Мета: Формувати уявлення про важливість води в житті, розвивати кмітливість, допитливість, вміння аналізувати, виховувати дбайливе ставлення до води.
Привітання
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Привітайтесь: «Добрий, день!»
2. Створення позитивного емоційного настрою
(Лунають звуки джерела)
-Чи впізнали ви цей звук?
- Які спогади, емоції викликає у вас цей звук? Відповіді учнів.
ІІ. Оголошення теми
- Можливо, ви здогадалися про що сьогодні піде мова?
- Так, сьогоднішнє наше заняття присвячене найнеобхіднішій, найпоширенішій та найцікавішій на землі рідині – воді.
- Які ваші очікування. А чи хотіли б ви більше дізнатися про воду?
1.Складання «асоціативного куща»
Які уявлення у вас викликає слово «вода»?
(Річка, джерело, дощ, пара, море, океан, кран…)
ІІІ. Робота над темою заняття.
1.Робота над загадками
Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка).
Білі овечки по небу блукали….(Хмара)
_ Чи можна сказати, що всі ці загадки про воду? Чому?
(Бо вода може перебувати у трьох станах)
2.Демонстрація формули води
-А можливо хтось знає формулу води?
-Справді, молекула води складається з одного атома кисню та двох атомів водню. (Н2 О)
-Зараз ми спробуємо створити об'ємну формулу води.
(Створення з пластиліну та сірників об’ємної формули води)
-Звичайно, у природі атоми водню та кисню притягуються завдяки невидимій силі, але про це ви будете говорити у старших класах.
3.Цікаві факти
- А зараз цікаві факти про воду.
-Щоб утворилася одна дощова краплинка, необхідно не менше мільйона мікроскопічних краплинок.
- Льодовики містять води у 170 разів більше, ніж усі озера світу. Проте вода у льодовиках заморожена і важкодоступна.
-Якби добути всю сіль з океанів, з неї можна було б збудувати стіну заввишки 230 км, товщиною майже 2 км. Така стіна охопила б вздовж екватора всю земну кулю/
- Якщо всю Землю умовно поділити на 4 частини, то три з них – вода: океани, моря, річки, озера…. - Річки довгими звивистими шляхами течуть до морів. Вони пробивають собі дорогу серед гірських порід і грунту, розчиняючи деякі породи і забираючи з собою частинки різних солей.Тому вода в морях солона.
- Здається, води на планеті Земля дуже багато, але запасів прісної води дуже мало. Якщо уявити, що всю воду Землі вмістили у 100 відер, то тільки 2,5 з них буде заповнено прісною водою.
4.Завдання «Чиста та брудна річка»
-Вода є у всіх живих організмах, овочах, фруктах. Та й сама людина складається на 75 % з води.
Але чи добре дбає людина про чистоту водойм?
-Розмістіть картки із зображенням різних предметів, які можна зустріти у чистій річці та брудній річці. (учні прикріплюють картки із зображенням предметів на плакати)
ПЛАКАТИ
Чиста річка Брудна річка
_ Скажіть, біля якої річки ви б хотіли відпочивати? А що треба робити для того, щоб усі водойми були чистими? !
VІ. Фізкультхвилинка „Австралійський дощ”
(Вчитель показує рух, усі повторюють його поступово приєднуючись один до одного).
- Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
Піднімається вітер. (Потираємо руки)
Падають перші краплини дощу. (Клацаємо пальцями)
Почалася злива. (Плескаємо долонями по стегнах)
Злива перетворилася на бурю. (Топаємо)
Ось буря стихає. (Плескаємо долонями по грудині)
Стихає злива. (Плескаємо долонями по стегнах)
Закінчується дощ, падають останні краплі. (Клацаємо пальцями)
Шумить тільки вітер. (Потираємо долонями)
Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)
5.Дослід з краплиною води
-Діти, краплина води може не тільки подорожувати, переходячи з одного стану в інший, вона ще велика фокусниця.
-У кожного на парті є листок з текстом, скельце та піпетка. Потрібно набрати води у піпетку і обережно капнути на скельце так, щоб крапля не розтеклася. Тоді через краплю спробуйте подивитись на текст. Що ви помітили?
-Отже крапля води діє як лупа. Якщо виникне в житті ситуація, коли треба роздивитись якусь дрібну деталь, а лупи немає, то можна скористатись таким методом.
6. Гра «Павутинка»
-Де ж використовуюється вода?
-Уявіть, що ви рослини, тварини, люди якихось професій. Чи потрібна вам вода? Для чого? Наприклад, я – кухар. Вода мені потрібна для приготування страв та миття посуду.
Відповіді дітей.
1. Я – трава. (Вода мені потрібна, бо я хочу рости).
2. Я – дерево. (Вода мені потрібна, бо вона дає мені поживні речовини).
3. Я – латаття. (Я росту у воді).
4. Я – пташка. (Я хочу пити).
5. Я – дельфін. (Я живу у воді).
7. Я – кухар. (Вода мені потрібна для приготування смачних страв).
8. Я – мама. (У воді я розчиняю сіль, цукор, оцет, щоб консервувати овочі та фрукти).
9. Я – прибиральниця. (Водою я мию підлогу).
10. Я – аптекар. (За допомогою води я виготовляю ліки).
11.Я – пожежник. (Вода потрібна для гасіння пожежі)
11. Я – робітник. (Працюю на заводі. Вода потрібна мені, щоб охолоджувати готову продукцію).
12. Я – дитина. (Я втамовую спрагу).
V.Підсумок заняття
Гра «Мікрофон» - Тепер я знаю, що… (Відповіді дітей).
- За що ми можемо подякувати воді? ( За те, що вона дає життя, а без води усе загине).
-Отже, воду потрібно охороняти, берегти, не забруднювати, використовувати дбайливо. Бо вода – основа життя на планеті Земля.