ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ВИКОНКОМУ КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ПОКРОВСЬКОЇ РАЙОННОЇ В МІСТІ РАДИ
КОМУНАЛЬНИЙ ПОЗАШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«МІСЬКИЙ ПАЛАЦ ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ «ГОРИЦВІТ»
КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ « ІСКРА »
Інклюзивне навчання створює умови для особистісного розвитку дітей із особливими освітніми потребами, формування освітньо-розвивального середовища для них.
Тобто у інклюзивній школі не дитина підлаштовується до вимог освіти, а система навчання змінюється заради дитини. Такий підхід виключає будь-яку дискримінацію й забезпечує доступ до школи усім дітям.
Хто такі діти з особливими освітніми потребами?
Деякі дослідники трактують це поняття досить широко і розглядають у даному контексті не лише дітей з особливостями розвитку, а й дітей позбавлених батьківської опіки, а також тих, хто пережив війну чи переїхав з іншої країни (регіону).
Варто зазначити, що в Україні основною категорією дітей з особливими освітніми потребами переважно прийнято вважати осіб з особливостями психофізичного розвитку:
Інклюзія як соціальна модель відношення до людей з особливими освітніми потребами прийшла на зміну моделі нормалізації (інтеграції), що передбачала залучення дитини до наявної системи навчання, пристосування до неї.
Мета інклюзивного навчання полягає у ліквідації соціальної ізольованості (виключення), що є наслідком негативного ставлення до поняття різноманітності. Відправною точкою цього поняття є переконання, що освіта є одним із основоположних прав людини і основою для більш справедливого суспільства. Кожна дитина , незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, має право на одержання освіти, якість якої не різниться від якості освіти здорових людей.
Визнання прав такої дитини, її інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже важливим на сучасному етапі розвитку освіти.
Для розуміння інклюзії мають значення чотири ключові аспекти:
1. Інклюзія – це процес. Її слід розглядати як неперервний пошук ефективних способів врахування питання багатоманітності. Інклюзія навчає співіснувати з відмінностями, які розглядаються як стимул для заохочення дітей і дорослих до навчання.
2. Інклюзія спрямована на виявлення й усунення бар`єрів. Вона передбачає збір, узагальнення і оцінку інформації з великої кількості різних джерел з метою вдосконалення освітньої політики і практики, заохочення дітей і дорослих до навчання.
3. Інклюзія створює умови для присутності, участі та досягнень усіх учнів. Термін «присутність» означає місце навчання дітей і те, наскільки регулярно вони його відвідують. Термін «участь» описує якість їхнього навчального досвіду і тому вимагає врахування думок тих, хто навчається. Термін «досягнення» стосується не лише результатів тестів чи екзаменів, а охоплює також результати навчання в межах усіх навчальних планів і програм (curriculum).
4. Інклюзія вимагає підвищеної уваги до дітей «групи ризику», для яких існує вірогідність виключення чи низької успішності. Йдеться про моральний обов`язок вести ретельне спостереження за групами учнів, які за статистикою найчастіше потрапляють до «групи ризику», і, за потреби, вживати заходів для забезпечення їхньої присутності, участі та досягнень у системі загальної освіти.
Основний принцип інклюзивної освіти полягає в тому, що:
Переваги інклюзивного навчання .
Для дітей з особливими освітніми потребами:
Для інших дітей:
Для педагогів та фахівців:
Для суспільства:
Педагоги позашкільної освіти , як і педагоги інших освітніх закладів , теж працюють над розвитком інклюзивної освіти , а також над її проблемами .
Розробляють , освоюють і впроваджують нові форми і методи роботи для дітей з особливими освітніми потребами .
Види підходів до навчання дітей з особливими освітніми потребами.
У рамках інклюзивного навчального процесу педагог реалізує власну методику навчання в поєднанні різних підходів до навчання дітей з особливими освітніми потребами , зокрема системного, командного, соціального, кондуктивного, індивідуального.
Оскільки інклюзивне навчання – це інноваційна форма організації навчально-виховного процесу, вона потребує реалізації особистісно-орієнтованої методики, яка грунтується на індивідуальному підході.
Методика навчання дітей з особливими освітніми потребами повинна включати комплекс методів:
Для навчання дітей з особливими освітніми потребами використовуються звичайні методи навчання, але враховуючи психо-фізичні можливості таких учнів.
Методи інклюзивного виховання.
Саме за допомогою методів виховання у вчителя є можливість коригувати поведінку та розвиток дітей, формувати необхідні якості особистості, ціннісні орієнтації, збагачуючи при цьому досвід діяльності, спілкування та відносин.
Метод інклюзивного виховання – спосіб діяльності педагогів і вихованців з метою досягнення поставленої корекційно-виховної мети.
У соціально-педагогічній діяльності педагогів позашкільних закладів актуальними методами інклюзивного виховання є методи, котрі умовно можна класифікувати на:
Варто використовувати в інклюзивному вихованні і традиційну класифікацію методів навчання і виховання:
Форми організації процесу інклюзивного виховання в позашкільній освіті .
Спосіб доцільної організації колективної та індивідуальної діяльності вихованця через виховний захід чи виховну справу . Їх класифікація здійснюється за різними ознаками: кількістю учнів, напрямами діяльності, характером змісту, структурою. Традиційну класифікацію форм організації виховання складають масові, групові, мікрогрупові та індивідуальні форми. Виховання дитини з особливими освітніми потребами, а відтак і його соціалізація, відбувається через діяльність.
У залежності від діяльності , яка є головною на певній стадії виховання в позшкільній освіті , умовно класифікують наступні форми організації інклюзивного виховання:
– Образотворче мистецтво. Малюнок відображає думки, почуття, внутрішній світ дитини, у ньому зображується важкі життєві ситуації, проблеми особистісних стосунків. Засоби мистецтва сприяють подоланню внутрішніх бар'єрів, зміні себе, стресів, страхів та інших психологічних проблем. Процес малювання впливає на розвиток дрібної моторики рук і пальців, руховій координації ока. При допомозі малювання дитини сприймає колір, форму, величину, положення предмету у просторі;
– Прикладне мистецтво . Метою цього мистецтва є створення витворів шляхом використання різних технік . Такі заняття зменшують рівень тривожності, допомагають забути біль і горе, підвищують самооцінку, сприяють налагодженню дружніх відносин, взаємодопомоги в колективі. При цьому зникає почуття ізольованості, налагоджується спілкування. Ефект посилюється, якщо дитина бере участь у виставках і отримує нагороди за участь або перемоги в різноманітних конкурсах.
– Вокальне і танцювальне мистецтво. Виступи ,концерти , відео і фотосесії дають великий позитивний повштох для розвитку дитини. Для її самоорганізації і самовдосконалення. А також для розвитку фізичних і розумових здібностей.
– Театральне мистецтво. Костюмовані театральні постановки, навчальні навички: повторення, переказ, відгадування загадок, скороговоріння, заучування напам'ять дуже потрібні, як здоровим читачам, так і дітям з особливими освітніми потребами: вони допомагають виховувати увагу , пам` ять , доброту до людей, вчать відповідальності і взаємодопомозі.
Отже, визначальними формами і методами виховання є методи, котрі розраховані на довготривалі терміни, поєднують індивідуальні когнітивні, емоційно-вольові, конативні процеси та досвід і, разом з тим, є корекційного спрямування. У процесі соціально-педагогічної діяльності педагог повинен створити відповідні умови, що допоможуть кожній дитині саморозвиватися, самостверджуватися і самоактуалізовуватися.
Як бачимо, впровадження інклюзивної освіти має багато переваг. Та потрібно докласти чимало зусиль, щоб усунути ті недоліки, що заважають повноцінному навчанню дітей з особливими освітніми потребами.
Адже інклюзивне навчання – це перший крок до того, щоб кожна дитина стала частиною соціуму й могла розвиватися як особистість.