Виховна година "Мої добрі справи"

Про матеріал
Мета: Ознайомити учнів із поняттями і законами доброти, честі, справедливості; Розширити уявлення дітей про таке поняття моралі, як доброта. Формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого. Розкрити переваги доброти над злом. Сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе. Розвивати критичне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення;формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього; виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися. Викликати бажання в дітей іти дорогою добра.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

        Виховна година:

 «Мої добрі справи.

 Добро робити легко» 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: Ознайомити учнів із поняттями і законами доброти, честі, справедливості; Розширити уявлення дітей про таке поняття моралі, як доброта. Формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого. Розкрити переваги доброти над злом. Сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе. Розвивати критичне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення;формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість, милосердя, людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього;

виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися.

Викликати бажання в дітей іти дорогою добра.

Обладнання: назва години спілкування, картки для вправи, тлумачний словничок,  сигнальні картки, картки з прислів’ями, малюнок сонечка, маркер, дитячий рюкзачок, мішечок для сміття, дерево доброти.

Хід заняття

І. Організація класу. Повідомлення теми уроку.

1.Вправа «Роз’єднай слова».

- Прочитайте слова, роз’єднайте їх і прочитайте назву нашої години спілкування.

«Моїдобрісправи. Доброробитилегко».

Розпочинається година доброти,

Тож прошу Вас серця свої відкрити,

Щоб зрозуміти і запам’ятати,

Лише з добра усе бере початок!

ІІ.Слово вчителя.

Сьогодні ми поведемо розмову про доброту — дуже важ­ливій і потрібній для кожного з нас чесноті. Але спочатку давайте спробуємо скласти невеличкий словничок «добрих» слів — слів, частиною яких є слово «добро».

Творче завдання «Словничок добрих слів».

Учні перелічують «добрі» слова, учитель допомагає учням дібрати слова з коренем «добро» і записує їх на дошці. На­приклад: «Добрий, добросердний, доброзичливий, добродій­ний, добропорядний, доброчесний, добросусідський».

Запитання до учнів.

Як ви розумієте слово «добрий»? Що означає бути доб­рим по-справжньому?

Слово вчителя.

Бути добрим  це значить допомагати одне одному у біді, дарувати радість знайомим і незнайомим людям, захищати молодших і піклуватися про старших.

Бесіда.

Учні розповідають про свої добрі вчинки (допоміг літній людині донести додому важку торбу, сходив за хлібом для хворої сусідки, допоміг маленькому школяру перейти вули­цю, прибирав територію біля школи та ін.)

Слово вчителя.

До повернення батьків з роботи можна зробити чимало корисних і добрих справ: навести лад у квартирі, вимити посуд, купити хліба до вечері, почистити взуття, попіклу­ватися про молодших братика або сестричку.

Яка радість спалахне в очах матусі, коли вона побачить, що ви за власним бажанням, самостійно взялися допомогти їй. А від теплої маминої усмішки і вам на серці стане тепліше.

Отже, запам'ятайте: ваші добрі безкорисливі вчинки — це радість не лише для тих, кому їх адресовано, але й для вас. І ще треба завжди пам'ятати, що на добро, зроблене для вас іншими, треба відповідати також добром.

Питання для розгляду.

  • Що таке добро?

. Технологія «Асоціативний кущ».

  • Діти, які людські чесноти ви б змогли віднести до слова «добро»?.

(Чесність,щедрість,ніжність,справедливість,чуйність,повага,турбота,любов).

 

  • Добро – це життя людини заради інших, щире бажання допомогти, любов до батьків, ближніх, Батьківщини, здатність до самопожертви.Це корисна справа, вчинок.
  • Зло – це прагнення людини отримати від життя усе, не рахуючись ні з ким, замкнутість і зацикленість на власних проблемах, інтересах, амбіціях.

 Гра «Якщо людина добра» 

– Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити, сміятись, її всі поважають і люблять.

Діти, давайте пограємо в гру. Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні  – нічого не робите. Уважно слухайте:

  • бути милосердним, чуйним, сердечним, щирим;
  • насміхатися з чужого горя;
  • допомагати людям похилого віку;
  • захищати слабкого;
  • бути завжди ввічливим;
  • ображати інших;
  • піклуватися про тварин;
  • шанувати працю інших людей;
  • хвалитися, коли зробив добрий вчинок;
  • шанувати батьків.
  • А що б ви хотіли зробити для людей?

Чимало є і казок. Давайте пригадаємо, між чим завжди йде боротьба в народних казках?

-Між добром і злом.

-А з чим асоціюється добро в цих казках?

– Із красою.

Згадайте Кривеньку Качечку, її чуйне ставлення до стареньких. Мабуть у вашій пам’яті залишилася казка „Дикі лебеді” і самовіддана сестричка крилатих братів. Не зможете ви ніколи забути  і Попелюшку, що випромінювала ніжність і доброту.

-А зло?

-Із потворністю. Конфлікт між красивим і некрасивим зрозумілий, Але в житті буває, що за зовнішньою красою криється внутрішня потворність. Життя людей – це вічна боротьба добра і зла.

 

Робота в групах

 

1-а група. Написати на промінчиках сонця, з чим асоціюється добро ?

 

2-а група. Метод «Рюкзак». Записати людські чесноти, близькі до добра, скласти в рюкзак, щоб взяти із собою в життєву дорогу.( дружелюбність , подільчивість , милосердя ,вдячність . привітність ,доброта ,совість,чесність.)

 

 

3-а група. Записати негативні риси характеру, скласти їх в «сміттєвий мішечок», зав’язати. Нехай вони ніколи не торкнуться вашого серця.

(заздрість ,хитрість ,брехливість ,лінощі ,злість ,підлість ,лицемірство )

(Діти спочатку зачитують риси характеру, потім складають у рюкзак чи мішечок).

 

Доброта – найбільша цінність нашого життя. Так, це саме та якість, що коштує так дешево, але цінується так дорого. Її не можна купити ні за які гроші, вона по краплиночці виховується змалечку.

Поступитися місцем у громадському транспорті, допомогти стареньким людям перейти дорогу, подякувати продавцям чи просто усміхнутися перехожим на вулиці — усе це вкладається у поняття доброти. Нібито маленькі вчинки, які не потребують значних зусиль і матеріальних витрат, а ціна їхня — надзвичайно висока. Бо саме це — найбільший показник гуманності та вихованості людини.

Вправа «Мозковий штурм»

  • Навіщо людям доброта?
  • Треба самому робити добро чи чекати  поки попросять?
  • До кого можна бути добрим?
  • Кого в нашому класі можна назвати добрим?
  • На що схожа доброта?
  • Якими  фарбами й  звуками можна  описати доброту?
  • Чи вважаєте себе доброю людиною і чому?

Люди здавна вважали, що доброта — одна з найважливіших рис характеру людини. Тому в народних казках добро завжди перемагає зло, а світло — темряву.

Робота в парах. Зєднати частини прислівя.

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра „Доповни прислів’я

Хто добра людям бажає, той і сам …добро має.
Добре діло твори …сміло.
Добро не пропадає, а зло …вмирає.
Добро не лихо, ходить у світі … тихо.
Добрі діла тихо ходять, а злі дзвонять, …як дзвони.
Коли люди до тебе добрі, то ти будь ще … добрішим.
Добро роби скільки можеш, від того ніколи не … занеможеш.
Від добра добра …не шукають.
Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини …добра душа.
Робиш добро не кайся, робиш зло …на зло і сподівайся.
Не одежа людину красить, …а добрі діла.

 

Вчитель: А зараз кожен з вас подумає і назве хоча б один вислів, прислів’я, приказку про добро:

1.Добро плодить добро, а зло плодить зло.

2.Добро не пропадає, а зло умирає.

3.Не все добре, що солодке.

4.Ти до нього з добром, а він до тебе з колом.

5.Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа.

6.Добрий чоловік і сусідів дім від вогню збереже.

7.Від лиха до добра недалека дорога.

8.З добрим дружись, а злого й лихого стережись.

9.Не сподівайся за добро дяки.

10.Злий плаче від зависті, а добрий під радості.

11.Все зле — все немудре.

12.У кого є злість, той своє серце їсть.

13.Хто сам не знав зла, не вміє шанувати добра.

14.Злий сам себе б'є.

15.Злість до добра не доводить.

1. Стережися злого, чини добре.

 2. Не роби іншому того, чого собі не бажаєш.

3. За добро добром платять.

4. Добро далеко розходиться, а лихо ще далі.

5. Все добре переймай. А злого уникай.

6. Будеш творити добро – щасливим будеш.

  • . Складання правил доброти. 

 

Продовжте речення: «Добро починається з ... і з...».( мене і тебе )

 

Давайте  складемо  правила  доброти.

Золоте правило:

1.Ставитися до інших так, як ви б хотіли, щоб ставилися до вас.

2.Поважати інших, особливо старших і слабших від себе.

3.Слухати маму, тата, бабусю.

4.Не сміятися над людьми з особливими потребами.

5.Любити і берегти природу, тварин.

6.Не проходити байдуже мимо людської біди, горя, розпачу.

7.Не залишати тварин у біді.

8.Любити природу і все живе. Бережливо ставитися до краси.

9.Уміти не тільки поспівчувати у горі, а й порадіти чужому успіху

10.  Допомагайте  тим , хто  має  у  цьому  потребу.

11.  Не  будьте  жадібними.

12.  Жалійте  інших.

13.  Вибачайте  помилки.

14.  Шануйте  і поважайте  працю  інших.

15  Творіть  добро і  пам’ятайте – ми  люди !

 

 А я бажаю вам успіхів у постійній роботі над собою.

Хай множаться зерна добра в ваших душах.

 Робота в групах.

1 група. Напишіть , які добрі справи можна зробити біля свого будинку (посадити квіти, доглядати за ними, повісити годівнички, підгодовувати птахів, собачок, котиків, прибрати)

2 група. Напишіть , які добрі справи можна зробити вдома

(допомогти мамі  по господарству, гратися з меншими братиком чи сестричкою, погуляти з домашньою тваринкою, винести сміття, сходити в магазин, провідати бабусю)

3 група. Напишіть , які добрі справи можна зробити в лісі

(прибрати, обгородити мурашник, повістити годівничку, шпаківню, не рвати квітів, посадити деревце)

Гра «Гарячий стілець»

 — Як ви будете поводитися у таких випадках?

 1. Бабуся захворіла, і я...

 2. Впала сестричка і плаче, і я...

 З. Маленький братик не може заснути, і я...

 4. Мама втомлена прийшла з роботи, і я...

 5. Наближається мамине свято, i я

 6. Тато майструє шосе у майстерні, і я

 7. Однокласник пiдвiв тебе, i я...

 8. Друг робить зауваження, і я...

 9. Товариш просить сказати неправду, і я…

 10. Товариш просить дати списати домашнє завдання, і я…

Вчитель. Про  добро можна  багато і красиво розповідати, говорити,  мріяти. Але  слова  не  принесуть  ніякої  користі,  якщо  добрі  діла  не втілювати в життя, якщо гарні слова залишаться лише словами.

 

  •  Хвилинка  фантазії

Якщо  б  до  вас  прийшов  чарівник ,щоб  ви  попросили  у  нього: красивий  одяг , гарну  зовнішність ,подарунки , чуйне  серце  чи  ще  щось ?(почнемо  з  вчителя  )

Я  б  попросила  в  чарівника,щоб  ви  в  майбутньому  були  людьми  з  красивою , доброю  душею .

 

  • Пошук добрих слів.

Добра людина – завжди ввічлива людина. Доповніть вірш потрібними

словами ввічливості:

Заходить Галя до кімнати,

Забула Галя, що сказати.

Стоїть, мовчить, анітелень,

– Кажи, Галинко:… («Добрий день»).

Якщо бажаєш висловити подяку

Промовити потрібно: … («Дуже дякую»).

Коли мене сварять, я намагаюсь

Завжди казати чемно: … («Вибачаюсь»).

І в Україні, й Польщі, і в Словаччині

Всі кажуть на прощання: … («До побачення»).

 

Творче завдання.

 «Галявина  людських  чеснот» 

Вчитель. Зараз  ми  з  вами створимо  галявину  людських  чеснот. На партах у вас є квіти різних кольорів, прикріпіть  їх  на  дошку .

(На квітках записано: червона квітка — доброта, жовта — совість, синя — сміливість, рожева — чесність.

Вчитель. На галявині розквітли «квіти людських  чеснот», які теж мають право на існування, бо всі позитивні  риси  характеру  надзвичайно  необхідні  людям.

 Діти, ви створили «Галявину людських  чеснот», тож нехай над нею світить «Сонце доброти».

 (На партах кожної групи  лежать  промінчики  сонця .На них  ви запишіть  свої добрі вчинки і прикрипіть  над  галявиною  людських  чеснот.(допомога  батькам, турбота  про  братів  і  сестер ,подільчивість  з  товаришами , повага  до  старших  .

Вчитель. Добра людина і сама схожа на ясне сонечко, тому що вона всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю.

 Тестування «Що означає бути добрим?».

Учитель читає учням запитання. Вони мають відповіда­ти на неї «так» або «ні».

Чи можна примусити людину бути доброю?

Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?

Чи можна стати добрим лише на деякий час?

 Чи потрібно виявляти доброту у відношенні до будь-кого?

Чи можна сказати, що доброта  найбільша окраса душі?

 Чи легко бути добрим?

Чи можна доброту порівняти із сонцем?

Чи є у вас бажання чинити добрі справи?

Після проведення тестування учні пояснюють свої від­повіді.

Слово вчителя.

У вас виявилось більше відповідей «так». Отже, бачу, що ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Тож не слід забувати про це.

 

В народі кажуть : «Добрі думки - це коріння, добрі слова – гілки, а добрі вчинки – це плоди. 10.Створення дерева доброти. Складання плану добрих справ.

 — Під нашим сонечком доброти виросло чарівне дерево. Чого не вистачає на ньому? (Листочків)

 — Дійсно, листочків. На столі у вас зелені листочки. Щоб наше дерево ожило, листочок прикріпіть до дерева,але ті учні які робили добрі справи. Ось i подивимось, оживе наше дерево, чи нi. Зробити це потрібно швидко та акуратно. (Робота дітей).

 — Подобається вам наше дерево?

 — Молодці! Це дерево добрих оправ вже виросло під нашим сонечком доброти.

Заключне слово вчителя.

Поспішайте, друзі, робити добро! Нехай ніколи не за­тьмарить вашу душу зла справа. Хай тепло ваших сердець зігріває усіх — і рідних, і друзів, і навіть незнайомих лю­дей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу  приношу людям радість!».

 

Y. Підсумок заняття.

       А тепер, давайте разом з вами, складемо вірш про те, яким треба бути в житті. Останнє слово кожного рядка ви добиратимете в риму самостійно.

 

             Щедро ллє проміння сонце

             У твоє й моє....(віконце),

             Щоб в теплі ми виростали

             Й світло людям...(дарували).

Й де б ми в світі не бували,

Щоб завжди любов .....(несли),

Щастя, радість і тепло,

Щоб чудово всім ....(було).

В світ прийшли ми: я і ти –

Для любові й ....(доброти).

Будь привітним і прихильним,

Добрим, лагідним, і .....(сильним).

Вчися правдою прожити,

Теплим словом вмій ....(зігріти).

Вчись завжди допомагати

І людині ....(співчувати).

І старайся так прожити,

Щоб як сонечко....(світити)!

І в душі завжди неси

Теплий промінь .....(доброти)!

 

 

 

 

 

 

 

 

Тридцять добрих справ для розвитку доброти

Далі наводиться перелік проявів доброти, які можна пропонувати дітям для щоденної практики:

  • 1. Завжди й за все дякуйте своїм батькам. Висловлюйте вдячність їм навіть без особливої причини – просто тому, що вони у вас є.
  • 2. Напишіть добру, смішну або підбадьорливу записку й покладіть її у книгу, яку повертаєте в бібліотеку. Наприклад: «Усе буде добре!», «У вас обов'язково все вийде!».
  • 3. Порадуйте друга. Візьміть іграшку з кіндер-сюрпризу й покладіть її в шафку вашого приятеля у спортивній роздягальні.
  • 4. Розкажіть добру або смішну історію вашому знайомому чи подякуйте йому за те, що він сам розповів вам таку історію – підбадьорив або розвеселив вас.
  • 5. Якщо ви сильні в навчанні, допоможіть товаришу розібратись у розділі, який він погано розуміє, або допоможіть молодшим при виконанні домашніх завдань.
  • 6. Завжди мийте після себе тарілки, а ще краще порадуйте батьків тим, що ви несподівано помили весь посуд.
  • 7. Якщо ви йдете в кінотеатр на перегляд дитячого фільму або мультфільму, захопіть із собою кілька наклейок з вашими улюбленими персонажами чи моделями машинок, щоби подарувати ними ваших сусідів по глядацькій залі.
  • 8. Завжди пропускайте вашого братика або сестричку вперед.
  • 9. Якщо ви купуєте шоколадку чи солодку воду в торговому автоматі, залиште монети або дрібну купюру в його приймачі для грошей – нехай незнайомій людині буде приємно.
  • 10. Купіть свій улюблений десерт і поділіться ним з вашими сусідами за столом у шкільному кафе.
  • 11. Дайте товаришу почитати вашу улюблену книгу.
  • 12. Візьміть участь у зборі необхідних речей для солдатів. Додайте записку: «Посилаю вам мій улюблений шампунь. Мишко. 7 років».
  • 13. Завжди повертайте візок для покупок у супермаркетах на його місце. Не тільки ваш, а й інших покупців, які не повернули свій візок назад.
  • 14. Застеліть вранці ліжко вашого братика. У той же вечір розстеліть його до сну.
  • 15. Сплатіть ще одну пляшку води або попкорну в кінотеатрі та вручіть їх малюку, який стоїть за вами в черзі.
  • 16. Залиште машинку в парку із запискою: «Хто знайшов, того й машинка. Грайтеся на здоров'я!».
  • 17. Пропускайте інших пасажирів при вході в автобус.
  • 18. Збирайте купони на знижки, які видають супермаркети, і радуйте ними маму.
  • 19. Зберіть і винесіть сміття після сімейної вечері або пікніка на природі. Робіть це, не нарікаючи на труднощі.
  • 20. Допоможіть літній людині підняти візок по сходах підземного переходу.
  • 21. Надішліть ваші улюблені іграшки в дитяче відділення найближчої лікарні чи в дитячий будинок.
  • 22. Запросіть дитину, яка не належить до вашого гурту, за ваш столик у їдальні.
  • 23. Допоможіть бабусі навчитись користуватися мобільним телефоном, якщо в неї щось не виходить. Проявляйте у ставленні до неї великодушність і терпіння.
  • 24. Візьміть участь у зборі продуктів та одягу для нужденних. Запросіть своїх друзів, щоб вони вам допомогли зібрати достатньо допомоги.
  • 25. Будьте привітними до новачка у вашому класі.
  • 26. Прибирайте у вашій кімнаті ще до того, як вас попросять про це батьки.
  • 27. Привчіть себе кожного дня казати своїм друзям що-небудь підбадьорливе. Тільки говоріть це обов'язково щиро та з вірою в те, що все справді буде добре.
  • 28. Зробіть пожертву, віддайте музичний інструмент, спортивний інвентар та електроніку, якими ви більше не користуєтесь, у волонтерські організації, яким ви довіряєте.
  • 29. Обійміть рідну людину, коли та найменше цього чекає.
  • 30. Щиро привітайте вашого однокласника з чудовою відповіддю на уроці.

 

Завантаження...
docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
20241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку