Виховна година
з учнями 3 класу на тему:
«Безпечний рух – твій вірний друг!»
Чернишенко Вікторія Сергіївна
вчитель початкових класів
Мета: узагальнення, систематизація та повторення знань з теми «Правила дорожнього руху», засвоєння загальної пам’ятки з безпеки дорожнього руху; розвиток логічного мислення, пам’яті, творчих умінь та навичок ознайомлення зі статистикою по ДТП в Україні, стимулювання пізнавальної діяльності учнів; виховання бережливого ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.
Хід проведення.
I.Організаційний момент.
Найважливіше для людини – її життя, а найцінніше в цьому житті - здоров’я. Адже кожна людина унікальна, неповторна. І життя в неї одне, тому берегти його і здоров’я необхідно кожному.
Сучасний світ дуже складний і в ньому багато небезпечних ситуацій. Адже статистика дорожньо-транспортних пригод невтішна: в світі щогодини гине 9 дітей. В Україні нараховується понад 10 млн. автомобілів, майже 2-3 дітей, які потрапили під колеса автомобілів, знехтували правилами дорожнього руху. Тому на сьогоднішньому занятті ми перевіримо ваші навички по убезпеченню життя і здоров’я під час перебування на дорозі.
Порушуючи правила дорожнього руху, ми наражаємо себе на смертельну небезпеку. Тож, щоб не сталося лиха ми повинні знати їх елементарні правила, вміти правильно переходити через дорогу та переводити своїх менших братів та сестер, розрізняти типи дорожніх знаків, щоб завчасно скористатися інформацією для своїх подальших дій.
Усі мають пам’ятати,
Що на дорозі не варто жартувати.
У грі повторимо ми правила дорожні
І будемо завжди всі обережні.
II. Основна частина.
1.Відгадування загадок:
Дім по вулиці повзе,
на роботу всіх везе.
Не на курячих ногах,
у гумових чобітках. (Автобус)
З рогами, а не коза,
Є сідло, а не кінь.
З педалями, а не рояль,
З дзвоником, а не двері. (Велосипед)
Наче пташка, він летить,
Але всім на лихо,
Він реве, тріщить, кричить,
Бо не може тихо.
Є два колеса у нього,
Сила й швидкість також є,
Швидко мчить він по дорогах.
Має ім’ячко своє. (Мотоцикл)
Чудо- двірник перед нами
величезними руками
за одну хвилину згріб
на дорозі білий сніг. (Снігозбиральна машина)
Хутко мчить, бо поспішає,
Пасажирів підбирає.
І хвилинка у хвилинку
Їх доставить на зупинку. (Автобус)
Під землею, подивіться,
незвичайна залізниця.
Сновигають поїзди:
Цей -туди, а той- сюди.
Ми до станції " Дніпро"
їдем з татком на ... (метро)
Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину.
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену! (Автомобіль)
Маленькі будинки
по рейках біжать,
Хлопчики й дівчатка
в будиночках сидять. (Трамвай)
-Як одним словом назвати всі ці предмети? (Транспорт).
-А чи знаєте ви звідки походить це слово?
Хвилинка-цікавинка
Слово «транспорт» увійшло в нашу мову в 1720 році, коли російський цар Петро І уклав перший Морський устав (правила для моряків). Тоді «транспортом» називали кораблі для перевезення вантажу. Цар запозичив слово з німецької мови. А німці взяли його давно-давно з латинської. Воно означало – «переносити». З часом значення слова змінилося. Транспортом ми тепер називаємо не лише вантажні кораблі, а й іншу техніку для перевезення вантажів і пасажирів.
Так! Це – водії, пасажири, пішоходи.
Кожного дня ми з вами перебуваємо в ролі учасників дорожнього руху. Переходимо дорогу – ми пішоходи, рухаємося транспортом – пасажири, а якщо маємо власний транспорт, то час від часу стаємо водіями. Тож ми повинні знати правила дорожнього руху, та засоби його регулювання.
А зараз ми з вами пограємо у гру «Пішоходи» (із деформованих речень скласти 4 правила для пішоходів та пасажирів)
ходять, тримаючись ,Пішоходи ,лише, правого, тротуарами, боку.
( Пішоходи ходять тротуарами тримаючись лише правого боку)
лише за, перехрестя, Переходити, визначеними переходами.
(Переходити перехрестя необхідно визначеними переходами.)
зупинись, на острівці, безпеки, перейти, Якщо, вулицю ,не встигаєш,
(Якщо не встигаєш перейти вулицю, зупинись на острівці безпеки)
переходу, стеж, за, сигналами ,Під час, світлофора
( Під час переходу стеж за сигналами світлофора.)
«Вхід», Заходити ,з написом, в двері , з написом, а виходити , «Вихід»
(Заходити в двері з написом «Вхід», а виходити з написом «Вихід»)
Не, під час ,відволікати, водія , руху ,транспорту.
(Не відволікати водія під час руху транспорту.
Перегляд відеоролика «Правила дорожнього руху»
- А що допомагає нам на дорозі ?
Що це стоїть на вулиці,
Високе та триоке?
Червоно, жовто, зелено
Моргає у всі боки? …(Світлофор).
Це світлофор, наш добрий друг,
Він про безпеку дбає.
Погляне пильно навкруги:
Пускає чи спиняє?
Чи знаєте ви, що означає слово «Світлофор»?
Воно походить від двох слів, нашого – «світло» і грецького «форос» – несе. Отже, у перекладі на нашу мову слово «Світлофор» означає –той, що несе світло.
Хто мені підкаже, які кольори має світлофор? (відповіді учнів)
Вірно. Це – червоний, жовтий та зелений.
А що вони означають? (Робота з макетом світлофора)
Червоний – це тривога. Перехід заборонений.
Жовтий – це увага. Потрібно приготуватися до руху.
Зелений – це спокій. Дозволено рухатися.
Велику роль на дорозі відіграє помічник – Регулювальник.
(Перегляд відео файлу роботи регулювальника)
Регулювальник – це людина, яка стоїть на перехресті для того щоб допомогти водіям безпечно роз’їхатися.
Якщо на перехресті працюють і світлофор і регулювальник – сигнали регулювальника головні. Для того щоб жести регулювальника у вечірній час було добре видно, всередині жезла поміщають лампочку. Регулювальник натискає на кнопку, загоряється лампочка, і всі бачать, який сигнал він подає. Їх виконують усі учасники руху: і пішоходи, і водії.
III.Підсумок виховної години
Вікторина:
1. Частина дороги, призначена для руху пішоходів через проїжджу частину… (пішохідний перехід).
2. Особа, яка керує транспортним засобом…(водій).
3. Пристрій для регулювання руху в певних напрямках… (світлофор).
4. Скільки сигналів має пішохідний світлофор, на відміну від звичайного (два - червоний та зелений).
5. Працівник який регулює дорожній рух…(регулювальник).
6. Транспорт, який стоїть обходити потрібно тільки…(позаду).
7. Як називається документ, який встановлює порядок дорожнього руху на всій території України? (Правила дорожнього руху).
8. Учасниками дорожнього руху є: водій, пішохід та…(пасажир).
9. Як називається світлофор із символами людини…(пішохідний світлофор).
10. Звичайний світлофор має три сигнали, а саме: (червоний, жовтий та зелений).
11. Особа, яка перебуває у транспорті, проте, не керує ним…(пасажир).
12. Які машини можуть їхати без сигналу? (іграшкові)
13. Яку назву має палиця, за допомогою якою регулюється рух? (жезл)
14. Що таке тротуар? (елемент дороги, призначений для руху пішоходів)
15. Що таке перехрестя? (місце перехрещення доріг на одному рівні)
Перегляд мультика «Зай і Чик»
Вчитель: Отже, не знати правил дорожнього руху неможливо. Для того щоб зберегти життя та уникнути неприємних ситуацій на дорозі, треба знати правила дорожнього руху.
Пам’ятка з правил дорожнього руху:
Коли ти пішохід:
1. Пішоходи ходять лише тротуарами тримаючись лише правого боку щоб не заважати зустрічним пішоходам.
2. За містом треба ходити узбіччям назустріч автомобілям, що рухаються, з тим, щоб вчасно побачити їх і поступитись дорогою.
3. Перехрестя - найнебезпечніше місце для пішоходів. Переходити перехрестя необхідно лише визначеними переходами.
4. Найнебезпечніше переходити дорогу підземними переходами.
5. Якщо підземних переходів немає, дорогу треба переходили в тих місцях, які означені лініями розмітки або дорожніми знаками.
6. До того, як переходити вулицю, спершу треба подивитися ліворуч. Якщо проїжджа частина вулиці вільна - можна йти.
7. Коли ти дістався середини вулиці, подивися праворуч. Якщо проїжда частина вільна - переходь.
8. Якщо ти не встигаєш перейти вулицю, обов'язково зупинися на острівці безпеки. В разі відсутності його - треба зачекати на лінії, що розділяє транспортні потоки протилежних напрямів. Вулицю, де відсутній пішоходний перехід, треба переходити від одного рогу до протилежного.
9. Під час переходу вулиці уважно стежке за сигналами світлофора.
10. Червоний колір означає: "Стій! Зупинися!"
11. Жовтий колір світлофора попереджає: "Увага! Приготуйся!"
12. Зелений колір світлофора подає команду: "Шлях вільний! Можна йти!"
Коли ти пасажир:
1. Перебуваючи в автобусі, трамваї чи тролейбусі не заважай пасажирам заходити або виходити з транспорту.
2. Заходити треба через двері з написом "Вхід", а виходити - через двері з написом "Вихід".
3. Забороняється відволікати розмовами водія під час руху транспорту.
4. В громадському транспорті не можна перевозити вантажі, що мають неприємний запах або можуть забруднити пасажирів. Ні в якому разі не можна перевозити вибухонебезпечні або легкозаймисті речовини.
5. Пасажирові забороняється заважати під час зачинення або відчинення дверей, притулятися до них, а також визирати з вікон громадського транспорту.
6. Після виходу з трамваю, треба дістатися пішохідного переходу і тільки там переходити дорогу.
Обходити трамвай треба лише спереду.
Поради велосипедистам:
1. Для велосипедного руху існує велосипедна доріжка.
2. На вулицях міста дозволяється їхати велосипедом дітям, яким виповнилося 14 років.
3. Велосипедистам забороняється випускати з рук кермо, а також хапатися руками за попутні машини.
4. Не можна перевозити пасажирів на велосипеді, що не пристосований для цього.
5. Не дозволяється їздити велосипедами людними тротуарами, а також в місцях, де граються діти.
Безпека на дорозі. Поради на кожен день:
1. Ніколи не перебігайте вулицю перед транспортом, що рухається.
2. Ніколи не влаштовуйте ігри біля транспорту, що стоїть у дворі, - в ньому можуть відмовити гальма.
3. Не чіпляйтесь за рухомий автотранспорт.
4. Не грайте в сніжки чи футбол на тротуарах і рухомій частині вулиці - навіть найдосвідченіший водій не в змозі одразу зупинити машину, особливо на слизький дорозі.
5. Не катайтеся на санчатах, лижах і ковзанах поблизу дороги.
Гасло: «Безпека руху – це життя!»