Виховна година «День пазла або головоломки»
Мета:закріпити навичку дітей складати ціле із частин, правильно обирати необхідну деталь, виконувати дії послідовно; розвивати мислення, пам’ять; виховувати цікавість до народних казок.
Обладнання: пазли, розмальовка, казки, прислів’я.
Хід заняття
І.Організаційний момент
ІІ.Вступне слово вчителя.
Пазл - це гра-головоломка, суть якої - складання цілого з частин, де кожен фрагмент має своє визначене місце та має бути розміщений у правильному порядку. Походить від англійського слова puzzle (пазл), що означає головоломка, також є малопоширений український відповідник - складанка або складачка.
Повідомлення теми.
Класичні пазли - це складати зображення на площині, але зараз існують вже й 3d пазли, що пропонують збирати об’ємні моделі.
В залежності від форми та призначення, виділяють такі типи пазлів:
За матеріалом виготовлення пазли теж є дуже різноманітними:
Користь пазлів для дітей важко переоцінити, адже це багатофункціональна гра для будь-якого віку, аби лише підбирати правильний рівень складності та відповідність тематики інтересам дитини.
Перегляд мультфільму про пазли https://www.youtube.com/watch?v=ZCGA1C1bquM
Складання асоціативного куща «Пазл»
У загальному випадку складання пазлів розвиває:
Дрібна моторика рук та координація: дрібні деталі треба піднімати, тримати, вкладати на місця. Це добре тренує пальчики.
Логічне мислення: завдяки пазлам дитина розуміє зв’зки між часткою і цілим, а ще потрібно враховувати форму, колір, послідовність збирання.
Уява: потрібно тримати всю картинку в голові та ще й перевертати якийсь елемент в своїй уяві, щоб підбирати потрібні фрагменти.
Просторове мислення: якщо це 3д пазл, то доведеться тримати в голові тривимірний образ майбутнього виробу.
Пам’ять: тримаючи в голові як цілий образ, так і окремі раніше побачені фрагменти, дитина тренує довільну пам’ять.
Акуратність та увага до деталей: навіть один невірно поставлений елемент зіпсує всю картинку, а отже, малюк починає розуміти важливість бути уважним.
Терпіння, наполегливість та посидючість: довгий процес приносить результат лише в самому кінці, тож треба набратися терпіння.
Самостійність та здатність приймати рішення: навіть якщо перші пазли будуть складатися за допомогою дорослих, але поступово дитина вчиться самостійно виконувати спочатку окремі операції, а далі й розв’язувати всю головоломку.
Комунікативні навички та робота в команді: якщо збирати пазли з рідними або з друзями, то доведеться вчитися спілкуватися та координувати свої дії з іншими.
Розширення світогляду: залежно від тематики пазлу, дитина може отримувати корисну інформацію, пізнавати світ.
Повідомлення
Цікаві факти
А ви знали, що 29 січня відзначається Щорічний день пазла? Так-так, ці захопливі головоломки, що так подобаються й дітям, мають своє власне свято! І, треба визнати, таку увагу цій захопливій настільній грі приділяють не дарма, адже збирання пазлів – то не лише цікава, але ще й дуже корисна справа. Причому користь таке заняття приносить і малюкам, і дітям старшого віку.
Історія виникнення пазлів
У 18 столітті у Лондоні проживав відомий гравер Джон Спілсбері, який займався виготовленням географічних карт. У 1760 році йому на думку спала оригінальна ідея – він виготовив дерев’яну карту світу, розпилявши її на безліч шматочків неправильної форми. На уроках географії учні повинні були скласти докупи окремі шматочки розпиляної карти. На своїй карті Спілсбері зобразив Північну і Південну Америку, Євразію та Африку. Не вистачало лише не вивченої на той час Австралії та відкритої у 19 столітті Антарктиди. Перемішані елементи розпиляної карти було надзвичайно важко зібрати без ретельного вивчення нанесеного на їхню поверхню зображення, що спонукало до глибокого вивчення географії. Так виникли перші пазли (в англомовному варіанті термін «puzzle» означає «загадка», «головоломка»).
Незважаючи на надзвичайно високу ціну, яка доходила до суми місячного окладу середнього лондонського робітника, перші пазли дуже добре розкуповували. На початку 19 сторіччя у вигляді пазлів почали випускати найрізноманітніші навчальні посібники. При цьому відповідні частини картинок не зчіплювали, як це роблять у наш час, а клали на основу.
Помітивши, що укладання пазлів подобається дітям, їх почали виготовляти з найрізноманітнішими дитячими картинками, чи казковими сюжетами. Дорослі також часто стали проводити свій час за укладанням пазлів, тому для них почали випускати картинки великих розмірів і з багатьох шматочків, кількість яких іноді перевищувала десять тисяч, а час на складання повної картинки обліковувався декількома тижнями, чи навіть місяцями.
Серед тем, які були найбільш популярними в цей час – портрети багатих людей, картини великих битв, сюжети з Біблії, хронологічні події.
Лише в кінці 19 століття, з розвитком технологій, дерев’яну основу замінили на картон, що одразу ж привело до суттєвого здешевлення вартості головоломки. У 1909 році компанія Parker Brothers першою розпочала фабричне виробництво пазлів, які набували все більшої популярності в усьому світі як серед дітей, так і серед дорослих.
Новою віхою у розвитку надзвичайної популярності пазлів стали часи «Сухого закону» в Америці. У великих містах влаштовувались багатолюдні командні змагання з укладання пазлів, під час яких збирались величезні картини, складені з декількох тисяч елементів. Проводилися навіть цілі турніри між окремими поселеннями та навіть містами. Тогочасні варіанти зображень вражали різноманітністю – це були фотографії нових автомобілів та красивих жінок, журнальні ілюстрації, карикатурні малюнки, транспортні засоби, архітектура та багато іншого. Звичайно, ця розвага не залишала осторонь також і гостей країни, що дало новий поштовх для активного розвитку популярності цих головоломок у цілому світі.
У наші дні окрім класичних пазлів виготовляють тривимірні, голографічні, м’які, віртуальні, фотопазли, проводяться регулярні чемпіонати по збиранню пазлів та влаштовуються online-змагання. Для людей, що зробили значний внесок у розвиток популярності головоломок, існує спеціальний приз – міжнародна премія імені Спілсбері, яку у 2007 році здобула американка Енн Вільямс за написані нею дві книги з історії пазлів та деякі статті про вплив головоломок на масову культуру.
СИНЬООЧКА. Скласти пазли для дітей за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=fsA6qk4ve6E
Складання пазлів за деякими правилами:
Як тільки роботу буде завершено, обов'язково насолодіться створеним шедевром! Навіть якщо ви не планували залишати виріб в зібраному вигляді, хай деякий час побуде так для милування та гордості.
Гра «Хто швидше»
https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068444
https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068517
Робота в парах
https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068668
https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068760
https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068821
Картинки та шаблони пазлів узято https://www.pinterest.com/
Гра «Який герой заблукав?». Завдання для груп. Склади пазл онлайн за посиланням або QR-кодом
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1afef068a638
Перед вами лежить конверт, у якому розсипані пазли картини. Ваше завдання: зібрати всі частинки цієї картин в прекрасну композицію.
Розфарбуй розмальовку
Підведення підсумків
Ми святкували «день пазла», тому було вирішено організувати таку собі творчу годинку складання пазлів. Без сумніву, ви були в захваті від такої ідеї і з радістю доєдналися до цієї ініціативи.
Пазли – це не лише весела розвага, але і корисний засіб для розвитку мозку. Декілька цікавих фактів:
1. Розвивають логічне мислення: складання пазлів сприяє формуванню логічного та аналітичного мислення, допомагаючи дітям розвивати стратегічне мислення.
2. Підтримують уяву та творчість: пазли допомагають розвивати уяву, оскільки діти відтворюють зображення та розглядають деталі.
3. Стимулюють концентрацію: складання пазлів вимагає уваги та концентрації, що сприяє розвитку цих навичок.
4. Сприяють соціальній взаємодії: групове складання пазлів підтримує співпрацю та комунікацію серед учасників.
5. Покращують координацію рухів: дрібні рухи під час складання пазлів сприяють розвитку моторики та координації.
Сприймайте пазли як захопливий спосіб навчання та розвитку.