Виховна година «Ввічливі слова»
Мета: поповнити знання учнів про ввічливість, культуру поведінки. Розширити словниковий запас учнів словами ввічливості. Вправляти в культурному спілкуванні з дорослими, однолітками в найтиповіших життєвих ситуаціях, доречно вживати слова етикету в ситуаціях вітання, прощання, вибачення, пригадати правила ввічливої поведінки та слова ввічливості; визначити, яку людину вважають ввічливою і вихованою; відповісти на запитання, чи є ми ввічливими і вихованими людьми.
Хід заняття
— Колись давно в одній країні було зачароване місто.
На великому аркуші паперу малюнок —вулиця Сумного міста.
— У цьому місті не світило сонечко, не цвіли квіти. Діти не сміялися, не співали пісень, а часто сварилися і плакали. Люди не говорили одне одному добрих, лагідних слів. Але одного разу на повітряній кулі прилетів чарівник. Він був дуже ввічливий. Проходячи вулицями міста, він говорив усім чарівні слова. І від цих слів усе навколо змінилося.
Учитель змінює «сумні» малюнки на «веселі».
— Діти, у якому місті ви хотіли б жити?
— Чи здогадалися ви, про що йтиметься на нашому уроці? (про ввічливість, чарівні слова, радість)
— Як ви думаєте, чи потрібно говорити про гарні манери, ввічливість? (щоб бути вихованою людиною; з добрими і чуйними людьми завжди хочеться дружити)
— Сумне місто зникло. Зацвіли навколо квіти, дзвінко заспівали пташки, засміялися діти, люди почали говорити одне одному добрі слова, і визирнуло з-за хмар сонечко.
(Учитель прикріплює до дошки зображення сонечка.)
— У Чарівника завжди з собою багато повітряних куль з ввічливими словами, якими він щедро ділився з людьми.
— Зараз ми з вами теж побудемо трішки магами і утворимо свій великий букет чарівних слів. Я впевнена, що ви знаєте їх дуже багато. Це можуть буди слова вітання вранці та ввечері, слова прощання, подяки. А допоможуть нам в цьому різнокольорові кульки, які лежать на ваших партах. Кожен з вас напише декілька слів ввічливості які він знає. (доброго ранку, щасливої дороги, дякую, спасибі, пробачте, до побачення, добрий вечір, на добраніч)
— Погляньте яке диво у нас вийшло. Вам подобається?
— Давайте їх зачитаємо.
— Наша класна кімната стала веселішою. Недарма ввічливі слова називають «чарівними». Усім, кому вони адресовані стає приємно і добре.
— Поміркуйте, чому так відбувається?
3. Обговорення оповідання В. О. Сухомлинського
- Спасибі тобі, струмок.
Хлопчик усміхнувся.
- Чому ти усміхаєшся, хлопче? – запитав Дідусь.
- Навіщо, ви, Дідусю, сказали струмкові "спасибі"? Адже він не жива істота не дізнається про вашу подяку, не почує ваших слів.
- Це так. Якби води напився вовк, він може й не дякувати. Ми ж не вовки, а люди.
Відповіді дітей на запитання:
Ви гарно працювали, тому заслуговуєте на відпочинок, тож давайте пограємо гру!
Виходить ведучий тримає у руках сонечко.
МЕНЕ ВСІ ТАК ЧЕКАЮТЬ, МЕНЕ ТАК ЛЮБЛЯТЬ ЛЮДИ.
Діти (всі разом виконуючи рухи)
- Я всміхаюсь сонечку: "Здрастуй золоте" (руки вгору)
- Я всміхаюсь квіточці: "Хай вона росте" (руки простягають в низ)
- Я всміхаюсь дощику: " Лийся мов з відра" (руки в гору)
- Друзям усміхаюся, зичу їм добра (повернулись до сусіда, посміхнись)
Діти, а якими лагідними словами можна сказати про сонечко
5 . Робота над прислів’ями.
Поясніть зміст прислів’їв
РОЗУМ І ВВІЧЛИВІСТЬ – БРАТ І СЕСТРА
РОЗУМ НА ДОРОЗІ НЕ ЗНАЙДЕШ
СІМ РАЗІВ ВІДМІРЯЙ, А ОДИН РАЗ ВІДРІЖ.
III Підсумкова частина. Рефлексія.
Заключне слово вихователя. Рефлексія.
Звичайно, усі відомі нам «ввічливі» слова: прошу, дякую, вибачте, мені шкода, прикро, на жаль, будь ласка тощо — не більше, ніж елементарна ввічливість, але і не пусті слова. Тому нехай вони назавжди ввійдуть до вашої лексики, і звучать не тільки у школі, але й у ваших домівках, і завжди будуть доречними і вчасними.