Відстань від точки до прямої. Розв'язування задач на застосування теореми про три перпендикуляри.

Про матеріал
Мета уроку: формування вмінь учнів застосувати теорему про три перпендикуляри до розв'язування задач, знаходження відстані від точки до прямої.
Перегляд файлу

 

Тема уроку.   Відстань від точки до прямої. Розв'язування задач на застосування теореми про три перпендикуляри.

Мета уроку: формування вмінь учнів застосувати теорему про три перпендикуляри до розв'язування задач, знаходження відстані від точки до прямої.

Обладнання: стереометричний набір.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання.

1. Два учні відтворюють на дошці розв'язування задач № 13, 41.

2. Математичний диктант.


ABCD — прямокутник (рис. 199), SA(ABC).

Варіант 1 — SA = см, АВ = 1 cm, AD = 3 см;

варіант 2 — SA = см, АВ = 1 см, AD = 2 см.

Користуючись зображенням, знайдіть:

1) довжину відрізка SB; (2 бали)

2) довжину діагоналі АС; (2 бали)

3) довжину відрізка SD; (2 бали)

4) величину кута SBC; (2 бали)

5) величину кута SDC; (2 бали)

6) площу трикутника SDC. (2 бали)

Відповідь. Варіант 1. 1) 2 см; 2) см; 3) 2см; 4) 90°; 5) 90°; 6) см2. Варіант 2. 1) см; 2) см; 3) см; 4) 90°; 5) 90°; 6) см2.

3. Обговорення результатів диктанту та розв'язання задач на дошці.

II. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

Поняття про відстань від точки до прямої

Нехай задані в просторі пряма а і точка А, що не лежить на даній прямій (рис. 200).

Відстанню від точки А до прямої а називаєть­ся довжина перпендикуляра, опущеного з точки А на пряму а. На рис. 200 ОА — відстань від точки А до прямої а.

Розв'язування задач

1. З точки М опустити перпендикуляр на пряму АВ (рис. 201).


Рис. 201.


 

а) МС(АВС), АС = ВС ;         б) МС(АВС), <BAC = 90° .

в) МО(АВС), АО = ОС, <ABC = 90°; г) ABCD — квадрат, MC(ABC).             

  1. Через точку О перетину діагоналей квадрата ABCD проведено до його площини перпендикуляр МО довжиною 15 см. Знайдіть відстань від точки М до сторін квадрата, якщо його сторона дорівнює 16 см. (Відповідь. 17 см.)
  2. Відрізок AS, що дорівнює 12 см, перпендикулярний до площини трикутника АВС, в якому АВ = АС = 20 см, ВС = 24 см. Знайдіть відстань від точки S до прямої ВС. (Відповідь. 20 см.)
  3. До площини прямокутника ABCD, площа якого дорівнює 180 см2, проведено перпендикуляр SD, SD = 12 см, ВС = 20 см. Знайдіть відстань від точки S до сторін прямокутника. (Відповідь. 12 см; 12 см; 15 см; 4см.)
  4. Катет AC прямокутного трикутника дорівнює а, кут В дорівнює φ. Через вершину прямого кута проведено до площини цього трикут­ника перпендикуляр МС довжиною а. Знайдіть відстань від кінців перпендикуляра до гіпотенузи. (Відповідь. a cos φ; a .)
  5. У трикутнику АВС сторони АВ = 13 см, ВС = 14 см, АС = 15 см. Із вершини А проведено до його площини перпендикуляр AD дов­жиною 5 см. Знайдіть відстань від точки D до сторони ВС. (Відповідь. 13 см.)
  6. До площини ромба ABCD, у якого <A = 45°, АВ = 8 см, проведено перпендикуляр МС довжиною 7 см. Знайдіть відстань від точки М до сторін ромба. (Відповідь. 7 см; 7 см; 9 см; 9 см.)

8. Задача № 51* із підручника (с. 38).

III. Домашнє завдання

Повторити п. 19 із § 3; задачі № 42; 48, 53 (с. 37—38).

IV. Підведення підсумку уроку

Запитання до класу

  1. Що називається відстанню від точки до прямої?
  2. Знайдіть відстань від точки А до прямої а, якщо ребро куба дорів­нює 2 см (див. с 142 рис. 202).

     

Рис. 202


  1. Із центра О кола, вписаного в ромб ABCD, проведено перпендику­ляр SO до площини ромба. Коло дотикається до сторони АВ ромба у точці К, кут DAB тупий (див. с 142 рис. 203). Укажіть, які з наведених тверджень правильні, а які — неправильні:

а) OK AB ;

б) проекцією відрізка SK на площину ромба є відрізок OS;

в) SK OK ;

г) довжина відрізка SK дорівнює від­стані від точки S до будь-якої сторони ромба.

 

doc
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
11125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку