Заняття 1 «Світ для кожного»
Форма проведення: урок-бесіда або виховна година.
Мета: Ознайомити детальніше дітей з такою соціальною категорією як діти з особливими потребами. Звернути увагу дітей на їх права. Формувати в дітей любов і повагу до людей з обмеженими можливостями. Виховувати чуйність, співчуття та гуманне ставлення до людей із вадами.
Обладнання: Таблиці "Права дитини", ватман, кольоровий папір, ножиці, клей.
Вік: молодший шкільний.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку
Доброго всім дня і гарного настрою! Я рада сьогоднішній нашій зустрічі.
Послухайте будь-ласка уважно поетичні рядки, які я вам зачитаю.
( Зачитується вірш Ю.Тітова "Поет в калясці")
Сиджу в колясці, так собі сиджу.
Проходять люди, поглядають косо.
А що я їм у відповідь скажу?
Для них мій голос зовсім безголосий.
Усі здорові, ну а я – такий.
Інакше жити між людей не можу.
Але мій дух незламний і палкий –
У ньому сила невичерпна, Божа.
Ніхто не знає, що в моїй душі.
Ідуть, минають, поглядають косо.
Не доброту від вас я залишив,
А біль, який зневірою голосить.
Хтось кине гривню, щоби я не вмер.
А хтось копійку тицьне мені в зуби.
Такий народець "добрий" є тепер:
Не дасть померти, але словом згубить.
Та я із тих, що гніву не несуть,
Навіть тоді,коли життя не вдасться.
І попри всю зухвалу мою суть,
Пишу відверто: "Я – поет в калясці!"
. Ці слова написані людиною-інвалідом, хворим на ДЦП (дитячий церебральний параліч) – Юрій Тітов – член національної спілки письменників України, автор чудових поезії та пісень.
Думаю, ви вже здогадались тему нашого уроку, і знаєте, що ми поговоримо про життя дітей з особливими потребами
Діти з обмеженими можливостями – це ті діти, які мають певні фізичні та розумові вади, вади у своєму здоров'ї. Ми всі маємо хвороби: у когось болить животик, в когось - вушко, горло… Ви можете поламати ніжку, ручку, але ви знаєте, ви просто упевнені, що незабаром ви одужаєте і будете здоровими. А діти з ОП, на жаль, не можуть одужати і змушені жити з своєю хворобою( вадою) усе життя. Люди з обмеженими можливостями мають важкі невиліковні хвороби: проблеми опорно-рухового апарату (людина не може ходити, працювати руками, тощо); вади слуху (людина погано чує або не чує зовсім); вади зору (людина не здатна бачити навколишнє) та інші.
- Як ви думаєте, чи важко таким людям жити поряд з нами? Чому?
Вади, які породжують інвалідність можуть бути вродженими і набутими.
- Скажіть, як ви це розумієте?
Так, людина може народитись з певною вадою і мати інвалідність від народження, а може її набути упродовж життя внаслідок нещасного випадку, тощо. Запам'ятайте головне – від цього НІХТО НЕ ЗАСТРАХОВАНИЙ, тому що в будь-яку мить життя, кожен з нас може стати людиною-інвалідом.
Іноді по телебаченню можна побачити діяльність таких людей, їх досягнення. Ніяка важка хвороба не ламає їх, не дивлячись на свої вади – вони досягають певних висот і стають відомими у світі людьми. Адже Господь, забираючи в цих людей здоров'я, обов'язково дарує їм якийсь талант і неймовірно добре серце.
- Скажіть, як ви це розумієте?
- Яких видатних, відомих людей минулого і сучасності, що мають інвалідність ви знаєте?
- Ю.Тітов – поет (хворий на ДЦП).
- Г.Савчук – поет Уманського району с.Берестівець
- Леся Українка – письменниця (туберкульоз кісток)
- Людвіг Ван Бетховен – композитор (вади слуху)
- О.Мересьєв – льотчик (втратив нижні кінцівки)
І багато інших, не менш хороших і талановитих людей, в яких крім таланту є ще й жагуча любов до життя.
Всі ці люди, що намагаються жити гідно, не дивлячись на свої вади, досягають певних висот, бо живуть під девізом: "Дивіться на нас як на рівних. Ми такі ж як і ви!" Вони бажають, щоб їх сприймали як звичайних людей.
Тому, і звичайні діти, і діти із вадами однаково мають рівні права:
- Право на життя.
- Право на освіту.
- Право на дозвілля.
- Право на турботу. Діти-інваліди мають право і потребують особливої турботи про їх фізичний та психологічний стан.
Світова громадськість турбується про людей та дітей з обмеженими можливостями. 3 грудня – Міжнародний день інвалідів, відзначається в усьому світі. Для таких людей проводяться різноманітні конкурси, змагання. Думаю, ви всі чули про всесвітні і всеукраїнські параолімпійські ігри. Дивлячись їх, неможливо не захоплюватись мужністю цих людей. В нашому місті проводиться щорічний фестиваль "Повір у себе", де кожна така дитина може розкрити свої таланти. А також створений Центр медико-соціальної реабілітації, де діти мають можливість навчатись, лікуватись і спілкуватися з друзями. Звичайно, цього недостатньо, тому що ці люди потребують від нас більшого.
Вправа "Потреби людей-інвалідів"
Мета: усвідомлення рівності всіх дітей, незалежно від наявності якогось дефекту.
Обладнання: Кольорова крейда, дошка.
"Не дивіться на вади мої –
Краще гляньте у душу мою.
Та послухайте дзвін-ручаї –
Я нічого від Вас не втаю."
Саме так закликають нас ці люди не звертати надмірну увагу на їх вади, а сприймати їх як рівноправних особистостей.
- Давайте разом подумаємо, чого потребують від нас люди-інваліди. Що кожен з нас може зробити для цієї категорії людей?
(На дошці малюється знак "людина-інвалід" і вписуються відповіді дітей).
Наприклад: турбота і милосердя, людяне і гуманне ставлення, фізична і матеріальна допомога, щира посмішка, привітне, лагідне слово.
Вправа "Послухай себе"
Мета: розвиток співчуття та милосердя, готовності до допомоги.
Обладнання: червоний папір, ножиці, клей, ватман, маркери.
Покладіть праву долоньку на своє серце. Про що воно вам говорить? Давайте подаруємо наше любляче серце тим, хто цього потребує!
Для цього кожен з вас виріже із кольорового паперу серце того кольору, який подобається найбільше і на ньому напише своє побажання усім таким діткам.
Потім усі серця із побажаннями наклеюються на ватман.
Наше заняття закінчується. Подаруйте посмішку один одному і не забувайте дарувати тим, хто її особливо потребує.
Підбиття підсумків : «Що ми робили на сьогоднішньому занятті»?
Учасники по черзі продовжують фразу: «Сьогодні я дізнався (відчув)…»