Виховна година на тему: Ми за життя без насильства

Про матеріал
Авторська виховна година. Може бути використовуватись до годин: стоп булінг; до дня толерантності та інші теми.
Перегляд файлу


ВИХОВНА ГОДИНА

Тема: Ми за життя без насильства 

Мета: сформувати уявлення про проблему насилля й жорстокості, їх наслідків для учнів чи інших людей; обговорити питання, як відрізнити конфлікт від  насильства; виховувати вміння попереджувати жорстоке поводження з однолітками чи іншими людьми.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, картинки.

Очікувані результати:
• Повторити зміст поняття «насилля» та його види;
• Визначити причини виникнення учнівської жорстокості, її реалії та наслідки;
• Знайти шляхи запобігання насиллю. 

 

Хід заходу: 

І. Мотивація виховної діяльності. Повідомлення теми і мети виховної години.(3 хв)

Клас розбитий на  підгрупи: «розумні», «добрі», «сміливі», «ввічливі», «терплячі», це 5 чеснот, без яких важко побудувати взаємовідносини в суспільстві.

Прошу вас, діти, переглянути фрагмент мультфільму.

(перегляд мультфільму)

Давайте спробуємо відповісти на мої питання, як ви гадаєте:

  • Чому хлопчик так жорстоко відштовхував песика?
  • Чому він потім його прийняв?
  • Чи багато жорстокості у світі?
  • Можна уявити світ без насилля?

 

Наша виховна година має назву "Ми за життя без насильства".

Сьогодні ми з Вами розглянемо проблему насилля й жорстокості, їх наслідків для учнів чи інших людей; обговоримо питання, як відрізнити конфлікт від  насильства; будемо розвивати вміння попереджувати жорстоке поводження з однолітками чи іншими людьми

ІІ. Оголошення епіграфа: (2 хв)

 

Усяке насильство, все похмуре і відразливе свідчить не про силу, а про її відсутність.

 

Ральф Уолдо Емерсон

Учитель:

Життя пройде, немов вода,
І відцвіте, немов вишнева гілка...
В житті одна помилка - не біда,
Біда, коли усе життя - помилка.
 

Ліна Костенко

Учитель: Ми, дорослі,  хочемо, щоб Ви прожили гідне життя і при цьому не стали агресорами чи жертвами насилля. Невідомо, що гірше. Тому давайте спробуємо розібратися, що таке насилля.

ІІІ. Розгляд нормативно-правової  бази про захист прав дитини. (5 хв)

Загальна декларація прав людини 

Декларація прав дитини

Конвенція ООН про права дитини

 

Конституція України

Закон України "Про освіту"

Закон України "Про охорону дитинства"

Закон України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування"

Закон України "Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам"

Указ Президента України "Про  питання щодо забезпечення реалізації прав дітей в Україні"

Наказ МОН № 1106 від 06.08.13 року "Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки щодо розвитку психологічної служби на період до 2017 року"

Лист МОН від 08.07.13 року № 1/9-479 "Про діяльність психологічної служби у 2013/2014 навчальному році"

Наказ МОНМСУ від 11.01.2012  №12 "Про заходи щодо забезпечення реалізації прав дітей в Україні"

Лист МОНМСУ від 26.09.2012 № 1/9-683 "Щодо розподілу робочого часу у практичних психологів та соціальних педагогів"

Наказ МОНУ від 1.02.2010 №59 "Про вжиття заходів щодо запобігання насильству над дітьми"

Наказ МОНУ від 23.08.2006 №631 "Про вжиття вичерпних заходів, спрямованих на дотримання законодавства, щодо захисту прав неповнолітніх"

Наказ МОНУ від 25.12.2006 №844 "Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики жорстокому поводженню з дітьми"

Наказ МОНУ від 01.06.2005 №330 "Щодо захисту законних прав та інтересів дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування"

 

Насильство – це будь-які навмисні дії одної людини по відношенню до іншої, які порушують її конституційні права й свободи і наносять їй моральну шкоду, шкоду її фізичному чи психічному здоров’ю. Воно       може бути фізичним, психологічним і сексуальним, економічним.

Фізичне насильство – це нанесення тілесних ушкоджень, які завдають болю, призводять до порушень психічного та фізичного здоров’я, чи навіть смерті; це штовхання і смикання; удари, стусани, побиття; знущання, викручування рук; "жбурляння" предметів; спроби задушити.

Емоційне або психологічне насильство – це тиск на психіку іншої людини, який проявляється у нанесенні словесних образ, погроз, залякуванні, переслідуванні, а саме :

- ігнорування твоїх почуттів і потреб;

- залякування;

- погрози;

- безпідставні покарання;

- нанесення шкоди твоїй домашній тварині;

- нищення особистих речей;

- навіювання почуття провини і страху;

- брехня, звинувачення, приниження, прізвиська;

- поводження з тобою, як з слугою.

Сексуальне насильство – це зазіхання на статеву недоторканість особи, а також дії сексуального характеру по відношенню до неповнолітнього; небажані сексуальні дотики; домагання, згвалтування; неприродні сексуальні дії; примус до проституції; небажання застосовувати контрацепцію.

Та ще насильством вважають те, що полягає у завданні збитків або відсутності турботи.

Економічне насильство – це:

  • виманювання грошей шляхом погроз, шантажу або шахрайства;
  • змушувати щось робити за гроші;
  • крадіжки грошей або матеріальних цінностей.

 

Насильству  та  жорстокому  поводженню  можна запобігти, а у випадку, коли вони трапляються, треба відповідно і негайно реагувати!

 Як дівчата,   так   і   хлопці  підліткового   віку можуть переживати всі форми насильства та жорстокого поводження. Вони можуть траплятися як удома, так і у школі чи на вулиці, і можуть походити від членів сім’ї, так само як і від інших дорослих і підлітків, які можуть бути знайомі або незнайомі підліткові.

 

Часом доволі непросто відрізнити насильство (передусім психологічне) від конфліктних ситуацій, суперечок, що виникають. У такому випадку для визнання факту  насильства слід звернутися до його ознак:

 

  • умисність (з наміром досягнення бажаного результату);
  • спричинення шкоди;
  • порушення прав і свобод людини;
  • значна перевага сил (фізичних, психологічних, пов’язаних із вищою посадою тощо) того, хто чинить насильство.

 

Конфлікт - це зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що може призвести до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжуються складними колізіями. Конфлікт не містить перелічених вище ознак. Розвиток  конфлікту може призвести до насильства, але не завжди призводить.

ІV. Розбір ситуацій у групах. З'ясувати: запропонована ситуація є конфліктом чи проявом насиля?(7 хв)

Учитель: Давайте спробуємо розібратися:  це конфлікт, чи насилля? Якщо це насилля, то яке? Та хто у даній ситуації, є агресор?

 

 Завдання 1.

 

Група «розумні»

 

  1. Петрик зайшов у їдальню та забрав у Оленки булочку, хотів пожартувати. До нього підійшов брат  Оленки та сказав, щоб той більше так не чинив. Петрик почав ображати брата Оленки, а потім ще  штовхнув його та розпочав бійку. Брат був сильніший і Петрик отримав стусанів.

 

 

Група «терплячі».

  1. Під час перерви Василь бігав по класу та ненавмисно штовхнув Маринку. Маринка впала і розбила голову. Вона почала дуже сваритися на Петрика.

 

Група «добрі».

  1. Два хлопчики вирішили зняти смішне відео.  Та, випадково побачивши  бійку між однокласниками,  почали охоче знімати, щоб виставити цей, на їх думку, цікавий ролик в Ютуб.

 

Група «ввічливі».

  1. Після закінчення навчального року Миколка повернувся додому у рідне село, але співмешканка померлого батька не пустила його у власний будинок, сказавши, що це вже її будинок і вона не хоче його бачити у ньому.

 

Група «сміливі».

  1. У класі є хлопчик, якого весь час усі ображають, до нього чіпляються, говорять  неприємні речі. На уроці з інформатики  дівчатка, котрі сиділи поруч, вирішили пошуткувати і навмисно видалили файл з його роботою. Він підвівся та вдарив одну із дівчат.

 

V. Мозковий штурм «Причини, через які люди здійснють насилля»(2 хв)

Завдання 2.

Кожна команда подумає і дасть відповідь: які причини насилля? (вказати 3 або більше причини)

(Слабкість, не можуть досягти порозуміння, гординя, зухвалість, прояв лідерства, самі були жертвами насилля та інші).

Які можуть бути наслідки жорстокості?

Давайте спробуємо із свого життя викинути все це, що ми назвали. Напишіть, що можливо притаманно вам на листочках, або те чого ви боїтеся, порвемо це і викинимо у сміття.

VІ. Елемент тренінгу. Як запобігти насиллю.(4 хв)

Учитель. А тепер давайте переглянемо уривкифільмів про жорстокість підлітків та як їх можна уникнути. (Перегляд роликів)

  • Яке ваше ставлення до побаченого?
  • Чи доводилося вам зустрічатися з такими явищами, бути свідками таких «розборок»?
  • Якщо так, а чи думали Ви про те, як можна було б уникнути конфлікту?
     

Зараз я пропоную Вам гру наших учнів, де вони зіграють самі себе і розіграють конфлікт, який може перейти в порушення та насилля, а може просто стати непорозумінням.

 

Учитель.
Що саме Вам здається важким у поведінці, щоб зупинити конфлікт?

Давайте спробуємо знайти фактори, що допоможуть нам зупинити конфлікт.

 

Група у всіх у вас є. Завдання № 3.

 

Група «сміливі».

По черзі сказати учневі зліва, які риси характеру у них є спільні. (Тільки хороші риси.)

Група «розумні».

По черзі сказати учневі зліва, комплімент.

Група «терплячі».

По черзі сказати учневі зліва, сказати побажання на сьогодні (Тільки добрі і гарні)

Група «ввічливі».

По черзі сказати учневі зліва, чим би він хотів з вами поділитися. (Саме тим, чого у вас достатньо )

Група «добрі».

По черзі сказати учневі зліва, запропонувати добру справу на сьогодні, яку Ви можете виконати разом.

Учитель. Отже, ми побачили, що, крім сварок, у житті є багато цікавого. І марно витрачати час на сварки не треба.

VІІ. Рефлексія(2 хв)

Учитель: Звернемося до народної мудрості і повторимо те, що нам передають із покоління в покоління наші предки.

Завдання 4.

Ваше завдання : Знайдіть другу частину прислів’я чи приказки

 

Група «розумні».

Як ми до людей, так люди до нас.

Дружба і братство – дорожче багатство.

 

 

Група «сміливі».

У хорошій компанії розуму наберешся,  а в поганій – і свій загубиш.

З ким поведешся, від того й наберешся.

 

Група «терплячі».

Згода будує, а незгода руйнує.

Від сварки до бійки – один крок.

 

Група «ввічливі».

Добрі діти на ноги поставлять, а лихі – з ніг звалять.

Добро пушить, а лихо сушить.

 

Група «добрі».

 

Правда і в огні не горить, і в воді не тоне.

Від добра добра не шукають.

 

VІІІ. Підсумок. (2 хв)

Давайте створимо галявину із квітів на яких напишемо  слово, яке буде характеризувати наш світ без насилля і нехай кожний посадить свою квітку добра.

ІХ. Д/з: опрацювати з батьками вдома матеріал, що вам був наданий сьогодні. (1 хв)

Х. Учениця читає вірш. (2 хв)

Мій улюблений світ –

Без насильства.

Без жорстокості, болю, зла.

Тут народом складена пісня

Містить тільки хороші слова.

Мій улюблений світ –

Без насильства,

Де немає страждання й війни,

Де розквітла калина барвиста

І пісень не почуєш сумних.

Мій улюблений світ – це не казка

А реально щасливе життя.

Бо звільнивши наш світ без насильства

Можна сміло іти в майбуття.

 

Література:

  1. Конституція України.- К., 2006 р.
  2. Конвенція ООН «Про права дитини».- К., 2005 р.
  3. Закон україни «Про запобігання та протидію домашньому насильству».- К., 2018 р.
  4. Запобігання торгівлі людьми. Навчально-методичний посібник – К.-Х.,2001 р.
  5. Джерело: https://dovidka.biz.ua/prisliv-ya-pro-dobro/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Олексієнко Жанна Михайлівна
    Скажіть, будь ласка, перегляд якого мультфільму мається на увазі?
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Проценко Алла Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кравчук Лариса Федорівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2019
Переглядів
19965
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку