Тема виховної години - дружба . У матеріалі подані цікаві завдання для роботи в групах ( "Доповни прислі'я", розбір ситуацій, вправа "Криголам", "Квітка дружби").
Каланчацька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2
Виховна година «Дружба – найцінніший скарб»
Класні керівники 5-А та 5-Б класів: Маліновська Н.М.
Шаравага М.В.
2017 р.
Мета: розкрити значення дружби в житті людини; навчити дітей правильно вибирати друзів, знайомитися, спілкуватись і товаришувати; сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти.
Обладнання: Крилаті вислови про дружбу і товаришування, малюнки дітей,
картки для роботи в групах та в парах, мультфільми.
Людина з друзями — степ із квітами,
а людина без друзів — жменя попелу.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
1. Бесіда про мрії і бажання дітей
- Про що ви мрієте найбільше?
- Це хороші подарунки, які можна купити за гроші. Але є те, чого не купиш за гроші. Що це? Подивіться на дошку і відгадайте тему нашої виховної години.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Вчитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про те чого не можна купити за гроші, про дружбу та друзів. З'ясуємо, яка людина може бути гідна звання друг. Довідаємось, що треба робити, щоб нас завжди оточували вірні друзі. Ви готові до цього? Так, сьогодні мова піде про дружбу як про одне з найбільших багатств людини. Гадаю, після сьогоднішнього спілкування ви розширите свої знання правилами дружби і краще будете розбиратися в справжніх друзях, більше будете розуміти і цінувати друзів.
Вчитель. Я сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки; будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, учитися дружнім стосункам.
IIІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вправа «Криголам».
Учні класу отримують різнокольорові смужки, на звороті яких записані слова з прислів'їв. Організувати групи за складеними прислів'ями.
1. Дружній череді вовк не страшний. (Про силу дружби та взаємодопомогу.)
2. Куди голка, туди й нитка. (Так говорять про двох друзів, про подружжя, про двох людей, які скрізь разом.)
3. 3 добрим дружись, а лихих стережись. (Ці слова застерігають від спілкування з нехорошими людьми.)
4.У лиху годину пізнаєш вірну людину.
5. Дружба як дзеркало: розіб'єш — не складеш.
Повторення правил роботи в групі
Вчитель. Перед початком роботи повторимо правила роботи в групах.
• Уважно ознайомитися з інструкціями до завдань.
• Працювати так, щоб не заважати іншим.
• Вислуховувати думки кожного члена групи.
• Вкладатися у визначений час.
• Дотримуватися правила «піднятої руки».
Технологія «Мозкова атака».
Вчитель. Поясніть зміст слова дружити. (Це означає товаришувати, приятелювати, брататися, особливо приязно ставитися один до одного.)
- Дружба – це найбільший скарб, який має людина в своєму житті.
- А як ви розумієте поняття «друг», «товариш», «дружба».
«Друг» - людина, якій довіряємо, яку поважаємо, заради якої можемо пожертвувати всім.
«Товариш» - людина з якою можна порадитися, з якою можемо займатися спільною працею.
«Дружба» - це такі відносини між людьми, коли вони поважають один одного.
- Які якості повинен мати справжній друг?
Зараз за початковими літерами слова дружба назвати якості свого товариша.
Робота в групах.
Д (добрий, дотепний, дбайливий).
Р (розумний, радісний).
У (уважний, урівноважений).
Ж (життєрадісний, жвавий).
Б (бадьорий, балакучий).
А (акуратний, активний).
Один із групи називає якості характеру справжнього друга.
Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Де немає повної відвертості, не може бути й дружби. У всіх людей, які нас оточують, є певні недоліки. Хто хоче мати друга без недоліків, той залишається без друзів. Ось чому не може бути міцної дружби без того, що люди пробачили один одному. Іноді у стосунках виникають непорозуміння, які можна подолати тільки разом.
2. Бесіда з учнями.
- Чи можна сказати, що наш клас – дружний?
- Які вчинки доводять, що це так?
Можливі відповіді дітей:
- Разом проводимо свята.
- Разом вітаємо іменинників.
- Допомагаємо один одному одягатися швидко.
- Допомагаємо у навчанні.
- Разом граємося та відпочиваємо.
- Чим ви можете допомогти другу, коли у нього поганий настрій?
3. Перегляд уривку мультфільму «Просто так!».
- А зараз перегляньте уривок з мультфільму «Просто так» і дізнаємося, як хлопчик підтримав ослика?
- То як хлопчик підтримав ослика?
- Чим був здивований ослик?
- Що це було просто так?
- Отож, і ми повинні чинити по відношенню один до одного добрі справи, не чекаючи від цього якоїсь похвали, а просто так!
4. Продовжи прислів’я. ( Робота в групах).
І група
Дерево міцне корінням, а людина — ………(друзями).
Один у полі ………..(не воїн).
Дружній череді й вовк не………( страшний).
Дружба — ……………(велика сила).
Друга шукай, а знайдеш — ………(тримай).
ІІ група
З добрим дружись, з лихим……….( стережись).
У лиху годину пізнаєш вірну……….( людину).
Міцну дружбу і вогонь не ……….(спалить).
Хто в біді допоміг, той два рази……….( поміг).
Дружба як дзеркало: розіб'єш — не………..( складеш).
ІІІ група
Добрий друг підніме людину, а поганий…….( погубить).
Людина з друзями — степ із квітами, а людина без друзів — жменя ……..(попелу).
Сила птаха — в крилах, а людини — в ………(дружбі).
Людина без друзів, мов дерево без……………( коріння).
Вірного друга народ прославить, бо він товариша в біді не …………..(оставить).
ІV група
Яку дружбу заведеш, таке й життя ……….(проведеш).
Нових друзів май, а старих не …………..(забувай).
Справжнього друга за гроші не ………….(купиш).
Друг не той, хто медом маже, а хто правду………..( каже).
Друзі пізнаються в …………(біді).
V група
Дружба — найбільший………….( скарб).
Дружба та братство – дорожче………….( багатства).
З ким поведешся, того й……………( наберешся).
Куди голка, туди й ……….(нитка).
3 добрим здружись, а лихих………..( стережись).
Слово вчителя. Дружба справді допомагає в житті, але іноді буває так, що друзі сваряться. Дуже боляче, коли через певні непорозуміння чи неправильний вчинок ти сваришся з другом. Та боляче не лише тобі, а й твоєму другові.
Твоє шанобливе ставлення до друзів викличе відповідне ставлення й до тебе. Друзі цінуватимуть тебе за доброту, чуйність, чесність, справедливість…
Іноді в житті бувають ситуації, коли потрібно змінити поведінку друга (друг помиляється, робить щось погане, шкодить своєму здоров’ю). Не звертати уваги? Неможливо, адже він твій друг. А кидати друга в біді неправильно. Тому обов’язково потрібно вплинути на його поведінку, але так, щоб не принизити і не образити його. У кожного з нас у житті бувають різні ситуації, і кожен із нас виходить із них по-своєму. Як би ви вчинили в таких ситуаціях?
5.Аналіз ситуацій. (Робота в групах).
Ситуація 1.
У класі хтось розмалював парту. Класний керівник, помітивши це, почав вимагати від учня, який за нею сидить, пояснити, хто й коли це зробив. Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу зраджувати друга».
Класний керівник попросив цього учня вимити парту.
• Як би ви вчинили на місці учня, який це зробив?
• Хіба справжній друг вчинив би так?
• Хто мав вимити парту?
Ситуація 2.
Дмитро й Сашко
Двоє семикласників, Дмитро й Сашко, схилилися над аркушиками паперу. Сьогодні в класі найвідповідальніша контрольна з математики. Учитель сказав, що письмову роботу посилатимуть у район.
Дмитро — найсильніший математик у класі, він уже розв'язав задачу й переписує її з чернетки на чистовик.
Сашка посадили поруч із Дмитром, щоб він підтягнувся, бо Сашко відстає в навчанні, не дуже кмітливий. Але він не тільки тугодум, а й самолюбивий хлопець. Ніколи не списує, не підглядає. Ось і зараз Дмитро
відкрив перед Сашком чернетку. Дивись, ось же розв'язок задачі: досить одним оком глянути, якщо захочеш, і все стане зрозумілим. Та Сашко насупився, вп'явся очима у свій аркушик і навіть глянути не хоче на роботу Дмитра.
Дмитрові шкода Сашка. Недобре передчуття боляче стиснуло його серце. Знову буде, як і завжди після контрольної: у Дмитра — гарна оцінка, а в Сашка — погана.
В. Сухомлинський
• Чи гарний товариш Дмитро?
• Як можна допомогти Сашкові?
• Як би ви вчинили в такій ситуації?
Ситуація 3.
А може так і треба?
Коли вчителька хімії принесла контрольні, Оленка з Тамарою ще були подругами. І коли почала виставляти оцінки в журнал і кожний називав свою оцінку, все йшло добре. Але ось назвали прізвище Оленки. «Чотири»,— відповіла вона. Тамара так і підскочила: у зошиті подруги була «трійка».
— Вона обманює! — закричала Тамара. — В Оленки не «чотири», а «три».
Оленка образилась на Тамару. «Я розумію, що вчинила погано. Але хіба можуть подруги робити так, як Тамара? Хіба вона не могла спочатку поговорити зі мною? Я б і сама все зрозуміла й вибачилася перед учителькою. А може, по-чесному так і треба?»
В. Сухомлинський
• Чи правильно вчинила Тамара?
• Що їй треба було зробити?
Ситуація 4.
Як учинити?
Уяви, що ти з друзями знайшов загублений учителем аркуш. На ньому — розв'язок задач, які включені в завтрашню контрольну. Друзі нагадали тобі: якщо не скажеш учителеві, то нам усім забезпечені гарні оцінки.
- Як ти вчиниш? Послухаєш друзів чи повідомиш учителя про знахідку?
В. Сухомлинський
Ситуація 5.
Як усі
Перед фізкультурою двоє наших хлопців сказали: « Давайте-но підемо з уроків. Якщо всі підуть, то нікому нічого не буде».
Я відповів: «Що ж, якщо весь клас... Я — як усі».
Ми пішли, а потім виявилось, що дехто залишився. І серед них якраз ті двоє хлопців. Тим, що пішли, поставили поведінку «незадовільно». Та не в цьому справа. Мене непокоїть те, що в нашому класі немає одностайності. Адже піти домовлялись усі! Як же можна було залишитись? Ви скажете, що тікати з уроків — погано. Напевно, варто було зупинити хлопців. Але тоді мене б уважали боягузом...
• Що означає принцип «Я — як усі»?
• Чи можна таку людину назвати колективістом?
• Яке значення має самостійність у поведінці? Чи суперечить вона колективізму?
6. Гра «Квітка дружби».
— А зараз я пропоную кожній групі написати на пелюстках якості,які необхідні для дружби та утворити квітку дружби. Діти пишуть на пелюстках слова і складають квіти.
7.Підведення підсумків.
Заключне слово вчителя. Хочу завершити нашу виховну годину легендою.
Легенда «Все в твоїх руках».
Ця історія відбулася давним-давно водному старовинному місті, в якому жив великий мудрець. Слава про його мудрість розійшлась далеко за межі його рідного міста. Всі з’їжджалися до нього з усього світу, щоб отримати пораду. Але був у місті чоловік який заздрив його славі. І вирішив він придумати таке питання щоб мудрець не міг на нього відповісти. Я йому покажу метелика і запитаю живий він чи мертвий, якщо той відповість живий – я його задушу, а якщо мертвий – відпущу і він полетить. Так все і трапилось. Заздрісник спіймав метелика і відправився до мудреця і запитав: «Який у мене метелик? Живий чи мертвий?» На що мудрець відповів: «Все в твоїх руках». Тож дорогі п’ятикласники, будьте дружнім колективом, допомагайте один одному, підтримуйте один одного, діліть разом і горе і радість, тоді ви будете справжньою класною родиною. Адже все у ваших руках. Творіть добро!