Виховна година «День пазла або головоломки»

Про матеріал
закріпити навичку дітей складати ціле із частин, правильно обирати необхідну деталь, виконувати дії послідовно; розвивати мислення, пам’ять; виховувати цікавість до народних казок.
Перегляд файлу

Виховна година  «День пазла або головоломки»

 Мета:закріпити навичку дітей складати ціле із частин, правильно обирати необхідну деталь, виконувати дії послідовно; розвивати мислення, память; виховувати цікавість до народних казок.

Обладнання: пазли, розмальовка, казки, прислів’я.

Хід заняття

І.Організаційний момент

ІІ.Вступне слово вчителя.

Пазл - це гра-головоломка, суть якої - складання цілого з частин, де кожен фрагмент має своє визначене місце та має бути розміщений у правильному порядку. Походить від англійського слова puzzle (пазл), що означає головоломка, також є малопоширений український відповідник - складанка або складачка.

Повідомлення теми.

Класичні пазли - це складати зображення на площині, але зараз існують вже й 3d пазли, що пропонують збирати об’ємні моделі.

В залежності від форми та призначення, виділяють такі типи пазлів:

  • Картинки-пазли - це найбільш поширені та зрозумілі всім пазли, які є зображенням, розрізаним на частини. Діти вчаться збирати прості малюнки з 6-8 деталей, а дорослі збирають великі картини з пазлів, які потім стають прикрасою інтер’єру.
  • 3d пазли - це об’ємна збірна модель, яка поєднує в собі можливості конструктора та традиційного пазла.
  • Кубики-пазли містять частини різних зображень на кожній своїй грані, так що з декількох кубиків можна скласти цілий пазл, повертаючи кубик правильною стороною. Такі пазли найчастіше продають в наборах з 4-х, 6-ти або 12-ти кубиків, і тому вони є багатофункціональною дитячою грою.
  • Рамка вкладиш по суті є сортером, який складається з дерев’яної або іншої твердої основи з виїмками та деталей, які треба вкласти на свої місця за принципом пазла.
  • Пазли-асоціації часто відносять до настільних ігор, адже тут треба не стільки зібрати візуальне зображення, скільки у формі пазлів поєднати логічно пов’язані між собою окремі картинки. Наприклад, це можуть бути пари букв (великі-малі, друковані-прописні тощо), цифри (знак та кількість крапочок чи об’єктів), пазли на зв’язки між поняттями (хто де живе з тваринок або хто що їсть, правильно-неправильно, антоніми тощо). Такі логічні пазли можуть складатися і лише з 2-х частин, але в одному наборі таких пар пазлів-половинок буде більше.
  • Книжка з пазлами поєднує текст для читання малюкам та сторінку-пазл на відповідну тематику. Книга з пазлами для дітей є одночасно грою та заохоченням до читання.
  • Фоторамка пазл - це швидше інтер’єрна прикраса, ніж гра чи навчання. Але таку рамку для фото все одно треба попередньо зібрати як пазл, хоча на складну головоломку то, звісно, не тягне.
  • Килимки пазли - це м’який каремат на підлогу у вигляді конструктора з пазлів. Кожен елемент - це окремий мат з краями як у пазла, так що разом вони з’єднуються у єдиний килимок, інколи на всю кімнату. Для дітей такі пазлові килимки роблять з розвиваючою тематикою: букви, цифри, тварини тощо.

За матеріалом виготовлення пазли теж є дуже різноманітними:

  • Пазли з картону є найбільш поширеними завдяки своїй економічності, простоті та можливостях поліграфічного друку. На пазлах з паперу можна розмістити будь-яке зображення з високою точністю аж до кожного пікселя, а також з яскравістю та широкою палітрою кольорів. Але такі пазли можна дітям лише від 3-х років.
  • Дерев’яні пазли розширюють можливості цієї гри-складанки і для дітей, і для дорослих. Дерев’яна іграшка-пазли може бути об’ємною або з твердою основою, а ще вона більш довговічна та й просто приємніша на дотик. Для найменших малюків дерев’яні пазли є більш безпечними, ніж картонні. А ще пазли з дерева або фанери є гарною прикрасою в інтер’єрі.
  • Пластикові пазли мають перевагу завдяки своїй стійкості до води, а отже, їх можна легко мити. Саме з пластику роблять пазли для ванни, щоб малюк охоче йшов купатися.
  • М’які пазли призначені в основному для маленьких дітей, які ще погано координують свої рухи та можуть забитися об тверді предмети. Роблять такі пазли з фетру, поролону, спіненої гуми та інших м’яких матеріалів. Це можуть бути пазли-картинки або ж ігри з липучками, за принципом дії схожі на рамки-вкладиші.
  • Магнітні пазли можуть мати будь-яку основу (дерев’яну, пластикову чи іншу), але укомплектовуються магнітами для кожної деталі. Такими пазлами на магнітах діти можуть гратися на магнітних дошках чи й просто на холодильнику. Дуже зручно в дорозі, бо і дитина зайнята, і розсипані іграшки не доведеться шукати.

Користь пазлів для дітей важко переоцінити, адже це багатофункціональна гра для будь-якого віку, аби лише підбирати правильний рівень складності та відповідність тематики інтересам дитини.

 Перегляд мультфільму про пазли https://www.youtube.com/watch?v=ZCGA1C1bquM

Складання асоціативного куща «Пазл»

У загальному випадку складання пазлів розвиває:

Дрібна моторика рук та координація: дрібні деталі треба піднімати, тримати, вкладати на місця. Це добре тренує пальчики.

Логічне мислення: завдяки пазлам дитина розуміє зв’зки між часткою і цілим, а ще потрібно враховувати форму, колір, послідовність збирання.

Уява: потрібно тримати всю картинку в голові та ще й перевертати якийсь елемент в своїй уяві, щоб підбирати потрібні фрагменти.

Просторове мислення: якщо це 3д пазл, то доведеться тримати в голові тривимірний образ майбутнього виробу.

Пам’ять: тримаючи в голові як цілий образ, так і окремі раніше побачені фрагменти, дитина тренує довільну пам’ять.

Акуратність та увага до деталей: навіть один невірно поставлений елемент зіпсує всю картинку, а отже, малюк починає розуміти важливість бути уважним.

Терпіння, наполегливість та посидючість: довгий процес приносить результат лише в самому кінці, тож треба набратися терпіння.

Самостійність та здатність приймати рішення: навіть якщо перші пазли будуть складатися за допомогою дорослих, але поступово дитина вчиться самостійно виконувати спочатку окремі операції, а далі й розв’язувати всю головоломку.

Комунікативні навички та робота в команді: якщо збирати пазли з рідними або з друзями, то доведеться вчитися спілкуватися та координувати свої дії з іншими.

Розширення світогляду: залежно від тематики пазлу, дитина може отримувати корисну інформацію, пізнавати світ.

Повідомлення

Цікаві факти

  • Вага пазлів з кількістю понад 10 000 елементів складає понад десять кілограмів.
  • Для пазлів з кількістю елементів до 200 існує закономірність  – чим більше елементів, тим менша деталь. Але головоломки з кількістю деталей від 500 до 10 000 мають однакові за розмірами елементи.
  • Черговий рекорд, який гідний потрапити в Книгу рекордів Гіннеса – найбільша мозаїка в світі. Пазл складається з 33 600 фрагментів, попередній рекорд – 32 000.

А ви знали, що 29 січня відзначається Щорічний день пазла? Так-так, ці захопливі головоломки, що так подобаються й дітям, мають своє власне свято! І, треба визнати, таку увагу цій захопливій настільній грі приділяють не дарма, адже збирання пазлів  – то не лише цікава, але ще й дуже корисна справа. Причому користь таке заняття приносить і малюкам, і дітям старшого віку.

Історія виникнення пазлів

У 18 столітті у Лондоні проживав відомий гравер Джон Спілсбері, який займався виготовленням географічних карт. У 1760 році йому на думку спала оригінальна ідея – він виготовив дерев’яну карту світу, розпилявши її на безліч шматочків неправильної форми.    На уроках географії учні повинні були скласти докупи окремі шматочки розпиляної карти.  На своїй карті Спілсбері зобразив Північну і Південну Америку, Євразію та Африку. Не вистачало лише не вивченої на той час Австралії та відкритої у 19 столітті Антарктиди. Перемішані елементи розпиляної карти було надзвичайно важко зібрати без ретельного вивчення нанесеного на їхню поверхню зображення, що спонукало до глибокого вивчення географії. Так виникли перші пазли (в англомовному варіанті термін «puzzle» означає «загадка», «головоломка»).

Незважаючи на надзвичайно високу ціну, яка доходила до суми місячного окладу середнього лондонського робітника, перші пазли дуже добре розкуповували. На початку 19 сторіччя у вигляді пазлів почали випускати найрізноманітніші навчальні посібники. При цьому відповідні частини картинок не зчіплювали, як це роблять у наш час, а клали на основу.

Помітивши, що укладання пазлів подобається дітям, їх почали виготовляти з найрізноманітнішими дитячими картинками, чи казковими сюжетами. Дорослі також часто стали проводити свій час за укладанням пазлів, тому для них почали випускати картинки великих розмірів і з багатьох шматочків, кількість яких іноді перевищувала десять тисяч, а час на складання повної картинки обліковувався декількома тижнями, чи навіть місяцями.

Серед тем, які були найбільш популярними в цей час – портрети багатих людей, картини великих битв, сюжети з Біблії, хронологічні події.

Лише в кінці 19 століття, з розвитком технологій, дерев’яну основу замінили на картон, що одразу ж привело до суттєвого здешевлення вартості головоломки. У 1909 році компанія Parker Brothers першою розпочала фабричне виробництво пазлів, які набували все більшої популярності в усьому світі як серед дітей, так і серед дорослих.

Новою віхою у розвитку надзвичайної популярності пазлів стали часи «Сухого закону» в Америці. У великих містах влаштовувались багатолюдні командні змагання з укладання пазлів, під час яких збирались величезні картини, складені з декількох тисяч елементів. Проводилися  навіть цілі турніри між окремими поселеннями та навіть містами. Тогочасні варіанти зображень вражали різноманітністю – це були фотографії нових автомобілів та красивих жінок, журнальні ілюстрації, карикатурні малюнки, транспортні засоби, архітектура та багато іншого. Звичайно, ця розвага не залишала осторонь також і гостей країни, що дало новий поштовх для активного розвитку популярності цих головоломок у цілому світі.

У наші дні окрім класичних пазлів виготовляють тривимірні, голографічні, м’які, віртуальні, фотопазли, проводяться регулярні чемпіонати по збиранню пазлів та влаштовуються online-змагання. Для людей, що зробили значний внесок у розвиток популярності головоломок, існує спеціальний приз – міжнародна премія імені Спілсбері, яку у 2007 році здобула американка Енн Вільямс за написані нею дві книги з історії пазлів та деякі статті про вплив головоломок на масову культуру.

СИНЬООЧКА. Скласти пазли для дітей за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=fsA6qk4ve6E

Складання пазлів за деякими правилами:

  1.                    Складайте пазли зразу на спеціальному килимку, твердій дошці розміром з майбутню картину чи основу виробу, або хоча б на столі, звідки не треба буде їх забирати довгий час.
  2.                    Переверніть всі пазлики лицьовою стороною вверх та відсортуйте: окремо з рівною стороною (рамка чи основа пазла), по кольорах та візерунках, за формою, з особливими ознаками.
  3.                    Спочатку варто збирати рамку або основу майбутнього пазла, а потім - крупні частини, які виділяються та навряд чи можуть бути переплутані (обличчя, написи, маленькі об’єкти тощо). Зібрані частини розміщуйте всередині рамки приблизно на своєму місці, орієнтуючись на зразок.
  4.                    Починайте з легших та зрозуміліших частин пазла. Складніші стануть простішими, як тільки для них визначиться місце між вже складеними.
  5.                    Не намагайтеся з силою з’єднати деталі між собою. Якщо вони не стають «сходу», то це невірний підбір, навіть якщо дуже схоже на це. Шукайте іншого «брата-близнюка» або просто відкладіть на пізніше.
  6.                    Якщо втомилися, то відкладіть та зробіть паузу. Заняття має приносити задоволення, та й зі свіжим поглядом легше потім складеться те, на чому застрягли зараз.
  7.                    Якщо раптом так трапилося, що загубилося один чи кілька деталей, то це не трагедія. Зробіть з картону схожий елемент, розмістіть та покрийте лаком. Для великих робіт це буде непомітно.
  8.                    Не піднімайте та не перевертайте складений пазл, якщо ви ще не скріпили деталі. Навіть якщо вам здається, що вони стійно тримаються, при переміщенні вони можуть зсунутися на розсипатися.

Як тільки роботу буде завершено, обов'язково насолодіться створеним шедевром! Навіть якщо ви не планували залишати виріб в зібраному вигляді, хай деякий час побуде так для милування та гордості.

Гра «Хто швидше»

https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068444

Мішок ідей. Початкові класи. | Пазл "Карта України" | Facebook

https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068517

 

Безкоштовні дитячі пазли на тему "Моя Україна": завантажуйте ...

 

Робота в парах

https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068668

https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068760

https://me-qr.com/uk/data/image-pack/103068821

 

Картинки  та  шаблони  пазлів  узято https://www.pinterest.com/

Гра «Який герой заблукав?». Завдання для груп. Склади пазл онлайн за посиланням або QR-кодом

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1afef068a638

C:\Users\TPCUser\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\20211009_039.jpegC:\Users\TPCUser\AppData\Local\Packages\Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe\TempState\ShareServiceTempFolder\Гра _Який герой заблукав__.jpeg

Перед вами лежить конверт, у якому розсипані пазли картини. Ваше завдання: зібрати всі частинки цієї картин в прекрасну композицію.

Розфарбуй розмальовку

Раскраски Пазлы распечатать бесплатно

Підведення підсумків

Ми святкували «день пазла», тому було вирішено організувати таку собі творчу годинку складання пазлів. Без сумніву, ви були в захваті від такої ідеї і з радістю доєдналися до цієї ініціативи.

 Пазли  – це не лише весела розвага, але і корисний засіб для розвитку мозку. Декілька цікавих фактів:

 

1. Розвивають логічне мислення: складання пазлів сприяє формуванню логічного та аналітичного мислення, допомагаючи дітям розвивати стратегічне мислення.

 

2. Підтримують уяву та творчість: пазли допомагають розвивати уяву, оскільки діти відтворюють зображення та розглядають деталі.

 

3. Стимулюють концентрацію: складання пазлів вимагає уваги та концентрації, що сприяє розвитку цих навичок.

 

4. Сприяють соціальній взаємодії: групове складання пазлів підтримує співпрацю та комунікацію серед учасників.

 

5. Покращують координацію рухів: дрібні рухи під час складання пазлів сприяють розвитку моторики та координації.

 

Сприймайте пазли як захопливий спосіб навчання та розвитку.

 

docx
Додав(-ла)
Босик Альона
Додано
2 квітня
Переглядів
131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку