Виховна програма школи вихідного дня " Вільні люди "

Про матеріал
1. Вправа « Колаж »( під аудіозапис пісні « Вільні люди ») створити на ватмані колаж « Свобода – дорога до щастя ».) 2. Інтерактивна гра-рефлексія « Мікрофон » (учасники висловлюють своє розуміння поняття « Бути вільною людиною ».) 3. Вправа « Аплодисменти » (взаємно подякувати один одному за співпрацю і винагородити аплодисментами.) 4. Вправа « Кого і що я люблю » (намалювати на аркушах А 4 людей, предмети, які люблять учасники. Малюнки прикріплюють на дошці, всі повинні здогадатись, що саме хотіли передати автори малюнків( любов до батьківщини, до батьків, друзів, подорожей, тварин ). 5. Благодійні ярмарки.
Перегляд файлу

Виховна програма « Ми вільні люди »

для школи вихідного дня з формування цінностей в часи війни

з російськими загарбниками

Вікова категорія: 5- 9 класи.

Форма проведення: офлайн

Автор: Григоринська Ірина Іванівна, педагог – організатор Збаразького ліцею №1, Збаразької міської ради Тернопільської області

 

Мета програми: всебічний гармонійний розвиток, духовне збагачення, сприяння активному становленню й самореалізації кожного учня; створення умов для формування особистості громадянина і патріота з характерними для нього цінностями, поглядами, орієнтирами, мотивами діяльності та поведінки.

Завдання програми:

створити умови для формування духовно багатої, гармонійно розвиненої та творчої особистості;

 розвивати в учнів уміння працювати в групі, творчо мислити, висловлювати власну думку та аргументувати її, прагнення бути свідомим громадянином;

 виховувати почуття патріотизму і гордості за свій народ, любові до його історії, традицій, культурних та історичних цінностей, а також активну громадянську позицію та бажання бути учасником громадянського суспільства України;

 формувати свідоме розуміння поняття « спільний успіх – зусилля кожного» та духовну єдність поколінь, а також ціннісне ставлення до себе та інших людей, до праці, природи, мистецтва, суспільства і держави.

Очікувані результати:

 сформованість чіткого уявлення учнів про загальнолюдські та національні цінності;

соціально адаптована особистість з критичним мисленням, постійним прагненням до самовдосконалення, самореалізації;

 утвердження почуття патріотизму, толерантного ставлення до інших культур і традицій;

удосконалення пізнавальних та комунікативних здібностей;

реалізація творчих здібностей учнів;

засвоєння етичних знань та норм культури поведінки;

формування активної життєвої позиції.

Обладнання: проектор, ноутбук, мультимедійні презентації « Правовий батл », « Україна звитяжна! »,   Українська Хартія вільної людини, ватмани, аркуші А4, кольорові олівці, фломастери, маркери, вирізки з газет та журналів, аудіозапис пісні « Ми вільні люди! » групи « Без обмежень ».

План виховних заходів для реалізації програми

Вступне слово

Наріжними каменями Хартії є три прості думки:

Відповідальність за своє життя, а отже, його успіх, добробут і щастя нікому не може бути переданою. Ми самі несемо відповідальність за себе.

  Мораль і духовні цінності не можуть бути відкладеними на завтра. Вони завжди потрібні сьогодні.

 Ми будуємо те, що уявляємо, а отже, від глибини, масштабу і творчого хисту нашої уяви залежить наше майбутнє.

Укладачі Хартії пропонують 10 орієнтирів (новел) — напрямів праці, в яких слід працювати кожному українцеві, аби жити як «вільна людина у вільній країні»: «Бути вільною людиною»,«Бути українцем»,«Бути активним громадянином»,«Любити»,«Мислити»,«Бути господарем», «Бути лідером»,«Бути відкритим суспільством» , «Бути успішною державою», «Бути учасником демократичної спільноти народів».

