"Відомий і невідомий трикутник"

Про матеріал
Сценарій позакласного заходу з математики "Віідомий і невідомій трикутник" може бути використаний у позакласній роботі. Він дає можливість розширити знання учнів про трикутники, їх елементи та властивості. В сценарії в казковій формі елементи трикутника - жителі казкового королівства розповідають про себе. Ще є загадки, вікторина, додано презентації, які показують застосувння трикутників в фізиці, географії,історії архітектурі.
Перегляд файлу

Позакласний захід з математики

 

 

для учнів

8 – 9 класів

на тему

 

 «Відомій і невідомий трикутник»

  підготувала вчитель- методист

КЗО «Гімназія №3»

 

Нікітіна

Галина Георгіївна

 

 

м. Дніпро

 

2019 рік

 

 

Мета: Розширити знання учнів про трикутник, на основі міжпредметних зв’язків показати учням зв'язок між навчанням та життям, розвивати творчі здібності учнів, виховувати інтерес до вивчення математики.

I Ведучий

Математика

Ти визнана давно главою всіх наук –
Потрібна нам ти скрізь, завжди і всюди.
Без математики ми нині, як без рук.
З тобою з казки дійсність творять люди.

I Ведучий

Освоївши тебе – рвемося у політ.
Створили вже розумні ми машини,
Штурмуємо космічний світ
І різних фактів дізнаємсь  причини.

IВедучий

З тобою ми невпинно ростемо,
З тобою – підкоряємо природу.
Твої досягнення ми віддамо
На благо рідного народу.

IIВедучий

Сьогодні ви прийшли в цей зал
Подумати, помріять, відпочи ти
Побачить гру, отримать бал
І розумом своїм все охопити

Хлопець

А мені математика  мука:

В ній немає жодної краси.

Це важка, не цікава наука,

В ній лиш символи й формул ліси.

Дівчина:

Зрозумій, неправий ти, мій друже,

Не по тому шляху ти пішов,

Із задачами, певно, не дружиш,

Та й поезії в них на знайшов!

Хлопець:

Нестандартні, цікаві задачі

Я б розв'язував ночі і дні,

А мене лиш чекають невдачі,

Не щастить в цій науці мені.

Дівчина:

 

Будеш, друже, трудитись сумлінно 

У навчанні уникнеш невдач.

І розв'яжеш на «добре й «відмінно»

Не десяток, а сотні задач.

 

Глибина і абстракції сила,

Підрахунок в задачі стрункий,

Строга логіка, виклад красивий

Математиків ваблять віки.

 

Проникаючи в зоряні далі,

В таємниці земної кори,

Математика всіх закликає:

Ти міркуй, фантазуй і твори!

 

ПІСНЯ


Хлопець

Ніч яка місячна, зоряна, ясная,

Видно, хоч голки збирай.

Вийди, дівчино, науками зморена,    

Хоч на хвилиночку в гай.      р.

 

 Я перемучивсь до самого вечора:

Не спав, і не їв, і не пив.

І проклинаю рівняння і корені,

Без них я б на світі прожив.    2р.

 

Дівчина

Що це ти кажеш таке нерозумнеє,

Не думаю я так як ти.

Бо без науки і без математики.

 Важко по світі іти       2р.

 

І у ніч місячну, зоряну, ясную,

І серед білого дня

головною буде нехай математика,      

Кращої неї нема.         2р.

Загадки

 Я без сторін і без кутів, 
Як звуся, відгадай. 
І на малюнках дітлахів 
У сонечку впізнай.
(Круг)

 Маю я три сторони 
І три кути. 
Чи мене назвати 
Зможеш ти?
(Трикутник)

Він давно знайомий мій, 
Кожен кут у нім прямий. 
Всі чотири сторони 
Однієї довжини.
(Квадрат)


На квадрат я дуже схожий. 
Маю теж чотири сторони. 
Тільки дві з них протилежні — 
Однакової довжини. 
А сусідні — різні.
(Прямокутник)


Він не круг і не квадрат
І не прямокутник.
Має тільки три кути
Звуть його ...
(Трикутник)

Не стоїть і не стрибає
Жодного кута не має   
(Круг)

Має він вершину,
Має і основу,
А якщо покотиться —
То по колу знову.
(Конус)

Як складемо ми квадрат 
Протилежними кутами, 
Дві фігури вийдуть в нас —
Можна звати їх братами.                           
А чому — ти доведи,                   
Як назвати їх — скажи.               
(Трикутник)   

Інсценована казка

Автор:

Жили-були на білому світі король Циркуль і королева Лінійка. У них було велике королівство, в якому підданими були точки і відрізки. Одного разу піддані відправили делегацію до короля з королевою з проханням дозволити їм провести бал. Циркуль та Лінійка дали свій дозвіл, але поставили одну умову.

Королева:

Точки мають право танцювати тільки з точками, а відрізки з відрізками. При цьому відрізки не мають права перетинатися один з одним в точках, які не є  їх кінцями.

Король: А в кінці балу я зроблю вам сюрприз.

Автор:

І почався бал. Точки, взявшись за руки, водили хороводи навколо якоїсь однієї, яку вони назвали центром. А відрізки, з'єднавшись кінцями, утворювали різні фігури. Всім було добре і весело, а король з королевою, сидячи на своїх тронах, весь час хитро поглядали на своїх  підданих. І раптом ... Король встав і плеснув у долоні. Всі застигли.

Королева:

Ось так, як ви тепер стоїте, ви і будете жити завжди. Королівським Указом я забороняю вам розчіплюватися. Таким чином, в нашому Королівстві з'являться нові піддані: кола, багатокутники і т.д.

Автор:

І почалася в тому королівстві зовсім інше життя. Але тут раптом трикутники виявили, що на відміну від всіх інших фігур, складених з відрізків, вони не можуть змінювати свою форму. У всіх багатокутників, крім них, була хоч якась рухливість, тобто, не змінюючи своєї довжини, будь-який відрізок, що не розчіплюючи з сусідом, міг зробити крок в сторону, а в багатокутнику змінювалися від цього тільки величини кутів, але чотирикутник все одно залишався чотирикутником, п'ятикутник - п'ятикутником і т.д. А ось відрізки, з яких складалися трикутники, нікуди рушити не могли. Зрозуміли трикутники, що це нечесно і пішли до короля скаржитися, але і король не мав права скасувати свій Указ і дозволити трикутниках роз'єднатися. Тоді він їм сказав:

Король:

Я дам вам те, чого немає ні в однієї іншої фігури! У вас будуть власні бісектриси!

Трикутники образилися.

Трикутники:

 У кожного кута є своя бісектриса. Та й в кожному багатокутнику можна провести стільки бисектрис, скільки у нього кутів .

Король: Бісектриса кута - це промінь, а бісектриси трикутників, будуть відрізками, бо їх будуть обмежувати протилежні цим кутах сторони.

Але трикутниках цього було мало.

Трикутники:

Справді, хіба не можна провести бісектрису кута чотирикутника і обмежити її протилежної куту стороною?

Королева:

Є у мене для вас подарунок.

Автор:

Покликала  до себе одного з трикутників і за допомогою чоловіка розділила одну зі сторін трикутника навпіл і ... поєднала середину сторони з протилежного вершиною трикутника.

Королева:

Цей відрізок  буде називатися медіаною. А вона може бути тільки у трикутника!

Автор:

Трикутники жахливо зраділи, а потім вирішили, що вже якщо, маючи певні сторони і кути, вони не можуть ніяк змінюватися, то треба використовувати   це для своєї вигоди. Сиділи вони, думали,гадали і придумали. Довго дивилися один на одного і побачили, що якщо дві сторони одного трикутника відповідно дорівнюють двом сторонам другого трикутника, а кути  між ними рівні, то у цих трикутників будуть рівні не тільки треті сторони, а й два інших кута! Тобто такі трикутники будуть рівні. Потім вони побачили, що те ж саме буде, якщо сторона і два прилеглих до неї кути одного трикутника відповідно рівні стороні і двом прилеглим до неї кутам іншого трикутника. А, врешті-решт, вони розгледіли і те, що якщо три сторони одного трикутника відповідно рівні трьом сторонам другого трикутника, то і такі трикутники теж будуть рівні! Пішли з цим відкриттям трикутники знову до короля з королевою, щоб повідомити їм про те, що вони виявили. І видали тоді король з королевою Указ про те, що всі ці твердження відтепер будуть називатися "Ознаками рівності трикутників". А вже цього-то точно ні в яких інших фігур немає і ніколи не було. На цьому трикутники і заспокоїлися. Тепер в королівстві Циркуля і Лінійки знову все спокійно.

 

З історії трикутника

Демонстрація презентації.

 

5. Математична вікторина.

1. Один із кутів трикутника 29°. Чи вірно, що він гострокутний? Чому?

                                        ( не обовязково)                                                                   

2. Чи існує рівнобедрений трикутник, в якого кут при основі 108°?

Чому? (ні)                                                                                                           

3.Скільки прямих кутів може бути в трикутнику? (1)

                                                                                                                                  

4. Чи може прямокутний трикутник бути рівнобедреним? (так)

                                                                                                                               

5. Чи може тупокутний трикутник бути рівностороннім? (ні)

                                                                                                                                 

6. Чи може середня лінія трикутника співпадати з його медіаною? (ні)

                                                                                                                                 

7. Усі зовнішні кути трикутника тупі, який це трикутник? (гострокутний)

 

8. В якому трикутнику центр вписаного кола лежить на перетині бісектрис?

(в будь-якому)

9. В якому трикутнику центр описаного кола лежить в точці перетину медіан?

 (рівносторонньому)

10. Чи може центр описаного кола лежати на стороні трикутника? (так)

                                                                                                                                

11. Який многокутник не має діагоналей? (трикутник)

                                                                                                                   

12. В якому многокутнику величина кожного кута дорівнює 60°.

                                                                                                правильному )

13. Чи рівні прямокутні трикутники, що мають по рівному катету і гострі кути яких дорівнюють 52° і 38°?

 

Кути в фізиці

Демонстрація презентації та розповідь по ній.

Кути в географії

 Демонстрація презентації та розповідь по ній.

Кути в історії

Демонстрація презентації та розповідь по ній.

Кути в архітектурі

Демонстрація презентації та розповідь по ній.

Кути в дорожніх знаках

Демонстрація презентації та розповідь по ній.

Вікторина «Хто швидше?»

1. Назвати:

а) сторони прямокутного трикутника;

б) трикутник, всі кути якого рівні;

в) суму кутів трикутника;

г) суму сторін трикутника;

д) перпендикуляр проведений із вершини трикутника на протилежну сторону;

е) суму суміжних кутів;

ж) сторони трикутника 17см, 15см,28см. Чому дорівнює периметр?

з) вертикальні кути це…

3. В якому трикутнику дві висоти:

а) перетинаються у вершині трикутника?  (прямокутному)

б) не перетинаються?  (тупокутному)

в) перетинаються в одній точці? (в кожному)

4. Найпоширеніша форма повітряного змія? (трикутник)

5. У формі цієї фігури викладають більярдні кулі перед початком гри? (трикутник)                                                                                                                 

6. Бойовий порядок у формі цієї фігури називали свинею або клином. Що це за фігура? (трикутник; розгромити не просто; в народі «підкласти свиню»)

 

Підведення підсумків.

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 8 клас, Сценарії
Додано
10 червня 2020
Переглядів
832
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку