Тема. « Прийди, прийди, весно…»
Обладнання: малюнки,магнітики.
Хід заняття
I. Організація класу.
II. Повідомлення теми уроку.
- Діти розгадайте загадку, відповідь на неї і буде темою нашого заняття.
Прийшла до нас вона прекрасна
Багатоцвітна, тепла, ясна,
Ніби дівчина в вінку.
Ожили луги, діброви,
Повно гомону, розмови
І пісень в чагарнику (В е с н а)
Отже, сьогодні на уроці ви дізнаєтеся багато нового та цікавого про цю пору року. Ми з вами дізнаємось про весняні місяці, про те, які птахи першими повертаються з вирію, про квіти, що зацвітають першими. Але перед тим, як почати наше заняття, я повинна перевірити, як добре ви знаєте цю пору року.
1. Гра «Буває не буває».
У нас на дошці розвішені малюнки, на яких зображені явища природи. Нам потрібно залишити тільки ті, які притаманні саме весні.
Перший малюнок. Що на ньому зображено?
- Дощ.
- Так. Весною буває дощ. Отже цей малюнок залишаємо.
- Наступний малюнок.
- Квіти.Ми їх залишаємо. Так, бо саме весною прокидаються перші квіти.
- Далі на малюнку крига пливе по річці. Це явище відбувається? Так. Отже цей малюнок залишається.
- Наступний малюнок.
- Сніг.
- Так. Сніг буває весною?
- Ні!
- Тому цей малюнок ми знімем.
- Далі на малюнку...
- Блискавка
- Так, молодці. Таке буває? Так. А що на наступному малюнку?
- Мороз.
- Молодець. Це явище весняне? Ні. Далі на малюнку...
- Бруньки.
- Таке явище буває? Саме весною на деревах розпукуються бруньки.А що на наступному малюнку?
-Приліт птахів.
-Так. Таке буває весною? Так, буває
-Молодці.
2.Інтелектуальна гра.
Яка вона весна?
У корзинці є слова один учень виходить бере листочок на якому записане слово і ви маєте визначити чи пов’язане воно з весною?
III. Основна частина.
1.Розповідь вчителя.
- Діти, а хто мені скаже, які є весняні місяці?
- Березень, квітень, травень.
-Так. Першим місяцем весни є березень. Він – символ початку весни. Cтає світліше, день збільшується, ніч стає коротшою. З'явились бруньки на деревах. У березні заготовляли кленовий та березовий сік. А як ви вважаєте, чому цей місяць назвали саме так? Назва місяця походить від слова «береза». Бо з берези точили сік.
- А я вам пропоную ось таке прислів’я – «Березень березовим віником зиму вимітає, а весну в гості запрошує». Як ви його розумієте?
( Відповіді учнів) .
- Так, правильно. А знаєте ви, що є народні прикмети про прихід весни. Наприклад, «Побачив шпака – знай: весна біля порога» або «Ворони купаються ранньою
весною – до тепла» А наступним місяцем весни є …
- Квітень
- А чи знаєте ви , що другий місяць весни наші пращури
називали лелечником?
-Ні.
- Вони вважали, що птахи, а саме лелеки приносять весну на своїх крилах. Після довгої зимової холоднечі людям дуже хотілось поспілкуватися з живою природою. Недарма весну називають ранком року.
-А як ще називають в народі цей місяць? ( Відповіді учнів)
- А ви знаєте, що коли на початку квітня грім – це на тепле літо.
- Останнім місяцем весни є травень. Раніше його Називали май. Ця назва пішла від римської богині весни Майї. А ще його називають пісенник, травник, місяць-громовик .
«Травень ліс прибирає – літо в гості закликає»
- Як ви розумієте це прислів’я? ( Відповіді учнів).
2.Кросворд.
Для пташок у цій хатині
Є завжди смачні гостинці.
Сойки, снігурі, синички -
Всі летять до … ( Годівниці)
Продовжує рік свій біг.
Почав танути білий сніг,
Пташиний гомін, метушня –
Ура, скінчилася зима!
Сонце яскравіше сотні фар.
До нас весну призводить … (Березень)
А я перша розквітаю
Білим цвітом серед гаю
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не буде влітку? ( Пролісок)
Дзвіночки- перлинуи на ніжці тоненькій
Такі запашні і тендітні такі.
В широкому листі, немов у гіллі
Ховають від сонця голівки свої… ( Конвалія)
Першим я приніс весну,
Пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Звуть усі мене… ( Шпак)
Г |
О |
Д |
І |
В |
Н |
И |
Ц |
Я |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|||||||||||||||||||
П |
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
І |
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
3. Фізкультхвилинка.
Бачу учні ви стомились, то давайте трохи відпочинемо.
Із-за парт ми вийшли всі,
Вгору добре потяглись ,
На носочки піднялись.
Опустили легко вниз-
Біля парти всі присіли,
Потім встали- й полетіли.
Руки в боки узяли,
На всі боки повели.
Руки вниз всі опустили
І за парти тихо сіли.
4. Робота з питаннями.
- А ще чим гарна весна? Теплим сонечком, зеленим листячком і першими
квітками … А які перші квіти весни ви знаєте?
- Підсніжники, первоцвіт, конвалія, нарциси …
- Найпрекраснішим витвором природи є квіти. Вони, як музика створюють піднесений настрій, окрилюють. Квіти є окрасою нашого життя. Вони вражають нас найтоншими пахощами, милують різнобарв’ям кольорів.
-Діти, а яка перша квітка розцвітає?
- Пролісок.
- Так пролісок або підсніжник. Наступною квіткою, що розцвітає після підсніжника є первоцвіт, бо перший розцвітає. Ці маленькі квіточки створюють велику жовту скатертину. Щойно з глинястих пагорбів та схилів зійде сніг і вони ще парують вологою, як на них починають золотистим
блиском ясніти маленькі сонячно-жовті суцвіття. Це мати-й-мачуха. А назва її пов’язана з листочками. Річ у тому, що листя зверху гладеньке, трохи липуче. Коли притулиш його до щоки, то повіє прохолодою, а від нижньої частини листка відчуєте тепло і легкість, звідси і назва.
Квіти про які я щойно розповідала є польовими і ростуть в лісі або на полі. Їх ми часто не побачимо. А зараз ми поговоримо про весняні квіти , які ростуть в парках, на клумбах. Це нарциси та тюльпани. Нарциси бувають жовтого або біло-жовтого кольору.
А ви знаєте легенду про нарциси? Колись дуже-дуже давно жив принц. Він був дуже гордий, зневажливо ставився до оточуючих і тому одна чаклунка перетворила його на квітку з білими пелюстками – це волосся принца ;і з жовтою серединкою – його корона. То що ви зрозуміли з цієї розповіді?
- Треба гарно і привітно ставитися до людей.
- Молодці! А наступною квіткою про яку ми поговоримо є тюльпан. Тюльпани – це квіти, що теж ростуть у парках. Вони бувають різних кольорів, але найчастіше червоного.
5.Гра «Весняні квіти»
- А зараз ми пограємо в гру «Весняні квіти». Я буду задавати запитання, а ви повинні сказати яка це квітка.
1.Жовтенькі, як маленькі сонечка, на товстій стеблині, а листочки незвичайні: один бік – мякий та теплий, а інший – холодний та темний .
(М а т и- й -м а ч у х а)
2.Ще лежить сніг, але що за диво? Наш погляд зупиняється на гарній квітці, яка ніжиться під першими променями весняного сонечка. Біла квітка з
Тонким стебельцем і тоненькими , довгими листочками.( П і д с н і ж н и к)
3.Ця квітка росте у квітнику, може бути двох кольорів: жовтого або біло-жовтого. (Н а р ц и с)
4. Квітка жовтого кольору, назва якої походить від двох слів: перший розцвітаю. (П е р в о ц в і т)
5. Ці квіти бувають різнокольорові, ростуть рано-навесні, тримають гордо голівку. Яка це квітка?
(Т ю л ь п а н).
V. Підсумок заняття.
- До побачення.