У нашій школі вихідного дня ми розглянемо кожну з десяти новел Хартії, проведемо практичні вправи, які допоможуть глибше зрозуміти ідею програми.

 

День перший « Бути вільною людиною »

Мета: познайомити та презентувати учасників, зняти емоційну напругу, налагодити контакт між учасниками школи вихідного дня, створити позитивний настрій та доброзичливу атмосферу, показати важливість спілкування у колективі;

розвивати в учнів уміння працювати в групі, творчо мислити, висловлювати і аргументувати свою думку; стимулювати рефлексію щодо осмислення і розуміння поняття « Бути вільною людиною »;

сприяти позитивному завершенню заняття.

  1. Вправа « Знайомство »

Кожен учасник називає своє ім’я, а потім три свої найкращі якості.

  1. Вправа « Колаж »( під аудіозапис пісні « Вільні люди »)

Створити на ватмані колаж « Свобода – дорога до щастя ».

  1. Інтерактивна гра-рефлексія  « Мікрофон »

Учасники висловлюють своє розуміння поняття « Бути вільною людиною » і аргументують свою думку.

  1. Руханка
  2. Вправа « Аплодисменти »

Взаємно подякувати один одному за співпрацю і винагородити аплодисментами.

День другий « Бути українцем »

Мета: сприяти усвідомленню учасниками місця патріотизму в ієрархії життєвих цінностей від минулого до теперішнього.

  1. Перегляд фільму « Захар Беркут » А. Сеїтаблаєва та Д. Вінна

https://uakino.mirfilm.net/1242-zahar-berkut_2020-hd.html

  1. Вправа « Керована дискусія « Патріотом може бути кожен »
  2. Руханка.

 

День третій « Бути активним громадянином  »

Мета:з’ясувати, кого називають громадянином, які почуття і риси властиві громадянам демократичного суспільства; що таке громадянська позиція людини;

розвивати в учнів уміння працювати в групі, творчо мислити, висловлювати власну думку, обгрунтовувати  і аргументувати її;

виховувати почуття гордості за український народ, активну громадянську позицію та бажання бути учасником громадянського суспільства України.

Вчитель:  Щоб бути активним громадянином, слід усвідомити , що державність і демократія- це не лише політичні, а і духовні цінності. Бути активним громадянином означає підтримувати іншого у захисті його прав, бо це — наші спільні права.Бути активним громадянином означає виявляти ініціативу задля добра свого дому, сусідства, місцевої громади чи всієї української спільноти.

  1. Вправа « П’ять сходинок »

Учасникам потрібно поміркувати, які п’ять сходинок потрібно пройти, щоб стати справжнім громадянином? Потрібно назвати кожну сходинку і розказати, що необхідно зробити, щоб цей шлях був успішним.

  1. Інтерактивна гра « Правовий батл»
  2. Вправа « Аплодисменти »

День четвертий « Любити »

Мета: сприяти формуванню духовних цінностей, зокрема цінності « Любов », пояснити багатогранність цієї цінності та її вплив на життя людини.

Вчитель:Нам потрібна докорінна зміна ставлення один до одного.Любити означає бажати ближньому добра. Для нашого суспільства «любити» насамперед означає виявляти толерантність . Толерантність водночас не означає безпринципності: вона не дає визнання і виправдання тим, хто свідомо діє проти нашої держави, прагнучи її розколу чи занепаду, як і тим, хто переступає межі моралі. Любити означає не допускати будь-яких виявів ксенофобії, расизму, шовінізму, нацизму і сталінізму як найбрутальніших форм людської, національної, політичної, культурної і соціальної нетерпимості. Любити означає відновлювати зв’язок поколінь в Україні. Наша любов означає спільне національне утвердження української мови, яка й визначає обличчя України та нашого народу у світі.

  1. Вправа « Дерево любові »

На ватмані або на дошці намальоване дерево. Учасники прикріплюють до нього листочки-сердечка, на яких записують, що в їхньому розумінні означає любов.

  1. Вправа « Кого і що я люблю »

Намалювати на аркушах А4людей, предмети, які люблять учасники. Малюнки прикріплюють на дошці, всі повинні здогадатись, що саме хотіли передати автори малюнків( любов до батьківщини, до батьків, друзів, подорожей, тварин ).

  1. Майстер-клас з виготовлення ляльки-мотанки.

Виготовлення ляльки -мотанки - прадавнього сакрального оберегу українців.  

Це один із найдревніших символів, який сотнями і навіть тисячами років супроводжував наших предків. Мотанка оберігала і оберігає оселі українців. Мовчазна лялька береже таємниці цілого роду, адже переходить із покоління в покоління, від матері до дитини.

 

День п’ятий « Мислити »

Мета: розвивати в учнів уміння працювати в групі, творчо мислити, висловлювати власну думку, обгрунтовувати  і аргументувати її.

Вчитель: Одне з найважливіших завдань вільної людини — самостійно мислити, тобто уміти аналізувати і правильно інтерпретувати отриману інформацію. Мислити означає працювати, читати і творити, відповідаючи на дух та потреби часу.Мислити означає цікавитися світом і його культурою.Мислити — це переймати передове знання, серед іншого й за допомогою сучасних мережевих можливостей.

  1. Квест « Давній символ »
  2. Вправа « Аплодисменти »
  3. Вправа « Колаж бажань »
  4. Руханка

 

День шостий « Бути господарем »

Мета:формувати в учнівпочуття господаря, який має відповідальність за себе, своїх близьких і простір свого життя.

Вчитель:

Притча про старого будівельника

Старий будівельник, який пропрацював на одного господаря понад 30 років, вирішив піти на пенсію. Він сказав про це своєму господареві, дуже засмутивши його цією звісткою.

Господар попросив майстра залишитися і попрацювати ще рік. Але старий будівельник відмовився. Тоді господар попросив його побудувати ще один — останній будинок. Тут будівельник не зміг відмовитися і приступив до роботи. Але думками він вже був далекий від роботи, якість його роботи була середньою, і він зовсім не звертав уваги на те, які матеріали використовував.

Це був найгірший з усіх будинків, який він побудував за своє життя ....

Коли будинок був закінчений, господар, як завжди, приїхав приймати роботу. Але він не став оглядати будинок зовні і не увійшов до нього, щоб оглянути всередині. Він дістав ключ від вхідних дверей і простягнув його майстру: «Спасибі за все. Це мій подарунок тобі!».

Тож робімо висновки, що свою роботу необхідно виконувати як слід!

Господар починається з піклування про прості речі: порядок свого дому, вулиці, школи. Бути господарем – означає поважати працю інших людей.

  1. Благоустрій шкільної території.
  2. Вправа « Аплодисменти »

 

День сьомий « Бути лідером »

Мета: визначити поняття « лідер », його якості, ознаки та функції;

визначити суть поняття « імідж » та його роль у формуванні лідерства;

підвести учнів до усвідомлення думки, що лідерство –це відповідальність .

Вчитель: Ми маємо бути налаштовані на особистий і колективний успіх.

Успіх повинен бути заслуженою винагородою за працю, і цей принцип мусить увійти в наше життя як норма здорового і справедливого суспільства.

Поняття «лідера» стосується не тільки влади, а і знання.Бути лідером означає прокладати шлях для інших.

Поняття лідерства передбачає й виховання таких чеснот, як уміння чути іншого, відчуття команди і власної виконавчої підпорядкованості задля конкретної мети.

  1. Вправа « Візитівка лідера »

Створити « Візитівку лідера ». На першій стороні візитівки намалювати портрет лідера і зафіксувати результати роздумів над такими запитаннями:

Хто такий лідер? Що вирізняє його поміж іншими? Що і хто оточує лідера? Що робить лідер?

На другій стороні зафіксувати фізіологічні, психологічні, інтелектуальні, ділові та особисті якості лідера.

  1. Гра « Чарівний базар »

Учасники гри торгуються і обмінюються людськими якостями, рисами та вміннями.

  1. Вправа « Реклама »

Протягом п’яти хвилин намалювати рекламу самого себе і додати до нього слоган, який близький вам до душі.

 

День восьмий « Бути відкритим суспільством »

Мета: розширити знання учнів про громадянське суспільство та його роль на сучасному етапі нашої державності;

формувати національну самосвідомість та активну громадянську позицію; виховувати особисту відповідальність за розбудову, захист та розвиток українського суспільства;

виховувати бажання бути учасником громадянського суспільства.

 

Вчитель: Бути відкритим суспільством означає бути спільнотою, переконаною у великій цінності людського життя і демократичного устрою.Бути відкритим суспільством означає вгамовувати агресію і підтримувати слабших, вразливіших і тих, хто має обмежені фізичні можливості.Бути відкритим суспільством означає не толерувати жодних антигуманних ідеологій і деспотичний примус.Бути відкритим суспільством означає любити людей, вільно мислити і виховувати вільних людей.

  1. Вправа  « Чеснота патріота »
  2. Інтелектуальний турнір « Україна звитяжна! »
  3. Вправа « Чим ми схожі? »
  4. Руханка
  5. Вправа « Аплодисменти »

День дев’ятий « Бути успішною державою »

Мета: сприяти усвідомленню учасниками значення власної активної позиції у досягненні спільної мети.

Вчитель: Успіх нашої держави полягає в усвідомленні важливості національних цінностей та об’єднання всіх громадян країни для захисту цих цінностей. Успіх нашої держави залежить від взаємної допомоги і підтримки армії і тилу, від волонтерської діяльності, до якої може долучитися кожен з нас, від усвідомлення української нації як єдиного цілого на шляху до перемоги над російськими загарбниками.    

  1. Плетіння маскувальної сітки.
  2. Благодійні ярмарки.
  3. Вправа « Аплодисменти »

День десятий « Бути учасником демократичної спільноти народів »

Мета: формувати свідоме розуміння ідеї об’єднання України з простором європейських народів; розвивати духовну єдність спільноти європейських народів; виховувати особисту відповідальність за розвиток, захист і розбудову України.

Вчитель: Європейська інтеграція означає для нас не зовнішній, а внутрішній політичний курс.

Укладачі Хартії наголосили: «Аби стати вільною, людині не треба проводирів. Ані найталановитіші лідери, ані інтелігенція, ані жодна соціальна група не здатні привести людину до щастя і свободи. Справжнім проводирем людини є лиш особисте осмислене зусилля. Це не зробить хтось інший. Це можете зробити лише Ви».

  1. Створити плакати « Взаєморозуміння у Європі через літературу, музику і спорт », « Європейське обличчя мого краю».

Представлення плакатів.

  1. Вправа « Що між нами спільне? »
  2. Руханка.
  3. Вправа « Аплодисменти ».

 

 

 

Використані літературні джерела

1. Хартія вільної людини Ініціативна група «Першого грудня» www1-12.org.ua/ukrajinska-khartija-vilnoji-liudyny

 

2. За матеріалами просвітницького інтерактивного заходу (з елементами тренінгу) «Впровадження Української Хартії вільної людини в освітній процес» (04.12.2017р.)

 

3. За матеріалами просвітницького інтерактивного заходу (з елементами тренінгу) «Громадянська освіта крізь призму впровадження Української Хартії вільної людини в освітній процес» (26. 03. 2018 р.)

 

4.  За матеріалами посібника для реалізації обласної програми впровадження Української Хартії вільної людини в навчальних закладах Тернопільської області з досвіду впровадження УХВЛ – Тернопіль 2018 р.

 

5. За матеріалами тренінгу «Лідерство та активна життєва позиція» - С. Хома,  завідувач Центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти ТОКІППО (14.02.2020 р.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Позашкільна освіта, Виховна робота
Інкл
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
219
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку