НАЗВА ЗАХОДУ: «Подорож до палацу ввічливості»
МЕТА:
ВИД ДІЯЛЬНОСТІ: пізнавально-ігровий.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДУ: змагання (з елементами інсценізації).
ОРІЄНТОВНИ ВІК ДІТЕЙ: 10 – 11 років.
ТРИВАЛІСТЬ ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДУ: 45 хв.
МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: класна кімната
МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ:
ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ:
ПЛАН
Хід проведення
1 принцеса: Шановні гості нашого свята! Вітаємо вас у палаці «Ввічливості». Ми принцеси – Тактовність, Чемність та Повага. До мене і моїх сестер дійшли чутки, що учні п’ятих класів не вміють ввічливо спілкуватися і не знають правил етикету.
2 принцеса: Отож, ми вирішили запросити представників п’ятого класу до нашого казкового палацу «Ввічливості»: перевірити вашу культуру поведінки.
3 принцеса: Сьогодні на вас очікує змагання, яке дозволить визначити найвихованіших і найчемніших учнів.
1 принцеса: Королівські гінці заздалегідь повідомили наших гостей про умови першого конкурсу – розповісти про походження правил етикету.
2 принцеса: Упродовж багатьох століть, скільки існує людство, люди постійно зустрічалися і розлучалися, ходили в гості та приймали гостей. І поступово від покоління до покоління переходили найзручніші, найбільш прийнятні норми поведінки у різних ситуаціях. Так виник етикет.
3 принцеса: До слова запрошуються представники команд.
1 команда: З часів стародавнього Риму до нас прийшов звичай гостинності. У стародавньому Єгипті для міжнародних переговорів вперше почали призначати спеціальних людей – послів, а самі переговори проводилися в урочистій обстановці. Жителі скандинавських країн першими ввели до правил ґречної поведінки звичай надавати почесні місця жінкам і найбільш шанованим гостям. За порушення етикету призначались штрафи.
2 команда: А знаєте вислів «розводити китайські церемонії»? Таких церемоній у стародавньому Китаї було близько 30 тисяч. А ще колись китайці при зустрічі тиснули руки самі собі. Хоча у більшості країн прийнято тиснути руки один одному. Калмики, вітаючись у колишні часи, терлись носами. Японців із дитинства привчають посміхатись, щоб нікому не псувати настрою своїм «кислим виглядом».
3 команда: Досить часто поведінка, неприпустима в нашій країні, може бути цілком прийнятною для інших народів. Так, видобувати рештки їжі з зубів при людях вважається непристойним. Але не в Німеччині, де часто-густо можна побачити таку картину: ошатно одягнені люди після їжі «приводять у порядок» свої зуби за допомогою зубочистки. Або американці, які полюбляють сидіти, поклавши ноги на стіл.
1 принцеса: Усі команди молодці, добре підготувалися. Ми зрозуміли, що зі зміною умов життя багато правил, приписів ґречності зникають, натомість з’являються нові. Зрозуміло, що правила ґречності не є чимось назавжди усталеним, але всюди цінуються тактовність, чуйність, повага до звичаїв.
2 принцеса: Знання етикету – необхідна умова приємного спілкування. Чому? Нам розкажуть наші юні артисти.
СЦЕНКА « НА ПЕРЕРВІ»
На сцену вибігає компанія дівчат і хлопців (4). Хлопчики кидають портфелі на підлогу, на стілець, розсаджуються на вільних стільцях. Дівчата заходять за ними. Один хлопчик витягає мобільний, двоє підходять до нього, а останній смикає за волосся котрусь із дівчат. Дівчина відмахується.
Перша дівчина, голосно:
- Прибери, будь ласка, рюкзак, я хочу сісти.
Хлопець:
- Не буду! Ти що, не бачиш – я зайнятий! – дівчина відходить.
Заходить інший хлопчик:
- Доброго дня! – (Хлопці не вітаються), дівчата:
- Добридень!
Інший хлопчик:
- Чому ви не поступаєтеся місцями дівчатам?
Другий хлопчик:
- А навіщо? Чим вони кращі за нас?
Інший хлопчик:
- Справжні чоловіки завжди поступаються дівчині місцем. Хіба ви не знаєте, як себе поводять дорослі люди?
Перший хлопчик (іронічно):
- Звичайно, звідки нам знати?
Другий хлопчик (іронічно):
- Може, ти нам і розкажеш?
Інший хлопчик:
- По-перше, дорослі люди ввічливо відповідають на привітання інших. Отже, коли з тобою, Сашко (…) , вітається Маринка (…), ти обов’язково маєш відповісти «Добридень» або «Привіт».
По-друге, виховані люди завжди чемні і не ображають один одного.
Перша дівчинка:
- Так що, коли в шкільному коридорі Андрійко(…) мене дражнить, я повинна терпіти?
Інший хлопчик:
- Ти маєш право відповісти йому, дотепно, але ввічливо. А взагалі, ви самі знаєте всі неписані правила спілкування. Згадайте їх!
Друга дівчинка:
- Не можна ображати своїх друзів, давати їм прізвиська.
Перша дівчинка:
- Не забувайте вітатися не лише з однолітками, а й зі старшими та молодшими за вас.
Друга дівчинка:
- Потрібно дружити і з молодшими, і зі старшими школярами, із хлопчиками, і з дівчатками.
Перший хлопчик:
- Здається, я чую музику. Цікаво, як ввічливо запросити дівчину на танець?..
Третій хлопчик:
- Я знаю! Дивись! ( Показує).
(Музика голоснішає. Усі хлопці підходять до дівчат, подають руку і разом ідуть зі сцени).
3 принцеса: Ми переконалися наскільки важливі для людини гарні манери. А зараз перевіримо як би ви вчинили в аналогічній ситуації.
2 КОНКУРС ( Кожній команді по черзі ставиться питання. Якщо команда не знає відповіді, суперники піднімають сигнальні картки і отримують право відповіді)
( Висловлювати подяку треба так, щоб не засоромити інших гостей, що прийшли з більш скромними подарунками чи взагалі без них. Ставтесь доброзичливо не тільки до отриманої цінної речі, а й до невеликих, більш скромних подарунків і скористайтесь влучним випадком показати це)
(Необхідно скоротити, наскільки це можливо, розмову, вибачившись при цьому перед тим, хто подзвонив, і перед гостями).
(Якщо не можна утриматись, треба витягнути носову хустку і прикласти її до обличчя так, щоб приглушити чхання. Якщо людини дуже простуджена і сильно чхає, краще не ходити в колектив інших людей. Коли чхнув, вибачення не просять).
(Спортивний одяг призначений для занять спортом, для екскурсії, прогулянок, мандрівок у поїзді, машині, для відвідування різноманітних спортивних змагань. У гості, на урочисті заходи, у школу його не вдягають).
(Постарайся переконати товариша, що нічого жахливого не сталося. Спокійно прибери і продовж розмову).
(Обов’язково людині за подарунок, адже важливий не подарунок, а увага).
3 КОНКУРС
1 принцеса: Наші гравці демонструють гарні знання правил етикету, але ми ще не впевнені, хто ж усе-таки найкращий. Тому для вас наступне завдання: оберіть пелюстку ромашки з умовою гри. Конкурс «Найпрудкіший».
(За кожну правильну відповідь – 1 бал).
4 КОНКУРС
2 принцеса: Усі учасники молодці, адже мають гарні знання з предмету ввічливості. Переходимо до наступного конкурсу. Кожна з команд отримала завдання з квітки – без слів розіграти ситуацію.
3 принцеса: А доки журі підбиваю підсумки, ми хочемо подякувати учасникам. Приємно відзначити, що чутки про нечемну поведінку п’ятого класу виявилися безпідставними.
1 принцеса: Ми, принцеси Тактовність, Чемність та Повага радимо вам не забувати, як приємно спілкуватися з вихованими людьми (говорять разом). До слова запрошується представник журі.
(Оголошення переможця)
2 принцеса: Вітаємо володарів титулу «Найввічливіший клас»! Бажаємо приємного спілкування у майбутньому. До зустрічі!