В даній розробці зібрано матеріал про квіти, дітям пропонуються різноманітні форми і методи роботи. Є чимало ігрових і творчих моментів. Квіти пробуджують у нас людяність, щирість сердечність і доброту. Не даремно народ звеличив їх у піснях казках та легендах.
Мета: показати, що світ, в якому ми живемо, прекрасний;
- виховувати моральні якості і прагнення захистити,
зберегти природу.
Обладнання: виставка квіткових композицій, гербаріїв, картини
К. Білокур, «Вальс квітів» П.І. Чайковського
Епіграф: Слів на описи не трачу, словом не передаси
Їх земної безсловесної, дивовижної краси.
Люди дивляться, п’яніють, в них кохаються віки
В. Симоненко
Хід уроку
Людина і природа. Природа і людина. Ці два поняття невіддільні одне від одного. Єдине, чим відрізняється людина від природи – вона має розум, свідомість. А ще, за Біблією, право вибору. Це її вирішувати, в якому світі жити – казковому і прекрасному, чи знищеному.
Людина – частинка природи, і берегти її – наш святий обов’язок. Без спілкування і споглядання природи людина бідна, нещасна й обділена.
Ще у Біблії, у Старому Заповіті сказано: « Ви вищі за риб, птахів, тварин, рослин. Маєте піклуватися про них»
Сьогодні ми говоритимемо про квіти, їх дивовижну красу. Побачимо, наскільки вони дивні створіння, скільки сили і ніжності в кожній з них.
Катерина Білокур писала: « Так як же їх не малювати, як вони ж такі красиві?... А як прийде весна та зазеленіють трави, а потім і квіти зацвітуть! Ой Боже ж мій, як глянеш кругом! То та гарна, а та ще чудовіша! Та начебто аж схиляється до мене, та як не промовляють: «Хто ж нас тоді буде малювати, як ти покинеш?»»
Отож, квіткова країна . Наш корабель вирушає до Квітляндії.
Учитель. Ви почули слово «квітка» і що намалювала ваша уява?
Краса шматочки неба
любов Квітка радість
Задоволення щастя
В давні часи, коли з’явилися перші люди на Землі, її поверхня була вкрита високими деревами, папоротниками, хвощами, мохами. Цариця Флорида задумалась, як зробити, щоб прикрасити землю, а людей наділити добром.
На допомогу цариці прийшли лісові жителі - гноми, тролі, сильфіди, ельфи та феї.
Але фея сумно відповіла: „Ви беззахисні і люди вас знищать”. Тоді ці казкові створіння вигукнули: „Перетвори нас у квіти”. І з Тих пір на Землі багато різних трав і квітів: великих і красивих, маленьких і витончених, непоказних, але духмяних.
(Придумати назву, сказати, кому присвячується, які почуття передає.
Яку музику ви б підібрали до своєї композиції)
Моя композиція називається „Квіти рідного краю”. Я склала їх із волошок. Немов маленькі шматочки небесної блакиті впали вони на землю й розсіялись по полю. Краса їх неголосна, але глибокий блакитний колір, такий, що й очима не вбереш, завжди зупиняє людський погляд, звеселяє душу…
Весну відкриває первоцвіт
Колись апостолу Петру були довірені ключі від царство небесного. Вражений звісткою, що хтось має підроблені ключі, і хоче пробратися в рай, апостол Петро злякався і ненароком випустив в’язку своїх золотих ключів. І ось вони, падаючи від зірки до зірки, долетіли на нашу Землю. І там, де впала в’язка ключів, виросла жовта, схожа на ключі апостола, квітка. Про ці квіти, як про ключі, які відкривають весну, складено багато пісень.
(Уявіть собі, що ви троянда, а ви - волошка. Складіть серйозний або жартівливий діалог між собою)На квітковому балу зустрілися троянда і волошка.
Вузлик на пам´ ять
А чи знаєте ви, що є ще й квітковий гороскоп. В основу гороскопу покладено 12-річний цикл сонячної активності. Кожен за роком свого народження може знайти свою квітку. Плекайте. Оберігайте її на нашій Землі. І вона подарує вам снагу життя, наповнить ваше серце ніжністю, любов’ю, силою добра. Недарма ж легендарна Атлантида славилася щасливим, безхмарним буттям, здоров’ям і успіхами своїх мешканців, бо ж вони завжди керувалися квітковим гороскопом.
Півонія Барвінок Біла лілея
1992 1993 1994
„Продавці і покупці”. „Покупці” мають придбати квітку, але не називати її. їм потрібно описати її так, щоб „продавець” впізнав.
Наприклад: „Я хочу купити велику рожеву квітку. У неї приємний запах, росте вона на кущах, має колючки”.
Це можна робити і з картинками.
Перший раз цвіла –
Жовтою була,
Як дозріла - побіліла,
Схопилася, полетіла
Знову десь рости
Й жовтою зацвісти (Кульбаба)
Жовтенька голівонька,
Біла хустинонька,
Що я за квітонька?
(Ромашка)
У воді родяться, на воді красуються, у воду дивляться.
(Білі лілеї)
Я дзвіночок, а не дзвоню,
Замість звуків - запах роню.
(Дзвіночок)
Синьоока чарівниця Часто в полі в нас вертиться.
Де вінки вона спліта - Пшениці ростуть й жита.
(Волошка)
Час відкриття |
|
Час закриття |
4-5 |
Шипшина |
19-20 |
5 |
Мак |
14-15 |
6-7 |
Картопля |
14-15 |
9-10 |
Мати-й-мачуха |
17-18 |
5-6 |
Кульбаба |
14-15 |
|
|
|
Ерудит
.. .Раненько Дзвіночка побачив хлопчик. Його зворушила краса квітки. Він не міг відвести очей від Конвалії. Хлопчик простягнув руку, щоб зірвати квітку. А квітка йому шепоче:
Подивився хлопчик на Дзвіночок Конвалії. Квітка була справді чудова. Вона була схожа на ранкове небо й на блакитну воду ставка, і ще на щось дивовижно красиве. Хлопчик усе це відчував, але висловити не міг.
Він стояв біля Дзвіночка Конвалії, зачарований красою квітки.
Конкурс „Оратор” (висловити свої міркування з теми „Краса жива і нежива”)
(Нарцис — гордість, самозакоханість; вереск — самотність...)
Група „Символіка кольору”
(Червоний — енергійний, активний. Символізує життя, свободу, урочистість)
Група „Квіти лікують”
(В Лисички личенько сумне:
Соком Іван-чаю.
(Кожен із учнів В костюмі тієї чи іншої квітки)
Звучить „Вальс квітів” П.І.Чайковського.
11 . Яку квітку шанують на карнавалі у Голландії? ( Тюльпан)
12.Яка квітка була емблемою Афін? (Фіалка)
Квіткові пазли. Діти отримують розрізану на декілька частин квітку. Завдання: якомога швидше скласти картинку і описати її.
Слово вчителя. Ось і підійшла до кінця наша мандрівка по Квітляндії. Кожен із нас мав можливість доторкнутись серцем до краси. А щоб ця краса жила, нам потрібно її берегти, захищати. А для цього треба добре знати природу.
VI. Домашнє завдання.
Напишіть лист до улюбленої квітки.