«Розвиток згуртованості групи»
Мета: є підвищення згуртованості навчального класу, розвиток колективу як цілісного групового суб'єкта.
Завдання:
- зближення дітей і розвитку почуття «Ми» в дитячому колективі.
- Формування доброзичливості, інтереус і вміння будувати довірчі відносини один з одним; емоційно співпереживати однокласнику;
Обладнання
В 1) Ознайомлення. Встановлення контакту з дітьми.
ХП уУчні підписують бейджики. Ведучий представляється і каже кілька слів про те, що буде відбуватися.
В 2) Правила роботи в групі.
ХППотім ведучим встановлюються певні правила роботи в групі, які необхідні для того, щоб усі учасники почували себе комфортно і безпечно. Правила заздалегідь виписуються на аркуші ватману і після прийняття групою, закріплюються на видному місці. Протягом усіх наступних занять правила групи знаходяться там же і нагадуються ведучим спочатку заняття.
Список правил:
1. Уважно слухати один одного.
2. Не перебивати мовця.
3. Поважати думку один одного.
4. Я – висловлювання.
5. Безоціночність суджень.
6. Активність.
7. Правило «стоп».
8. Конфіденційність.
Кожний з пунктів правил пояснюється ведучим.
В 3) Розминка «Поміняйтеся місцями»
ХП Опис вправи
Учасники сидять на стільцях у колі. Ведучий виходить на середину кола і говорить фразу: – «Поміняйтеся місцями» ті, хто ... (Вміє смажити яєчню) ». В кінці називається будь-яка ознака чи вміння. Завдання тих, хто володіє даними умінням або ознакою, помінятися місцями. Завдання ведучого – встигнути сісти на будь-яке місце, що звільнилося. Той, хто не встиг сісти, стає новим ведучим.
Психологічний зміст вправи
Розминка, створення умов для того, щоб краще пізнати одне одного, зрозуміти, як багато спільного, підвищити зацікавленість учасників один одним.
4) Діалог і Міні-лекція.
Ведучий пропонує кожному учаснику подумати хвилину і відповісти на питання – Що таке самоповага? Усі бажаючі можуть висловитися. Потім ведучий підводить підсумок і розповідає про те, яке значення має самоповага психологічного комфорту людини і від чого залежить самоповага, про почуття, наприклад, як хвастощі, що маскують низьку самоцінність, про бажання бути ідеальною людиною і до чого це може призвести. Потім пропонує виконати завдання.
5) Основна вправа «Хороші і погані вчинки»
Опис вправи
Учасники об’єднуються у дві команди довільно. Кожній команді видається аркуш ватману, фломастери або маркери і папір А4. Завдання однієї команди – написати якомога більше вчинків, які дозволяють людині поважати себе більше. Відповідно, завдання іншої – написати якомога більше вчинків, через які повага людини до себе втрачається. За бажанням, кожна команда може підкріпити слова малюнками відповідних вчинків.
Обговорення
Кожна команда представляє свою тему. Далі продовжується загальне обговорення, в кінці ведучий підсумовує все сказане. Дуже важливо звернути увагу на те, що у кожного є вибір між тими й іншими вчинками, але кожен раз, вибираючи ту чи іншу поведінку, ми набуваємо або втрачаємо повагу до себе.
Психологічний зміст вправи
Усвідомлення дітьми зв'язку між вчинками і самоповагою. Виділення самого поняття «самоповага» і виявлення його зв'язку з взаємоповагою. А це необхідна умова повноцінного спілкування, без якого неможливий розвиток згуртованості.
6) Завершальна вправа «Спасибі!»
Опис вправи
Учасники стають в коло, і ведучий пропонує кожному подумки покласти на ліву руку все, те з чим він прийшов сьогодні, свій багаж настрою, думок, знань, досвіду, а на праву руку – те, що отримав на цьому занятті нового. Потім, усі одночасно сильно плескають у долоні і кричать – ТАК! або СПАСИБІ!
Психологічний зміст вправи
Завершальний ритуал. Дозволяє замислитися над змістом і результатом минулого заняття, а також завершити його красиво на позитивній емоційній ноті.