Виховна година «Безпечний Інтернет»
для учнів 5-9 класів
Мета:
Завдання:
Форма проведення: круглий стіл.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація, кольорові картки, маркери, онлайн-дошка https://padlet.com/aliko2008ku/fut7my9ka0z0i81w.
Хід години
Доброго дня, дорогі діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про Інтернет. Чи можете ви сказати, що таке Інтернет?
100 років тому, коли не було Інтернету, лист від родичів з України в Америку плив пароплавом та доставлявся сушею місяць. Потім стільки ж люди чекали відповідь. З появою літаків ми на відправку листа і відповідь стали чекати вже не 2 місяці, а 2 тижні. З появою Інтернету лист відправляється і отримується відповідь через кілька секунд.
Чим ще корисний Інтернет і навіщо люди його використовують? Що ви розумієте під словами безпечне користування Інтернетом?
Сьогодні ми з вами проведемо тренінг на тему, що пов’язана з безпекою в Інтернеті і має назву: «Безпечний Інтернет».
Перший крок в організації роботи – прийняття та засвоєння правил роботи. На початку роботи рекомендується разом з учасниками самостійно визначити та обґрунтувати правила і протягом усієї роботи їх дотримуватися.
Правила: толерантність, не критикувати, добровільність, активність, говорити коротко, але по суті, правило піднятої руки.
Назвати побажання учасникам виховної години одним словом, яке починається на власне ім’я. Наприклад: Алла – активність, Оля – організованість, Костя – кмітливості, Роман – розумність тощо.
Учні проходять вправу на сайті https://learningapps.org/
Клавіатурний шпигун – програма, що відстежує введення користувачем паролів і пін-кодів.
Хробаки – окремий вид шкідливих програм, головною задачею яких є розмноження серед комп’ютерів в мережі.
Адваре – рекламні модулі.
Дропери –це програми, які встановлюють троянські програми на комп’ютери користувачів.
Руткіт – це спеціальний вид троянських програм, головна мета якого – максимально глибоко інсталюватись у систему, щоб його було якомога важче знайти і видалити.
Кібер-булінг. Одна із форм переслідування дітей та підлітків за допомогою інформаційних технологій.
Кібер-грумінг – входження у довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях.
Спам -це масова розсилка реклами або іншого виду повідомлень особам, які не висловлювали бажання їх отримувати.
Грифери. Інтернет-шахраї, які заважають учасникам он-лайн ігор спокійно грати.
Шантаж. Виманювання інформації про дитину та її сім’ю з метою подальшого пограбування, шантажу.
Фішинг – технологія Інтернет-шахрайства, розроблена з метою крадіжки конфіденційної інформації.
Фармінг. Різновид шахрайства в Інтернеті, коли оманливим шляхом користувач потрапляє на ідентичну копію відомих сайтів.
Он-лайн-хижаки. «Хижаки» встановлюють контакт із дітьми шляхом розмов у чат-кімнатах, обміну миттєвими повідомленнями, електронною поштою.
Скімінг – це вид кіберзагроз, який не має відношення до програм, чи Інтернету. Мова йде про крадіжку даних з кредитних карт шляхом фізичного зняття інформації.
Недостовірна інформація.
Всі ви є активними користувачами соціальних мереж. І, практично щодня, спілкуєтеся один з одним за допомогою Інтернету. Віртуальне спілкування витісняє живе. Ви навчилися виражати свої емоції в Інтернеті за допомогою смайликів. А зараз ми перевіримо чи так само вправно ви можете виразити свої емоції і в реальному житті. (На екранні з’являються смайлики, учням потрібно відобразити ту емоцію яку він показує)
Діти переглядають відео.
Учні проходять вправу на сайті https://learningapps.org/
Умови гри.
Учасники гри ставлять фішки на лінію старту. Той, хто розпочинає гру, кидає кубик і рухається в напрямку до лінії фінішу, зробивши стільки кроків вперед, скільки очок показує кубик. Якщо фішка гравця попадає в зону «небезпеки» чи «безпеки», він повинен взяти відповідну картку, прочитати інформацію на зворотній стороні, виконуючи написані інструкції. Перемагає той, хто першим дійшов до фінішу. У кінці гри діти отримують «Сертифікат розумного користувача Інтернетом».
Гра «Подорож безпечною Мережею»
Завдання до гри:
Картки «небезпека»:
Я одержав листа з невідомою адресою. Відкривши його, я побачив, що там вірус. Зроби 2 кроки назад.
Я познайомився з новою людиною в Інтернет і не повідомив про це батьків. Зроби 1 крок назад.
Я скористався Інтернетом без дозволу батьків. Зроби 2 кроки назад.
Я завантажив у Мережу неправдиву інформацію. Зроби 1 крок назад.
Я повідомив у Мережу свою адресу. Зроби 2 кроки назад.
Я помістив фото в Мережу моїх друзів без їх дозволу. Зроби 1 крок назад.
Я користуюся забороненими для дітей сайтами. Зроби 1 крок назад.
Я веду непристойні розмови у Мережі Інтернет. Зроби 2 кроки назад.
Картки «безпека»:
Я зберігаю свій пароль у таємниці. Зроби 2 кроки вперед.
Я не повідомляю про себе і батьків приватну інформацію в Мережі. Зроби 1 крок вперед.
Я вірю не всій інформації віртуальних знайомих. Зроби 1 крок вперед.
Я обмежую свій час роботи в Інтернеті. Зроби 2 кроки вперед.
Я повідомлю батьків, якщо віртуальний знайомий запросить мене на побачення. Зроби 2 кроки вперед.
Щоб працювати в Інтернеті, я питаю дозволу батьків. Зроби 1 крок вперед.
Я не відкриваю незнайомі листи. Зроби 2 кроки вперед.
Я не відсилаю незнайомим людям фотографії. Зроби 1 крок вперед. 8. Підсумок заняття.
Учні проходять вправу на сайті https://learningapps.org/
А тепер потрібно виконати завдання під назвою «Створення правильної адреси». На дошці учні побачать різноманітні символи, з яких їм потрібно скласти правильну електронну адресу та самостійно добрати до пошти паролі. В кінці завдання складені паролі розташовуємо на шкалі. Зелений колір – надійний пароль, жовтий – середня надійність, червоний – ненадійний пароль.
Гравцям на спину прикріплюються надписи зі словами Інтернет-термінів, тобто все, що пов’язано з Інтернетом: спам, хакер, вірус, сайт, пошта, смайлик, Інтернет. Учасник ставить глядачам питання, на яке вони повинні дати відповідь «так» або «ні». У кожного гравця є хвилина на те, щоб за допомогою відповідей на запитання з'ясувати, що ж зображено на його картці.
Наше життя вирує все швидше та швидше. Інтернет уже зараз став невід’ємною його частиною. Цілком ймовірно, що у найближчому майбутньому Всесвітня мережа повністю замінить усі інші засоби зв’язку. Але пам’ятайте, що Інтернет – це лише інструмент, яким Ви користуєтесь, щоб отримати відповіді на свої питання, підготувати реферати та доповіді, спілкуєтесь, якщо між вами величезні відстані. Вчіться користуватись Інтернетом із розумом.