Виховання правильної постави та корекція неправильної на уроках фізичної культури та самостійних заняттях

Про матеріал

1. ВСТУП. ПОСТАВА ТА ЗДОРОВ'Я.

Одним із найважливіших складових дитини є її постава. Фізична культура включає в себе виховання пози та формування правильної постава адже будь-яке порушення постави негативно позначається на фізичному розвитку й функціях всього організму, зокрема на функціях кістково-м'язового апарату, серцево-судинної, дихальної та нервової систем Викривлена постава не несе естетичної насолоди, не приваблює оточуючих. Що таке постава? Постава – це постійна, правильна і невимушена манера правильно тримати своє тіло у просторі. При правильній поставі голова та тулуб знаходяться на одній вертикальній лінії, плечі розгорнуті, трохи опущенні і обидва знаходяться на одному рівні, лопатки притиснуті, грудна клітка трохи випукла.

Правильна постава створює сприятливі умови для роботи рухового апарату: м'язи, що утримують тіло в стані рівноваги, перебувають в найменшому напруженні, їхній тонус рівномірний, вини готові до рухової діяльності.

Характер постави залежить від вигинів хребта, який є сполучною ланкою між усіма частинами скелету.

У нормі хребет має чотири помірні вигини: шийний і поперековий вигини виступають уперед, а грудний і крижовий спрямовані назад. Природні вигини хребта дозволяють підтримувати нормальну позу.

Загальноприйняті признаки правильної постави зумовлені морфологічним та біомеханічним показником. Це ті пози, котрі забезпечують найкращі умови для функціонування внутрішніх органів, системи дихання, кровообігу, травлення, рівномірне розподілення механічного навантаження на частину скелета, а також мінімальні енерговитрати на підтримування рівноваги. Виховання пози і формування правильної постави ґрунтуються на знанні анатомії – науку про будову тіла людини, в якому 600 м'язів. Вони становлять 40 відсотків загальної маси тіла.

Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

НАУКОВО–МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР

 

 

 

 

Виховання правильної постави та корекція

неправильної на уроках фізичної культури

та  самостійних  заняттях

 

(методичні рекомендації для вчителів, вихователів і батьків)

 

 


  

Чернігів

2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

НАУКОВО–МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР

 

 

 

 

 

 

 

Творча робота на довільну тему:

 

“Виховання правильної постави та корекція

неправильної на уроках фізичної культури

та самостійних заняттях”

Методичні рекомендації для вчителів, вихователів і батьків.

 

 

 

 

 

вчителя вищої категорії

з фізичної культури

ЗНЗ І-ІІІ ст. № 3

 

Шаповаленко В.І.

 

 

 

 

 

 

 

Чернігів

2015

Виховання правильної постави та попередження неправильної на уроках фізичної культури та самостійних заняттях :

Методичні рекомендації для вчителів вихователів та батьків / Укл. Шаповаленко В.І., - Чернігів, ЗНЗ І-ІІІ ст. № 3, 2011. – 38 стор.

 

 

 

 

 

Консультанти і рецензенти:

Пінчук В. І., методист НМЦ Управління освіти Чернігівської міської ради, Малець В. І., старший викладач гімнастики ЧДПУ ім. Т. Г. Шевченка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Затвердженно науковою радою НМЦ від______ №______

З М І С Т

 

  1. Вступ.  Постава та здоров'я……………………………………………….6
  2. Мета, задачі та методи дослідження занять для виховання правильної постави та попередження неправильної на уроках фізичної культури…………………………………………………………..7
  3. Виявлення неправильної постави на уроках фізичної культури…….8
  4. Поява і розвиток неправильної постави……………………………….10
  5. Методика формування та виховання правильної постави…………..13
  6. Комплекси вправ для формування правильної постави:   
    • спеціальні вправи для виховання правильної постави……..15
    • вправи для зміцнення м'язового корсету……………………..16
    • вправи для самостійних домашніх занять……………………20
    • вправи на витягування…………………………………………..22
    • комплекс загально-розвиваючих вправ на поставу з кольоровими кубиками…………………………………………              24
    • вправи для корекції (виправлення та профілактики сутулої спини)……………………………………………………………..25
    • комплекс вправ для виховання правильної постави з використанням гімнастичних лав…………………………….              27
  7. Комплекси фізкультхвилинок........................................................32
  8. Рекомендації вчителям фізичної культури…………………………….34
  9. Висновки…………………………………………………………………….35
  10.                    Фотоматеріали з досвіду роботи...………………………………..36
  11.                    Література…………………………………………………………… 37

1. ВСТУП.  ПОСТАВА ТА ЗДОРОВ'Я.

 

Одним із найважливіших складових дитини є її постава. Фізична культура включає в себе виховання пози та формування правильної постава адже будь-яке порушення постави негативно позначається на фізичному розвитку й функціях всього організму, зокрема на функціях кістково-м’язового апарату, серцево-судинної, дихальної та нервової систем Викривлена постава не несе естетичної насолоди, не приваблює оточуючих. Що таке постава? Постава – це постійна, правильна і невимушена манера правильно тримати своє тіло у просторі. При правильній поставі голова та тулуб знаходяться на одній вертикальній лінії, плечі розгорнуті, трохи опущенні і обидва знаходяться на одному рівні, лопатки притиснуті, грудна клітка трохи випукла.

Правильна постава створює сприятливі умови для роботи рухового апарату: м’язи, що утримують тіло в стані рівноваги, перебувають в найменшому напруженні, їхній тонус рівномірний, вини готові до рухової діяльності.

Характер постави залежить від вигинів хребта, який є сполучною ланкою між усіма частинами скелету.

У нормі хребет має  чотири помірні вигини: шийний і поперековий вигини виступають уперед, а грудний і крижовий спрямовані назад. Природні вигини хребта дозволяють підтримувати нормальну позу.

 Загальноприйняті признаки правильної постави зумовлені морфологічним та  біомеханічним показником. Це ті пози, котрі забезпечують найкращі умови для функціонування внутрішніх органів, системи дихання, кровообігу, травлення, рівномірне розподілення механічного навантаження на частину скелета, а також мінімальні енерговитрати на підтримування рівноваги. Виховання пози і формування правильної постави ґрунтуються на знанні анатомії – науку про будову тіла людини, в якому 600 мязів. Вони становлять 40 відсотків загальної маси тіла.

Для збереження вертикальної постави приймають участь понад 300 м'язів одночасно. Виконуючи роботу, вони збільшуються в обсязі, набирають сили і витривалості. Психологічна структура включає теоретичні знання підлітків про правильну поставу, фактор її зміцнення, спеціально коригуючих вправ. Навички правильної постави являються умовним руховим рефлексом, так як і інші навички, які формуються у процесі розвитку і виховання дитини. З раннього віку дорослі повинні слідкувати за дитиною: як вона ходить,сидить, стоїть.

 

2. МЕТА, ЗАДАЧІ ТА МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАНЯТЬ ДЛЯ ВИХОВАННЯ ПРАВИЛЬНОЇ ПОСТАВИ ТА КОРЕКЦІЇ НЕПРАВИЛЬНОЇ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ.

 

 

Сприяти вихованню пози й формуванню правильної постави, гармонійного розвитку всього тіла та попередження неправильної різноманітними засобами корегуючої гімнастики, щоб діти стали добре фізично-розвиненими, а їхні рухи і постава – граціозними.

Одним з важливих показників здоров’я і гармонійного розвитку підлітків є постава. Про тісний взаємозв’язок між зовнішністю, здоров’ям, естетичністю рухів та їх ефективністю відомо давно. Здоров’я, краса тіла та рухів роблять нерозривним. Звичка рухатися правильно, красиво – одна з умов фізичної досконалості.

Виховання правильної постави має на увазі рішення таких завдань:

  1. Розвивати та вдосконалювати м’язево-суглобну чутливість.
  2. Зміцнювати та розвивати м’язи-розгиначи спини, та м’язи черевного преса (формування природного м’язевого корсета.).
  3.  Розвивати гнучкість хребта та збільшення амплітуди рухів у плечових тазостегнових суглобах.
  4.  Формувати навички правильного дихання та покращання фізичного розвитку школярів.

3. ВИЯВЛЕННЯ НЕПРАВЕЛЬНОЇ ПОСТАВИ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

а) правильна постава                                  б) неправильна постава

 

Ознаки правильної постави: лоб і підборіддя перебувають в одній площині, перпендикулярні підлозі, мочки вух на одному рівні; плечі опущені, трохи відхиленні назад і на одній  лінії, паралельній підлозі, що забезпечує правильне положення лопаток; живіт злегка підтягнутий, груди трохи виступають  уперед; тулуб прямий, фізіологічні вигини (лордози-вигини вперед у шийному поперековому відділах і кіфоз-вигин у грудному відділі хребта(помірно окреслені; кут нахилу тазу  в середньому 30-40 %; ноги в положенні стоячи помірно розігнуті в тазостегнових і колінних суглобах, перпендикулярні підлозі носки трохи розведені або ступні паралельні, склепіння  ступень добре виражені.

        У фронтальній площині (з боку обличчя і спини) при правильній поставі всі частини фігури встановлюються так, щоб симетричні точки правого і

        Вертикальна вісь проходила через середину голови, зовнішній слуховий прохід, 4-6 шийні 11-12 грудні хребці, головку стегнової кістки, передню поверхню колінного суглоба  і човноподібної кістки ступні.

        Ознаки  неправильної постави:    висунута за поздовжню вісь тіла голова (опущена або задерта), зведені вперед, напружено підняті плечі або асиметричне положення плечей, різні лінії талії, бічний вигин хребта; випнутий живіт, надто збільшений поперековий вигин; відставлений назад таз; кругла спина і запала грудна клітка; випинання або  сплющення з боків грудної клітки.

        Тож як перевірити стан постави? Треба стати біля вертикальної площини (стіни або двері з рівною поверхнею), торкаючись її потилицею, спиною, лопатками, плечима , сідницями, литками, п”ятками. У цьому положенні „підтягнути” тіло  й встановити голову так, щоб козелок вуха був на одній горизонталі з нижньою границею носа. Це й буде правильне положення частин тіла у вертикальній площині. Щоб перевірити положення правильної постави в лицевій площині, накреслюють на дзеркалі вертикальну лінію і стають перед ним так, аби лінія проходила через середину тіла. Тоді можна побачити, чи симетричні права і ліва його половини.

1. Форма спини:

а – нормальна, б – кругла, в- плоска, г- кругло-увігнута.

 

2. Види сколіозу:

а – правосторонній, б – лівосторонній, в и г – S-подібні.

 

 

 

 

 

4. ПОЯВА І РОЗВИТОК НЕПРАВЕЛЬНОЇ ПОСТАВИ.

 

Частіше всього порушення постави з'являється у дитячому віці. З часом звичка неправильно тримати своє тіло вкоріняється і, якщо не приймати міри, то це може привести до патологічних змін у кістках скелету і внутрішніх органах.

Виникнення і порушення постави спричиняють нераціональний режим життя і харчування, різні захворювання, слабкий зір, неправильні пози часто прийняті дитиною в період роботи і відпочинку.

Відсутність навичок правильної постави призводить до збільшення згинів хребетного стовбура, появи бокових вигинів, формуванню "крило видних лопаток", асиметрії плечового поясу, приплюснутій грудній клітині та інше.

З'явившись у дошкільному віці порушення постави звичайно прогресує в період навчання у школі, збільшується з першого по одинадцятий клас. Тому чим наймолодший школяр тим легше виправити його поставу.

Виникнення відхилень у поставі в дошкільному віці обґрунтовується тим, що у 5-6 літніх дітей м'язи спини, які утримують хребетний стовбур в правильному положенні, розвинуті недостатньо. І якщо довгий час неправильна поза, то це веде спочатку до появи функціональних порушень постави, а потім до скривлення хребетного стовбура. В період з 9 до 14 років сила і пружність м'язів постійно нарощується і до 17-18 років закінчується формування. Великі суглоби у дітей закінчуються формуватись в 16 років.

Важливе значення у статистиці тіла має хребетний стовбур. У його розвитку відмічаються періоди прискореного росту (з 7 до 9 – з 16 до 20-25 років) і повільного росту (з 3 до 6-7 і з 10 до 16 років). Така періодичність обґрунтовується різним розвитком грудного і поперекового відділів. Також несвоєчасно формуються і згини хребетного стовбура. Шийний починає розвиватись -  коли дитина починає піднімати голову, грудний – коли починає сидіти, поперековий – коли стає на ноги.

Правильна постава економить сили, впливає на правильне положення та нормальне функціонування внутрішніх органів, укріплює здоров’я.

Неправильна постава шкідлива для здоров’я, знижує працездатність. Наприклад, сутулість, запала грудна клітка перешкоджають нормальній роботі серця та легень, що веде за собою недостатнє постачання організмом кисню, підвищену втомлюваність та роздратованість. Розслабленість, а потім і слабкість м’язів черевного преса приводить до зміщення органів черевної порожнини, застійним явищам у жовчному міхурі та кишечнику.

В учнів з ослабленим здоров’ям нерідко мають місце порушення постави, відставання у фізичному розвитку. Засмучують вузькі плечі, запала грудна клітка, недостатньо розвинуті м’язи. Усі ці недостатки фігури можна виправити за допомогою спеціальних вправ. Про це слід розповісти учням, вселити в них впевненість в своїх силах, навчити що і як робити, щоб діяти на особливості своєї постави в бажаному напрямку.

Заняття по фізичному вдосконаленню добре впливають на психічне становище учнів. Це сприяє не тільки непомітному покращенню життєдіяльності організму, підвищенню загального тонусу, життєрадісності.

Нажаль дефекти постави у підлітків з ослабленим здоров’ям зустрічаються досить часто. Основна причина розвитку порушення постави – гіподинамія, недостатній фізичний розвиток, а також найбільш чітка різниця у збільшенні сили м’язів правої та лівої половини тіла, прискорення росту тіла в період статевої зрілості. В наслідок інтенсивного збільшення довжини нижніх кінцівок у підлітків відбувається переміщення ЧТТ вгору, що несприятливо відбивається на розвитку м’язів верхніх кінцівок, вигинів хребта, а значить, і манері тримати своє тіло. Порушення постави відбувається при неправильній робочій позі під час виконання уроків, читання, прийому їжі.

Учнями з послабленим здоров’ям корисний відпочинок у 30 – 40 хв. на протязі дня. Це дозволяє розслабити м’язи, розгрузити хребет. Спати слід на твердому і обов’язково рівному матраці. Недопустимо спати на перині, підкладати під голову високу подушку, інакше відбувається здавлювання грудної клітини і труднощі дихання.

Порушення постави у підлітків зустрічаються як у сагинальній, так і у фронтальній площинах. У сагинальній /передньо-задньому напрямку/ площині розрізняють порушення постави із збільшенням і зменшенням кривизни хребта: сутулість/збільшення шийного згину та грудного кіфозу і зменшення поперечного лордозу; округла спина – збільшення грудного кіфозу із зменшенням поперечного згину в учнів із кругло-вигнутою спиною відмічаються збільшення всіх згинів хребта, а також кута нахилу тіла; плоска спина – сплощення поперекового згину, кут нахилу таза зменшується, грудний згин згладжується, грудна клітина зміщується вниз, лопатки криловидні, плоско-увігнута спина – зменшення кіфозу грудна клітина вузька, м’язи черевного преса слабкі.

До порушень постави у фронтальній площині відноситься асиметрична (сколістична) осанка. При цьому порушується симетрія між правою та лівою половинами тулуба; хребет являє собою дугу, повернуту вершиною вправо або вліво; трикутники талії асиметричні; плече і лопатки з одного боку опущені.

Розрізняють три ступені порушення постави: перша (початкова) – неправильна поза тіла зникає при вольовому наказі в положення  прямої стійки; друга (перехідна) – постійне порушення, що не зникає при зміні положення тіла; третя (фіксована) – порушення зв’язані не тільки зі зміною м’язів, але і опорно-рухливого апарату, для їх виправлення потрібні довгі і систематичні заняття корегуючою гімнастикою. Порушення постави супроводжується розладом діяльності внутрішніх органів. У учнів з послабленим здоров’ям і порушеннями постави, у порівнянні зі здоровими однолітками, як правило, зменшується екскурсія грудної клітини в середньому на 3–5 см; знижений ЖОЛ на 50 – 80, послаблена сила м’язів. Значно знижені резерви дихання, серцево – судинної системи, порушені адаптаційної можливості організму, слабкість м’язів живота, що приводить до порушень нормальної діяльності внутрішніх органів. Нормальний розвиток хребта має дуже важливе значення для здоров’я. Через міжхребцеві отвори проходить 31 пара спинномозкових нервів, котрі регулюють різні функції організму. Ущемлення цих нервів в наслідок змін у самих хребцях і міжхребцевих дисках тягне за собою радикуліти, остеохондрози, порушення функцій внутрішніх органів і головного мозку.

 

6. МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ ПРАВИЛЬНОЇ ПОСТАВИ

 

Слід пам’ятати, що анатомо-фізіологічні варіації й патологічні відхилення від норми визначаються не тільки морфологічними ознаками, а й функціональними чинниками, які зумовлені взаємодією організму із зовнішнім середовищем. Тому постава – це насамперед функціональне поняття, і її не можна розглядати , як щось постійне, таке, що не піддається змінам. У різні періоди життя людини під впливом умов побуту, навчання і діяльності постава може змінюватися як у кращий, так і в гірших бік, тому різні порушення її, особливо на ранніх стадіях можна виправити.

Основними засобами формування правильної постави являються фізичні вправи. Основні фізичні вправи, що направлені на формування правильної постави, можна розділити (умовно) на три групи:

  1. Вправи для розвитку рухових навичок і зміцнення м’язового корсету (загально-розвиваючі вправи для рук, ніг, тулуба, живота).
  2. Вправи для формування правильної постави.
  3. Корегуючі вправи, які включають для профілактики дефектів постави.

Вправи першої групи застосовують для розвитку сили та статичної витривалості м’язів, їх виконують з В.п. лежачи на животі або на спині, на гімнастичній лаві або гімнастичній стінці (принцип розвантаження хребта).

Вправи другої групи активізують рухливу структуру постави, тобто формування функціональних проявлень (розвиток м’язово – суглобної чутливості). Це вправи з предметами на голові, що направлені на розвиток почуття різних поз; балансування; у вертикальній площині.

Вправи третьої групи застосовуються для профілактики негативного впливу середовища на поставу. Розвиток проприорецептивної чуттєвості для побудови постійних навичок можна забезпечити використанням вертикальної та похилої площин: ходіння по похилій дошці, зберігаючи рівновагу, з предметами на голові, з закритими очима. На заняттях слід особливу увагу приділити вихованню почуття рівноваги на різних видах опори: ходіння босоніж, або в шкарпетках по вузькій частині гімнастичної лави, по лежачій на підлозі палці, взяття і піднімання пальцями ніг камінців тощо.

В урок фізкультури включають не менше 10 – 12 вправ для м’язів верхніх кінцівок, спини, живота, що сприяють утворенню м'язового корсета. Вправи на виховання постави виконуються з різноманітних положень: стоячи, сидячи на лаві, стоячи на колінах та на четвереньках, лежачи на спині і на животі, у висі на гімнастичній стінці. Під час виконання вправ учнями слід нагадувати про необхідність підтримувати правильну поставу.

 

7. КОМПЛЕКСИ ВПРАВ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ

ПРАВИЛЬНОЇ ПОСТАВИ

 

Спеціальні вправи для виховання правильної постави

 

  1. Прийняти правильну поставу, стоячи біля стіни або гімнастичної стінки. При цьому потилиця, лопатки, сідничні м’язи та п’ятки повинні доторкуватись до стіни.
  2. Прийняти правильну поставу, відійти від стіни на 1 – 2 кроки зберігаючи прийняте положення.
  3. Прийняти правильну осанку біля стіни, зробити два кроки вперед, присісти, встати. Знову прийняти правильну поставу.
  4. Прийняти правильну поставу біля стінки. Зробити 1 – 2 кроки вперед, розслабити послідовно м’язи шиї, поясу верхніх кінцівок, рук, тулуба. Прийняти правильну поставу.
  5. Прийняти правильну поставу біля стіни, піднятись на носки, утримуючись у цьому положенні 3 – 4 секунди. Повернутись у В.п.
  6. Ту ж вправу, але не біля стіни.
  7. Прийняти правильну поставу, присісти, розводячи коліна нарізно і зберігаючи вертикальне положення голови і хребта. Повільно стати у В.п.
  8. Сидячи на гімнастичній лаві біля стіни, прийняти правильну осанку.
  9. Сидячи на гімнастичній лаві біля стіни, прийняти правильну поставу. Потім розслабити м’язи шиї, “впустити” голову, розслабити плечі, м’язи спини, повернутись у В.п.
  10. Лягти на спину. Голова, тулуб, ноги – на одній прямій руки притиснути до тулуба. Трохи підняти голову і плечі, перевірити пряме положення тулуба, повернутись у В.п.
  11. Лежачи на підлозі, притиснути поперечну область до підлоги. Встати, прийняти правильну поставу, що і в положенні лежачи.
  12. Прийняти правильну поставу. Ходьба з зупинками.
  13. Прийняти правильну поставу, мішечок з піском на голові. Присісти і встати у В.п.

14.Ходьба з мішечком на голові, переступаючи через перешкоди/мотузку, гімнастичну паличку/, зупинки з перевіркою правильної постави перед дзеркалом.

15. Ходьба з мішечком на голові зі збереженням правильної постави.

16. Прийняти правильну поставу з мішечком на голові. Упіймати м'яч двома руками, кинути м’яч двома руками від грудей партнеру, зберігаючи правильну поставу.

17. Ходьба з мішечком на голові з одночасним виконанням різноманітних  рухів – у напівприсяді, з високим піднімання колін тощо.

18. Ігри із збереженням правильної постави.

 

Вправи для зміцнення м'язового корсету

 

Вправи для м’язів спини.

 

  1. В.п.:.о.с., лежачи на животі, підборіддям на зовнішній поверхні кистей, покладених одна на одну.

Трохи підняти голову і плечі, руки на пояс, лопатки з’єднати. Утримувати це положення по команді вчителя.

  1. Ту саму вправу, але кисті рук переводити до плечей або за голову.
  2. В.п.,  те саме. Піднімаючи голову та плечі, повільно перевести руки вгору, в сторони і до плечей.
  3. В.п., те саме. Руки в сторони, назад, в сторони, в гору.
  4. В.п., те саме. Підняти голову і плечі. Руки в сторони. Затискати і розжимати кисті рук.
  5. Так само, як і 5 вправа, але виконувати руками колові рухи.

Примітка. Вправи 1 – 6 можна ускладнювати, затримуючи кожен рух на 3 – 4 рахунки. Далі можна застосовувати гирьки, гантелі, тощо.

  1. В.п., те саме. Почергове піднімання ніг, не відриваючи таза від підлоги, темп повільний.
  2. В.п., те саме. 1 – підняти ногу, 2 – підняти другу ногу, 3 – 6 – триматись, 7 – спустити праву ногу, 8 – опустити ліву ногу.
  3. В.п., те саме. Піднімати обидві ноги з утриманням їх на 3 – 5 рахунків.
  4.  В.п., те саме. Підняти прямі ноги, розвести їх, з’єднати, опустити.
  5.  В парах. В.п., лежачи на животі один проти одного, м’яч у зігнутих перед собою руках. Перекати м’яча партнеру, ловля м’яча із збереженням припіднятого положення голови і плечей.
  6.  В.п., те саме. Кидок м’яча партнеру. Руки вгору, голова і груди припідняті, спіймати м’яч.
  7.  В.п., те саме, в руках гімнастична палка. Кинути палку партнерові, спіймати її хватом зверху або знизу.
  8.  Лежачи на животі на гімнастичній лаві, підняти голову, груди і прямі ноги. Утримувати це положення 3 – 5 рахунків.
  9. В.п.:о.с., лежачі на животі. Виконувати рухи руками і ногами як при плаванні брасом.
  10. В.п., те саме. Перекати набивного м’яча партнерові.

 

Вправи для м’язів черевного преса.

 

Вихідне положення для всіх вправ – лежачи на спині. Поперекова частина хребта притиснута до опори.

  1. Почергово зігнути і розігнути ноги у колінах і тазостегнових суглобах.
  2. Зігнути обидві ноги, розігнути і повільно опустити.
  3. Почергово згибати і розігнути ноги (“велосипед”)
  4. Руки за головою, почергово піднімати прямі ноги.
  5. Руки вгору, повільно підняти ноги до кута 900, повільно опустити їх у вихідне положення.
  6. Зігнути ноги, розігнути їх під кутом 450, розвести в сторони, з’єднати і опустити їх.
  7. Утримувати м’яч між колін, зігнути ноги під кутом 900, повільно опустити.
  8. Та сама вправа, але утримання м’яча гомілками.
  9. Колові рухи прямими і піднятими під кутом 450 ногами.
  10.  Піднімання і схрещування прямих ніг (ножиці).
  11.  Перейти в положення сидячи, зберігаючи правильне положення спини і голови.
  12.  Руки в сторони, повільно піднімати голову і тулуб до положення сидячи, повернутись у В.п.
  13.  Руки вгору, підняти прямі ноги, махом рук сісти, руки на пояс, прийняти правильну осанку, повернутись у В.п.
  14.  Ноги утримуються за нижній щабель гімнастичної стінки або утримуються партнером. Повільно прийняти положення сидячи і повернутись у В.п.
  15.  Лежачі на гімнастичній лаві, утримуючись прямими ногами, повільно сісти, потім перейти у В.п.
  16.  Та сама вправа, але в поєднанні з різними рухами рук і з  використанням гантелей.

 

Вправи для м’язів бокової поверхні тулуба.

  1. В.п.:о.с., лежачи на правому боці, права рука вгору, ліва вздовж тулуба утримувались у цьому положенні піднімати і опускати праву ногу.
  2. Та сама вправа, але лежачи на правому боці.
  3. В.п.:о.с., лежачи на правому боці, права рука вгору, ліва зігнута і долонею упирається у підлогу. Підняти прямі ноги, утримувати їх на вису на 3 – 5 рахунків, повільно опустити у В.п.
  4. В.п.:о.с., лежачи на боку підняти одну ногу, приєднати до неї другу, опустити ноги у В.п.
  5. Та сама вправа, лежачи на другому боці.

Завданням виховання постави у дітей є покращення зовнішнього виду. Найкращий спосіб досягнення цього – продумана система самостійних домашніх завдань.

Слід нагадати учням, що нормальна постава характеризується п’ятьма признаками: прямим положенням голови, однаковим обрисом шийно-плечових ліній, однаковим розташуванням кутів лопаток; систематичністю трикутників (просвітів) талії, середнім положенням вертикальної лінії остистих відростків хребта і нормально вираженими фізіологічними згинами (лордози і кіфози) хребта (дивись збоку). Треба впевнити учнів, що навик продовженого підтримання правильної постави можна тренувати. Потім необхідно навчити їх оцінювати свою поставу. Для цього слід ставити впритул до шафи, зімкнути стопи і дивитись прямо вперед (голова повинна доторкуватись до шафи). Руки опущені. Якщо ваша долоня не проходить між попереком і стінкою, то постава добра. У іншому випадку – м’язи пресу слабі і живіт відтягує хребет вперед (лордоз).

Щоб зміцнити м’язи спини і черевного преса, 2 – 3 рази на день (перед їжею) треба ставати біля стіни так, як сказано вище. Щоб не було прогалини між стінкою і попереком, стягнути живіт, а якщо є нахил до сутулості, зігнути руки так, щоб пальці дотикались плечей, а лікті – тулуба (при цьому прогалини між стіною і тулубом не повинні збільшуватись). Цю вправу виконують 1 – 2 хв. збільшувати час треба поступово. Дихання довільне. Відійти від стінки, розслабитись, почергово струшуючи руками і ногами.

Для виховання правильної постави корисна ходьба з предметами на голові, вправа може виконуватись з відкритими і закритими очима. Корисні вправи з м’ячем.

 

ВПРАВИ ДЛЯ САМОСТІЙНИМ

ДОМАШНІХ ЗАНЯТЬ З ПРОФІЛАКТИКИ ПОСТАВИ

 

Для учнів молодших класів.

Комплекс І

  1. В.п.:о.с.,  лежачи на животі, кисті під підборіддям. Підняти голову і плечі, руки на пояс (лопатки з'єднати). Тримати 3 рахунки.
  2. В.п.:о.с., лежачи на спині, руки уздовж тулуба. Підняти праву ногу, потім ліву, зігнути їх в колінних суглобах, випрямити й опустити.
  3. В.п.:о.с., стоячи на колінах, руки на пояс. Дихальні вправи. (2-3 рази).
  4. В.п., те ж, що і у вправі 1. Підняти тулуб і голову, руки в сторони, згинати і розгинати пальці (6-10 разів) повернутися у в. п.
  5. В.п.:о.с., лежачи на спині, руки уздовж тулуба. Рух ногами, як при їзді на велосипеді.
  6. В.п.:о.с., руки назад. Долоні розгорнути – вдих, В.П. – видих.(2-3 рази)
  7. В.п.:о.с., сидячи на стільці, руки уздовж тулуба. Руки в сторони, потягнутися догори («дістати стелю»). (2-3 рази).

 

Комплекс ІІ

В.п.:о.с., лежачи на животі, кисті під підборіддям. Підняти голову і плечі, руки в тому ж положенні. Тримати 3-5 рахунків. Руки на пояс. Тримати 3-5 рахунків. Повернутися у в. п. (4-6 разів).

  1. В.п.:о.с., лежачи на спині, руки вгору. Махом рук сісти, ноги перехресно, руки на пояс. (4-6 разів).
  2. В.п.:о.с., сидячи на підлозі. Дихальні вправи. (2-3 рази).
  3. В.п.:о.с., лежачи на спині, руки уздовж тулуба. Зігнути ноги, розігнути під кутом 900, повільно опустити праву, потім ліву. (4-6 разів).
  4. В.п.:о.с., стоячи на колінах. Дихальні вправи. (2-3 рази).
  5. В.п.:о.с., сидячи на стільці, руки уздовж тулуба. Руки до пліч, вгору (потягнутися) за голову, вниз. (4-6 разів).

 

 

Для учнів старших класів.

 

Комплекс І.

  1. В.п.:о.с., лежачи на животі, кисті під підборіддям. Підняти голову і тулуб, руки вгору. Тримати 3 рахунки. Руки до пліч. Тримати 3 рахунки. Руки в сторони. Тримати 3 рахунки. Повернутися у в. п. (4-6 разів).
  2. В.п.:о.с., лежачи на спині, руки уздовж тулуба. Зігнути ноги в тазостегнових і колінних суглобах, розігнути під кутом 450 і повільно опустити. (4-6 разів).
  3. В.п.:о.с., стоячи на колінах. Дихальні вправи. (2-3 рази).
  4. В.п.:о.с., лежачи на животі, руки, зігнуті в ліктях, під підборіддям. Підняти пряму праву ногу, потім ліву. Тримати 3 рахунки. Опустити праву, потім ліву. (6 разів).
  5. В.п.:о.с., лежачи на спині, руки вгору. Махом рук сід на підлозі, руки вгору, ноги прямі, потягнутися. Опускаючи руки, повільно лягти. (4-6 разів).
  6. В.п.:о.с., дихальні вправи. (2-3 рази).
  7. В.п.:о.с., стоячи ноги нарізно, у двох кроках від стільця. Нахил уперед, хват за спинку стільця, прогнутися (рука і спина на одній лінії), голову підняти. Тримати 3 рахунки. Повернутися у в. п. (4-6 разів).

 

 

Комплекс ІІ.

  1. В.п.:о.с., лежачи на животі, руки вгору. Рухи руками, як при плаванні способом «брас». (6 разів).
  2. В.п.:о.с., лежачи на спині, руки уздовж тулуба. Рухи ногами, як при плаванні способом «кріль». (6-10 разів).
  3. В.п.:о.с., дихальні вправи. (2-3 рази).
  4. В.п.:о.с., лежачи на животі, кисті під підборіддям. Підняти ноги. Тримати 3 рахунки. (4-6 разів).
  5. В.п.:о.с., лежачи на спині, руки на поясі. Повільно сісти без опори руками і повільно лягти. (4-6 разів).
  6. В.п.:о.с., дихальні вправи. (2-3 рази).
  7. В.п.:о.с., стоячи ноги нарізно в двох кроках від стільця. Нахил уперед, хват за спинку стільця, зробити «круглу» спину, ривком прогнутися. Тримати 3 рахунки. Повернутися у в. п. (4-5 разів).

 

Вправи на витягування.

 

В.п.:о.с., лежачи на животі, руки зігнуті в ліктьових суглобах, підборіддя на тильній стороні кистей, покладених одна на одну, голова, тулуб і ноги складають пряму лінію.

  1. Руки вгору, потягнутися. Голову, тулуб і плечовий пояс від підлоги не відривати.
  2. Те саме, але діти голосно рахують до 5-10.
  3. Те саме, але дотягтися до протягненої нитки чи торкнутися пальцями рук учнів, що лежать навпроти.
  4. В.п.:о.с., лежачи на спині, руки уздовж тіла. Руки через сторони вгору, тягнутися як у вправах 1-3.
  5. В.п.:о.с., теж саме, що у вправі 4. Руки вгору і потягнутися.
  6. В.п.:о.с., сидячи, ноги перехресно («по-турецьки»). Руки нагору, потягнутися.
  7. В.п.:о.с., теж саме, але на гімнастичній лаві уздовж її. Руки до плечей, на голову, за голову.
  8. В.п.:о.с., теж саме, але дотягтися до гімнастичної палиці над головою.
  9. В.п.:о.с., стоячи біля гімнастичної стінки, торкнутися її спиною. Потягнутися вгору, пальцями рук торкнутися рейки.
  10. В.п.:о.с., сидячи спиною до стінки, руки вгору. Потягнутися руками і тулубом, потім нахилитися та торкнутися руками пальців ніг.
  11. В.п.:о.с., одну ногу назад на носок, руки вгору, повернутися у В. п., те саме з іншої ноги.
  12. В.п.:о.с., руки на голові, пальці в «замок». Руки вгору, потягнутися.
  13. Теж саме, але піднятися навшпиньки.
  14. Ходьба навшпиньках, руки вгору, потягтися.

