Тема уроку. Відстань від точки до прямої. Розв'язування задач на застосування теореми про три перпендикуляри.
Мета уроку: формування вмінь учнів застосувати теорему про три перпендикуляри до розв'язування задач, знаходження відстані від точки до прямої.
Обладнання: стереометричний набір.
І. Перевірка домашнього завдання.
1. Два учні відтворюють на дошці розв'язування задач № 13, 41.
2. Математичний диктант.
ABCD — прямокутник (рис. 199), SA(ABC).
Варіант 1 — SA = см, АВ = 1 cm, AD = 3 см;
варіант 2 — SA = см, АВ = 1 см, AD = 2 см.
Користуючись зображенням, знайдіть:
1) довжину відрізка SB; (2 бали)
2) довжину діагоналі АС; (2 бали)
3) довжину відрізка SD; (2 бали)
4) величину кута SBC; (2 бали)
5) величину кута SDC; (2 бали)
6) площу трикутника SDC. (2 бали)
Відповідь. Варіант 1. 1) 2 см; 2) см; 3) 2см; 4) 90°; 5) 90°; 6) см2. Варіант 2. 1) см; 2) см; 3) см; 4) 90°; 5) 90°; 6) см2.
3. Обговорення результатів диктанту та розв'язання задач на дошці.
II. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Нехай задані в просторі пряма а і точка А, що не лежить на даній прямій (рис. 200).
Відстанню від точки А до прямої а називається довжина перпендикуляра, опущеного з точки А на пряму а. На рис. 200 ОА — відстань від точки А до прямої а.
1. З точки М опустити перпендикуляр на пряму АВ (рис. 201).
Рис. 201.
а) МС(АВС), АС = ВС ; б) МС(АВС), <BAC = 90° .
в) МО(АВС), АО = ОС, <ABC = 90°; г) ABCD — квадрат, MC(ABC).
8. Задача № 51* із підручника (с. 38).
Повторити п. 19 із § 3; задачі № 42; 48, 53 (с. 37—38).
Рис. 202
а) OK AB ;
б) проекцією відрізка SK на площину ромба є відрізок OS;
в) SK OK ;
г) довжина відрізка SK дорівнює відстані від точки S до будь-якої сторони ромба.