"ВІДПОЧИВАЙ НАВЧАЮЧИСЬ"

Про матеріал
Представлена програма інтегрованого курсу для занять у літньому таборі. Програма розрахована на три тижні роботи літнього табору. Для проведення цікавої роботи в таборі під девізом "Відпочивай навчаючись" пропонуються розробки деяких тем та доданий до них дидактичний матеріал. В програмі представлені цікаві форми занять.
Перегляд файлу

ПРОГРАМА ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ ГОДИН ЕСТЕТИЧНОЇ НАСОЛОДИ У ЛІТНЬОМУ ТАБОРІ.

 

Пояснювальна записка

У нинішніх умовах важливим є становлення нової системи духовно – моральних цінностей, нового світогляду, який би базувався на культурно – духовних традиціях нашого народу. На освіту, як основу розбудови громадянського суспільства, покладається завдання всебічного розвитку гармонійно розвиненої особистості. Дитину неможливо виховати особистістю, патріотом, не прищепивши їй любові до історії та культури свого народу. Саме спілкування державною мовою у навчанні, у побуті, під час літнього відпочинку  ефективно впливає на розвиток компетентної особистості. Діти повинні вміти аргументовано формулювати своє ставлення до прочитаного твору, відстоювати свою позицію, висловлювати свої думки та почуття, вміти подорожувати всесвітньою Мережею, тлумачити факти і події, оцінювати результати власної діяльності. Тому предмети шкільного курсу – історія України,  українська література, зарубіжна література, музичне мистецтво – сприяють формуванню повноцінної особистості з широким культурним кругозором, ґрунтовними знаннями рідної мови та історії, духовних надбань людства, стійкими загальнолюдськими нормами.

Змістове наповнення інтегрованого курсу (  історія України,  українська література, зарубіжна література, музичне мистецтво)  включає ідею «відпочивай навчаючись» . Заняття проводяться у формі годин естетичної насолоди,  пізнання таємниць людського серця.

Мета цього курсу: вчити розуміти генетичні зв’язки художнього твору на історичному тлі  та розвитком мистецтва взагалі, виховувати дбайливе ставлення до слова і до художнього тексту; формувати позитивну мотивацію в регулярному читанні наукової, науково – популярної та художньої літератури   ( в тому числі опублікованої в Інтернеті ); виховувати культуру публічного виступу та культуру спілкування в мережі Інтернет, самонавчання, самоорганізація і самореалізація.

Так як головний наголос в оновлених навчальних програмах зроблено саме на такі змістові лінії:

 « Екологічна безпека та сталий розвиток »;

 « Громадянська відповідальність »;

 «Здоров'я та безпека»;

 «Підприємливість та фінансова грамотність»,

тому вони проведені наскрізною лінією через увесь цикл занять і сприятимуть учити жити в гармонії із самими собою і навколишнім світом.

Завдання курсу:

  • розкривати індивідуальні риси підлітка:
  • створювати ситуацію успіху для кожної дитини;
  • створювати сприятливі умови для ознайомлення із зразками світової    культури;
  • прагнути виразити себе;
  • спонукати до створення власних творчих робіт;
  • розширювати знання про звичаї та традиції України та народів світу;
  • допомагати встановлювати  зв’язки між творами різних часів і народів;
  • пробуджувати почуття добра у відповідь;
  • прищеплювати усвідомлення великої сили мистецтва;
  • спонукати прагнути до самовдосконалення;
  •  виховувати естетичний смак.

Курс: 

  • комфортно   потребує мінімум зусиль та заощаджує час;
  •  сучасно  надає можливість приєднатися до сучасних інформаційних технологій;
  • інформативно отримувати та передавати інформацію у зручний для дітей спосіб і час.

Програма має досить значний потенціал для реалізації  вище згаданих наскрізних ліній.

Інтегрований курс структуровано за такими взаємопов'язаними тематично - проблемними блоками:

  • «Із цілющого джерела»;
  • «Як у нас на Україні»;
  • «Права і обов'язки українців».

Зміст тем кожного блоку базується на міжпредметних зв'язках.

Очікувані результати:

  • формування світоглядних і загальнолюдських ціннісних орієнтирів;
  • активна участь у суспільному житті;
  • повноцінна самореалізація в сучасному світі;
  • активізація пізнавальної діяльності;
  • створення презентацій, відеороликів, буктрейлерів;
  • розвиток потреби використання інформаційного простору  мережі Інтернет для розширення  сфери своєї  творчої діяльності;
  • формування вміння працювати  в команді, досягати компромісу

 ( планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль

 

№ з/п

Тема заняття

Тиждень І.  Тема « Із цілющого джерела»

 

Змістові лінії

Екологічна безпека і сталий розвиток: Висловлює судження про важливість екологічних проблем та особисті враження. Ілюструє екологічні проблеми  засобами художнього мовлення. Дискутує про проблеми навколишнього середовища. Проявляє готовність долучитися до захисту навколишнього середовища.

Громадська відповідальність: Розуміє важливість національної ініціативи, спирається  у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.

Здоров’я і безпека: Усвідомлює власне здоров’я як цінність не лише особисту, а й суспільну. Відстоює ідею здорового способу життя, підкріплюючи її через виконання власних навичок поведінки у повсякденному житті.

Підприємливість і фінансова грамотність: Обговорює ефективне та раціональне використання природних ресурсів.

1.

Інтегроване заняття «Тече річка невеличка». Робота над створенням проекту “Вода – це життя”

2.

Віртуальна екскурсія. Перегляд відеофільму « Річки України. Дніпро». Вироблення правил дбайливого ставлення до водойм

3.

Літературна екскурсія (ознайомлення з архівними та музейними матеріалами) «Легенди і перекази про річки».

4.

«Зійшла веселка над водою». Створення легенд та переказів на місцевому матеріалі. Практичне заняття “Спробую я пісню скласти…”

5.

Музичний вернісаж «Над берегом лине пісня  вишневої України». Пісні про кохання, жартівливі. Створення тематичного колажу.

6.

«Не кожен птах долетить до середини Дніпра». Бойовий гопак. Презентація створеного проекту “Вода – це життя.”

7.

Конкурс інсценованої пісні народів світу. Групові переспіви.

Караоке

Тиждень ІІ.  Тема «Як у нас на Україні»

 

Змістові лінії

Екологічна безпека і сталий розвиток: Обговорює питання, пов'язані зі збереженням власного здоров'я. Аналізує власні бажання та потреби. Дискутує щодо цінності життя.

Громадська відповідальність: Обговорює особливості приготування традиційної національної їжі.  Відчуває себе членом спільноти.

Усвідомлює важливість активної громадянської позиції. Проявляє готовність брати на себе відповідальність.

Здоров’я і безпека: Ведення здорового способу життя й пропаганда його. Усвідомлення залежності й впливу власної поведінки на здоров’я і безпеку свою й оточення. Обговорює вибір продуктів, корисних для здоров’я. Наводить приклади купівлі продуктів для здорового харчування. Обговорює особливості харчування у підлітковому віці та харчові звички. Обговорює різні способи приготування їжі для збереження здоров’я та дотримання безпеки.

Підприємливість і фінансова грамотність: Розподіляє кошти на продукти харчування. Складає перелік покупок. Демонструє розуміння цінності праці.

8.

Колаж з коментуванням «Навари, милая, навари, милая». Національна культура харчування населення України: традиції та новації. Психологія харчування. Захист здоров’я в Україні.

9.

Шоу «Майстер шеф». Вареник – бренд нашої країни. Конкурс “Начинка для вареників.” Написання і реклама свого улюбленого рецепту.

10.

Дегустування народних страв. Куліш та вареники. Гра “Харчові  асоціації.” Пісенний вернісаж “Ой, вареники…” 

11.

Брейн – ринг «Пекельна кухня.» (за творами літератури та мистецтва). “Награй мелодію”  на кухонному начинні; пісні про страви, вірші та гуморески.

12.

Відверта розмова «Поради дієтолога». Тест на визначення здорового способу життя. Конкурс  “Склади меню.”

Порушення прав дитини на належне харчування.

13.

Тест “Хто як їсть?” Практична  робота з розрахунку ідеальної ваги тіла. Дефіле по – українськи.

14.

Випуск Повареної книги українських страв. Перегляд презентації

“ Пам’ятник  варенику ”

Тиждень ІІІ. Тема «Право створене на користь людству»

 

Змістові лінії

Екологічна безпека і сталий розвиток: Пояснює взаємозв’язок людини й навколишнього середовища та залежність її від природних ресурсів. Усвідомлює екологічні проблеми. Дискутує щодо якості та цінності життя.

Громадська відповідальність: Усвідомлює свою ідентичність та поважає ідентичність інших. Проявляє стійке негативне ставлення до фактів дискримінації, зневажання людської гідності та зазіхань на права людини. Вміє розпізнавати порушення прав людини. Демонструє розуміння потреби працювати разом. Обговорює особливості взаємодії особистості та групи. Формулює особисті ціннісні пріоритети.

Здоров’я і безпека: Розуміє важливість принципів рівноправного спілкування. Аналізує вплив конфліктної поведінки на здоров'я. Усвідомлює небезпеку можливого негативного впливу й маніпуляцій у процесі спілкування телефоном та в мережі Інтернет, необхідності дотримання здорового способу життя, занять фізкультурою (спортом).

Підприємливість і фінансова грамотність: Обговорює ефективне та раціональне використання природних ресурсів. Поважає економічні інтереси інших.

15.

Колаж «Дерево прав».  Створення плакатів з дібраних малюнків, вирізок, ілюстрацій, цитат з метою висвітлення прав людини та дитини.

16.

Репортаж  «Найбільш важливі ознаки щасливого дитинства». Виконання дітьми фоторепортерських завдань  та організація виставки робіт

17.

Квест «У пошуках права». Гра відбувається за розробленими маршрутами та вказівками зупинок  для команд учасників

18.

Дебати  «Спорт – для всіх». Обмін  думками між двома командами (ствердження та заперечення) з питання, чи всі люди, враховуючи їхні фізіологічні можливості, мають однаковий доступ до спорту.

19.

Відкритий мікрофон  «Життя – не шоу».

Віртуальна екскурсія «Життя віддали заради свободи» ( до Майдану незалежності та алеї Героїв Небесної Сотні).

20.

Колективне ігрове спілкування  «Він -  мій герой! А хто твій?» Колективне ігрове спілкування  «На те ми й люди…» .

Розігрування ситуацій з питань толерантності.

21.

Імітація до Європейського суду з прав людини «Володимир  проти України» . Рольова гра, яка передбачає імітацію порушення громадянських прав .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичний матеріал до інтегрованого курсу годин естетичної насолоди в літньому таборі.

Увесь дібраний дидактичний матеріал відображає мету наскрізних змістовних ліній та увиразнює ключові компетентності. Враховуючи, що для успішної діяльності сьогодні недостатньо знань і вмінь, необхідна ще віра в себе, у свої сили, вміння жити і працювати у колективі, зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків, заняття спрямовані на вирішення таких завдань:

  • забезпечення взаємозв’язку і наступності між навчальною та поза навчальною практичною діяльністю учнів;
  • ознайомлення з новими цікавими змістовними та захопливими іграми;
  • активізація особистісних ресурсів учнів;
  • розвиток творчого потенціалу особистості;
  • розуміння художніх шедеврів, вміння вирізняти піднесене і потворне;
  • організація практичної діяльності;
  • розвиток умінь коритися груповій дисципліні, відстоювати свої права;
  • формування у дітей різного віку мотивації до самовиховання, саморозвитку та змін у собі;
  • сприяння розвитку ініціативності, самостійності, готовності доводити справу до кінця, не боятися відповідальності;
  • формування умінь правильно використовувати вільний час;
  • формування естетичних почуттів, уявлень і знань про прекрасне у житті та мистецтві;
  • спонукання до розмислів над сьогоденням за принципом життєвої доцільності;
  • включеність кожної дитини в діяльність;
  • формування соціальних компетенцій;
  • вміння вести здоровий спосіб життя.

Діти отримують змогу у невимушеній ігровій формі здобути систему знань, можливість отримати безцінний, психологічний, соціокультурний та життєвий досвід, способи розвитку та компетенцій, здібностей, умінь, необхідних для життя у сучасних умовах, осягнути внутрішню логіку предмета.

Учні не марнують час, а кожне заняття передбачає імпровізацію учасників, пошук нових способів взаємодії, бо у пам’яті лишається те, що має емоційне позначення.

В основі дібраних завдань лежить різноманітність і зміна видів діяльності, діяльнісний та компетентнісний підхід.

Під час підготовки до занять особливу увагу приділили емоційному налаштуванню дітей за допомогою художнього, музичного, кольорового оформлення. Їх проведення передбачає творчу організацію роботи:

  • пізнавальні (предметні) ігри (історія, географія, література, біологія, математика, хімія, музичне мистецтво, образотворче мистецтво);
  • турніри: лото;
  • майстерня ігор;
  • виставка кулінарних виробів, дегустація;
  • ігри – конкурси;
  • гра – експрес;
  • вернісаж інтелектуальних ігор (ребуси, кросворди, криптограми, логічні задачі) та рольових;
  • турніри знавців;
  • пісенні конкурси;
  • презентація улюблених страв та здорового способу життя;
  • майстер – класи з приготування страв;
  • костюмована процесія;
  • дослідницька робота.

На кожному етапі проведення занять в реалізації дидактичних матеріалів враховували такі аспекти:

  • максимальна свобода учня у виборі форми власної участі;
  • імпровізація;
  • створення ситуації успіху;
  • активна особистісна взаємодія.

Зміст дидактичного матеріалу відповідає меті, віковим і індивідуальним особливостям учнів, соціокультурній ситуації у суспільстві. Він ґрунтується на принципах єдності загальнолюдського та національного, природо відповідності, єдності виховання і навчання й розрахований на організацію виховної діяльності протягом перебування у літньому таборі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тиждень І.  Тема « Із цілющого джерела»

І. Інтегроване заняття «Тече річка невеличка». Робота над створенням проекту “Вода – це життя”

Дидактичний матеріал

1.Конкурс «Подумай. Відгадай» . Відгадкою є малюнок

1.Без ніг, а біжить,
Без рук, а рукава має.

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\скачанные файлы (3).jpg
Відгадка: річка

 2. Два брати у воду дивляться,
   А повік не зійдуться.
 

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\скачанные файлы (1).jpg

Відповідь: береги

3. День і ніч біжить,
    Утоми не знає,
   Півроку покрита буває.

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\images (1).jpg
Відповідь: річка

4.   Із – під гірки , з-під крутої

     Прокрадається норою

     Та й до моря утіка

     Через лози по ярках.

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\річка 2.jpg

Відповідь: річка                           

5. Крутиться , вертиться,

    Берега держеться.

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\річка.jpg

Відгадка: річка

6.Одне каже – побіжімо,

Інше каже – полежімо,

Третє каже – похитаймось.

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\річка камиш.jpg

Відгадка: вода, земля, очерет.

7.Одно біжить,

Друге лежить,

Третє нахиляється.

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\річка верба.jpg

Відповідь: берег, річка, верба.

8.Тече, тече – не витече,

Біжить, біжить – не вибіжить.

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\річка 4.jpg

Відповідь: річка

9.Стоїть корито,

Повне води налите.

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\ставок.jpg

Відгадка: ставок.

2. З’єднай початок та кінець прислів’я.

    Без води                                                      крім лихого слова.

    Без води                                                      води не наносиш.

    Вода все сполоще,                                     не зміряєш.

    В океані води                                             й борщу не звариш.

    В решеті                                                      і не туди, і не сюди.

    Де вода,                                                      найде собі дорогу.

    Вода                                                            там і верба.

 

3. Географічне лото.

Скласти з пазлів зображення річок України та вказати їхню назву за підказкою

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\imgonline-com-ua-PuzzleeGyVf4PJSqTI.jpg

 

 

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\imgonline-com-ua-PuzzlemdCJalGK1oa3.jpg

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\ТИСА.jpg

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\ТИСА 1.jpg

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\imgonline-com-ua-PuzzleN6UhBrGvbn4p.jpg

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\imgonline-com-ua-PuzzlemUU7R5beeH4g.jpg

 

 

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\Дністер.jpg

 

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\imgonline-com-ua-PuzzlegWtR7Ldjst8a.jpg

 

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\imgonline-com-ua-PuzzlejEBBT4dm5rqQ.jpg

 

 

C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\пазлы\ПРИПЯТЬ1.jpg

 

 

 

 

 

4.Річкова веселка

За підказкою назвіть колір, який входить до назви річки

Букет квітів

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\Літній табір тематика занять\img801_main_l.jpg

Жовта (басейн Дніпра);

Червона ( басейн Сіверського Дінця);

Біла ( басейн Західного Бугу);

Чорна ( басейн Чорного моря на Дністрі);

Руда ( басейн Дніпра).



За підказкою визначте свійську тварину, яка є у назвах річок

Жеребець ( басейн Сіверського Дінця);

Бичок ( басейн  Сіверського Дінця та Дніпра)

Свиня ( басейн Західного Бугу)

Куриця ( басейн Дніпра)

Бик ( басейн Дніпра).

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\vNXNF1X8Xb3tvgzqjv7o2t7J.jpeg

5. Відгадай, що це?

Учитель дає опис того чи іншого річкового транспорту. У процесі гри діти висловлюють припущення. Хто швидше вгадав, про що йде мова-отримує бал.

  1. Спортивний човен з закритим верхом, в якому є отвір для одного або двох гребців, що гребуть дволопатевими веслами.( Байдарка)

 

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\скачанные файлы (10).jpg

  1. Мале, зазвичай безпалубне, веслове, вітрильне чи моторне судно, призначене для пересування по річках, озерах та в прибережних морських водах. ( Човен)

 

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\скачанные файлы (8).jpg

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\images (3).jpg

  1. Узагальнюючий  морський термін, який вживається паралельно з терміном судно, але не повний його аналог. ( Корабель)

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\скачанные файлы (6).jpg

  1. Швидкісний персональний водний транспортний  засіб зі стаціонарним двигуном внутрішнього згоряння, який призначений  для руху глісуванням по водній поверхні ( Гідроцикл або водний мотоцикл)

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\images (2).jpg

  1. Судно, що використовує вітрило та силу вітру для руху.(Вітрильний корабель або вітрильник)

 

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\images (1).jpg

  1. Пасажирське річкове судно на підводних крилах.( « Ракета»)

 

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\скачанные файлы (5).jpg

  1. Самохідне судно, основним рушієм якого є двигун внутрішнього згоряння. Основне призначення судна - транспортно-екскурсійні перевезення.( Теплохід)

 

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\скачанные файлы (4).jpg

 

 

  1. Це плоскодонне несамохідне або самохідне вантажне судно із спрощеними обрисами корпусу. ( Баржа)

 

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\скачанные файлы (3).jpg

ІІ. Інтегроване заняття. Віртуальна екскурсія. Перегляд відеофільму « Річки України. Дніпро». Вироблення правил дбайливого ставлення до водойм.

1.Гра «Засідання клубу «Ерудит». Діти по черзі  знайомлять гуртківців із раніше заготовленим  пізнавальним матеріалом.

 

Дніпро — третя за довжиною й площею басейну ріка Європи (після Волги й Дунаю), ріка з найдовшою течією в Україні.

Довжина Дніпра — 2 201 км; в межах України — 981 км.

На сьогодні річище Дніпра перетинають до 100 різних мостів, залізничних та автомобільних.

Дніпро – головний постачальник води в Україні. Водними ресурсами Дніпра користуються біля 30 млн. мешканців України (це фактично дві третини від усього населення).

Дніпро – третя річка в Європі після Волги і Дунаю за площею водозбірного басейну і протяжністю.

Взимку Дніпро замерзає зазвичай після 20-денної температури нижче 0°С. Замерзання починається з півночі, а скресання льодового покриву — з півдня. Завдяки цьому затори криги та спричинені ними повені на Дніпрі трапляються рідко.

 У Дніпрі водяться майже всі з відомих в Україні понад 70 видів риб. Нижня частина річки багатша на рибу — там водиться 60—65 видів, тоді як біля Києва — лише 40.

З майже 250 видів птахів, що гніздяться в Україні, 100 — постійні або тимчасові мешканці річок, озер і боліт басейну Дніпра.

 

Найдавніші письмові відомості про Дніпро залишив грецький історик і географ Геродот у четвертій книзі своєї історії, що називається «Мельпомена». Геродот відвідав грецькі колонії на берегах Дніпровського лиману за 450 років до нашої ери, а також плавав по річці до самих порогів. Опис Дніпра вище порогів історик зробив за розповідями купців, що плавали по річці в торгових справах. З того часу про велику слов’янську річку писали безліч істориків і письменників — і давніх часів, і середніх віків. Перші вітчизняні відомості про Дніпро є в літописах Київської Русі «Повість минулих літ» і у великому поетичному творі «Слово о полку  Ігоревім ».           

У басейні Дніпра створено 24043 ставки (48% від загальної кількості ставків України) із загальною площею водного дзеркала 1532,8 км² і повним об’ємом 2,09 км³ води. По течії Дніпра Україною є шість шлюзів (Київський, Канівський, Кременчуцький, Дніпродзержинський, Запорізький, Каховський). За їх проходження стягується плата, розмір якої залежить від модуля судна (куб. метрів) та виду плавання — закордонне чи каботажне.

Також в районі порогів деякі аквалангісти досі шукають скарби, імовірно затонулі тут разом з потерпілими крах суднами. Одна з легенд говорить, що війська отамана Івана Підкови після чергового нападу на Стамбул перевозили через поріг дивовижні багатства. Кажуть, що в їх числі була статуя коня, цілком відлита із золота. Кілька кораблів розбилися на порогах, а скарби залишилися десь на дні.

Професійні драйвери сьогодні продовжують вивчати дно Дніпра біля старовинних міст, розраховуючи виявити історично цінні артефакти, і зовсім не дарма. Багато знахідок просто вражають: унікальна зброя і посуд, останки стародавніх тварин і так далі. На тих ділянках, які були затоплені після пуску великої кількості ГЕС, аквалангістами були виявлені залишки християнського храму та інших будівель.

Через деякий час з’ясувалося, що раніше тут розташовувалося село. Є й інші затоплені пам’ятки, наприклад, козача фортеця, острів Перун, водомірний пост кінця ХІХ століття.    

2.  Вироблення пам’ятки дбайливого ставлення до водойм

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\126659368_x_49b70633.jpg

1) Правильно зберігати і використовувати добрива й отрутохімікати.

2) Повідомляти до суспільства охорони природи про залишені без нагляду отруйні речовини.

3) Оберігати тварин і рослини.

4) Заборонено мити у водоймах машини й інші транспортні засоби, оскільки у воду потрапить бензин або машинне масло.

5) Не викидати сміття у водойми і не залишати його на березі.

6) Стежити за чистотою води, розчищати джерела і струмки.

 

ІІІ. Інтегроване заняття Літературна екскурсія (ознайомлення з архівними та музейними матеріалами) «Легенди і перекази про річки».

  1. Крокуючи літературними творами. Розробка літературної карти.

“Зачарована Десна”. Довженко Олександр

Прокидаюсь на березі Десни під дубом. Сонце високо, косарі далеко, коси дзвенять, коні пасуться. Пахне в’ялою травою, квітами. А на Десні краса! Лози, висип, кручі, ліс — все блищить і сяє на сонці. Стрибаю з кручі в пісок до Десни, миюся, п'ю воду. Вода, ласкава, солодка. П'ю ще раз, убрівши по коліна і витягнувши шию, як лошак, потім стрибаю на кручу і гайда по сінокосу. І вже я не ходжу, а тільки літаю, ледве торкаючись лугу. Вбігаю в ліс — гриби. У лози — ожина. В кущі — горіхи. В озері воду скаламучу — риба.

Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим. Так багато дала ти мені подарунків на все життя.

Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м'яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину, що лічив у тобі зорі на перекинутому небі, досі, дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шлях.

 

Вишня Остап. “Сом”.

Ви були коли-небудь на річці на Осколі, що тече Харківщиною нашою аж у річку Північний Донець? Не були? Побувайте!

...За славним містом Енськом Оскіл тече повз радгосп, і радгоспівський садок, як то кажуть, купається в річці. Заплава річки Осколу, де він у цьому місці розбивається на кілька нешироких рукавів, заросла густими очеретами, кугою, верболозом і густою, зеленою соковитою травою. Як увійдеш, картуза не видко! Шумить заплава в травні та в червні...

Поміж очеретами та верболозом сила-силенна невеличких озеречок, вкритих густою зеленою ряскою, лататтям з жовтогарячими квітками-горнятами на довжелезних зелених батогах!

А скільки там водяних лілей!

Озеречка ті з'єднуються одне з одним вузенькими єриками, такими вузькими, що ледь-ледь можна ними пропхнутися на невеличких човниках-довбанках з одного озеречка до іншого.

 Дівчатка, було, як сядуть на човника та як поїдуть по тих озеречках та по заводях, — цілий човник водяних лілей понаривають і їдуть додому всі в білих вінках, і човник їхній уже не човник, а ніби величезна довгаста біла квітка річкою пливе...

Дівчатка їдуть та й співають і "Човника", і "Тихо, тихо", різних чудових пісень дівчатка співають.

"Тихесенький вечір на землю спадає", в садку заливаються солов'ї, до Осколу з пасовиська спускається колгоспна череда, а з річки лунає грайливе "Човник гойдається серед води" або зворушливо-ніжне "Тихо, тихо Дунай воду несе, а ще тихше дівка косу чеше"...

Чарівна річка Оскіл...

 

Микола Гоголь

Напевно, найвідомішими рядками про Дніпро, які знає напам’ять чи не кожний українець, є уривок з твору “Страшна помста” Миколи Гоголя.

Чудовий Дніпро у тиху погоду, коли вільно і плавно мчить крізь ліси й гори повні води свої. Ані ворухнеться, ані загуркотить. Дивишся і не знаєш, іде чи не йде його велична широчінь, і здається, неначе увесь вилитий він із скла і неначе блакитний дзеркальний шлях, без міри в ширину, без кінця в довжину, плине і в’ється по зеленому світу. Любо тоді й жаркому сонцю глянути з височини і опустити промені у холод скляних вод, і прибережним лісам яскраво відбитися у водах.

Зеленокудрі! Вони припали разом з польовими квітами до вод і, схилившися, дивляться у них — і не надивляться, і не намилуються світлим образом своїм, і посміхаються до нього, і вітають його, киваючи гіллям. Всередину ж Дніпра вони не сміють глянути: ніхто, крім сонця й блакитного неба, не дивиться туди. Мало який птах долетить до середини Дніпра. Розкішний! Нема рівної йому ріки на світі.

Переклад  Максима Рильського

 


Тарас Шевченко

 РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ

Реве та стогне Дніпр широкий

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав, −

Неначе човен в синім морю,

То виринав, то потопав.

Ще треті півні не співали,

Ніхто ніде не гомонів,

Сичі в гаю перекликались,

Та ясень раз-у-раз скрипів.

 

 

Микола Вінграновський

САМА СОБОЮ РІЧКА ЦЯ ТЕЧЕ

Сама собою річка ця тече,

Маленька річечка, вузенька, як долоня.

Ця річечка Дніпра тихенька синя доня,

Маленька донечка без імені іще.

Вона тече в городі в нас під кленом,

І наша хата пахне їй борщем.

Цвіте над нею небо здоровенно

Солодкими хмаринами з дощем


 


Марія Пригара

МИ З ДНІПРОМ ТЕПЕР СУСІДИ

Ми з Дніпром тепер сусіди:

Будем жить біля Дніпра.

Тато каже:

— Взавтра їдем!

Вже збиратися пора.

Не баріться — хутко вечір! —

І знялася метушня.

Почали складати речі

Мама, тато, Лесь і я.

Тато возиться з книжками,

Я збираю олівці,

А Олесь біжить до мами

І несе свої штанці.

Не присяде й на хвилинку —

В нього стільки різних справ:

Він запхав кота в корзинку,

Мотузком перев'язав.

Всім було роботи досить,

Та уже й спочити час.

— Спіть, хлоп'ята! — мама просить.

Я упораюсь без вас.

Спати? Добре — будем спати!

Тільки гляньте: в чому річ?

Сон мене не хоче брати.

А така ж велика ніч!

Задрімав я опівночі

Та й побачив уві сні:

У дворі Дніпро хлюпоче,

Ходять блиски по стіні.

Зирк! — аж сонце сліпить очі.

— Уставай! — кричить мені. —

Вже у двір машина їде.

Вирушати нам пора!

— До побачення, сусіди!

Будем  жить біля Дніпр


 

 

 

Максим Рильський.                     Річка


Хлюпоче синя річка —

Ой річка, ой ріка!

Юрба нас невеличка,

Зате ж бо гомінка!

І співи тут, і крики,

І радість тут, і сміх.

А вколо, як музики,—

Гурти пташок дзвінких.

І кожна ж то співає,

І кожна поклика:

"Ой небо, ой безкрає,

Ой річка, ой ріка!"

Он рибки затремтіли,

Пливуть із глибини,

Коли б співать уміли,

Співали б і вони.

А так за них співає

Компанія лунка:

"Ой небо, ой безкрає,

Ой річка, ой ріка!"

В дитячому садку ми

Пригадуєм той день,

І знов дзвенять нам шуми

Веселих тих пісень.

Хай осінь, хай тумани,

А пісня та дзвінка

Ніяк не перестане:

"Ой річка, ой ріка

 


Надія Красоткіна.                   Де взялася наша річка


Вже літо! Манить всіх водичка…
А де взялася наша річка?
Звідкіль вона до нас прийшла
І де початок свій взяла?
Ми проти течії підемо,
Її початок віднайдемо.


То ж літом ми в похід пішли
І спостереження вели.
Аж ось і зліва в нашу річку
Струмок несе свою водичку.
Ще справа також чималий
Тече в ріку струмок дзвінкий,
А далі звужується річка,
Прозора в ній тече водичка,
А на самісінькому дні
Нам видно камінці дрібні.
Живуть тут рибки невеличкі,
Верба схилилася до річки…
У квітах й травах береги,
Поля безмежні навкруги.
А там болото почалося,
Нам зупинитись довелося.
 


Початок річка тут взяла
Й до нас ці води принесла.
Струмочки річку напували,
Їй міць і силу віддавали.
А ще джерельця невеличкі
Поїли й збільшували річку.
Ось так прийшла до нас ріка —
Глибока, чиста і дзвінка.


Картинки по запросу портрет шевченкаОписание: Картинки по запросу карта україни

Картинки по запросу портрет миколи винграновскогоКартинки по запросу портрет довженка

 

Картинки по запросу портрет марійки підгірянки

Описание: Картинки по запросу портрет гоголяКартинки по запросу портрет рильського

 

Картинки по запросу портрет марії пригари

Картинки по запросу надія красоткіна

Картинки по запросу портрет остапа вишні

 

 

 

ІV.  Інтегроване заняття. «Зійшла веселка над водою». Створення легенд та переказів на місцевому матеріалі. Практичне заняття “Спробую я пісню скласти…”

1 Гра «.Відгадай пісню»

За прослуханими мелодіями відгадати пісню.

1. «Реве та стогне Дніпр широкий». Музика  Данила Крижанівського, слова Тараса Шевченка)

2.  «Їхав козак за Дунай». Українська народна пісня.

3. « Тече річка невеличка».  Українська народна пісня.

4. «Біля річки, біля броду» . Українська народна пісня.

2.Буріме. За поданими римами скласти куплет пісні  

  1. ________________________________річечка,

         _________________________________стрічечка,

         _______________________________простяглась,

         __________________________________одяглась.

  1.             ________________________________води,

             _______________________________весло,

            ________________________________сади,

          __________________________________село.

 

  1.         _______________________________виграє,

      _________________________________співає,

        ___________________________________ нині,

    _________________________________ в Україні.

 

  1.      ____________________________________броду,

       _______________________________________воду,

  _____________________________________стрічати,

  _______________________________________вітати.

 

V. Інтегроване заняття. Музичний вернісаж «Над берегом лине пісня  вишневої України». Пісні про кохання, жартівливі. Створення тематичного колажу.

1.  Караоке. Визначити назви пісень за ілюстраціями, з подальшим створенням тематичного колажу

  1. « Ой під вишнею,під черешнею…» Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\133670236_3943621__1_.jpg
  2. « Ой ти гарний Семене…»                Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\114747690_5531595_pobachenny.jpg
  3. « Чом ти не прийшов…»                   Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\f_chom-ti-ne-priyshov_kuriy-maksymiv_natalya_1363516618.jpg
  4. « Грицю ,Грицю, до роботи…»         Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\hqdefault.jpg
  5. « Несе Галя воду…»                           Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\ivan_kupala_nese_galja_vodu.jpg

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\DSC_0009.JPG

 

  1. « По дорозі жук, жук…»

 

 

 

  1. « Ти до мене не ходи…»                    Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\ebd024fba45e19a6a7a049dd653c9884--ukraina-garden-planner.jpg

                

  1. « Ой чий то кінь стоїть…»             Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\0b1d5ae94ad7774a0ff4f4b23447d9b3--russian-folk-art-russian-culture.jpg

 

Описание: C:\Documents and Settings\admin\Рабочий стол\конкурс\ики.jpg                     

  1. « Да куди їдеш , Явтуше…»                     

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
27 квітня 2021
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку