Тема: Відокремлені уточнювальні члени речення. Відокремлені уточнювальні додатки.
Мета: закріпити знання про відокремлення уточнювальних членів речення, зокрема уточнювальних додатків; закріпити вміння визначати в реченнях уточнювальні члени, розставляти при них розділові знаки, правильно інтонувати такі речення; виховувати патріотичні почуття; розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, мислення та мовлення, естетичну сферу.
Тип уроку: уроки закріплення вивченого..
Обладнання: підручник.
І. Перевірка домашнього завдання.
* Попереджувальний диктант. Відокремлені уточнюючі члени речення підкреслити.
Моє коріння тут, у цій землі. (А.Матвійчук.) Українці почали емігрувати за океан давно, ще в середині ХІХ ст. (З газ.) Як мій прадід, крізь віки і гори, я шукаю молодого дня. (А.Малишко.) Ввесь, до самозречення, кохаю ще з дитинства, Києве, тебе. (Д.Луценко.) Було чудове – київське – весняне надвечір’я. (Ю.Смолич.)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Відтворення теоретичних відомостей.
* Бесіда.
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Диктант із коментуванням.
Там, на затуманених перонах, поїзди кричать, як журавлі. (М.Гурець.) Куди іти, блукати без надії? Ні, краще тут, у хаті, в тишині. (М.Рильський.) Серед поля край дороги стародавній хрест стоїть. (І.Франко.) Всіх там, у полі, уклоном низьким жито привітно стріває. (Олександр Олесь.) І небо там, на півночі, двигтіло. (І.Драч.)
* Самостійна робота. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Уточнючі члени речення підкреслити.
І. Там, на праву руч, нагорі, на самому шпилечку, стоїть, як лялечка, біла церковця й неначе хитається, сяючи золотим хрестом і банями. (Панас Мирний.) Сивинами стелилася дорога, як Шлях Чумацький, по Дніпру, до Бога. (Б.Степанюк.) Рівно, на повні груди, дихає степ. (І.Кириленко.) Там, за вікном, схилився над столом дівочий тихий, променистий профіль. (М.Рильський.) Тут, у лісі на поляні, квіти бавились рум’яні. (В.Симоненко.) Недалеко від клуні, над крутояр’ям, стояло два гостроверхеньких стіжка сіна. (М.Стельмах.)
ІІ. В минуле, назад, повороту нема! (А.Малишко.) А там, над озерцем, простеньке небо з ситцю, неговіркий спориш, полин і осока. (Б.Олійник.) А віддалеки, з села, дівоча пісня долітає. (М.Рильський.) В янтаревому тоні вечірніх полів, по стерні, в малиновому присмерку, в тихій зеленій долині, ходить рідна мелодія, з юності знана мені. (А.Малишко.) У Варшаві, на костьолі Анни, в нішах вікон – гнізда голубів. (Л.Дмитерко.) Восени, перед відлітом у вирій, тривожиться й табунами збирається птаство. (М.Стельмах.) Там, на заході, ще ніч, а на сході уже небо червоніє від проміння, блиску сонця золотого. (Олександр Олесь.)
V. Відтворення теоретичних відомостей.
*Бесіда.
VІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
* Творча робота. Скласти й записати речення з відокремленими додатками з поданими прийменниками.
На відміну від; за винятком; поряд з.
* Самостійна робота. Переписати, вставляючи пропущені букви й розставляючи розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення). Вказати речення з відокремленими додатками.
Там, у бузках, за вікном отим, миле обличчя і досі сниться мрією, спогадом, сном золотим. (А.Малишко.) На його дворі, замість похилої хатини, стояв великий будинок. (Панас Мирний.) І наче птиці не стрічали, крім нас, тут більш нікого. (П.Усенко.) І так, як в дитинстві, в час смутку чи скрути, за серце мене мов кліщами взяло. (Л.Первомайський.) Сиве волосся падало кружком, по-козацьки. (М.Коцюбинський.)
VІІ. Підбиття підсумків уроків.
VІІІ. Домашнє завдання. П. 17, вправа 295.