Виховна година на тему:
« Скарбниця духовних цінностей людини»
Мета: поглибити знання учнів про найвищі морально – естетичні ідеали вироблені людством; продовжити ознайомлення учнів з духовними надбаннями людства з метою формування в них високих моральних якостей: доброти, чуйності, милосердя.
Вихователь.
Усе своє життя, з самого дитинства, людина пізнає,що таке добре,а що таке погано. Кожне життя здається нам якоюсь дивовижною квіткою,яка вранці вмивається росою,зустрічаючи новий день, ніжно простягаючи руки – пелюстки до сонця, щоб захистити його від усього злого і недоброго, а ввечері тихо і сумовито складає свою голову до матері – землі. Сподіваючись наступного дня побачити цей світ кращим і добрішим.
Тема нашого заняття вічна. Внутрішній світ людини її душевні якості – це море чуттів.
Ваш вік це вік вашої нестійкості. Саме в цьому віці закладають критерії совісті та добра. Ми сьогодні і поспілкуємося про такі критерії. Щоб у нас вийшла цікава розмова, мені потрібна буде ваша допомога,ваша активність, щирість, відвертість.
1.Знайомство.
На першу літеру свого імені назвати рису характеру.
2. Прийняття правил групи.
Ці правила допоможуть зробити наше спілкування цікавим, корисним, продуктивним:
а) говорити по черзі;
б) правило піднятої руки;
в) не принижувати думки іншого;
г) повага до особистості кожного з учасників;
д) правило «тут і зараз ».
3. Тема нашого заняття «Скарбниця духовних цінностей людини».
Учень.
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду,
Учень.
Бо доброта, не тільки те
Що обіймає тепле слово,
В цім почутті таке основне,
Яке з глибин душі росте
Учень.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині,
Немає вищої святині,
Ніж чисте слово доброти.
4. «Мозковий штурм»
- Що таке доброта? Який зміст ви вкладаєте в це поняття?
- А яке визначення доброти дається а енциклопедії? (Доброта – чуйність, дружне ставлення до людей)
( Відповіді учнів.)
5. Творча гра « Потяг доброти»
- Як ви гадаєте, з яких складових частин складається доброта ?
Щоб дати визначення на це питання послухайте уважно умови нашої гри.
( див. додаток)
6.Робота в малих групах « Квітка доброти»
Давайте поділимося на 4 групи ( літо, осінь, зима, весна,). Кожній команді дається по одній пелюстці. Діти повинні обговорити і написати правила, яких потрібно дотримуватися кожній людині.
- Пробачати помилки;
- Будь щедрим;
- Не заздрити;
- Жаліти інших.
7. Анкета – сповідь « Чи завжди потрібна чесність?»
- Що означає бути чесним? ( Читання та обговорення оповідання Г. М. Кирпи « Маленька брехня») Як ви гадаєте : брехня може бути малою чи великою?
- Чи доводилося вам обманювати інших людей?
- Що відчуваєте коли вас обманюють ?
( Відповіді учнів)
А зараз давайте спробуємо побудувати сходинки до чесноти:
8. Міні – лекція « Що таке милосердя»
З поміж різноманітних проявів добра чи не найпереконливішим є милосердя. Словник української мови витлумачує цю чесноту, як співчутливе ставлення до когось. Милосердною людиною називають людину, готову прийти на допомогу іншим,сповнену доброти та чуйності. Приміром , у християнському віровченні обов’язком кожної людини визначено такі милосердні вчинки:
Вияв духовного милосердя – це доброта, слова втіхи та розради. Лікування добротою потребують не лише хворі, а й цілком здорові люди, в яких душа черства й глуха до чужого горя.
Учень.
Лікуймо наші зболені серця,
Лікуймо наші душі зачерствілі,
Несімо правди непогасний стяг,
І кривда в нашу долю не поцілить.
Учень.
Є ще спасіння від недуг людських
Джерела віднайдемо лиш цілющі,
Мов подорожником торкнімося до них,
Й добром розквітнуть , й просвітліють душі.
Учень.
Скропімо серце щире, не черстве,
Людського милосердя еліксиром,
Воно хоч кволе, знову оживе,
У справедливість й людяність повірить.
Милосердя ґрунтується на таких якостях: чуйність, уважність, доброзичливість, не сумісне з пихою , байдужістю, брутальністю.
Складання правил семи мудреців:
Будьмо ж милосердними до тих, хто плаче та страждає , хто потребує нашої уваги.
9. Підсумок « Мішок людських цінностей».
Сьогодні ми багато говорили про людські цінності, різні критерії визначали, правила. А зараз давайте підведемо підсумок нашої роботи і наповнимо наш мішок чеснотами , яким ми будемо завжди користуватись у нашому житті.
(на дошці висить мішок вирізаний з паперу, учні по черзі приклеюють папірці з надписами)
Бачите , як багато в нас хорошого, доброго. Давайте й надалі берегти та примножувати ці цінності. Щоб ваші обличчя були завжди радісні від того , що ви зробили і ніколи не зникала посмішка.
Пісня « Якщо добрий
Додаток
Творча гра « Потяг доброти»
Вихователь називає слово «доброта», учні по черзі називають чесноти. Таким чином учні мають скласти ланцюжок « добрих слів». На дошці малюється потяг вагони якого – це послідовно названі учнями слова. Після цього відбувається обговорення з учнями , у якому з вагонів хотів би вирушити кожен з них у далеку мандрівку. Учні повинні пояснити свій вибір.
Оповідання Г.М. Кирпи « Маленька брехня»
Послухайте історію про дівчинку Наталку, яка вважала , що маленька брехня – це не брехня зовсім.
Ганнуся впала і зламала ногу. Довелося в гіпсі лежати вдома. Вона дуже переживала , що багато в школі пропустить, а тоді зовсім відстане від однокласників. Друзі вирішили виручити однокласницю і домовились щодня носити їй уроки , і пояснювати, коли вона щось не зрозуміє. Коли настала черга Наталки провідувати Ганнусю, вона не пішла до однокласниці . В класі збрехала , що в неї бабуся захворіла.
1