Виховна година з елементами тренінгу
Тема: «Ми проти насильства»
Гавриленко Г.І.,
соціальний педагог
Бердянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №3
Мета: ознайомити з поняттями «толерантність», «насильство», які бувають прояви та види насильства, підвести до усвідомлення необхідності толерантного відношенню до оточуючих, розвивати почуття гідності та неповторності.
Обладнання:
Кожен учасник називає своє ім’я і презентує слово-характеристику на першу літеру імені (наприклад, Анна - активна), а наступний учасник має повторити ім’я та характеристику попередніх учасників та назвати своє ім’я та свою характеристику.
Чи важко було презентувати себе, дібрати характеристики?
Прояви насильства супроводжують людство з давніх-давен. Упродовж тисячоліть одна людина кривдить іншу людину, чинить насильство щодо неї. У світі постійно відбуваються війни, напади на людей, дискримінація, приниження. Але ж прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування. І коли насильство чиниться поряд із нами, то ми повинні його зупинити.
Пропоную подивитися цікаве відео – це історія з повчального уроку, яка добре запам’ятовується.
Історія з повчального уроку про два яблука
Вчитель показує дітям два однакових на вигляд яблука (але одне з них він перед початком заняття кинув на підлогу). Діти, говорячи про яблука, описують їх однаково: вони червоні, одного і того ж розміру і досить соковиті для того, щоб їх можна було з’їсти.
Вчитель бере те яблуко, яке кинув, і каже дітям, як воно йому не подобається. «Я думаю, воно огидне. У нього жахливий колір, а стебло занадто коротке. Мені воно не подобається, тому не повинно подобатися і вам». Вчитель пускає яблуко по колу, і на його прохання діти «ображають» фрукт. «У тебе немає запаху, напевно, в тебе є черв’яки, я навіть не знаю, навіщо ти існуєш».
Потім вчитель пускає по колу інше яблуко, якому всі школярі кажуть хороші слова: «Ти чудове, шкірка красива, який у тебе гарний колір».
Вчитель забирає обидва фрукти, обговорюючи з дітьми зовнішній вигляд ще раз: яблука не змінилися. І тоді він розрізає їх. Те, якому всі говорили хороші слова, чисте, соковите і свіже. Те яблучко, якому говорили погані слова, всередині побите, ніби в синцях.
Вчитель пояснює: «Те, що ми побачили в середні цього яблука, - забиті місця, кашка, - це те, що відбувається в середині кожного з нас, коли хтось утискає нас своїми словами або діями».
Коли діти стикаються з булінгом, вони жахливо почуваються, але часто не показують або не кажуть іншим, як вони себе почувають. «Якби ми не розрізали те яблуко, ми б ніколи не дізналися, скільки завдали йому болю. Ми можемо навчитися того, що не можна говорити погані слова одне одному і треба обговорювати, які почуття викликають наші слова та дії в інших. Ми можемо навчити слабких, маленьких «стояти горою» одне за одного і зупиняти булінг в будь-якій формі. «Язик без кісток, проте він може розбити серце. Будьте обережні зі своїми словами!»
Питання для обговорення:
- Щоб ви відчували, коли б були на місці цього яблука? - Якими нам треба бути, щоб такого не сталося з тими, хто з нами поруч? - Які ваші враження від вправи? - Які висновки ви зробили?
Види насильства
Завдання. Кожен учасник отримує листочок, з одного боку якого потрібно написати 3 асоціації до слова «насильство», зі зворотнього боку – 3 асоціації до слова «ненасильство». Результати зачитуються по колу.
Види насильства
Завдання. Клас ділиться на дві підгрупи, кожна група отримує стікери, де написані прояви насильства. Потрібно визначити, до якого виду насильства вони відносяться.
Економічне насильство:
Психологічне насильство:
Сексуальне насильство:
(Діти зачитують і приклеюють стікери до відповідного виду насильства на дошці)
(Учасники піднімаються зі свого місця, якщо вважають, що до них це відноситься:)
«Встаньте ті, в кого карі очі»
«Встаньте ті, в кого у вухах є сережки»
«Встаньте ті, хто любить кавун»
«Встаньте ті, в кого день народження влітку»
«Встаньте ті, в кого 37 розмір взуття»
«Встаньте ті, хто бачив кенгуру»
«Встаньте ті, хто зранку пив чай»
Ми розуміємо, що в нашому світі справді багато насильства і жорстокості і нам просто необхідно вчитися бути толерантним у всьому. І перш за все необхідно не просто говорити про це, а переходити від слів до справи, ми повинні навчитися не допускати проявів нетерпимості навколо себе.
Отже, що ж таке толерантність?
Для української мови поняття «толерантність» відносно нове й однозначного тлумачення поки що не має. Для того, щоб краще зрозуміти походження цього слова, пропонуємо вам невеликий лінгвістичний екскурс: (на слайді)
Tolerance (англ.) – готовність бути терпимим, поблажливим, дозволяти існування різних думок без їх дискримінації;
Tolerenz (німц.) – терпимість до чужих думок, вірувань, поведінки;
Tolerance (франц.) – переконаність у тому, що інші можуть думати і діяти в манері, відмінній від нашої власної;
Tolerencia (іспан.) – здатність приймати ідеї або думки, відмінні від власних;
Kuan rong (китайс.) – приймати інших такими які вони є, і бути великодушним по відношенню до інших;
Tasamul (араб.) – поблажливість, милосердя, усепрощення, уміння приймати інших такими, які вони є, і прощати.
Толерантність (укр.) – повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості.
Клас ділиться на 3 групи, кожній групі належить виробити в результаті «мозкового штурму» своє визначення толерантності. Треба включити в це визначення те, що на їхню думку є сутністю толерантності. На вашу думку, що таке толерантність?
Толерантність – це…
Здатність поводитися толерантно може стати особистісною рисою, а відтак – забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше знають про свої недоліки. Вони критично ставляться до себе і не звинувачують у своїх бідах інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не розфарбовує світ двома кольорами – чорним і білим. Вона не акцентує увагу на розбіжностях між «своїми» та «чужими», а тому готова вислухати та зрозуміти думки інших. Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими місцями – особлива риса толерантної людини. У здатної до цього людини менша потреба домінувати та зверхньо ставитися до інших.
(Учасники у групах шляхом мозкового штурму пропонують свої ідеї, потім представляють).
Мета: надати можливість дітям зрозуміти свою неповторність і унікальність; дати можливість побачити причини виникнення конфлікту, оскільки одна і та ж інформація сприймається різними людьми по-різному.
Кожен учасник отримує серветку. Учасникам потрібно виконувати інструкцію, і не підглядали за тим, як роблять інші.
Інструкція: - Візьміть серветку, складіть її навпіл. Відірвіть правий верхній кут. Складіть ще раз навпіл. Ще раз відірвіть правий верхній кут. Ще раз складіть. І ще раз відірвіть правий верхній кут. Тепер обережно розгорніть серветку і подивіться на візерунок, який вийшов. Подивіться на візерунок сусіда. Покажіть свій візерунок учасникам групи і спробуйте знайти такий самий (начебто двійник, копія).
Питання для обговорення: - Чому, виконуючи одну і ту ж інструкцію, усі отримали різні сніжинки? - Як ви думаєте, який висновок можна зробити після виконання вправи? (Усі дотримувалися однакової інструкції, але сніжинки у всіх вийшли різні. Ми всі схожі, але одночасно ми всі різні, у кожного з нас свій погляд на життя, свої цілі і потреби у житті, тому й одна і та ж інформація сприймається різними людьми по-різному. Але усі ми маємо жити в мирі та злагоді, не пригнічуючи честі та гідності оточуючих людей).
Висновок
Бажаю, щоб у вашому житті, ситуацій насильства було якомога менше, щоб на вашому життєвому шляху зустрічалися лише доброзичливі, чуйні люди. І пам’ятайте вислів «Поводься з іншими так, як хотів би, щоб поводилися з тобою».
Кожен учасник бажає хорошого дня сусідова зліва.