Тема: Відокремлені уточнювальні члени речення. Відокремлені уточнювальні додатки.
Мета: дати поняття про уточнювальні члени речення; формувати вміння визначати їх у реченнях, розставляти розділові знаки в реченнях із уточнювальними членами, правильно інтонувати речення з ними; виховувати поважливе ставлення до природи, розвивати логічне мислення, усне й писемне мовлення, увагу, пам’ять, естетичну сферу.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: роздавальний матеріал, підручник.
І. Перевірка домашнього завдання.
* Робота біля дошки. Виконання індивідуальних завдань двома-трьома учнями.
Картка 1
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). В першому реченні підкреслити всі члени речення.
Столітні велетні дуби шумлять, дивуючи природу, і ждуть з піснями боротьби. (Олександр Олесь.) Ріс у зеленому лісі дуб велетенський, високий, віти розкинувши пишно рясно-густі і широкі. На світі бурі ніякі зроду б його не зламали, віти ж, простягшись, од вітру й інші дерева ховали. (Б.Грінченко.) Сплівшись гіллям, стояли столітні дуби та берести. Здавалось, ніби вони, підтримуючи один одного, зазирають з цікавості в глибину байраку. (Ю.Мушкетик.)
|
Картка 2
Переписати, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Відокремлені члени речення підкреслити.
Цвіли троянди, променів напившись. (Д.Луценко.) Скрутивши промені у золоті снопи, в..ртає сонце з чужини додому. (Б.Чіп.) Зів’яла вже та квітка запашна, а як цвіла, п..шаючись, вона! (Б.Грінченко.) Мов каблучка, красою дивуючи світ, на середньому пальці метелик сидить. (Б.Олійник.) Щовечора д..мок здіймається з долини, опов..ваючи пр..тишені маслини. (М.Рильський.) Війнулася фіранка на вікні, рожевим сяйвом спалахнувши раптом. (М.Рильський.)
|
Картка 3
Переписати, вставляючи пропущені букви. Підкреслити в реченнях дієприкметникові та дієприслівникові звороти.
Шуміли сосни, розгойдуючи бронзою своєю садки і хмари; і густа трава, напоєна досхочу, до нестями, в..снянками бр..ніла молодими. (А.Малишко.) І, захолонувши у дивній грації, зітхають свіжістю дівочою акації, вітрами обціловані до ніг. (В.Симоненко.) Зв..деться трава, сховавши сліди у тонкі долоні. І, сонцем оббризкана, курява осяде на синьому підвіконні. (Р.Лубківський.) Осіннім спокоєм сповиті, н..бесним кольором облиті, ще п..м’ятаючи об літі, сади, занурені у себе, стоять, засуджені на осінь, т..пла ч..каючи і досі. (Г.Фалькович.)
|
Картка 4
Переписати, вставляючи пропущені букви. Пояснити вживання розділових знаків. Підкреслити відокремлені члени речення.
Всі прожиті радощі, всі пробуті муки йдуть, мов тіні тихії, д..ржач..сь за руки. Не мовчи, коли, гордо п..шаюч..сь, велегласно бр..хня гомонить, коли, горем чужим утішаючись, заздрість, наче оса та, бр..нить. З творів І.Франка.
|
Картка 5
Переписати, розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). В останньому з речень підкреслити всі члени речення.
Згоряє свічка, світячи в пітьмі. Душа, добром перейнята, страждає! (Хосе Марті.) Багаття гасне, тліючи, поволі. (П.Славейков.) Світив і, світло все віддавши, я, ніби джерело, засох. (О.Туманян.) Життя і смерть минає, тільки мить, згоряючи, ніколи не згорить. (Є.Чаренц.)
|
* Диктант із коментуванням. Відокремлені члени речення підкреслити.
І. Цар небесний вік недовгий уділив задля людини, дуже скупо полічивши і години, і хвилини. (Б.Грінченко.) А ми, йдучи так довго до світанку, гриземося усі безперестанку! (В.Герасимчук.) В навчанні, спорті чи роботі собі призначивши мету, не відкладай життя на потім, бо втратиш пору золоту. (О.Грязнов.)
ІІ. Усміхаючись тепло в вікно, сонце знов загляда в моє житло. (В.Сосюра.) Огняним їжаком, сердито настовбурчивши золоту щетину, сідало за снігами сонце. (С.Васильченко.) Чи проросте зерно як треба, ввібравши щедре сяйво неба? (Л.Забашта.)
ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
* Прочитати речення. Які слова уточнюють місце та час подій, про які йдеться в реченнях? Якими членами речення є ці слова?
І. Розвивається долі, в яру, черемшина. (О.Ольжич.) Вгору, до сонця, росами вмите тягнеться жито. (В.Раєвський.) Тоді, восени, майже в кожній хаті жили перепели. (О.Гончар.)
ІІ. А волошкам синім в полі, серед трав, я казки чудесні і легенди склав. (Олександр Олесь.) Тільки зараз, уночі, польова квітка втратила свої барви і ніби осліпла. (Є.Гуцало.)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Виконання вправи 284. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 120-121).
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Прочитати речення, правильно їх інтонуючи. Вказати уточнювальні члени речення. Пояснити вживання розділових знаків.
Оттам, за скиртами, повз верби, я знаю стежку у село. (О.Ольжич.) Десь там, на іскристій рівнині, не спить у заметах село. (П.Перебийніс.) Як хороше жити в селі, серед лугів, на широкім просторі... (Панас Мирний.) За дальнім краєм у синім полі там дужий вітер згина тополі. (А.Малишко.) Плюскочуться білі качки в басейні під тінню каштана. (М.Рильський.) А там, над озерцем, простеньке небо з ситцю, неговіркий спориш, полин та осока. (Б.Олійник.) А десь, за пагорбом високим, в яру дрімає Дід Мороз. (Л.Дмитерко.) А тут, в кімнаті чистій, затишно і тепло, неначе у каюті корабля. (М.Рильський.)
* Робота з підручником. Виконання вправи 285 (І).
* Прочитати, пояснити вживання розділових знаків. Вказати уточнюючі члени речення.
Полинове небо Вітчизни, та без, бузок тобто, пахне... Руссю. (І.Павлюк.) Листатий чауш, або “волове око”, буйно розрісся цієї весни. (О.Гончар.) Хамелеон, тобто деревна ящірка Африки, добре пристосований до життя на деревах. (З посібн.)
* Попереджувальний диктант.
І. Десь, на краю села, лісок маленький ріс. Сюди, у Луг Великий, в плавні, втікали вбогі та безправні із-під кріпацького ярма. (М.Рильський.) І серце полинуть бажає туди, аж до краю степів. (Б.Грінченко.) Ой там моє серце – на нивах, полях. (К.Білиловський.) Отут, край берега крутого, сумує іноді козак. (Л.Глібов.) Посередині долини, біля Кривого Рога, зійшлися річки: Саксагань, Бокова й Боковенька. Ген далі, край неба, виникало таємне марево, приваблюючи очі великими озерами блискучої води. (А.Кащенко.) Там, над Россю, стоїть одна висока скеля, аж трохи нахилилась над воду та над лози. В скелі, внизу, чорніла чорна продухвина, неначе двері в середину скелі. (І.Нечуй-Левицький.) Воркувала Горлиця у садку, у куточку тихенькому, на бузку. (Л.Глібов.)
ІІ. Колись, давно, були якісь гіганти. Тепер зручніші виміри – пігмей. (Л.Костенко.) Писав я ці сонети восени в подільському селі на Тернопіллі. (Д.Павличко.) Звідси, зі схилу гори, маленьке містечко внизу ледь видно. (Є.Гуцало.) Ой люблю лужок зелений в лісі, під горою. Там колись я набродився босоніж росою. (В.Гренджа-Донський.) Там, на столах, русявий хліб лежить важким тяжінням поля. (А.Малишко.)
* Творча робота. Скласти й записати речення, подані словосполучення вживаючи у ролі уточнювальних членів речення.
Ранньої зими; на околиці села (міста); ліворуч і праворуч.
* Пояснювальний диктант.
Якась незбагненна сила й принада є у синім туманці далини. Він з дитинства бунтежить і вабить тебе. І довіку здається, що за тим туманцем чи маревом далини лежить твоя найкраща сторінка життя, що там, у рамці росяних дібров чи синьооких луків, загубився такий закуток землі, який не снився і геніям Відродження, що, може, там, по раніших чи вечірніх росах, поспішає назустріч тобі твоє щастя.
За М.Стельмахом.
V. Вивчення нового матеріалу.
* Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 121-122).
VІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
*Робота біля дошки. Записати речення, вказати відокремлені члени речення, підкреслити їх.
І. Знайшов Сковорода нову гармонію, в якій, замість любові, щось інше зазвучало. (П.Тичина.) Усяке діло є у нас, крім пісні, та пісня з серця – тулить, обніма всі дії добрі, пориви корисні, яка б не била, не була зима. (П.Усенко.) Він цей вокал підносив, як бокал. Якісь красуні, всупереч вікам, до нього йшли по місячній доріжці. (Л.Костенко.) І не вертайся, навіть у знемозі, коли прямуєш по своїй дорозі. (О.Довгий.) Усе втрачає сенс, крім віри в Бога. Всьому, крім віри, так бракує сенсу. А безгрунтів’я стелиться під ноги, а грунт – у серці. (О.Мамчич.) Стурбованого павука ніжки, замість гілок, на дереві хитнулись. (М.Доленго.)
ІІ. Запорожці постригались у ченці, брали до рук, замість шабель, книги Святого Писання. (О.Гончар.) Може, цього й досить людині, може, нічого більше й не треба, крім шматини неба над головою та цього задумливого шелесту лісу? (О.Гончар.) І, всупереч канонам прописним, у жодному реєстрі не зазначені, червоні коні рвуться в наші сни. (Б.Олійник.) Опріч скрипки, не мав він одради, не було у нього втіхи. (Панас Мирний.) Крім цієї миті, все життя – полова. (І.Драч.) Хто каже що, залежно від мети. (Л.Костенко.) А день приходить, як коваль, бере у руки молот, замість ковадла серце і гучно б’є по ньому. (Олександр Олесь.) Ми їхали в загальному вагоні, де все загальне, все, крім пасажирів. (П.Перебийніс.)
* Робота з підручником. Виконання вправи 288 (І,ІІ).
* Переписати, розставляючи розділові знаки. Уточнюючі додатки підкреслити. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
Не будемо вживать ми зброї іншої, пріч слова. (В.Самійленко.) Ні птиць, ані людей, опріч ясної зірки в високості. (А.Малишко.) Крім землі, ще б місяць нам новий. (М.Доленго.) Крім осіннього цього смеркання, що нам треба іще, друже мій? (І.Жиленко.) Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство, смтельмахівство, бондарство і мірошництво. (М.Стельмах.)
* Робота з підручником. Виконання вправи 301.
VІІ. Підбиття підсумків уроку.
VІІІ. Домашнє завдання. П. 17, вправа 299 (ІІ).