисти напали на єврейські громади. Нацисти зруйнували, пограбували й спалили понад тисячу синагог, знищили понад 7 тисяч підприємств. Вони також зруйнували єврейські лікарні, школи, цвинтарі й будинки. Коли все було скінчено, 96 євреїв убили й 30 тисяч заарештували. 
  На перших етапах знищення європейських євреїв нацисти примусово переселяли їх у гетто і дотримувалися політики непрямого винищення, позбавляючи основних засобів до існування. У найбільшому Варшавському гетто в Польщі кожен місяць помирало близько 1% населення. 
 Наймасовіше вбивство під час Голокосту сталося у вересні 1941 року в урочищі Бабин Яр, недалеко від Києва, в Україні, де вбили понад 33 тисячі євреїв всього за два дні. Євреїв змусили роздягтися і підійти до краю яру. Коли німецькі загони стріляли в них, люди падали вниз. Потім нацисти завалювали стіни яру, ховаючи і мертвих, і живих. Поліцаї хапали дітей і також скидали їх в яр. 
Спочатку в газових камерах використовували чадний газ. Пізніше для вбивства ув’язнених розробили інсектицид «Циклон Б». Коли в’язні опинялися в камері, двері закупорювалися й у вентиляцію всередині стін скидали кульки «Циклону Б», які поширювали отруйний газ. Доктор СС Йоганн Кремер розповідав, що жертви кричали і боролися за життя. Постраждалих знаходили з кров’ю, що йде з вух, і з піною біля рота, в положенні напівсидячи в камерах із простором, доступному тільки для розташування стоячи. Ув’язнених, переважно євреїв, з яких формували зондеркоманду (особливий загін), змушували закопувати трупи або спалювати їх у печах. Оскільки нацистам не потрібні були свідки, більшість членів зондеркоманди регулярно поміщали в газові камери, із декількох тисяч людей за роки війни вижили менше двадцяти.Заступник фюрера в партії, нацист «номер три».) описував, як євреїв заманювали в газові камери. Щоб уникнути паніки, їм говорили, що потрібно роздягнутися для душу та дезінфекції. Нацисти використовували особливі загони, які підтримували спокійну обстановку і допомагали тим, хто відмовлявся роздягатися. Діти часто плакали, але після того, як члени особливого загону втішали їх, входили в газові камери, сміючись, граючи або базікаючи одне з одним, часто з іграшками в руках. 

 

Словникова робота

Верлібр – вільний вірш без рими і розмірів,  чіткого поділу на строфи, з довільним чергуванням рядків різної довжини.

 

 

Головний мотив вірша: образ молока. (Цитата). Взагалі молоко асоціюється з дитинством, матір'ю, надією. Це символ життя. (Як у Г. Белля).   У Целана чорне молоко викликає такі асоціації.

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/11322/content/%D0%A1%D0%BD%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%BA.JPG

Це не життєдайний напій, а "гірка чарка долі", яку мусять випити євреї.  Метафора "чорне молоко" побудована на оксюмороні - парадоксальному сполученні протилежних за значенням образів (чорний колір - білий колір молока). Вона перегукується авангардистською естетикою, впливу якої зазнав молодий  Целан.  Можна згадати тут чорно-білу кольористику,  характерну для живопису німецьких експресіоністів.

Покірливість в'язнів, які п'ють і п'ють "чорне молоко" жахливого існування, які грають і грають на скрипках пекельну  музику власної загибелі.

З образом молока тісно пов'язаний  образ могили, який є його послідовним продовженням на початку вірша і потім відтворюється ще 4 раза.

  1.                Ми  копаєм могилу в повітрі
  2.                Велить їм копати могилу
  3.                Ми копаєм могилу в повітрі
  4.                Тоді ви  могилу дістанете в повітрі
  5.                Він дає нам могилу  в повітрі.

Образ могили в повітрі пов'язаний з масовим спаленням в крематоріях концтаборів. Із  образу-символу могили уточнюється місце дії, сама дія над в'язнями.

У вірші "Фуга смерті" П. Целан засобами різних видів мистецтва спробував передати трагедію Голокосту. Образи його не мають однозначного трактування, тому що поет повинен був визнати, що "вимовити", знайти відповідні цієї трагедії слова поезія майже не здатна.

Мистецтвознавці.   Ми провели дослідження щодо зв’язку вірша "Фуга смерті" Пауля Целана та  інших творів мистецтва. Представлення картин Арнольда  Бьокліна   "Автопортрет со смертью, играющей на скрипке" 1872.,  "Оплакивание у креста" 1876.

Ми вважаємо, що   картини  вплинули на створення поезії Целана.

Адже він  знав ці полотна, коли писав вірш. Є ще картина на цю тему: А. Ретхель. "Смерть, играющая на скрипке на Маскараде во время вспышки холеры в Париже в 1831 г." (1845). Ми знайшли фото фігурки -  постійного  персонажу середньовічних  містерій.  "Смерть всегда в Красном и со скрипкой". Скрипка – уособлення душі євреїв. У поезії Целана "жагливіш водіте смичками" - за Рихло ( "темніше торкайтесь скрипок" - у Бажана).

Отже, Целан не перший намагався зобразити  жахливі події поєднанням різних не тільки поетичних жанрів, але і видів мистецтва. Головний колір зображення у нього – сірий, навіть чорний – як попіл, як фашистська уніформа, нацистська свастика.

ІV.Узагальнення вивченого матеріалу.

 

Літературний  диктант.

 

         Запишіть 5-6 слів, в яких би « вмістилося » життя поета. Свій вибір аргументуйте.

     ( Чернівці, єврей, талант, війна, гетто, Маргул-Шпербер, самогубство ).

 

 

Інтерактивна вправа « Займи позицію ».

        Чи погоджуєтесь ви із філософом  Г. Адорно : « Писати вірші після Освенцима є варварством »?

 

 

V.Підведення підсумків.

       Вправа « Кубування ».

       Поясни це…

       Засоціюй це…                / Голокост /

       Порівняй це…

 

VІ.Домашнє завдання.

  1. Написати твір-мініатюру « Мої враження від поезії П. Целана ».
  2. ( Диференційоване ) Порівняти художній світ « Фуги смерті » П. Целана та вірша « Мене вбито під Ржевом…» Твардовського.     

 

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
2583
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку