Департамент з гуманітарних питань Кам’янської міської ради
Комунальний заклад «Будинок творчості дітей та юнацтва»
Кам’янської міської ради
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
«Виготовлення поробки «Птах павич»
Автор:
ТРЕТЬЯКОВА
Лариса Петрівна,
керівник гуртка «Початкове художнє конструювання»
м. Кам’янське
2019
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………….3
Виготовлення поробки «Птах павич» (план-конспект заняття
з технологічною карткою виготовлення поробки)……………………………..5
Висновки…………………………………………………………………………16
Література……………………………………………………………………….16
Додатки
Додаток 1. Схеми та шаблони для виготовлення поробки……………….17
Додаток 2. Загальний вигляд поробки «Птах павич»…………………….18
ВСТУП
В умовах сьогодення питанням творчості та творчої особистості надають увагу філософи, соціологи, педагоги, психологи. Психологи переконливо довели, що задатки творчих здібностей властиві будь-якій нормальній дитині. Відмінність полягає лише в масштабах досягнень і їх суспільної значущості.
Сучасне суспільство ставить високі вимоги до формування творчої активності особистості дитини. Саме гуртки позашкільних навчальних закладів дають можливість всебічного розвитку духовної сутності дитини, розкривають потенційні творчі здібності та дають напрям для їх подальшого удосконалення.
Гурток початково-технічного моделювання – це добровільне об’єднання учнів, які цікавляться технікою та прагнуть займатися практичною діяльністю в цьому напрямку. У дітей в гуртках закріплюються та поглиблюються знання, отримані на уроках праці, математики, природознавства. Гуртківці оволодівають необхідними в житті елементарними прийомами ручної роботи з різними матеріалами та інструментами. У школярів виховується пізнавальний інтерес до техніки, розвиваються технічні нахили, формується бажання та вміння працювати, самостійність, ініціатива, колективізм, прививається культура та естетика праці, відбувається початкове професійне навчання.
Робота гуртків початково-технічного моделювання – це початкова ланка процесу розвитку технічної творчості школярів, що здійснюється у позашкільних навчальних закладах. Технічна творчість у гуртках ПТМ сприяє набуттю досвіду технічної творчої діяльності, що має велике значення для формування особистості, розвиває конструкторські здібності та технічне мислення, слугує одним з важливих способів пізнання навколишньої дійсності.
Запропоновані методичні матеріали містять розробку заняття гуртка початково-технічного моделювання за темою «Виготовлення іграшок і сувенірів із різних матеріалів», що входить до програми гуртка ПТМ початкового рівня навчання.
Заняття побудовано в чіткому взаємозв’язку теоретичного матеріалу з практичним направленням гуртка і спрямовано на розвиток пізнавальної активності дітей, формування стійкого інтересу до технічної творчості, розширення світогляду гуртківців. Вихованці на занятті продовжать знайомитися і працювати з різними матеріалами, в тому числі і з «покидьковими», усвідомлюючи, що навіть з простих і звичних речей можна створювати цікаві, гарні поробки.
ТЕМА: «ВИГОТОВЛЕННЯ ПОРОБКИ «ПТАХ ПАВИЧ»
Мета:
навчальна:
- поглибити знання з основ наук;
- формувати технічне, творче мислення;
- розширити знання вихованців про птахів;
- допомогти засвоїти технологію виготовлення простої поробки
«Птах павич».
виховна:
- виховувати у дітей любов та інтерес до знань;
- виховувати свідому дисципліну, почуття колективізму та
товариської взаємодопомоги.
розвиваюча:
- розвивати інтерес до конструювання, абстрактне мислення та
просторову уяву;
- розвивати творчу активність, естетичний смак, бачення кольору;
- розвивати інтерес до експерементування, використання в роботі різних видів матеріалів.
Матеріали та інструменти: корок пластиковий або з коркового дерева, жолудь, пластикові або паперові різнокольорові стакани, шпильки з головкою з бісера, картон, сірники, пластилін, насіння з яблука (для очей), трафарети пір’я, шило, ніж, олівець, ножиці.
Тип заняття: комбіноване.
Девіз заняття: «Радість пізнання – радість творчості».
План заняття.
- демонстрація моделі;
- матеріали, інструменти, які використовуються в роботі;
- правила ТБ при роботі з інструментами;
- технологія виготовлення моделі;
- самостійна робота;
- консультації та рекомендації керівника гуртка;
- самоконтроль гуртківців.
Хід заняття:
Привітання, перевірка присутніх гуртківців та готовності робочих місць до занять.
Керівник гуртка: -Добрий день вам, любі учні. Я рада бачити ваші блискучі очі з бажанням слухати, пізнавати та творити нові цікаві поробки.
Керівник гуртка: - Сьогодні у нас відбудеться цікаве та корисне заняття: ми пригадаємо матеріали, з якими вже працювали, де вони використовуються? Як ми можемо ними скористатися? Разом пригадаємо правила безпечної роботи на занятті.
- Згадайте, з якими матеріалами ви вже працювали? Так, це бісер – плели прикраси; пластмасовий корок – робили гелікоптер, раму для фото; сірники – закріплювали деталі гелікоптера; пластиковий посуд – зі стаканчиків та ложок робили квіти, з вилок – віяло. На сьогоднішньому занятті ми продовжимо користуватися цими та іншими матеріалами.
Керівник гуртка: -Зараз я зачитаю вам вірш:
У одного чаклуна пара пташечок жила.
Перший птах, малята, в того чаклуна
Помагав справляти добрії діла.
Пісенькою радує, а майне в блакить –
Пір’ячко, як райдуга, на ньому горить!
А другий пташина – отакі дива –
Був, як та осіння хмара дощова!
Хмурий та понурий, - та його не жаль:
Він любив по людях сіяти печаль.
Т. Лопатникова
- Якими кольорами можна розмалювати цих птахів?
- Так. Перший – яскравий, різнокольоровий, а другий – сірий…
- А ви здогадалися, до чого я вам зачитала цей вірш?
- Так. Тема сьогоднішнього заняття «Виготовлення поробки птаха».
А якого? Слухайте далі загадки:
Птах поважно походжає. Пташка хвіст свій розпустила
У хвості квітник ховає. І півсвіту затулила!
Як розпустить він хвоста, Як веселка, пір’я сяє.
Наче ружа зацвіта. Та поганий голос має
(павич) Набурмосений панич…
Здогадались? Це … (павич)
- Правильно, діти. Це птах – павич. Отже тема заняття «Виготовлення поробки «Птах павич».
А якого кольору будемо робити пір’ячко, дізнаємось, як пограємо в дидактичну гру «Квітка-семиквітка». Я розкладу пелюстки квітки. Кожен візьме пелюстку. А скласти треба… Спочатку відгадайте загадку:
Хтось над річкою Оріль
Із дощем розбив таріль.
Дощик вилився у річку,
По собі залишив стрічку
Стрічка грає-виграє.
Хто вгадає, що то є? (веселка)
- Молодці, це веселка. Зберіть пелюстки за кольорами веселки. Пам’ятаєте: «Чий орган живе зорею, будить Семибарвну фею?»
- Молодці. Гарно впорались з завданням. Якщо пелюстки, складені за кольорами веселки, перевернути, то ми прочитаємо: «Чарівний птах живе за Бискидом серед фіалок».
- А зараз я хочу запропонувати вам послухати казочку про павича. Думаю, що кожен з вас зробить правильні висновки.
Конкурс краси.
Ця історія – про Павича. Про гарного Павича. Навіть про найгарнішого Павича. Коли він проходив головною вулицею, поважно розпушивши свій різнобарвний хвіст, то всюди витанцьовували веселі сонячні зайчики.
-Ах, яке в нього пір’я!- захоплювалася зебра Тільняшка.
-Що там пір’я! – завмирав од захвату носоріг Туптуп. – Ви подивіться, яка в нього хода!
- До чого тут хода? – вступив у суперечку жираф Довгоший. – Ви зверніть увагу на його тонку шию!
А шимпанзе Бананас, співробітник газети «Вечірні джунглі», нічого не говорив. Він просто написав вірш:
Павич – птиця екстра-класу,
Джунглів головна прикраса!
Звідусюди на цю птицю
Всі приходять подивиться!
І цей вірш мало не надрукували. Він був вже в наборі і його хотіли роз-містити в найближчому випуску, але сталося непередбачене… Павича запросили на конкурс краси, в якому брали участь всі місцеві красуні й красені. Кожен з учасників сам заповнював особисту картку. І коли члени журі прочитали те, що написав знаменитий Павич, то прийшли в жах і почали ковтати заспокійливі пігулки. В картці, заповненій Павичем було дуже багато помилок. Головою журі був лев Нокаут, що мав дуже запальну вдачу. Він три рази прочитав картку Павича, почухав лапою свою густу гриву і сказав:
- В житті не зустрічав такого безграмотного красеня! У нього ж самі помилки! Він не написав жодного слова вірно!
- За такі помилки я б йому одиницю з мінусом поставив! – обурився папуга Ануті, поправивши окуляри на дзьобі.
- Це – ганьба! – вигукнула пантера Киця.
- Отже! – стукнув лев Нокаут лапою по столу. – Павича до нашого конкурсу не допускаємо!
- Але ж він вродливий! – спробувала заступитися зебра Тільняшка.
- У Павича, здається, з’явилися захисники? – насупився лев Нокаут. –Ну що ж, давайте голосувати. Я – проти. Хто за? Підніміть лапи!
Але ніхто з членів журі не став голосувати за Павича. Навіть зебра. Тому, що вона не хотіла сердити лева Нокаута.
Образився з того часу Павич на всіх звірів – ні з ким не вітається. Проходить повз – гордий і пихатий. А чого ображатися? Краще б навчався грамоті і перестав задаватися!
Керівник гуртка:
- Чи все вам зрозуміло у цій казочці?
Павича можна вважати найгарнішою в світі пташкою, такий він яскравий. В наших краях його можна побачити хіба що в зоопарках. Але в нашій країні живе багато інших птахів і мені хотілося б вам про них розповісти.
Птахи.
Вийде весною щасливий хуторянин за ворота і почує дзвінке і натхненне «цвірінь-цвірінь!». Він трохи постоїть, прислухаючись до звуків, що линуть звідусіль і вже через якусь мить вбере в себе запальне: «Вірінь-вірінь!», «Ірінь-ірінь!», або навіть «Уінь-уінь!» . І виникне запитання: про що хоче розповісти, чим прагне поділитися, що порадити крилатий небесний вісник?
Великим і малим птахам завжди знаходилось місце поруч із людиною. Птахи почуваються в піднебессі вільно – літають куди і де хочуть, вся земля – від краю до краю – розстеляється перед ними, все вони бачать, усе помічають. А може, кому і розказують? Як же не привітати, не дати притулок божим посланцям!
З давніх часів птахів вважали мешканцями верхнього царства. Сокіл вважався першо-птахом, який сидів на вершечку прадуба і оглядав барвисті веселі луки. Хижий птах-трупожер Див з жіночим обличчям вважався божеством страху і смерті. Він сидів на сухому дереві і свистів по-зміїному.
З давніх-давен птахи пов’язувалися людьми з тими чи іншими природними явищами, уособлювали в собі уявлення про добро і зло, символізували поняття і речі, з якими щодня стикалися, наділялися особливими властивостями.
Орел – це відвага і гордість; сова – темрява і зловісність; ластівка – веселість і надія; голуб – чистота і ніжність; півень – межа ночі і дня, охорона; чайка - засмученість і журба; горобець – метушня і нікчемність, яструб – хижацтво, сорока – цікавість.
У всякої малої птахи свої замашки. Люди точно підмічали особливості, що відбилися у влучних назвах: трясогузка-вертигузка; голуб-гуркотливець; козодій-дремлюга, сплюха; одуд-дудило; дятел – деревоклюй; яструб – кругав; зимородок – рибалка, синьовод; снігур – червонюх; ворон – кракун.
З птахами пов’язано багато звичаїв, забав, прикмет:
- «Сорока-ворона на припічку сиділа, діткам кашу варила, ополоником мішала, діток годувала…» - забавляє бабуся маленького онука.
- «Летів орел через море, спустив крило, заткнув жерло. Злетів півень на камінь, крилами махає: чорний камінь не движись, християнська кров, остановись у народженого, молитвинего, хрещеного Івана!» - а ці слова – із замовляння, яке нашіптує знахар, схилившись над пораненим.
Коли журавлі повертаються з вирію, їх потрібно називати веселиками,
щоб потім цілий рік веселитися. Хто ж називав журавлями, то не переставав журитися.
«Колесом дорога! – кричали восени журавлям, закликаючи їх швидше вертатися назад. Побачивши весною диких гусей, кидали їм соломку і вигукували: «Гуси, гуси, нате вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко!» Зустрічаючи ж цієї пори ластівок, слід було сказати: «Ластівко, ластівко! На тобі веснянки, дай мені білянки!»
Щоб уберегти курчат від яструба, господиня зав’язувала очі і говорила: «Як я не бачу, де випускаю курчат, так щоб не бачив їх шуляк».
У деяких місцевостях запевняють, що зозуля і чайка – це дівчата, які одного разу вирішили подражнити Бога. Щоб покарати їх, Господь засудив одну кукати, а другу кигикати.
Зігріті людиною птахи часто виручають їх: скажімо, попереджають про негоду. Перед дощем ластівки ловлять комах біля самої землі, шугаючи майже під вим’ям у корів; галки зграями завмирають на узбіччі; горобці купаються у пилюці; гуси ховають дзьоби в пір’я.
Пернаті друзі можуть передбачити і гірші події. Сова закричить на даху; курка впаде з сідала і раптом зойкне півнем – неодмінно бути в хаті небіжчику.
Особливо прихильні до житла, над яким крутиться димок, лелеки. Здавна тягнеться дружба цього великого птаха з людиною.
«Де лелека водиться, там щастя родиться», - стверджують старі люди. Вони ж запевняють, що село, де є хоча б одне гніздо лелеки, обмине будь-яка зла чорна хмара. В різних місцевостях України лелека відомий як бацюк, бусол, гайстер, чорногуз.
Існує легенда, що лелека колись мав людський вигляд. Розповідають: якось Бог зібрав в один лантух усіх земних гадів і попросив чоловіка віднести та кинути його в море. Дорогою чоловік не витримав і заглянув у лантух. Гади відразу вислизнули на волю і знову порозповзалися по землі. Бог і перетворив тоді чоловіка на бусола, примусивши його блукати болотами і збирати жаб, гадюк, вужів. До речі, слово «лелекати» по-українські означає «балакати». Дехто впевнений, що лелека – птах-оберіг, птах-тотем, який уособлює українців. Недаремно його часом називають людськими іменами.
Для селянина лелека – перший друг і порадник. У багатьох оселях, поруч з якими він селиться, його вважають мало не членом сім’ї. Давно помічено, що коли ці птахи запізнюються з відльотом, то зима очікується тепла, а якщо поспішають – чекай морозів. Їх приліт навесні – це перший сигнал: час висівати ярі, копати огороди. Вважається, що коли хто в березні першим побачить лелеку і тричі присяде, той щасливо проживе рік. «Лелеко, лелеко, чи до осені далеко?» - запитують у чорногузів діти.
Люди оберігають і захищають свого пернатого друга від усяких незгод. Дітям забороняється лазити в гнізда, брати в руки яйця і лелечат. Лелеки вірні і добрі птахи, але гордістю своєю, місцем під сонцем ніколи не поступляться, не простять образ. Люди переконані: коли розорити гніздо, то лелека неодмінно принесе в дзьобі жарину і спалить хату або нашле грозову хмару. Зате на добро і турботу птахи відповідають надзвичайною відданістю, готовністю пожертвувати собою. Згідно з однією легендою, червоний колір дзьоба і чорні плями на крилах пояснюються тим, що лелека рятував дітей з охопленої полум’ям хати, на якій було його гніздо.
Крокує людина дорогою і раптом праворуч з високої трави випурхує мала пташка і здивовано запитує: «Ти чий? Ти чий?» І відразу ж з узбіччя ліворуч лунає голос крилатої істоти: «Відкіль ти? Відкіль ти?» Мандрівник крокує далі. Голоси продовжують переслідувати його…
Керівник гуртка:
- Діти, бачите, скільки цікавого ви дізналися про птахів, що живуть на території нашої країни!
6. Практична робота.
Керівник гуртка:
- Я хочу продемонструвати поробку «Птах павич», яку ми з вами будемо виготовляти сьогодні в техніці конструювання (керівник гуртка показує дітям поробку).
Уважно роздивіться птаха і скажіть мені, які матеріали ми будемо використовувати? Які нам потрібні інструменти?
Нагадую вам: завжди пам’ятайте про правила безпечної роботи з інструментами.
Правила техніки безпеки при роботі на занятті.
При виготовленні будь-якої поробки чи моделі необхідно дотримуватись певної послідовності. Виготовляючи птаха, складемо технологічну картку (послідовність конструювання поробки).
ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА ВИГОТОВЛЕННЯ «ПТАХА ПАВИЧ»
Пор. № |
Послідовність виготовлення |
Інструменти та пристрої |
1. |
Голова: у жолуді зробити отвори для шиї, дзьоба та чубчика (мал.1) |
шило |
2. |
З пластиліну зліпити 2 основи для очей, вставити в них зернятка з яблука і закріпити на жолуді. |
|
3. |
Вставити в жолудь гілочку-шию, або зубочистку (мал.1) |
|
4. |
Шпильки з накінечником з бісера – чубчик. |
|
5. |
Для дзьобика використати пластилін (мал.1) |
|
6. |
У корку зробити отвори для шиї, лапок, пір'їн хвоста (мал.2) |
шило |
7. |
Зробити прорізи для крил (мал.2) Вирізати крила з картону або пластику – 2 деталі (мал.3) |
ніж, ножиці |
8. |
Вирізати з пластикових або паперових стаканів пір’ячко (мал.4) |
олівець, трафарет, ножиці |
9. |
Складання-конструювання: приєднати до корку шию і вставити крила (мал. 1,2) |
|
10. |
Скласти пір’ячко одне на одне, зробити отвір (мал. 4а). Закріпити сірником. Повставляти в отвори для хвоста (мал. 2) |
шило |
11. |
Лапки: вставити в отвори на корку сірники, перерізані навпіл. |
ніж |
- Самостійне виконання завдань практичної роботи;
- з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях гуртківців керівник гуртка індивідуально консультує дітей, надає практичну допомогу, слідкує за дотриманням правил техніки безпеки;
- самоконтроль гуртківців під час виконання практичної роботи.
7. Підсумок роботи.
Керівник гуртка:
- Ви самостійно виготовили просту поробку «Птах павич». Пропоную вам продемонструвати свою роботу.
Керівник гуртка аналізує результати роботи та рекомендує усунути недоліки. Надалі проводиться оцінювання результатів практичної роботи.
8. Рефлексія (усвідомлення гуртківцями власної діяльності).
Після підведення підсумків вихованці відповідають на питання керівника гуртка:
- Що нового дізнались на занятті?
- Чому навчились?
- Яку роботу виконали?
- Порівняйте реальні результати з визначеним завданням.
- Чому отримали саме такий результат?
- Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи?
- Де можна використати набуті знання та вміння?
Керівник гуртка:
- Дякую всім гуртківцям за творчу працю, в яку ви вклали всі свої старання і бажання творити красу. Сьогодні кожен залишив частину своєї душі в цій поробці. Дякую за те, що ви старались себе реалізувати. Все, що робиться з любов’ю, приносить радість. Не лінуйтесь дарувати радість і це обов’язково вам повернеться ще більшою радістю від тої, що ви подарували іншим, бо «Життя кожної людини є шлях до самої себе» (Герман Гессе).
ВИСНОВКИ
Скориставшись матріалами методичної розробки, керівник гуртка зможе підготувати для вихованців цікаве заняття за темою «Виготовлення іграшок і сувенірів із різних матеріалів».
Це дозволить закріпити та поглибити знання з основ наук, формувати технічне, творче мислення, розвивати інтерес до конструювання, абстрактне мислення та просторову уяву, розвивати творчу активність, естетичний смак, інтерес до експериментування, використання в роботі різних видів матеріалів, засвоїти технологію виготовлення поробки «Птах павич», розширить знання вихованців про птахів.
ЛІТЕРАТУРА
Додаток 1
СХЕМИ ТА ШАБЛОНИ ДЛЯ ВИГОТОВЛЕННЯ ПОРОБКИ
Додаток 2
ЗАГАЛЬНИЙ ВИГЛЯД ПОРОБКИ « ПТАХ ПАВИЧ»
1