Виховна година «Подорож до країни Доброти і Ввічливості» для 3 класу допоможе учням
пройти мовним лабіринтом, осягнути глибину слів знайомих всім з народження, поєднати слова з добрими справами, зрозуміти як потрібно спілкуватися з людьми. Вчителям - виховувати у дітей вміння розуміти один одного, поступатися, прощати.
Подорож до країни Доброти і Ввічливості
Вступне слово вчителя
- У великому мовному запасі вибрати слово – то велике вміння. Коли ви користуєтесь словом неточним, то це теж саме, коли б замість відточеного олівця на уроках малювання ви користувалися б цвяхом. А ще треба пам’ятати, що слово – то є велика зброя, якою можна людину вбити, а можна й звеличити. Сьогодні ми спробуємо пройти мовним лабіринтом, осягнути глибину слів знайомих всім з народження, поєднати слова з добрими справами.
1. Перша зупинка в нашій подорожі – вікторина “Підкажи словечко”. Відповідати дружно, хором.
Серед знайомих голосів ми чуєм ... (добрий вечір).
Кажу щиро завжди я всім ... (до побачення).
То скажем мамі що? ... (спасибі).
Т. Коломієць “Сію дитині”
Сію дитині в серденько ласку.
Сійся – родися ніжне “будь ласка”,
Вдячне “спасибі”, як зернятко в ниві,
“Доброго ранку”, “світлої днини”
Щедро даруй ти людям, дитино.
Мова барвиста, мова багата,
Рідна і тепла, як батьківська хата.
Народ завжди схвалював вміння дібрати вірне слово, висміював тих, хто порушував традиції, звичаї. І як же ми можемо обійтися в нашій подорожі без зупинки на станції “Народної мудрості”. Пропоную вам пригадати деякі народні прислів’я. Працювати будемо у групах. В конвертах завдання для кожної групи – картки із словами. Із слів і навіть частин слів треба скласти прислів’я, і захистити свою роботу: пояснити, чому так говорять.
4 групи дітей одержують конверти з розкиданими словами
Від |
|
доб |
|
рого |
|
слова |
|
і |
|
лід |
|
роз |
|
тане |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Доб |
|
рого |
|
дер |
|
жись |
, |
а |
|
лихого |
|
стере |
|
жись |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Твоя |
|
кра |
|
сота |
|
в |
|
тво |
|
їй |
|
доброті |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Перший |
|
крок |
|
до |
|
добра |
|
це |
|
не |
|
робити |
|
зла |
Утворюються і захищаються прислів’я:
- В житті трапляються різні несподіванки, навіть неприємності. Вам завжди прийдуть на допомогу добрі, теплі, прості слова, слова ввічливості.
- Ввічливість – це основа людських відносин, вона невід’ємно пов’язана з людськими якостями і перш за все з добротою. Зараз я пропоную побути вам вченими – дослідниками і спробувати осягнути всю глибину слова – доброта.
У добра широке коло друзів, давайте з ними познайомимось.
На партах у вас картки. В них написані вірні друзі ввічливості, добра. Вставивши пропущені букви, ви зможете зрозуміти які найважливіші риси характеру кожен повинен виховувати в собі з дитинства.
|
|
аска |
л |
|
|
|
|
л |
|
бов |
ю |
|
|
|
|
|
|
оброта |
д |
|
|
|
|
св |
|
тиня |
я |
|
|
|
|
вихова |
|
ість |
н |
|
|
|
|
чуйн |
|
сть |
і |
|
|
|
|
раді |
|
ть |
с |
|
|
|
|
турбо |
|
а |
т |
|
|
|
|
|
ь |
|
ь |
- Скажіть відверто, а чи завжди ви дотримуєтесь правил людяності, доброти. Чи завжди нам добре у дворі, у школі, в класі?
Ось прослухайте про події, які відбувалися в одному класі.
Хіба це клас?
Нема ні миру, ні любові –
Розтанули і щезли вмить.
Розбив Віталик носа Вові,
І той заплаканий стоїть.
Замазали весь зошит Галі,
Погане слово хтось сказав.
Пішла біда гуляти далі:
Хтось Колі ручку поламав.
Скубнули Таню за косичку,
Вона ображено мовчить,
З книжками кинули поличку,
Ну, як в такому класі жить?
Де хлопці і дівчата б'ються
І прозиваються весь час,
Де над бідою всі сміються,
Скажіть мені, хіба це клас?
- Діти цього класу не можуть чи не хочуть зрозуміти один одного поступитись, простити, тому і виникають сварки, образи, конфлікти і навіть бійки. А коли сварять цілі народи, то бій вже йде на смерть – виникають війни. Мені дуже хочеться, щоб у вашому класі весь час панували мир і злагода, і тому я пропоную вам побудувати символічний “Будинок радості”.
Кожна група отримує конверт із словами. Треба вибрати слова, які будуть характеризувати атмосферу в будинку.
|
|
|
1 гр. |
|
мир |
|
|
|
злість |
|
|
чуйність |
|
|
злагода |
|
|
|
дратівливість |
|
|
|
2 гр. |
|
|
|
ввічливість |
|
впертість |
людяність |
|
|
|
|
|
|
взаємоповага |
|
образливість |
|
|
|
3 гр. |
|
любов |
|
|
|
крикливість |
|
|
доброта |
|
|
турботливість |
|
|
|
заздрість |
|
|
|
4 гр. |
|
|
|
вихованість |
|
жадібність |
люб’язність |
|
|
|
|
|
|
чесність |
|
бійки |
Діти вибирають слова, потім по черзі передають їх і вчитель будує на дошці будиночок із слів (магнітна дошка)
3 - Б |
|
|
турботливість |
чуйність |
|
злагода |
ввічливість |
|
взаємоповага |
мир |
|
людяність |
доброта |
|
люб’язність |
любов |
|
вихованість |
чесність |
|
- У вас залишилися слова на партах. Чому ви їх не використали?
- А що люди роблять з речами, які їм не потрібні?
- Я пропоную вам теж викинути ці слова на смітник й назавжди викинути погані слова, дії, вчинки з життя свого класу (викидаємо).
- Наша подорож наближається до кінця. І на закінчення нашої подорожі я хочу переконатися, що ви розумієте якою повинна бути вихована людина, тому пропоную гру “Так чи ні?”
Якщо ви вважаєте, що герої ситуацій поступили вірно, відповідь “так” – плескаєте у долоні. Якщо “ні” – розводите руки.
Сьома зупинка – гра “Так чи ні?”
1. Ти йдеш з другом вулицею. Він привітався з незнайомою тобі людиною, ти теж сказав: “Добрий день!”
2. “Дайте мені хлібину!” – звертається хлопець до продавця.
3. Після обіду Коля сказав: “Дякую, борщ дуже смачний!”
4. У шкільному коридорі розмовляють вчителі. Серед них Ігор побачив свого класного керівника і привітався: “Добридень, Олег Васильович!”
5. Маринка вийшла у двір і побачила сусідського дорослого юнака і першою привіталася.
6. Коло дверей у клас зустрілися Василько і Оленка. “Привіт!” – привітався Василько і першим зайшов у клас.
7. “Вибач, будь ласка, я штовхнула тебе ненавмисне,” – сказала Маринка.
8. Коридором йде вчителька, в руках у неї книжки, зошити, журнал. На зустріч їй учень: “Добрий день,” – і пішов далі.
- Виправте невірні вчинки дітей. Як треба було діяти?
Восьма зупинка –“Цікавинка”
Розв’язання цікавих задач. (“Розкажіть онуку № 19-20, 2006 р., с.95)
- Діти, що цінного для себе ви взяли з цього уроку?