 

 

КОМПЛЕКС ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ НА ПОСТАВУ З КОЛЬРОВИМИ КУБИКАМИ

(Рекомендовано також: для дітей з порушенням зору та слабкими м м’язами очей)

Психологічні рекомендації (за тестом Люшера):

  • Зелений — для холериків з швидко збуджувальним типом нервової діяльності; цей колір діє заспо­кійливо, регулює психомоторні функції.
  • Червоний — для флегматиків із загальмованим типом нервової діяльності; цей колір збуджує психомоторні функції.
  • Оранжевий — для сангвініків з нормальним типом нервової діяльності, але схильних до розсіяної уваги; цей колір акцентує увагу на виконанні певної вправи.

 

 

 

Зміст вправ

 

Разів

Організаційно-методичні примітки

В. п. — о. с, руки з кубиками опущені вниз. 1 — руки в
сторони; 2 — руки вгору, звестися навшпиньки; 3 — руки
в сторони; 4 — руки вниз

4 – 6

Спина пряма, потягтися — вдих. Дивитися на кубики — видих. Стежити за диханням

В. п. — о. с. 1 — підняти руки вгору, відставити ліву ногу назад на носок; 2 — повернутися у в. п.; 3 — 4 — те саме, на другу ногу

4 – 6

Подивитися на кубики, потяг­тися догори — вдих. Видих. Стежити за поставою

В. п. — стоячи, ноги разом, руки з кубиками на поясі. 1 — повернути тулуб вправо, відставити праву ногу на носок, руки з кубиками випростати паралельно підлозі під правою ногою; 2 — повернутися у в. п; 3 — 4 — те са­ме, ліворуч

4 – 6

Подивитися на кубики, руки прямі, підборіддя повернуте за руками — вдих. Видих. Спина пряма

В. п. — стоячи, ноги на ширині плечей, руки з кубиками підняті вгору. 1 — нахилятися вперед, руки відвести на­зад; 2 — повернутися у в. п.

 

4 – 6

Спина пряма, дивитися на ку­бики

Потягнутися — видих; дивити­ся на кольорові покажчики, ру­ки якомога далі назад. Вдих, спина і руки прямі

В. п. — стоячи, ноги на ширині стопи, руки з кубиками підняті вгору. 1 — присісти, руки опустити вниз, доторк­нутися кубиками до підлоги; 2 — повернутися у в. п.

4 – 6

Видих, спина пряма, стежити очима за кубиками. Вдих,' підняти очі вгору  .

В. п. — стоячи, ноги на ширині стопи, руки з кубика­ми розведені в сторону. 1 — праву ногу зігнути в колі­ні, підняти над підлогою, руки через сторони завести під коліна, доторкнутися кубиками один до одного; 2 — повернутися у в. п.; 3 — 4 — те саме, на ліву ногу

4 – 6

Стежити за диханням Вдих, спина пряма, носок натяг­нутий Видих

В. п. — те саме. 1 — підняти праву ногу, зігнути в ко­ліні, постояти; 2 — повернутися у в. п., руки опусти­ти вниз; 3 —4 — те саме, на ліву ногу (вправа на рів­новагу)

 

4

Вдих, виконувати з закритими очима

Видих

Тримати рівновагу

В. п. — о. с, руки підняті вгору. 1 — упор присівши, ноги зігнути в колінах; 2 — ноги відставити назад на носки, руки в упорі; 3 — підтягти ноги до рук, в упор присівши; 4 — повернутися у в. п

 

8

Кубики на підлозі Руки за кубиками, ноги прямі — ви­дих; спина пряма Стежити за диханням

В.п. — о. с, руки на поясі. 1 — стрибнути на двох но­гах вперед; 2 — стрибнути через кубики назад

 

 

 

10

Кубики на підлозі. Вдих. Стежити за поставою, дивитися прямо перед собою. Видих

 

 

В. п. — ноги на ширині стопи, руки з кубиками під­няті вгору (вправа на розслаблення). 1 — зігнути руки  у кистях; 2 — зігнути руки у ліктях; 3 — зігнути руки в плечах; 4 — повернутися у в. п.

 

 

6

Вдих. Спина пряма, руки прямі, ди­витися прямо перед собою. Руки опускаються м'яко. Опустити руки вільно, розслаблено — видих

 

 

Майстер-клас

 

І. Для корекції (виправлення) та профілактики сутулої спини виконуй такі вправи.

 

 

1. В.п. — лежачи на спині (під лопатки підкласти валик),
руки з гантелями вниз;

1-2 — руки вгору, вдих; 3-4 — В.п. — видих

повторити 8-10 разів

 

2. В.п. — лежачи на спині;

1-2 — спираючись п'ятами та плечами об підлогу, прогинан­ня у попереку, вдих; 3-4 — В.п., видих

повторити 8-10 разів




 

3. В.п. — упор стоячи на колінах;

1-2 — вигинання спини, голова опущена, вдих;


3-4 — прогинання спини, голова піднята, видих

повторити 8-10 разів

 

 


4. В.п. — лежачи на спині (під лопатки підкласти валик), руки з гантелями вперед;

1-2 — руки в сторони, вдих;

3-4 — В.п. — видих

повторити 8-10 разів

 


 


 

1. В.п. — положення лежачи на спині.

  1. — відвести у бік напружені пряму
    ногу (з боку вогнутості хребта) і протилеж­
    ну нозі руку, утримати позу протягом 4 с;
  2. — В.п., розслабитись

повторити 6-8 разів

 

 

2. В.п. — положення лежачи на спи­
ні, руки в сторони.

  1. — ступнею ноги (з боку вигнутості
    хребта) повільне ковзання по гомілці
    другї ноги, стегно розвертати назовні;
  2. —В.п.

повторити 6-8 разів

 

 

3. В.п. — положення лежачи на животі,
руки зігнуті, бідборіддя на кистях.

  1. — ногу в сторону з боку випуклості
    хребта (повільно);
  2. —В.п.

повторити 10 разів

 

 

4. В.п. — положення лежачи на боку (викривлення звернено догори).

1 — ногу вгору ( вдих, утримувати
позу протягом 4 сек.);

2 — В.п., повільний видих (на
чотири рахунки), розслаблення

повторити 4 рази

Вправи для  формування правильної   постави з                                            використанням  гімнастичних  лав під музичний супровід

 

Зміст заняття

Дозування

Організаційно методичні примітки

 

        Вправи для ніг і стегна:

а) В.п.:о.с., руки на поясі.

    1. Торкнутись лави правою ногою.

    2-4 . Три кроки на місці.

    5. Торкнутись лави лівою ногою.

     6-8. Три кроки на місці.

б)  1. Торкнутись лави правою ногою.

     2. Торкнутись лави лівою ногою.

     3-4. Два кроки на місці.

в)  1-4.Підйом та спуск з лави з правої ноги.

     5-8.Підйом та спуск з лівої ноги.

г)  1-4.  Два підйоми правого стегна.

     5-8.  Підйоми з лівої та спуск з лави.

      9-12. Два підйоми лівого стегна.

     13-16. Підйом з правої та спуск.

д) 1-4. Підйом та спуск з лави.

      5-8. Чотири стрибки на двох.

е)  1-2. Крок правою праворуч.

     3-4. Перехресний крок.

     5-8. Підйом та спуск з лави.

     9-10. Крок лівою ліворуч.

     11-12. Перехресний крок.

     13-16. Підйом та спуск з лави.

є) В.п.: о.с., стоячи правим боком до        

      лави.

1-2.Підйом боком з правої ноги на лаву.

3-4. Правою ногою торкнутись підлоги.

5-6. Лівою торкнутись підлоги.

7-8. Спуск  на підлогу повернутись лівим боком до лави.

9-16. Аналогічні дії з лівого боку.

ж)  1-2. З правої підйом на лаву.

       3.  Праву на підлогу.

       4. Лівою випад назад.

       5-8. Те саме з лівої ноги, випад     правою.

     Вправи   для активного розтягування та гнучкості.

а) В.п.: о.с., стоячи на лаві.

     1-2-3. Поступовий нахил тулуба    вниз, руками торкнутися лави.

    4.В.п.

б) В.п.: о.с., сидячи на лаві, ноги разом вперед, руки за голову.

    1. Поворот тулуба вліво, руки за головою.

    2. Те саме, руки вгору.

    3-4. Аналогічні дії вправо.

в) В.п.: о.с., сидячи на лаві ноги разом вперед.

     1.Руки  вгору , випрямитись.

      2-3-4. Поступові нахили вперед.

г) В.п.: о.с., сидячи на лаві, ноги в сторони.

     1-2. Нахил вперед, правою рукою торкнутись лівої ноги.

     3-4. Нахил вперед, лівою торкнутись правої ноги.

    5-6-7. Поступові нахили вперед, руки поміж  ніг – видих. 8. В.п.

д) В.п.: о.с., сидячи упор позаду, ноги вперед.

     1-2. Перехресно правою ногою вліво.

      3-4. Перехресно лівою ногою вправо.

е) В.п.: о.с., сидячи на лаві, лава поміж ніг.

     1-2-3. Нахил тулуба вперед.

     4. В.п.

є) В.п.: о.с., сидячи упор позаду на передпліччях, права нога зігнута, торкається лави, ліва пряма над лавою.

     1. Зміна положення ніг. 2. В.п.

ж) В.п.: о.с., сидячи, упор позаду на передпліччях.

    1-4. Перехресні рухи ногами вгору.

     5-8. Перехресні рухи ногами вниз.

 

 

 з) В.п.: о.с., сидячи на лаві, упор позаду, ноги прямі.

1.Підтягнути зігнуті в ноги до себе. 2.Випрямити ноги вгору під кутом 45°.

3. Поставити зігнуті ноги на лаву.    4. В. п.    

і) В.п.: о.с., лежачи на спині, ноги зігнуті, руки на стегнах.

     1-4. Підйом тулуба у сід, руки плавно ковзаються уздовж стегон.

     5-8. Опуститись у В.п.

ї) В.п.: о.с., лежачи на спині, ноги зігнуті, руками  взятись за лаву, ліктями зафіксувати голову.

    1. Випрямити  ноги вгору.

    2. Занести ноги за голову, торкнутись носками ніг лави.

    3. Підняти ноги вгору. 4. В.п.

 

   Активні кроки та стрибки.

а) В.п.: о.с., руки на поясі.

     1-4. Підйом та спуск з лави.

      5-8. Чотири стрибки на двох з напівобертом праворуч, ліворуч.

б)  1-4. Підйом та спуск з лави.

      5-8. Чотири стрибки вгору.

в) 1-4. Підйом та спуск з лави.

      5-6. Два стрибки вправо.

      7-8. Два стрибки вліво.

г)1-4. Підйом та спуск з лави.

    5-8.  Біг на місці з виносом прямих ніг назад.

     9-12. Підйом та спуск з лави.

     13-16. Біг на місці з виносом прямих      ніг уперед.

д) 1. Торкнутись лави правою ногою.

    2. Торкнутись лівою ногою.

    3-4. Два кроки на місці.

 

 

 

 

4 рази

 

 

 

 

   4 рази

 

 

   4 рази

 

 

    4 рази

 

 

 

 

    4 рази

 

    4 рази

 

 

 

 

 

    4 рази

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   4 рази

 

 

 

 

 

 

    4 рази

 

 

 

4 рази

 

 

 

 

 

    4 рази

 

 

 

    4 рази

 

 

 

 

 

 

 

    4 рази

 

 

 

 

 

4 рази

 

 

 

4 рази

 

 

 

 

     8 разів

 

 

 

 

    4 рази

 

 

 

 

 

    4 рази

 

 

 

 

4 рази

 

 

 

 

 

 

 

 

    4 рази

 

 

 

4 рази

 

3 рази

 

 

4 рази

 

 

 

 

 

4 рази

 

 

 

Ритмічний фрагмент музики

 Слідкувати за поставою, торкатися лави носком ступні.

 

Ногу ставити на всю ступню, слідкувати за поставою.

Ногу ставити на всю ступню.

 

Стегно піднімати зі зустрічним рухом лівого ліктя.

 

 

Пружинні невисокі стрибки.

Кроки з різним положенням рук.

 

 

 

 

При торканні  підлоги руки в сторони, тримати рівновагу.

 

 

 

 

 

 

 

 

Випад середній, спина пряма.

 

 

Новий музичний фрагмент

 

Нахили виконувати з максимальною амплітудою.

 

Спину тримати прямо, лікті розведені, повороти

з максимальною амплітудою.

 

 

Третій нахил виконати з максимальною амплітудою, лобом дістати колін.

 

Ноги в колінах не згинати, носки ніг відтягнути, нахили з максимальною амплітудою.

 

 

Хват руками за край лави, ногу заносимо якомога далі, таз повертаємо за ногою.

 

 

Всією площиною грудної клітки торкнутися лави.

 

Енергійно змінювати положення ніг, ноги підіймати до гострого кута щодо тулуба.

 

Носки ніг витягнуті, м’язи  живота у напрузі.

 

 

 

Те, саме.

 

 

 

 

Виконувати плавно, м’язи живота у напрузі.

 

 

 

Міцно триматись руками за лаву, ліктями зафіксувати голову.

 

 

 

 

Інший музичний фрагмент музики

Пружинні, невисокі стрибки.

 

 

Виконувати паузу між стрибками, потім паузу зменшувати.

 

 

Слідкувати за поставою та диханням, ноги прямі.

 

 

 

 

Виконувати повільніше для зниження дихальних тактів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. КОМПЛЕКСИ ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЛЬНИХ ВПРАВ ЗІ СЛОВАМИ ДЛЯ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНОК

 

         Проводити фізкультхвилинки бажано на протязі 1-2 хв., в той час, коли в учнів зменшилась увага, вони стали неспокійними, чи навпаки - в’ялими, сонливими.

         В цілях зниження  статичного навантаження фізкультхвилинки  бажано проводит  на кожному уроці, за винятком уроків фізичної культури. Перед початком  фізкультхвилинки, черговий відкриває вікно для свіжого повітря, а учні шикуються  у проходах поміж парт.

 

Комплекс 1.

«Гуси – лебеді летіли, на галявину  тихо сіли

Походили, пощипали, потім стрімко політали»

В.п.;о.с., руки в сторони.

1-4.Два напівприсяди з хвилею руками в сторони.

5-8. Чотири кроки на місці, на кожний крок хвиля руками вперед.

1-4. Чотири кроки на місці, на крок лівою-пальці в кулак, нахил голови вперед, на крок правою-пальці розтиснути, випрямитись.

5-8. Аналогічні дії з іншої ноги, руки.

1-8. Вісім кроків бігу на місці.

 

Комплекс 2.

«Вітер дує нам в лице, захиталося деревце.

Вітерець все тихше, тихше. Деревце все вище , вище.»

В.п.:о.с., руки вперед  долонями догори.

1-4. Чотири кроки на місці, на крок лівою-руки до плечей, на крок правою-руки вперед.

5-6. Нахил вліво-вправо.

7-8. Нахил вперед-назад.

1-2. Присід пальці в кулаки .

3-4. Піднятись у о.с.

5-6. Піднятись на носки, руки вгору, потягнутись – вдих;

7-8. О.с. – видих

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комплекс 3.

«Це дуже просто – покачай насос ти.

Наліво – направо руками можна, назад і вперед нахилятись неможна;

В.п.:о.с., руки на поясі.

1-8. Поперемінні нахили вперед і назад.

1-2. Два нахили вліво.

3-4.   Два нахили вправо

5. Нахил назад.

6. Нахил вперед.

7. Поворот голови вліво.

8. Поворот голови вправо

 

Комплекс 4.

«Буратіно потягнувся , нахилився, повернувся, крокував і попорядку він почав робить зарядку .Раз-два, три-чотири, п’ять-шість, сім-вісім.»

В.п.:о.с.,руки внизу.

1-4. Піднятись на носки, руки вгору, потягнутись-вдих.

5-6. Нахил вперед-назад.

7-8. Поворот вліво-вправо.

1-8.Вісім кроків на носках на місці, на крок лівою-хлопок в долоні вправо, на крок правою-хлопок в долоні вліво.

1-8. Аналогічні дії, що спочатку.

1-8.Аналогічні дії, тільки пальці рук стискати в кулак і розтискати.

 

             Чапля                                                                        Зайчик

Дуже важко так стояти:                                           Зайчик сірий умивається,

Ніжку на підлогу не пускати,                                 Видно, в гості він збирається,

І не падать, не гойдатись,                                       Вимив хвостик,

За сусіда не триматись.                                           Вимив вухо,

Стояти на правій та лівій нозі.                             Витер лапками все сухо

                                                                                   Діти імітують рухи зайчика.

 

Якщо подобається тобі

Якщо подобається тобі, роби так,

(два клацання пальцями над головою),

Якщо подобається тобі, робі так,

(два хлопки в долоні.

Якщо подобається тобі, роби так,

(два хлопки під коліньми).

 Якщо подобається тобі, роби так,

(два притупування).

Якщо подобається тобі, то скажи: «Добре!»

Якщо подобається тобі, то й іншим покажи.

Якщо подобається тобі, роби так,

(всі рухи одразу).

 

 

Зарядка

Раз - піднялись, потягнулись,

Два - зігнулися,розігнулися.

Три - у долоні заплескали.

Головою три кивки.

На чотири - руки ширше,

П’ять - руками помахати.

Шість - за парту тихо сісти.

Діти супроводжують вірш рухами.

 

8. РЕКОМЕНДАЦІЇ ВЧИТЕЛЯМ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ.

 

  1. Для формування правильної постави велике значення мають вправи, які зміцнюють м'язи стопи – вони застерігають від розвитку плоскостопості і допомагають виправити її. Рекомендую на кожному уроці фізкультури давати різновиди ходьби і ходьбу з фіксацією правильної постави.
  2. Добре розроблений комплекс вправ дає різнобічний вплив на всі групи м'язів, утворює міцний м'язовий корсет, який в змозі утримати тіло в правильному положенні.
  3. Спеціальні вправи для виховання правильної постави треба виконувати на кожному уроці з дітьми у яких є проблеми з поставою. Легкі і добре засвоєні вправи – у підготовчій чи заключній частині уроку, нові, які потребують спеціального навчання – в основній.
  4. При сутулості діти повинні виконувати більше вправ, спрямованих на збільшення рухливості вертикальної частини хребта, зосередити увагу на розвитку м'язів плечового поясу та спини.
  5. При сколіозі уникайте виконання вправ з вихідного положення сидячи, вправ у висах, вправ із значними струсами хребта.
  6. На кожному уроці чи через урок вчителі з інших предметів повинні розробити і проводити в середині уроку фізкультхвилинки.
  7. Вчителям фізкультури у всіх класах рекомендую систематично спостерігати за поставою у дітей, виправляти недоліки по ходу уроку. А також спостерігати за дітьми поза заняттями.
  8. На початку навчального року, питання про виховання постави цілеспрямовано треба поставити на педагогічній раді. До виховання правильної постави необхідно підключити інших вчителів та батьків.

9. ВИСНОВКИ.

Основним засобом формування правильної постави є гімнастичні вправи. Основні фізичні вправи, що направлені на формування правильної постави, можна умовно розділити на три групи:

  1. Вправи для розвитку рухових навичок і зміцнення
    м'язового корсета.
  2. Вправи для формування правильної постави.
  3. Корегуючі вправи, що включатимуться у систему фізичних
    вправ для профілактики дефектів постави.

Задачею виховання постави у дітей є покращення будови тіла та їх зовнішнього вигляду, а значить здоров’я та гармонійний розвиток підлітка.

Ще один із засобів для досягнення цієї мети є продумана система самостійних домашніх завдань з профілактики постави.

А також повинна бути увага батьків з раннього віку слідкувати за дитиною і навчати її правильно сидіти, стояти, ходити.

Отже, різноманітні засоби корегуючої гімнастики сприяють вихованню пози й формуванню правильної постави, гармонійному розвитку всього тіла. Діти, які систематично займаються корегуючою гімнастикою, стають здоровими, міцними, добре фізично розвиненими, а їхні рухи постава – граціозними. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фотоматеріали з досвіду роботи вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10. ЛІТЕРАТУРА.

  1. Борисенко А.Ф. Заняття з фізкультури у спеціальних
    медичних групах. Рад. школа, 1980 рік, - 2.

 

  1. Булич О.Г. Фізичне виховання у спеціальних медичних
    групах: учбовий посібник для середньо-спеціальних учбових закладів.
    М. Вища школа, 1986 рік.

 

  1. Волкова С.С. Заняття з учнями спеціальних медичних
    груп: Орієнтовний зміст уроків для учнів середніх шкіл. Фізична
    культура в школі.

 

  1. Цвек С.Ф., Язловецький В.С. Фізичне виховання дітей                          з послабленим здоров'ям. К. "Здоров'я", 1983 рік.

 

  1. Язловецький В.С. Фізичне виховання підлітків з послабленим здоров'ям. К. "Здоров'я", 1987 рік.

 

  1. Скаліоз – “Професійне захворювання школяра.” Газета “Здоров’я та фізична культура” № 11, 2004 рік.

 

  1. www.7Я. ru.

 

  1. www. likuv. iatp. org. ua.

 

doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
14859
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку