Одним із найважливіших складових дитини є її постава. Фізична культура включає в себе виховання пози та формування правильної постава адже будь-яке порушення постави негативно позначається на фізичному розвитку й функціях всього організму, зокрема на функціях кістково-м'язового апарату, серцево-судинної, дихальної та нервової систем Викривлена постава не несе естетичної насолоди, не приваблює оточуючих. Що таке постава? Постава – це постійна, правильна і невимушена манера правильно тримати своє тіло у просторі. При правильній поставі голова та тулуб знаходяться на одній вертикальній лінії, плечі розгорнуті, трохи опущенні і обидва знаходяться на одному рівні, лопатки притиснуті, грудна клітка трохи випукла.
Правильна постава створює сприятливі умови для роботи рухового апарату: м'язи, що утримують тіло в стані рівноваги, перебувають в найменшому напруженні, їхній тонус рівномірний, вини готові до рухової діяльності.
Характер постави залежить від вигинів хребта, який є сполучною ланкою між усіма частинами скелету.
У нормі хребет має чотири помірні вигини: шийний і поперековий вигини виступають уперед, а грудний і крижовий спрямовані назад. Природні вигини хребта дозволяють підтримувати нормальну позу.
Загальноприйняті признаки правильної постави зумовлені морфологічним та біомеханічним показником. Це ті пози, котрі забезпечують найкращі умови для функціонування внутрішніх органів, системи дихання, кровообігу, травлення, рівномірне розподілення механічного навантаження на частину скелета, а також мінімальні енерговитрати на підтримування рівноваги. Виховання пози і формування правильної постави ґрунтуються на знанні анатомії – науку про будову тіла людини, в якому 600 м'язів. Вони становлять 40 відсотків загальної маси тіла.
НАУКОВО–МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР
Виховання правильної постави та корекція
неправильної на уроках фізичної культури
та самостійних заняттях
(методичні рекомендації для вчителів, вихователів і батьків)
Чернігів
2015
НАУКОВО–МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР
Творча робота на довільну тему:
“Виховання правильної постави та корекція
неправильної на уроках фізичної культури
та самостійних заняттях”
Методичні рекомендації для вчителів, вихователів і батьків.
вчителя вищої категорії
з фізичної культури
ЗНЗ І-ІІІ ст. № 3
Шаповаленко В.І.
Чернігів
2015
Виховання правильної постави та попередження неправильної на уроках фізичної культури та самостійних заняттях :
Методичні рекомендації для вчителів вихователів та батьків / Укл. Шаповаленко В.І., - Чернігів, ЗНЗ І-ІІІ ст. № 3, 2011. – 38 стор.
Консультанти і рецензенти:
Пінчук В. І., методист НМЦ Управління освіти Чернігівської міської ради, Малець В. І., старший викладач гімнастики ЧДПУ ім. Т. Г. Шевченка.
Затвердженно науковою радою НМЦ від______ №______
З М І С Т
Одним із найважливіших складових дитини є її постава. Фізична культура включає в себе виховання пози та формування правильної постава адже будь-яке порушення постави негативно позначається на фізичному розвитку й функціях всього організму, зокрема на функціях кістково-м’язового апарату, серцево-судинної, дихальної та нервової систем Викривлена постава не несе естетичної насолоди, не приваблює оточуючих. Що таке постава? Постава – це постійна, правильна і невимушена манера правильно тримати своє тіло у просторі. При правильній поставі голова та тулуб знаходяться на одній вертикальній лінії, плечі розгорнуті, трохи опущенні і обидва знаходяться на одному рівні, лопатки притиснуті, грудна клітка трохи випукла.
Правильна постава створює сприятливі умови для роботи рухового апарату: м’язи, що утримують тіло в стані рівноваги, перебувають в найменшому напруженні, їхній тонус рівномірний, вини готові до рухової діяльності.
Характер постави залежить від вигинів хребта, який є сполучною ланкою між усіма частинами скелету.
У нормі хребет має чотири помірні вигини: шийний і поперековий вигини виступають уперед, а грудний і крижовий спрямовані назад. Природні вигини хребта дозволяють підтримувати нормальну позу.
Загальноприйняті признаки правильної постави зумовлені морфологічним та біомеханічним показником. Це ті пози, котрі забезпечують найкращі умови для функціонування внутрішніх органів, системи дихання, кровообігу, травлення, рівномірне розподілення механічного навантаження на частину скелета, а також мінімальні енерговитрати на підтримування рівноваги. Виховання пози і формування правильної постави ґрунтуються на знанні анатомії – науку про будову тіла людини, в якому 600 м’язів. Вони становлять 40 відсотків загальної маси тіла.
Для збереження вертикальної постави приймають участь понад 300 м'язів одночасно. Виконуючи роботу, вони збільшуються в обсязі, набирають сили і витривалості. Психологічна структура включає теоретичні знання підлітків про правильну поставу, фактор її зміцнення, спеціально коригуючих вправ. Навички правильної постави являються умовним руховим рефлексом, так як і інші навички, які формуються у процесі розвитку і виховання дитини. З раннього віку дорослі повинні слідкувати за дитиною: як вона ходить,сидить, стоїть.
Сприяти вихованню пози й формуванню правильної постави, гармонійного розвитку всього тіла та попередження неправильної різноманітними засобами корегуючої гімнастики, щоб діти стали добре фізично-розвиненими, а їхні рухи і постава – граціозними.
Одним з важливих показників здоров’я і гармонійного розвитку підлітків є постава. Про тісний взаємозв’язок між зовнішністю, здоров’ям, естетичністю рухів та їх ефективністю відомо давно. Здоров’я, краса тіла та рухів роблять нерозривним. Звичка рухатися правильно, красиво – одна з умов фізичної досконалості.
Виховання правильної постави має на увазі рішення таких завдань:
а) правильна постава б) неправильна постава
Ознаки правильної постави: лоб і підборіддя перебувають в одній площині, перпендикулярні підлозі, мочки вух на одному рівні; плечі опущені, трохи відхиленні назад і на одній лінії, паралельній підлозі, що забезпечує правильне положення лопаток; живіт злегка підтягнутий, груди трохи виступають уперед; тулуб прямий, фізіологічні вигини (лордози-вигини вперед у шийному поперековому відділах і кіфоз-вигин у грудному відділі хребта(помірно окреслені; кут нахилу тазу в середньому 30-40 %; ноги в положенні стоячи помірно розігнуті в тазостегнових і колінних суглобах, перпендикулярні підлозі носки трохи розведені або ступні паралельні, склепіння ступень добре виражені.
У фронтальній площині (з боку обличчя і спини) при правильній поставі всі частини фігури встановлюються так, щоб симетричні точки правого і
Вертикальна вісь проходила через середину голови, зовнішній слуховий прохід, 4-6 шийні 11-12 грудні хребці, головку стегнової кістки, передню поверхню колінного суглоба і човноподібної кістки ступні.
Ознаки неправильної постави: висунута за поздовжню вісь тіла голова (опущена або задерта), зведені вперед, напружено підняті плечі або асиметричне положення плечей, різні лінії талії, бічний вигин хребта; випнутий живіт, надто збільшений поперековий вигин; відставлений назад таз; кругла спина і запала грудна клітка; випинання або сплющення з боків грудної клітки.
Тож як перевірити стан постави? Треба стати біля вертикальної площини (стіни або двері з рівною поверхнею), торкаючись її потилицею, спиною, лопатками, плечима , сідницями, литками, п”ятками. У цьому положенні „підтягнути” тіло й встановити голову так, щоб козелок вуха був на одній горизонталі з нижньою границею носа. Це й буде правильне положення частин тіла у вертикальній площині. Щоб перевірити положення правильної постави в лицевій площині, накреслюють на дзеркалі вертикальну лінію і стають перед ним так, аби лінія проходила через середину тіла. Тоді можна побачити, чи симетричні права і ліва його половини.
1. Форма спини:
а – нормальна, б – кругла, в- плоска, г- кругло-увігнута.
2. Види сколіозу:
а – правосторонній, б – лівосторонній, в и г – S-подібні.
Частіше всього порушення постави з'являється у дитячому віці. З часом звичка неправильно тримати своє тіло вкоріняється і, якщо не приймати міри, то це може привести до патологічних змін у кістках скелету і внутрішніх органах.
Виникнення і порушення постави спричиняють нераціональний режим життя і харчування, різні захворювання, слабкий зір, неправильні пози часто прийняті дитиною в період роботи і відпочинку.
Відсутність навичок правильної постави призводить до збільшення згинів хребетного стовбура, появи бокових вигинів, формуванню "крило видних лопаток", асиметрії плечового поясу, приплюснутій грудній клітині та інше.
З'явившись у дошкільному віці порушення постави звичайно прогресує в період навчання у школі, збільшується з першого по одинадцятий клас. Тому чим наймолодший школяр тим легше виправити його поставу.
Виникнення відхилень у поставі в дошкільному віці обґрунтовується тим, що у 5-6 літніх дітей м'язи спини, які утримують хребетний стовбур в правильному положенні, розвинуті недостатньо. І якщо довгий час неправильна поза, то це веде спочатку до появи функціональних порушень постави, а потім до скривлення хребетного стовбура. В період з 9 до 14 років сила і пружність м'язів постійно нарощується і до 17-18 років закінчується формування. Великі суглоби у дітей закінчуються формуватись в 16 років.
Важливе значення у статистиці тіла має хребетний стовбур. У його розвитку відмічаються періоди прискореного росту (з 7 до 9 – з 16 до 20-25 років) і повільного росту (з 3 до 6-7 і з 10 до 16 років). Така періодичність обґрунтовується різним розвитком грудного і поперекового відділів. Також несвоєчасно формуються і згини хребетного стовбура. Шийний починає розвиватись - коли дитина починає піднімати голову, грудний – коли починає сидіти, поперековий – коли стає на ноги.
Правильна постава економить сили, впливає на правильне положення та нормальне функціонування внутрішніх органів, укріплює здоров’я.
Неправильна постава шкідлива для здоров’я, знижує працездатність. Наприклад, сутулість, запала грудна клітка перешкоджають нормальній роботі серця та легень, що веде за собою недостатнє постачання організмом кисню, підвищену втомлюваність та роздратованість. Розслабленість, а потім і слабкість м’язів черевного преса приводить до зміщення органів черевної порожнини, застійним явищам у жовчному міхурі та кишечнику.
В учнів з ослабленим здоров’ям нерідко мають місце порушення постави, відставання у фізичному розвитку. Засмучують вузькі плечі, запала грудна клітка, недостатньо розвинуті м’язи. Усі ці недостатки фігури можна виправити за допомогою спеціальних вправ. Про це слід розповісти учням, вселити в них впевненість в своїх силах, навчити що і як робити, щоб діяти на особливості своєї постави в бажаному напрямку.
Заняття по фізичному вдосконаленню добре впливають на психічне становище учнів. Це сприяє не тільки непомітному покращенню життєдіяльності організму, підвищенню загального тонусу, життєрадісності.
Нажаль дефекти постави у підлітків з ослабленим здоров’ям зустрічаються досить часто. Основна причина розвитку порушення постави – гіподинамія, недостатній фізичний розвиток, а також найбільш чітка різниця у збільшенні сили м’язів правої та лівої половини тіла, прискорення росту тіла в період статевої зрілості. В наслідок інтенсивного збільшення довжини нижніх кінцівок у підлітків відбувається переміщення ЧТТ вгору, що несприятливо відбивається на розвитку м’язів верхніх кінцівок, вигинів хребта, а значить, і манері тримати своє тіло. Порушення постави відбувається при неправильній робочій позі під час виконання уроків, читання, прийому їжі.
Учнями з послабленим здоров’ям корисний відпочинок у 30 – 40 хв. на протязі дня. Це дозволяє розслабити м’язи, розгрузити хребет. Спати слід на твердому і обов’язково рівному матраці. Недопустимо спати на перині, підкладати під голову високу подушку, інакше відбувається здавлювання грудної клітини і труднощі дихання.
Порушення постави у підлітків зустрічаються як у сагинальній, так і у фронтальній площинах. У сагинальній /передньо-задньому напрямку/ площині розрізняють порушення постави із збільшенням і зменшенням кривизни хребта: сутулість/збільшення шийного згину та грудного кіфозу і зменшення поперечного лордозу; округла спина – збільшення грудного кіфозу із зменшенням поперечного згину в учнів із кругло-вигнутою спиною відмічаються збільшення всіх згинів хребта, а також кута нахилу тіла; плоска спина – сплощення поперекового згину, кут нахилу таза зменшується, грудний згин згладжується, грудна клітина зміщується вниз, лопатки криловидні, плоско-увігнута спина – зменшення кіфозу грудна клітина вузька, м’язи черевного преса слабкі.
До порушень постави у фронтальній площині відноситься асиметрична (сколістична) осанка. При цьому порушується симетрія між правою та лівою половинами тулуба; хребет являє собою дугу, повернуту вершиною вправо або вліво; трикутники талії асиметричні; плече і лопатки з одного боку опущені.
Розрізняють три ступені порушення постави: перша (початкова) – неправильна поза тіла зникає при вольовому наказі в положення прямої стійки; друга (перехідна) – постійне порушення, що не зникає при зміні положення тіла; третя (фіксована) – порушення зв’язані не тільки зі зміною м’язів, але і опорно-рухливого апарату, для їх виправлення потрібні довгі і систематичні заняття корегуючою гімнастикою. Порушення постави супроводжується розладом діяльності внутрішніх органів. У учнів з послабленим здоров’ям і порушеннями постави, у порівнянні зі здоровими однолітками, як правило, зменшується екскурсія грудної клітини в середньому на 3–5 см; знижений ЖОЛ на 50 – 80, послаблена сила м’язів. Значно знижені резерви дихання, серцево – судинної системи, порушені адаптаційної можливості організму, слабкість м’язів живота, що приводить до порушень нормальної діяльності внутрішніх органів. Нормальний розвиток хребта має дуже важливе значення для здоров’я. Через міжхребцеві отвори проходить 31 пара спинномозкових нервів, котрі регулюють різні функції організму. Ущемлення цих нервів в наслідок змін у самих хребцях і міжхребцевих дисках тягне за собою радикуліти, остеохондрози, порушення функцій внутрішніх органів і головного мозку.
Слід пам’ятати, що анатомо-фізіологічні варіації й патологічні відхилення від норми визначаються не тільки морфологічними ознаками, а й функціональними чинниками, які зумовлені взаємодією організму із зовнішнім середовищем. Тому постава – це насамперед функціональне поняття, і її не можна розглядати , як щось постійне, таке, що не піддається змінам. У різні періоди життя людини під впливом умов побуту, навчання і діяльності постава може змінюватися як у кращий, так і в гірших бік, тому різні порушення її, особливо на ранніх стадіях можна виправити.
Основними засобами формування правильної постави являються фізичні вправи. Основні фізичні вправи, що направлені на формування правильної постави, можна розділити (умовно) на три групи:
Вправи першої групи застосовують для розвитку сили та статичної витривалості м’язів, їх виконують з В.п. лежачи на животі або на спині, на гімнастичній лаві або гімнастичній стінці (принцип розвантаження хребта).
Вправи другої групи активізують рухливу структуру постави, тобто формування функціональних проявлень (розвиток м’язово – суглобної чутливості). Це вправи з предметами на голові, що направлені на розвиток почуття різних поз; балансування; у вертикальній площині.
Вправи третьої групи застосовуються для профілактики негативного впливу середовища на поставу. Розвиток проприорецептивної чуттєвості для побудови постійних навичок можна забезпечити використанням вертикальної та похилої площин: ходіння по похилій дошці, зберігаючи рівновагу, з предметами на голові, з закритими очима. На заняттях слід особливу увагу приділити вихованню почуття рівноваги на різних видах опори: ходіння босоніж, або в шкарпетках по вузькій частині гімнастичної лави, по лежачій на підлозі палці, взяття і піднімання пальцями ніг камінців тощо.
В урок фізкультури включають не менше 10 – 12 вправ для м’язів верхніх кінцівок, спини, живота, що сприяють утворенню м'язового корсета. Вправи на виховання постави виконуються з різноманітних положень: стоячи, сидячи на лаві, стоячи на колінах та на четвереньках, лежачи на спині і на животі, у висі на гімнастичній стінці. Під час виконання вправ учнями слід нагадувати про необхідність підтримувати правильну поставу.
14.Ходьба з мішечком на голові, переступаючи через перешкоди/мотузку, гімнастичну паличку/, зупинки з перевіркою правильної постави перед дзеркалом.
15. Ходьба з мішечком на голові зі збереженням правильної постави.
16. Прийняти правильну поставу з мішечком на голові. Упіймати м'яч двома руками, кинути м’яч двома руками від грудей партнеру, зберігаючи правильну поставу.
17. Ходьба з мішечком на голові з одночасним виконанням різноманітних рухів – у напівприсяді, з високим піднімання колін тощо.
18. Ігри із збереженням правильної постави.
Вправи для зміцнення м'язового корсету
Трохи підняти голову і плечі, руки на пояс, лопатки з’єднати. Утримувати це положення по команді вчителя.
Примітка. Вправи 1 – 6 можна ускладнювати, затримуючи кожен рух на 3 – 4 рахунки. Далі можна застосовувати гирьки, гантелі, тощо.
Вихідне положення для всіх вправ – лежачи на спині. Поперекова частина хребта притиснута до опори.
Вправи для м’язів бокової поверхні тулуба.
Завданням виховання постави у дітей є покращення зовнішнього виду. Найкращий спосіб досягнення цього – продумана система самостійних домашніх завдань.
Слід нагадати учням, що нормальна постава характеризується п’ятьма признаками: прямим положенням голови, однаковим обрисом шийно-плечових ліній, однаковим розташуванням кутів лопаток; систематичністю трикутників (просвітів) талії, середнім положенням вертикальної лінії остистих відростків хребта і нормально вираженими фізіологічними згинами (лордози і кіфози) хребта (дивись збоку). Треба впевнити учнів, що навик продовженого підтримання правильної постави можна тренувати. Потім необхідно навчити їх оцінювати свою поставу. Для цього слід ставити впритул до шафи, зімкнути стопи і дивитись прямо вперед (голова повинна доторкуватись до шафи). Руки опущені. Якщо ваша долоня не проходить між попереком і стінкою, то постава добра. У іншому випадку – м’язи пресу слабі і живіт відтягує хребет вперед (лордоз).
Щоб зміцнити м’язи спини і черевного преса, 2 – 3 рази на день (перед їжею) треба ставати біля стіни так, як сказано вище. Щоб не було прогалини між стінкою і попереком, стягнути живіт, а якщо є нахил до сутулості, зігнути руки так, щоб пальці дотикались плечей, а лікті – тулуба (при цьому прогалини між стіною і тулубом не повинні збільшуватись). Цю вправу виконують 1 – 2 хв. збільшувати час треба поступово. Дихання довільне. Відійти від стінки, розслабитись, почергово струшуючи руками і ногами.
Для виховання правильної постави корисна ходьба з предметами на голові, вправа може виконуватись з відкритими і закритими очима. Корисні вправи з м’ячем.
ВПРАВИ ДЛЯ САМОСТІЙНИМ
ДОМАШНІХ ЗАНЯТЬ З ПРОФІЛАКТИКИ ПОСТАВИ
Для учнів молодших класів.
Комплекс І
Комплекс ІІ
В.п.:о.с., лежачи на животі, кисті під підборіддям. Підняти голову і плечі, руки в тому ж положенні. Тримати 3-5 рахунків. Руки на пояс. Тримати 3-5 рахунків. Повернутися у в. п. (4-6 разів).
Для учнів старших класів.
Комплекс І.
Комплекс ІІ.
Вправи на витягування.
В.п.:о.с., лежачи на животі, руки зігнуті в ліктьових суглобах, підборіддя на тильній стороні кистей, покладених одна на одну, голова, тулуб і ноги складають пряму лінію.
КОМПЛЕКС ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ НА ПОСТАВУ З КОЛЬРОВИМИ КУБИКАМИ
(Рекомендовано також: для дітей з порушенням зору та слабкими м м’язами очей)
Психологічні рекомендації (за тестом Люшера):
Зміст вправ |
Разів |
Організаційно-методичні примітки |
В. п. — о. с, руки з кубиками опущені вниз. 1 — руки в |
4 – 6 |
Спина пряма, потягтися — вдих. Дивитися на кубики — видих. Стежити за диханням |
В. п. — о. с. 1 — підняти руки вгору, відставити ліву ногу назад на носок; 2 — повернутися у в. п.; 3 — 4 — те саме, на другу ногу |
4 – 6 |
Подивитися на кубики, потягтися догори — вдих. Видих. Стежити за поставою |
В. п. — стоячи, ноги разом, руки з кубиками на поясі. 1 — повернути тулуб вправо, відставити праву ногу на носок, руки з кубиками випростати паралельно підлозі під правою ногою; 2 — повернутися у в. п; 3 — 4 — те саме, ліворуч |
4 – 6 |
Подивитися на кубики, руки прямі, підборіддя повернуте за руками — вдих. Видих. Спина пряма |
В. п. — стоячи, ноги на ширині плечей, руки з кубиками підняті вгору. 1 — нахилятися вперед, руки відвести назад; 2 — повернутися у в. п.
|
4 – 6 |
Спина пряма, дивитися на кубики Потягнутися — видих; дивитися на кольорові покажчики, руки якомога далі назад. Вдих, спина і руки прямі |
В. п. — стоячи, ноги на ширині стопи, руки з кубиками підняті вгору. 1 — присісти, руки опустити вниз, доторкнутися кубиками до підлоги; 2 — повернутися у в. п. |
4 – 6 |
Видих, спина пряма, стежити очима за кубиками. Вдих,' підняти очі вгору . |
В. п. — стоячи, ноги на ширині стопи, руки з кубиками розведені в сторону. 1 — праву ногу зігнути в коліні, підняти над підлогою, руки через сторони завести під коліна, доторкнутися кубиками один до одного; 2 — повернутися у в. п.; 3 — 4 — те саме, на ліву ногу |
4 – 6 |
Стежити за диханням Вдих, спина пряма, носок натягнутий Видих |
В. п. — те саме. 1 — підняти праву ногу, зігнути в коліні, постояти; 2 — повернутися у в. п., руки опустити вниз; 3 —4 — те саме, на ліву ногу (вправа на рівновагу) |
4 |
Вдих, виконувати з закритими очима Видих Тримати рівновагу |
В. п. — о. с, руки підняті вгору. 1 — упор присівши, ноги зігнути в колінах; 2 — ноги відставити назад на носки, руки в упорі; 3 — підтягти ноги до рук, в упор присівши; 4 — повернутися у в. п |
8 |
Кубики на підлозі Руки за кубиками, ноги прямі — видих; спина пряма Стежити за диханням |
В.п. — о. с, руки на поясі. 1 — стрибнути на двох ногах вперед; 2 — стрибнути через кубики назад
|
10 |
Кубики на підлозі. Вдих. Стежити за поставою, дивитися прямо перед собою. Видих
|
В. п. — ноги на ширині стопи, руки з кубиками підняті вгору (вправа на розслаблення). 1 — зігнути руки у кистях; 2 — зігнути руки у ліктях; 3 — зігнути руки в плечах; 4 — повернутися у в. п. |
6 |
Вдих. Спина пряма, руки прямі, дивитися прямо перед собою. Руки опускаються м'яко. Опустити руки вільно, розслаблено — видих |
Майстер-клас
І. Для корекції (виправлення) та профілактики сутулої спини виконуй такі вправи.
1. В.п. — лежачи на спині (під лопатки підкласти валик),
руки з гантелями вниз;
1-2 — руки вгору, вдих; 3-4 — В.п. — видих
повторити 8-10 разів
2. В.п. — лежачи на спині;
1-2 — спираючись п'ятами та плечами об підлогу, прогинання у попереку, вдих; 3-4 — В.п., видих
повторити 8-10 разів
3. В.п. — упор стоячи на колінах;
1-2 — вигинання спини, голова опущена, вдих;
3-4 — прогинання спини, голова піднята, видих
повторити 8-10 разів
4. В.п. — лежачи на спині (під лопатки підкласти валик), руки з гантелями вперед;
1-2 — руки в сторони, вдих;
3-4 — В.п. — видих
повторити 8-10 разів
1. В.п. — положення лежачи на спині.
повторити 6-8 разів
2. В.п. — положення лежачи на спи
ні, руки в сторони.
повторити 6-8 разів
3. В.п. — положення лежачи на животі,
руки зігнуті, бідборіддя на кистях.
повторити 10 разів
4. В.п. — положення лежачи на боку (викривлення звернено догори).
1 — ногу вгору ( вдих, утримувати
позу протягом 4 сек.);
2 — В.п., повільний видих (на
чотири рахунки), розслаблення
повторити 4 рази
Вправи для формування правильної постави з використанням гімнастичних лав під музичний супровід
№ |
Зміст заняття |
Дозування |
Організаційно методичні примітки |
|
Вправи для ніг і стегна: а) В.п.:о.с., руки на поясі. 1. Торкнутись лави правою ногою. 2-4 . Три кроки на місці. 5. Торкнутись лави лівою ногою. 6-8. Три кроки на місці. б) 1. Торкнутись лави правою ногою. 2. Торкнутись лави лівою ногою. 3-4. Два кроки на місці. в) 1-4.Підйом та спуск з лави з правої ноги. 5-8.Підйом та спуск з лівої ноги. г) 1-4. Два підйоми правого стегна. 5-8. Підйоми з лівої та спуск з лави. 9-12. Два підйоми лівого стегна. 13-16. Підйом з правої та спуск. д) 1-4. Підйом та спуск з лави. 5-8. Чотири стрибки на двох. е) 1-2. Крок правою праворуч. 3-4. Перехресний крок. 5-8. Підйом та спуск з лави. 9-10. Крок лівою ліворуч. 11-12. Перехресний крок. 13-16. Підйом та спуск з лави. є) В.п.: о.с., стоячи правим боком до лави. 1-2.Підйом боком з правої ноги на лаву. 3-4. Правою ногою торкнутись підлоги. 5-6. Лівою торкнутись підлоги. 7-8. Спуск на підлогу повернутись лівим боком до лави. 9-16. Аналогічні дії з лівого боку. ж) 1-2. З правої підйом на лаву. 3. Праву на підлогу. 4. Лівою випад назад. 5-8. Те саме з лівої ноги, випад правою. Вправи для активного розтягування та гнучкості. а) В.п.: о.с., стоячи на лаві. 1-2-3. Поступовий нахил тулуба вниз, руками торкнутися лави. 4.В.п. б) В.п.: о.с., сидячи на лаві, ноги разом вперед, руки за голову. 1. Поворот тулуба вліво, руки за головою. 2. Те саме, руки вгору. 3-4. Аналогічні дії вправо. в) В.п.: о.с., сидячи на лаві ноги разом вперед. 1.Руки вгору , випрямитись. 2-3-4. Поступові нахили вперед. г) В.п.: о.с., сидячи на лаві, ноги в сторони. 1-2. Нахил вперед, правою рукою торкнутись лівої ноги. 3-4. Нахил вперед, лівою торкнутись правої ноги. 5-6-7. Поступові нахили вперед, руки поміж ніг – видих. 8. В.п. д) В.п.: о.с., сидячи упор позаду, ноги вперед. 1-2. Перехресно правою ногою вліво. 3-4. Перехресно лівою ногою вправо. е) В.п.: о.с., сидячи на лаві, лава поміж ніг. 1-2-3. Нахил тулуба вперед. 4. В.п. є) В.п.: о.с., сидячи упор позаду на передпліччях, права нога зігнута, торкається лави, ліва пряма над лавою. 1. Зміна положення ніг. 2. В.п. ж) В.п.: о.с., сидячи, упор позаду на передпліччях. 1-4. Перехресні рухи ногами вгору. 5-8. Перехресні рухи ногами вниз.
з) В.п.: о.с., сидячи на лаві, упор позаду, ноги прямі. 1.Підтягнути зігнуті в ноги до себе. 2.Випрямити ноги вгору під кутом 45°. 3. Поставити зігнуті ноги на лаву. 4. В. п. і) В.п.: о.с., лежачи на спині, ноги зігнуті, руки на стегнах. 1-4. Підйом тулуба у сід, руки плавно ковзаються уздовж стегон. 5-8. Опуститись у В.п. ї) В.п.: о.с., лежачи на спині, ноги зігнуті, руками взятись за лаву, ліктями зафіксувати голову. 1. Випрямити ноги вгору. 2. Занести ноги за голову, торкнутись носками ніг лави. 3. Підняти ноги вгору. 4. В.п.
Активні кроки та стрибки. а) В.п.: о.с., руки на поясі. 1-4. Підйом та спуск з лави. 5-8. Чотири стрибки на двох з напівобертом праворуч, ліворуч. б) 1-4. Підйом та спуск з лави. 5-8. Чотири стрибки вгору. в) 1-4. Підйом та спуск з лави. 5-6. Два стрибки вправо. 7-8. Два стрибки вліво. г)1-4. Підйом та спуск з лави. 5-8. Біг на місці з виносом прямих ніг назад. 9-12. Підйом та спуск з лави. 13-16. Біг на місці з виносом прямих ніг уперед. д) 1. Торкнутись лави правою ногою. 2. Торкнутись лівою ногою. 3-4. Два кроки на місці.
|
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
8 разів
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
4 рази
3 рази
4 рази
4 рази
|
Ритмічний фрагмент музики Слідкувати за поставою, торкатися лави носком ступні.
Ногу ставити на всю ступню, слідкувати за поставою. Ногу ставити на всю ступню.
Стегно піднімати зі зустрічним рухом лівого ліктя.
Пружинні невисокі стрибки. Кроки з різним положенням рук.
При торканні підлоги руки в сторони, тримати рівновагу.
Випад середній, спина пряма.
Новий музичний фрагмент
Нахили виконувати з максимальною амплітудою.
Спину тримати прямо, лікті розведені, повороти з максимальною амплітудою.
Третій нахил виконати з максимальною амплітудою, лобом дістати колін.
Ноги в колінах не згинати, носки ніг відтягнути, нахили з максимальною амплітудою.
Хват руками за край лави, ногу заносимо якомога далі, таз повертаємо за ногою.
Всією площиною грудної клітки торкнутися лави.
Енергійно змінювати положення ніг, ноги підіймати до гострого кута щодо тулуба.
Носки ніг витягнуті, м’язи живота у напрузі.
Те, саме.
Виконувати плавно, м’язи живота у напрузі.
Міцно триматись руками за лаву, ліктями зафіксувати голову.
Інший музичний фрагмент музики Пружинні, невисокі стрибки.
Виконувати паузу між стрибками, потім паузу зменшувати.
Слідкувати за поставою та диханням, ноги прямі.
Виконувати повільніше для зниження дихальних тактів. |
7. КОМПЛЕКСИ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ ЗІ СЛОВАМИ ДЛЯ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНОК
Проводити фізкультхвилинки бажано на протязі 1-2 хв., в той час, коли в учнів зменшилась увага, вони стали неспокійними, чи навпаки - в’ялими, сонливими.
В цілях зниження статичного навантаження фізкультхвилинки бажано проводит на кожному уроці, за винятком уроків фізичної культури. Перед початком фізкультхвилинки, черговий відкриває вікно для свіжого повітря, а учні шикуються у проходах поміж парт.
Комплекс 1.
«Гуси – лебеді летіли, на галявину тихо сіли
Походили, пощипали, потім стрімко політали»
В.п.;о.с., руки в сторони.
1-4.Два напівприсяди з хвилею руками в сторони.
5-8. Чотири кроки на місці, на кожний крок хвиля руками вперед.
1-4. Чотири кроки на місці, на крок лівою-пальці в кулак, нахил голови вперед, на крок правою-пальці розтиснути, випрямитись.
5-8. Аналогічні дії з іншої ноги, руки.
1-8. Вісім кроків бігу на місці.
Комплекс 2.
«Вітер дує нам в лице, захиталося деревце.
Вітерець все тихше, тихше. Деревце все вище , вище.»
В.п.:о.с., руки вперед долонями догори.
1-4. Чотири кроки на місці, на крок лівою-руки до плечей, на крок правою-руки вперед.
5-6. Нахил вліво-вправо.
7-8. Нахил вперед-назад.
1-2. Присід пальці в кулаки .
3-4. Піднятись у о.с.
5-6. Піднятись на носки, руки вгору, потягнутись – вдих;
7-8. О.с. – видих
Комплекс 3.
«Це дуже просто – покачай насос ти.
Наліво – направо руками можна, назад і вперед нахилятись неможна;
В.п.:о.с., руки на поясі.
1-8. Поперемінні нахили вперед і назад.
1-2. Два нахили вліво.
3-4. Два нахили вправо
5. Нахил назад.
6. Нахил вперед.
7. Поворот голови вліво.
8. Поворот голови вправо
Комплекс 4.
«Буратіно потягнувся , нахилився, повернувся, крокував і попорядку він почав робить зарядку .Раз-два, три-чотири, п’ять-шість, сім-вісім.»
В.п.:о.с.,руки внизу.
1-4. Піднятись на носки, руки вгору, потягнутись-вдих.
5-6. Нахил вперед-назад.
7-8. Поворот вліво-вправо.
1-8.Вісім кроків на носках на місці, на крок лівою-хлопок в долоні вправо, на крок правою-хлопок в долоні вліво.
1-8. Аналогічні дії, що спочатку.
1-8.Аналогічні дії, тільки пальці рук стискати в кулак і розтискати.
Чапля Зайчик
Дуже важко так стояти: Зайчик сірий умивається,
Ніжку на підлогу не пускати, Видно, в гості він збирається,
І не падать, не гойдатись, Вимив хвостик,
За сусіда не триматись. Вимив вухо,
Стояти на правій та лівій нозі. Витер лапками все сухо
Діти імітують рухи зайчика.
Якщо подобається тобі Якщо подобається тобі, роби так, (два клацання пальцями над головою), Якщо подобається тобі, робі так, (два хлопки в долоні. Якщо подобається тобі, роби так, (два хлопки під коліньми). Якщо подобається тобі, роби так, (два притупування). Якщо подобається тобі, то скажи: «Добре!» Якщо подобається тобі, то й іншим покажи. Якщо подобається тобі, роби так, (всі рухи одразу).
|
Зарядка Раз - піднялись, потягнулись, Два - зігнулися,розігнулися. Три - у долоні заплескали. Головою три кивки. На чотири - руки ширше, П’ять - руками помахати. Шість - за парту тихо сісти. Діти супроводжують вірш рухами.
|
8. РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ.
9. ВИСНОВКИ.
Основним засобом формування правильної постави є гімнастичні вправи. Основні фізичні вправи, що направлені на формування правильної постави, можна умовно розділити на три групи:
Задачею виховання постави у дітей є покращення будови тіла та їх зовнішнього вигляду, а значить здоров’я та гармонійний розвиток підлітка.
Ще один із засобів для досягнення цієї мети є продумана система самостійних домашніх завдань з профілактики постави.
А також повинна бути увага батьків з раннього віку слідкувати за дитиною і навчати її правильно сидіти, стояти, ходити.
Отже, різноманітні засоби корегуючої гімнастики сприяють вихованню пози й формуванню правильної постави, гармонійному розвитку всього тіла. Діти, які систематично займаються корегуючою гімнастикою, стають здоровими, міцними, добре фізично розвиненими, а їхні рухи постава – граціозними.
Фотоматеріали з досвіду роботи вчителя
10. ЛІТЕРАТУРА.