8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

«Відун» (Інтелектуальна вікторина з історії козаччини)

Про матеріал
Мета: виховання національно – патріотичних переконань, виховання духовно розвиненого юного покоління нашої Батьківщини на історично сформованих засадах козацького світогляду, бажання знати якомога більше про її історію, культуру, традиції, розширення знань з історії козацтва, уміння висловлюватися, дискутувати, поглиблення в ігрових умовах почуття відповідальності та обов’язку перед своєю командою; виховання волі до перемоги, організованості, колективізму.
Перегляд файлу

 

 

Інтелектуальна вікторина з історії козаччини «Відун» в дитячо-юнацькі…

 

 

 

Вікторина «Відун»

 

 

 

 

 

                                                            КПНЗ «ЦТКЕУМ «Меридіан» КМР

                                                            Гусейнова С.В            методист    

 

 

 

                                                  Кривий Ріг     2020

 

 

 

 

 

Мета: виховання національно – патріотичних переконань, виховання духовно розвиненого юного покоління  нашої Батьківщини на історично сформованих засадах козацького світогляду,  бажання знати   якомога  більше про її історію, культуру, традиції, розширення знань з історії козацтва,  уміння висловлюватися, дискутувати, поглиблення в ігрових умовах почуття відповідальності та обов’язку перед своєю командою; виховання волі до перемоги, організованості, колективізму.

 

 

 

Ведучий:  Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина.

Ясні зорі, тихі води –  моя Україна.

Синь гаїв, поля, світання, пісня солов’їна

Ніжний шепіт і зітхання – моя Україна.

 

В.1 Щодня ми пізнаємо для себе свою країну: вивчаємо історію, знайомимося із звичаями, традиціями, обрядами, милуємося мальовничими куточками й усвідомлюємо, що вона у нас одна-єдина, як ненька.

В.2 Шановні друзі! Сьогодні ми проводимо ІІ етап Всеукраїнської військово-спортивної гри «Сокіл» (Джура). Ви покажете знання, уміння у вікторині «Відун» .

 

В.1 Сьогоднішня   зустріч має на меті довести, що ми - справжні українці, що, ми знаємо свою історію культуру, традиції нашого народу.

Девізом нашої зустрічі будуть такі слова:

«Хто Україну добре буде знати, того нікому не здолати»

 

         В.2 Дуже важливим буде те, хто буде оцінювати відповіді та старання команд. Для цього я вам представлю вельмишановне журі.

 

          В.1  Наразі між командами змагання, нехай образ не буде серед вас.

                Бо переможцем або переможеним сьогодні може бути кожен з вас.

               Зрадіємо, коли в змаганнях засвідчите  ви  винахідливість  свою,

               Знання і вміння, радість і веселість  дозволять вам зіграти  внічию.

 

         В.2           Сьогодні в нас, діти, гра незвичайна,

                      Хай буде вона для вас повчальна.

 

 

 

 

 

 

 

   В.2 А зараз послухайте умови гри: капітани команд по черзі вибирають конверт з запитаннями і ви всі будете мати змогу дати відповідь на питання того розділу, який буде вибраний. Першими відповідають члени команди, капітан якої вибрав конверт. Якщо команда не може відповісти, то відповідає та команда, яка першою підніме руку.   За цим уважно будуть слідкувати члени журі. 

          В.1 І так розпочинаємо нашу гру-змагання;

(капітани по черзі вибирають конверти)

Конверт  під №1 має питання з такого розділу: 

Історія українського війська,  зокрема козацтва. 

1. Яку назву має період історії, що вивчається у 8 класі?

- Козацька доба.

2. Перша згадка про українських козаків?

- 1489 та 1492 рр.

3. Де знаходилось Дике поле?

- Між Доном, Верхньою Окою і лівим притоками Десни та Дніпра.

4. Хто такий Байда Вишневецький?

- Легендарний засновник Запорізької Січі.

5. Перша Запорізька Січ розташовувалася?

- На о. Хортиця , о. Томаківка

6. Скільки на Січі було куренів ?

- 38 куренів.

7. Який  орган влади вважався на Січі найвищими?

- Найвищою владою на Січі  вважалася  загальна військова рада (коло)

8. Назвіть легендарних козацьких ватажків , які очолювали походи проти турок і татар.

     - Байда Вишневецький, Самійло Кішка, Іван Підкова, Петро Сагайдачний

9. Як називалася найвища виборна посада на Січі?

   

 - Кошовий отаман

10. Хто такий гетьман?

     - Це найвища військова виборна посада. Стояв на чолі війська

11. Що таке козацькі клейноди?

     - Це символи влади: булава, бунчук, пірнач,  литаври, печатка писаря, прапор, герб.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Конверт  під №2  має питання з такого розділу: 

 

                       Культура козацького бароко.

  1. Чому українське бароко 17 ст. називають «козацьким»?

   (тому що саме козацтво було носієм нового художнього смаку,  в культурі виявилися козацький дух, характер)

  1. Чим українське (козацьке) бароко відрізняється від західноєвропейського?

( стриманішими орнаментами та спрощеними формами.)

  1. Чому  найчастіше його називають мазепинським бароко?

(оскільки воно набуло найвищого свого розвитку та завершення в часи гетьманства Івана Мазепи)

  1. «Козацький собор» древніший за саме козацтво. За чиїм наказом першу відому п'ятиверху церкву збудував над могилою Бориса і Гліба у Вишгороді давньокиївський архітектор ?

                                  ( Ярослав  Мудрий)

 

  1. Назвати шедеври (споруди) архітектури стилю  українського (козацького) бароко :
    •   Софійський та Михайлівський Золотоверхий собор в   Києві,
    •   Хрестоздвиженський у Полтаві
    •   Покровський у Харкові 
    •   Георгіївський собор Видубицького монастиря в Києві   
    •   церква Всіх святих над Економічною брамою Києво-

    Печерської лаври 

  •   Церква Катерини в Чернігові 
  •   Преображенська церква у Великих Сорочинцях 
  •   Собор св. Юра у Львові

           Успенський собор Києво-Печерської Лаври та інші.

  1.   Хрещаті  дерев'яні храми — типове явище в традиційному народному будівництві. Козацтво не вигадало тут нічого незвичайного, неймовірного чи небувалого. Його заслуга в тому, що цей, поширений з давніх часів, тип великої дерев'яної церкви, воно вдягло у ЩО? Який будівельний матеріал був добавлений?              ( камінь)
  2. Де вперше таке кам'яне диво  з'явилося?

( в столиці найбільшого козацького полку в Ніжині 1668 року.

  1. Під козацьким  бароко розуміється нова епоха не лише в розвитку архітектурного стилю.  А й  взагалі бурхливий розвиток інших стилів мистецтва. Назвіть деякі з них.

  ( архітектура, іконопис, портретний живопис, гравюра, історичні пісні і думи )

 

 

 

 

 

 

  1.  Козацьке  бароко мало синтетичний характер, охопивши всі сфери духовної культури. Назвіть деякі з них.

            ( архітектура, література, образотворче і прикладне мистецтво, музика, театр)

 

                 Конверт під №3 має питання з такого розділу: 

 

                   Традиції, звичаї,  побут, заняття козаків.

  1. Яке християнське свято було головним у козаків?

(святої Покрови Пресвятої Богородиці )

  1. Яка їжа в козаків була найпопулярніша?                                ( куліш)
  2. З якого дерева була зроблена ложка у козаків?                      (верби)
  3.  Улюблений танок козаків?                                                        ( гопак)
  4. Які споруди окрім житла були на території січі?                  ( церква, школа)
  5. Що означає слово побратим7                                                (козацький брат)
  6. Як називалось місце де жили козаки?                                 (курінь)
  7. Хто не міг зайти до Січі під загрозою смерті?                           (жінки)
  8. Що було зовнішньою ознакою козака?                                 (оселедець)
  9.                    Хто оспівував життя та героїчні вчинки козаків і на якому музичному інструменті?

                                   (кобзар, кобза)

  1.                    Як називалися козацькі судна?                            (чайки)

 

 

             Конверт під №4 має питання з такого розділу: 

 

             Історія зброї, зокрема козацької

  1. Дайте визначення поняття «зброя».
  2. ЗБРОЯ – узагальнююча назва знарядь, які використовуються в процесі ведення збройної боротьби з метою нанесення ушкоджень, матеріальних втрат супротивникові, його ліквідації, поразки.

 

 

 

 

  1. На які види поділяється зброя?
  • . За найбільш загальним принципом використання виділяють ручну зброю, яка поділяється на наступальну та захисну та військову техніку.
  1. У яку добу з’явилася перша зброя? Назвіть її.
  •  Перші види зброї з’являються у добу раннього палеоліту. Це дрюк (палиця), дерев'яний спис, каміння.
  1. Яка зброя зображена на гербі Війська запорозького?
  • На гербі Війська Запорозького зображений козак з мушкетом та шаблею, іноді додатково зображують і спис.
  1. Від якого слова походять слова «рушниця», «сагайдак»?
  • «ручниця» - від слова рука; «сагайдак» - сайгак дикий козел зі шкіри якого і виготовляли «кобуру для стріл».
  1. Як називалася бойова тактика козацької кінноти?
  • Наступ «лавою»
  1. І зброя і клейнод.
  • Булава, пернач.
  1. Назвіть ручну вогнепальну зброю козаків II пол. XVII ст.
  • Мушкети, карабіни, пістолі
  1. Назвіть ручну холодну зброю козаків.
  • З холодної зброї козаки використовували ніж, кинджал, шаблю, келеп (клівець), чекан, рогатину, спис та піку, булаву й пернач.
  1.  Які роди козацького війська XVII - XVIIІ ст. ви знаєте?
  • Піхота, кіннота, саперні підрозділи, артилерія, козацька флотилія складалася з човнів – «чайок».

В.2. Шановне журі підводить підсумки гри, а ми пропонуємо вашій увазі пісню.

 

                                                     Пісня .

 

Слово надаємо журі. Нагородження учасників.

В.1. Наша пам'ять про славне минуле українського війська повинна завжди підкріплюватися добрими та корисними справами. Ми як і козаки, маємо залишити в житті по собі добрий слід.

В.2.Скільки б ми не грали, а закінчувати час.

Кращі побажання здоров’я, сили та наснаги ви прийміть від нас!

В.1 Сподіваймося вам сподобалося і сумувати не довелося!

В.2 До нових зустрічей!

 

 

 

 

docx
Додано
10 травня
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку