Властивість точки, рівновіддаленої від сторін многокутника.

Про матеріал
Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати властивість ортогональної проекції точки, рівновіддаленої від сторін многокутника, до розв'язування задач.
Перегляд файлу

 

Тема уроку. Властивість точки, рівновіддаленої від сторін многокутника.

Мета уроку: формування вмінь учнів застосовувати властивість ортогональної проекції точки, рівновіддаленої від сторін многокутника, до розв'язування задач.

Обладнання: стереометричний набір, схема «Коло, вписане в многокутник»

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання

1. Перевірити правильність виконання вправ № 42, 48, 53 за записами, зробленими на дошці до початку уроку.

Розв'язання задачі № 42

Нехай ABCD — прямокутник; BS(АВС); SD = с , SC = b, SA = a (рис. 204).

Оскільки ВС CD, то SC CD. Із ΔSDC  DC == .

Оскільки ВА AD, то SA AD.  Із ΔSAD AD = = .

Із ΔSAB  SB = = = .

Відповідь. ; ; .

Розв'язання задачі № 48

Нехай АВС — рівносторонній трикутник; ВС = 6 см; AD(АВС); AD = 13 см (рис. 205). Проведемо АКВС, тоді DKВС; отже, DK — відстань від точки D до ВС.

Із ΔАСА АК = = = (см).

Із ΔADA DK = = = = 14 (см).

Відповідь. 14 см.


Розв'язання задачі № 53

Нехай у ΔАВС (<С = 90°) AB = а, ВС = b; CD (ABC);  CD = c (рис. 206). Проведемо CKAB, тоді DKAB; отже, DK — відстань від точки D до прямої AB.

Із ΔАВС AC = =.

Оскільки площа трикутника АВС дорівнює

S = ВС·АС = b, або S=AB·CK= a·CK, то b=a·CK; CK = .

Із ΔCDK  DK===

Відповідь. .

2. Самостійна робота.

Варіант. 1

  1. Відрізок SC перпендикулярний до площини рівностороннього три­кутника АВС. Проведіть через точку S перпендикуляр до прямої АВ. (4 бали)
  2. Через точку О перетину діагоналей ромба до його площини прове­дено перпендикуляр OS довжиною 5 см. Знайти відстань від точ­ки S до кожної сторони ромба, якщо діагоналі ромба дорівнюють 40 і 30 см. (8 балів)
Варіант 2
  1. Відрізок SA перпендикулярний до площини рівнобедреного трикут­ника АВС, в якому АВ = AC . Проведіть через точку S перпендику­ляр до прямої ВС. (4 бали)
  2. Катети прямокутного трикутника АВС дорівнюють 9 і 12 см. Через середину гіпотенузи — точку О проведено перпендикуляр до пло­щини трикутника довжиною 6 см. Знайдіть відстані від кінців пер­пендикуляра до катетів. (8 балів)
Варіант З
  1. Відрізок SD перпендикулярний до площини прямокутника ABCD. Проведіть через точку S перпендикуляри до ВС і АВ. (4 бали)
  2. Сторона правильного трикутника АВС дорівнює 2 см. До пло­щини трикутника проведено перпендикуляр AS довжиною 4 см. Знайдіть відстань від точки S до сторони ВС. (8 балів)

Варіант 4

  1. Відрізок SA перпендикулярний до площини ромба ABCD. Прове­діть через точку S перпендикуляр до прямої BD. (4 бали)
  2. До площини прямокутного трикутника ABC (<C = 90°) проведено пер­пендикуляр SB, SA = 13 см, <B = 30°, AC = 5 см. Знайдіть відстань від точки S до прямої АС. (8 балів)

Відповідь.  Варіант 1. 1) СКАВ, тоді SKАВ (рис. 207); 2) 13 см.

Варіант 2. 1) АKВС, тоді SKВС (рис. 208); 2) 7,5 см і 6см.

Варіант 3. 1) Оскільки DCCB і DA AB, то SCВС, SAАВ (рис. 209); 2) 5 см.

Варіант 4. 1) Оскільки ACBD, то SOAD (рис. 210); 2) 12 см.

 

II. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

Властивість точки, рівновіддаленої від сторін многокутника

Розв'язування задачі № 45 (с. 37) із підручника. Після розв'язування цієї задачі слід зробити висновок і записати його в зошити учнів:

Якщо через центр кола, вписаного в многокутник, проведено перпендикуляр до площини многокутника, то кожна точка перпендикуляра рівновіддалена від сторін многокутника.


 

 


 

Теорема.

Якщо точка рівновіддалена від сторін многокутника і основа. перпендикуляра, опущеного з да­ної точки до площини много­кутника, лежить всередині многокутника, то основа перпенди­куляра є центром кола, вписа­ного в многокутник.

Доведення

Нехай К, L, М, N — основи пер­пендикулярів, опущених з точки S на


сторони CD, DA, АВ, ВС плоского чотирикутника ABCD (рис. 211), і SO(АВС), SK = SL = SM = SN. ΔSOК = ΔSLO = ΔSMO = ΔSNO                     (за гіпотенузою і спільним катетом OS); із рівності трикутників випли­ває            OK =QL = ОМ = ON (1).

Оскільки SKDC, SLAD, SMAB, SNBC, то за теоремою про три перпендикуляри маємо: OKDC, OLAD, ОМAB, ONBC (2).

Враховуючи (1) і (2), робимо висновок: точка О — центр кола, вписа­ного в чотирикутник ABCD.

Далі слід нагадати формули для знаходження радіуса кола, вписано­го в многокутники, за допомогою наведеної схеми.

Розв'язування задач

  1. Точка О – центр квадрата зі стороною 4 см, АО – пряма, що перпендикулярна до площини квадрата, АО = 2см. Знайдіть від­стань від точки А до сторін квадрата.
  2. Відстань від точки S до сторін квадрата дорівнює 13 см. Знайдіть відстань від точки S до площини квадрата, якщо сторона квадрата дорівнює 10 см.
  3. Точка S на 5 см віддалена від усіх сторін правильного трикутника, медіана якого дорівнює 9 см. Знайдіть відстань від даної точки до площини трикутника.
  4. Відстань від точки S до сторін правильного трикутника дорівнює 10 см. Знайдіть відстань від точки S до площини трикутника, якщо сторона трикутника дорівнює 16 см.

 

III. Домашнє завдання

§ 3, п. 19; задачі № 46, 47 (с. 37—38).

 

IV. Підведення підсумку уроку

Запитання до класу

  1. Що називається відстанню від точки до прямої?
  2. Яку властивість має Основа перпендикуляра, опущеного з точки, яка рівновіддалена від вершин многокутника.
  3. Яку властивість має основа перпендикуляра, опущеного з точки, яка рівновіддалена від сторін многокутника, якщо основа перпен­дикуляра лежить всередині многокутника?

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
8409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку