Виховати особистість 2024

Про матеріал
Опис методичної моделі з національно- патріотичного виховання дітей та молоді гуртка "Козацько-лицерське виховання "Джура"" представлений на конкур "Виховати особистість 2024 " у номінації: "Керівник/керівниця творчого учнівського об'єднання закладу позашкільної освіти
Перегляд файлу

Комунальний заклад позашкільної освіти

 «Садівський будинок дітей та юнацтва»

Садівської сільської ради Сумського району Сумської області

 

 

 

 

ОПИС

МЕТОДИЧНОЇ МОДЕЛІ

З НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ

ГУРТКА  «КОЗАЦЬКО-ЛИЦАРСЬКЕ ВИХОВАННЯ «ДЖУРА»

 

Номінація: "Керівник/керівниця творчого учнівського об'єднання закладу позашкільної освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала: керівник гуртка Тетяна ЮДЕНКОВА

 

 

 

 

2024

                                                    Вступ

Серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають основні складові національно-патріотичного виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть розвиток держави як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності за природу як за національне багатство, здорового способу життя, готовності до змін та до виконання обов'язку із захисту незалежності та територіальної цілісності України.

Згідно з Концепцією національно-патріотичного виховання в системі освіти України, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України      від 06 червня 2022 року № 527, патріотичне виховання визнано одним із головних пріоритетів держави. Саме тому головним завданням для педагогів є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов'язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян на основі духовно-моральних цінностей українського народу, національної самобутності.

У період війни, яку російська федерація розв’язала й веде проти України, усі усвідомили необхідність здійснення системних заходів, спрямованих на посилення національно-патріотичного виховання дітей та молоді.

Саме на розбудову такої системи з посилення національно-патріотичного виховання спрямовано діяльність військово-патріотичного гуртка «Козацько-лицарське виховання «Джура» Комунального закладу позашкільної освіти «Садівський будинок дітей та юнацтва» Садівської сільської ради Сумського району Сумської області (керівник гуртка Тетяна ЮДЕНКОВА).

Мета даної роботи: систематизувати практичний досвід організації діяльності військово-патріотичного гуртка в умовах військового стану.

                                                       Система роботи

з посилення національно-патріотичного виховання у гуртку «Козацько-лицарське виховання «Джура»

Комунального закладу позашкільної освіти «Садівський будинок дітей та юнацтва» Садівської сільської ради

Сумського району Сумської області

Діяльність гуртка військово-патріотичного напряму «Козацько-лицарське виховання «Джура» Комунального закладу позашкільної освіти «Садівський будинок дітей та юнацтва» Садівської сільської ради Сумського району Сумської області направлено на формування особистості, яка здатна брати участь у суспільному житті, проявляти соціальну активність та ініціативність, усвідомлювати свою роль у житті держави, бути готовою до її захисту.

У гуртку вихованці ознайомлюються з визначними подіями з історії рідного краю, вивчають історію запорозького козацтва, займаються туристсько-краєзнавчою роботою, військово-прикладними видами спорту, відродженням військово-спортивного мистецтва та народних мистецьких традицій, готують себе до служби в лавах Збройних Сил України.

Більшість занять носить практичний характер з елементами змагань, інтелектуальних ігор, волонтерських акцій, проєктів тощо.

Утвердження у свідомості й почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України.

Вивчаючи історію, побут і традиції нашого народу, використовуємо місцевий матеріал, досліджуємо й відтворюємо обряди, намагаючись зберегти автентичність (костюми, спів тощо).Спільно з дітьми опрацювали низку краєзнавчих джерел: дитячу енциклопедію «Українські традиції і звичаї», енциклопедію українознавства «Звичаї українського народу» Олекси Воропая,  «Світ навколо тебе. Свята, традиції, звичаї українського народу», «Український народ у своїх легендах, поглядах і віруваннях»  Булашева Г.О., «Дивосвіт прадавніх слов'ян: науково-популярний нарис» Іванченка М.І. тощо.

Узявши за основу вищезазначену літературу, відтворили два обряди зимового та весняного циклів. «Андріївські вечорниці», з яким дебютували на відбірковому етапі обласного новорічного фестивалю «Різдвяний передзвін», організованому управлінням освіти, культури, молоді та спорту Садівської сільської ради Сумського району Сумської області та стали переможцями. Відео цього обряду було представлено на VІІ Всеукраїнському багатожанровому  двотуровому  конкурсі  «Битва жанрів», що організовувався творчою агенцією «UaFest»  у  2024 році (маємо диплом лауреата І ступеня) -  https://youtu.be/G627OLpBQk8

Відео другого обряду «Закликання весни» https://youtu.be/qYN_-7UtIRM представлено на Двотуровому міжнародному багатожанровому дистанційному фестивалі-конкурсі мистецтв, організованому «Центром Освітніх Інновацій та Творчості «Гармонія» отримало диплом лауреата І премії у травні 2024.

Робота з відтворення обрядів здійснювалася спільно з Низівським будинком культури та музейною кімнатою «Світлиця» Низівського ліцею Садівської сільської ради Сумського району Сумської області, які забезпечили учасників  автентичними костюмами та елементами хатнього приладдя.

Широко використовуємо можливості декоративно-ужиткового мистецтва як джерела духовного розвитку особистості, естетичних і практичних якостей вишивки  при поєднанні традиційних і сучасних технік виконання. Дівчата вишивали роботи та брали участь у різних конкурсах. Маємо результат: у міжнародному двотуровому фестивалі-конкурсі "Весняна феєрія талантів", організованому Освітнім порталом «Алаба» (січень 2024), робота стала лауреатом І премії в номінації «Декоративне мистецтво». Також  учасники гуртка вивчили традиції української вишивки, вишили серветки для великоднього кошика і взяли участь у ІІ Всеукраїнському конкурсі дитячо-юнацької творчості «Світлий Великдень», що був організований Освітнім порталом «Алаба» (2024).

Здійснюємо пошуково-дослідницьку роботу з вивчення історії нашої місцевості.  Спільно з гуртківцями опрацювали краєзнавчу літературу щодо визначних місць України, архітектурних пам'яток Сумщини, життєвого шляху визначних людей, опрацювали щоденники жителів с.Низи:        Фесенко В.І., Литвина Д.А.

Зібрані  матеріали використали для участі в конкурсах і експедиціях за різними напрямами:

  •   конкурс пошуково-дослідницьких робіт за напрямом «Історичне краєзнавство» обласного етапу Всеукраїнського зльоту юних туристів-краєзнавців (ІІІ місце). Тема дослідження - «Церква Іоана Богослова». Мета: дослідити і поширити інформацію про історію будівництва церкви Іоана Богослова, що сьогодні прикрашає наше чудове селище (етапи будівництва церкви- від дерев’яної до кам’яної);
  •                      конкурс пошуково-дослідницьких робіт за напрямом «Етнографічне краєзнавство» обласного етапу Всеукраїнського зльоту юних туристів-краєзнавців (ІІІ місце). Тема етнографічного краєзнавства -  «Традиції українського народу». Мета: дослідити та підвищити інтерес дітей до традицій і звичаїв українського народу. Учасники гуртка дослідили та відтворили обряди колядування, закликання весни, українських вечорниць.

Брали участь у обласній краєзнавчій експедиції «З родини йде життя» у межах соціально-освітнього проєкту «Я пишаюсь своєю родиною», на яку презентували матеріали вихованця гуртка  Олександра, де він розповів про свого прадіда, яким він пишався. Прадідусь Олександра допомагав голодуючим військовополоненим під час Другої світової війни, приносив їжу.Також він врятував хрести Воскресенської церкви в м.Суми, які радянська влада наказала знищити. А пізніше він допоміг ці хрести встановити на церкву.

Високий рівень знань з історії продемонстрували учасники гуртка в інтелектуальній грі-вікторині «Відун» обласного етапу Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») (середня вікова група), у якій посіли ІІ місце у 2024 році.

За допомого таких практичних форм роботи реалізується виховне завдання з утвердження у свідомості почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України.

Підвищення престижу військової служби,  культивування ставлення до військовослужбовця як до захисника України – героя, усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю.

 Усвідомленням єдності та патріотизму стала для гуртківців підготовка та участь у ІІ (обласному) етапі Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («ДЖУРА»), цьогоріч наш рій імені Герасима Кондратьєва вперше змагався за звання кращих нащадків козацького роду.

Вишкіл зі стройової ходи, виконання команд, похідної пісні рою, демонстрація навичок у змаганнях з фізичної підготовки, перетягування линви, участь у майстер-класах з кінології, збірки/розбірки автоматів, мінної безпеки, участь в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу написання есе «Війна за СВІЙ шлях», виготовлення ляльок-оберегів і малюнків для ЗСУ, плетіння маскувальних сіток, в’язання килимків для військових (керівник гуртка є членом організації «Низівські павучихи» і залучає своїх вихованців до цієї справи). Таким був наш шлях з реалізації цього пріоритетного завдання.

Крім того, здійснюється тісна співпраця з гуртками «Пішохідний туризм» і «Спортивне орієнтування» (керівник Володимир ЛІСНЕНКО) Комунального закладу позашкільної освіти «Садівський будинок дітей та юнацтва» Садівської сільської ради Сумського району Сумської області при проведенні спільних масових заходів, участі в обласних освітніх проєктах, науково-практичних конкурсах, конференціях, фестивалях тощо.

Таке секторальне партнерство створює додаткову цінність для досягнення поставленого завдання, адже  заняття спортивним туризмом використовується як різноплановий виховний засіб, що розвиває духовні, інтелектуальні якості, формує позитивні риси характеру (відповідальність, мужність, наполегливість), фізичну силу, витривалість, задовольняє інтереси дітей у вивченні рідного краю, пам’яток історії і культури України та світу, формує національну свідомість, самоствердження, поєднує відпочинок зі спортом, сприяє вихованню в учнів кращих людських якостей. Події 2022-2024 років особливо яскраво показали важливість багатьох компетентностей, які набувають діти в процесі занять туризмом, – орієнтування на місцевості, подолання перешкод, транспортування поранених, надання першої долікарської допомоги, організації польового побуту, підбору спорядження тощо.

Формування мовленнєвої культури.

Формування мовленнєвої культури відбувається як на самих заняттях гуртка, так і під час різних конкурсів, таких як:

- всеукраїнський конкурс до Міжнародного дня рідної мови у рамках Національного  Фестивалю «Код Нації» (участь);

- обласний відбірковий конкурс читців, присвячений пам’яті             Т.Г. Шевченка (диплом з відзнакою) https://youtu.be/7VihVAMsG8s

Виховання екологічної культури особистості, усвідомлення себе частиною природи, формування почуття відповідальності за неї як за національне багатство, основи життя на землі.

Цю діяльність здійснюємо в гуртку через довготривалий проєкт «Ми за майбутнє без сміття» (збираємо та сортуємо макулатуру й пластикові пляшки, здаємо на переробку).

Організували роботу зі збору  сміття, поширили інформацію про шкоду забруднення пластиком для природи серед учнів школи. Облаштували відповідне місце, де на контейнерах прикріпили плакат з інформацією про період розкладу тих предметів, які ми викидаємо. На отримані кошти придбали книжку, яку подарували шкільній бібліотеці та задонатили на ЗСУ.

Також під час підготовки до участі у Всеукраїнському флешмобі Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура») «Мотивуй, надихай та дій» опрацювали  історичну літературу, у якій віднайшли спогади іноземних мандрівників ХVІІІ- ХІХ ст, які дивувалися охайності та працьовитості  українців (матеріали – у відеоролику https://www.facebook.com/100028140603138/videos/1759369637887114/?idorvanity=762441161905279 )

                                           Висновок

Діяльність військово-патріотичного гуртка «Козацько-лицарське виховання «Джура» Комунального закладу позашкільної освіти «Садівський будинок дітей та юнацтва» Садівської сільської ради Сумського району Сумської області (керівник гуртка Тетяна ЮДЕНКОВА) спрямована на посилення національно-патріотичного виховання шляхом залучення вихованців до соціально-значущої практичної діяльності, яка допомагає їм стати свідомими та активними громадянами, готовими брати участь у суспільному житті та захищати інтереси своєї держави.

Через  участь у  соціально важливих проєктах, різноманітних заходах і конкурсах, практичних заняттях гурток сприяє розвитку патріотичних якостей, громадянської позиції, фізичної витривалості та лідерських навичок. Учасники  гуртка не лише поглиблюють знання про історію, традиції та культуру України, а й набувають важливих соціальних і громадянських компетентностей.


 

 

docx
Додано
7 січня
Переглядів
14
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку