Позакласний захід з математики
для учнів
8 – 9 класів
на тему
«Відомій і невідомий трикутник»
підготувала вчитель- методист
КЗО «Гімназія №3»
Нікітіна
Галина Георгіївна
м. Дніпро
2019 рік
Мета: Розширити знання учнів про трикутник, на основі міжпредметних зв’язків показати учням зв'язок між навчанням та життям, розвивати творчі здібності учнів, виховувати інтерес до вивчення математики.
I Ведучий
Математика
Ти визнана давно главою всіх наук –
Потрібна нам ти скрізь, завжди і всюди.
Без математики ми нині, як без рук.
З тобою з казки дійсність творять люди.
I Ведучий
Освоївши тебе – рвемося у політ.
Створили вже розумні ми машини,
Штурмуємо космічний світ
І різних фактів дізнаємсь причини.
IВедучий
З тобою ми невпинно ростемо,
З тобою – підкоряємо природу.
Твої досягнення ми віддамо
На благо рідного народу.
IIВедучий
Сьогодні ви прийшли в цей зал
Подумати, помріять, відпочи ти
Побачить гру, отримать бал
І розумом своїм все охопити
Хлопець
А мені математика — мука:
В ній немає жодної краси.
Це важка, не цікава наука,
В ній лиш символи й формул ліси.
Дівчина:
Зрозумій, неправий ти, мій друже,
Не по тому шляху ти пішов,
Із задачами, певно, не дружиш,
Та й поезії в них на знайшов!
Хлопець:
Нестандартні, цікаві задачі
Я б розв'язував ночі і дні,
А мене лиш чекають невдачі,
Не щастить в цій науці мені.
Дівчина:
Будеш, друже, трудитись сумлінно —
У навчанні уникнеш невдач.
І розв'яжеш на «добре й «відмінно»
Не десяток, а сотні задач.
Глибина і абстракції сила,
Підрахунок в задачі стрункий,
Строга логіка, виклад красивий
Математиків ваблять віки.
Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці земної кори,
Математика всіх закликає:
Ти міркуй, фантазуй і твори!
ПІСНЯ
Хлопець
Ніч яка місячна, зоряна, ясная,
Видно, хоч голки збирай.
Вийди, дівчино, науками зморена,
Хоч на хвилиночку в гай. р.
Я перемучивсь до самого вечора:
Не спав, і не їв, і не пив.
І проклинаю рівняння і корені,
Без них я б на світі прожив. 2р.
Дівчина
Що це ти кажеш таке нерозумнеє,
Не думаю я так як ти.
Бо без науки і без математики.
Важко по світі іти 2р.
І у ніч місячну, зоряну, ясную,
І серед білого дня
головною буде нехай математика,
Кращої неї нема. 2р.
Загадки
Я без сторін і без кутів,
Як звуся, відгадай.
І на малюнках дітлахів
У сонечку впізнай.
(Круг)
Маю я три сторони
І три кути.
Чи мене назвати
Зможеш ти?
(Трикутник)
Він давно знайомий мій,
Кожен кут у нім прямий.
Всі чотири сторони
Однієї довжини.
(Квадрат)
На квадрат я дуже схожий.
Маю теж чотири сторони.
Тільки дві з них протилежні —
Однакової довжини.
А сусідні — різні.
(Прямокутник)
Він не круг і не квадрат
І не прямокутник.
Має тільки три кути
Звуть його ...
(Трикутник)
Не стоїть і не стрибає
Жодного кута не має
(Круг)
Має він вершину,
Має і основу,
А якщо покотиться —
То по колу знову.
(Конус)
Як складемо ми квадрат
Протилежними кутами,
Дві фігури вийдуть в нас —
Можна звати їх братами.
А чому — ти доведи,
Як назвати їх — скажи.
(Трикутник)
Інсценована казка
Автор:
Жили-були на білому світі король Циркуль і королева Лінійка. У них було велике королівство, в якому підданими були точки і відрізки. Одного разу піддані відправили делегацію до короля з королевою з проханням дозволити їм провести бал. Циркуль та Лінійка дали свій дозвіл, але поставили одну умову.
Королева:
Точки мають право танцювати тільки з точками, а відрізки з відрізками. При цьому відрізки не мають права перетинатися один з одним в точках, які не є їх кінцями.
Король: А в кінці балу я зроблю вам сюрприз.
Автор:
І почався бал. Точки, взявшись за руки, водили хороводи навколо якоїсь однієї, яку вони назвали центром. А відрізки, з'єднавшись кінцями, утворювали різні фігури. Всім було добре і весело, а король з королевою, сидячи на своїх тронах, весь час хитро поглядали на своїх підданих. І раптом ... Король встав і плеснув у долоні. Всі застигли.
Королева:
Ось так, як ви тепер стоїте, ви і будете жити завжди. Королівським Указом я забороняю вам розчіплюватися. Таким чином, в нашому Королівстві з'являться нові піддані: кола, багатокутники і т.д.
Автор:
І почалася в тому королівстві зовсім інше життя. Але тут раптом трикутники виявили, що на відміну від всіх інших фігур, складених з відрізків, вони не можуть змінювати свою форму. У всіх багатокутників, крім них, була хоч якась рухливість, тобто, не змінюючи своєї довжини, будь-який відрізок, що не розчіплюючи з сусідом, міг зробити крок в сторону, а в багатокутнику змінювалися від цього тільки величини кутів, але чотирикутник все одно залишався чотирикутником, п'ятикутник - п'ятикутником і т.д. А ось відрізки, з яких складалися трикутники, нікуди рушити не могли. Зрозуміли трикутники, що це нечесно і пішли до короля скаржитися, але і король не мав права скасувати свій Указ і дозволити трикутниках роз'єднатися. Тоді він їм сказав:
Король:
Я дам вам те, чого немає ні в однієї іншої фігури! У вас будуть власні бісектриси!
Трикутники образилися.
Трикутники:
У кожного кута є своя бісектриса. Та й в кожному багатокутнику можна провести стільки бисектрис, скільки у нього кутів .
Король: Бісектриса кута - це промінь, а бісектриси трикутників, будуть відрізками, бо їх будуть обмежувати протилежні цим кутах сторони.
Але трикутниках цього було мало.
Трикутники:
Справді, хіба не можна провести бісектрису кута чотирикутника і обмежити її протилежної куту стороною?
Королева:
Є у мене для вас подарунок.
Автор:
Покликала до себе одного з трикутників і за допомогою чоловіка розділила одну зі сторін трикутника навпіл і ... поєднала середину сторони з протилежного вершиною трикутника.
Королева:
Цей відрізок буде називатися медіаною. А вона може бути тільки у трикутника!
Автор:
Трикутники жахливо зраділи, а потім вирішили, що вже якщо, маючи певні сторони і кути, вони не можуть ніяк змінюватися, то треба використовувати це для своєї вигоди. Сиділи вони, думали,гадали і придумали. Довго дивилися один на одного і побачили, що якщо дві сторони одного трикутника відповідно дорівнюють двом сторонам другого трикутника, а кути між ними рівні, то у цих трикутників будуть рівні не тільки треті сторони, а й два інших кута! Тобто такі трикутники будуть рівні. Потім вони побачили, що те ж саме буде, якщо сторона і два прилеглих до неї кути одного трикутника відповідно рівні стороні і двом прилеглим до неї кутам іншого трикутника. А, врешті-решт, вони розгледіли і те, що якщо три сторони одного трикутника відповідно рівні трьом сторонам другого трикутника, то і такі трикутники теж будуть рівні! Пішли з цим відкриттям трикутники знову до короля з королевою, щоб повідомити їм про те, що вони виявили. І видали тоді король з королевою Указ про те, що всі ці твердження відтепер будуть називатися "Ознаками рівності трикутників". А вже цього-то точно ні в яких інших фігур немає і ніколи не було. На цьому трикутники і заспокоїлися. Тепер в королівстві Циркуля і Лінійки знову все спокійно.
З історії трикутника
Демонстрація презентації.
5. Математична вікторина.
1. Один із кутів трикутника 29°. Чи вірно, що він гострокутний? Чому?
( не обов’язково)
2. Чи існує рівнобедрений трикутник, в якого кут при основі 108°?
Чому? (ні)
3.Скільки прямих кутів може бути в трикутнику? (1)
4. Чи може прямокутний трикутник бути рівнобедреним? (так)
5. Чи може тупокутний трикутник бути рівностороннім? (ні)
6. Чи може середня лінія трикутника співпадати з його медіаною? (ні)
7. Усі зовнішні кути трикутника тупі, який це трикутник? (гострокутний)
8. В якому трикутнику центр вписаного кола лежить на перетині бісектрис?
(в будь-якому)
9. В якому трикутнику центр описаного кола лежить в точці перетину медіан?
(рівносторонньому)
10. Чи може центр описаного кола лежати на стороні трикутника? (так)
11. Який многокутник не має діагоналей? (трикутник)
12. В якому многокутнику величина кожного кута дорівнює 60°.
(в правильному )
13. Чи рівні прямокутні трикутники, що мають по рівному катету і гострі кути яких дорівнюють 52° і 38°?
Кути в фізиці
Демонстрація презентації та розповідь по ній.
Кути в географії
Демонстрація презентації та розповідь по ній.
Кути в історії
Демонстрація презентації та розповідь по ній.
Кути в архітектурі
Демонстрація презентації та розповідь по ній.
Кути в дорожніх знаках
Демонстрація презентації та розповідь по ній.
Вікторина «Хто швидше?»
1. Назвати:
а) сторони прямокутного трикутника;
б) трикутник, всі кути якого рівні;
в) суму кутів трикутника;
г) суму сторін трикутника;
д) перпендикуляр проведений із вершини трикутника на протилежну сторону;
е) суму суміжних кутів;
ж) сторони трикутника 17см, 15см,28см. Чому дорівнює периметр?
з) вертикальні кути це…
3. В якому трикутнику дві висоти:
а) перетинаються у вершині трикутника? (прямокутному)
б) не перетинаються? (тупокутному)
в) перетинаються в одній точці? (в кожному)
4. Найпоширеніша форма повітряного змія? (трикутник)
5. У формі цієї фігури викладають більярдні кулі перед початком гри? (трикутник)
6. Бойовий порядок у формі цієї фігури називали свинею або клином. Що це за фігура? (трикутник; розгромити не просто; в народі «підкласти свиню»)
Підведення підсумків.