Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів с. Заруддя
Виховна справа на тему:
« Я – коваль свого
життя та щастя.»
Провела
класний керівник
7-го класу
Беш О.В.
Заруддя 2015р.
Мета: формувати у підлітків відповідальність за свої вчинки, навички спілкування в колективі; формувати активну життєву позицію, вміння бути самим собою; розвивати логічне мислення, увагу, комунікативність, уміння аналізувати власні вчинки, давати їм моральну оцінку; виховувати у підлітків високі моральні якості.
Обладнання: заготовки листів, завдання для груп, ватман, цеглинки, дах, квіти з кольорового паперу.
Форма проведення: тренінг
Хід заходу
(Учитель пропонує дітям поділитись за покликом душі, за покликом серця. Учні сідають за групами своїх уподобань: І група - ті, хто любить майструвати, щось моделювати, виготовляти своїми руками;ІІ група – ті, хто любить слово, книгу, любить творити за допомогою слова; ІІІ група – ті, хто любить сцену, бути перед людьми, мають творчу натуру:танцюють, співають, малюють .)
Учитель.
У драмі людській небагато дій:
Дитинство, юність, молодість і старість.
Роби, що хоч, ридай або радій —
Неси свій хрест.
Все інше — позосталість.
Настане час, і піде все в архів,
Уламки долі винесе на сушу.
Життя — спокута не своїх гріхів,
Життя — це оббирання реп'яхів.
Що пазурами уп'ялися в душу
(Ліна Костенко).
Дорогі друзі, сьогодні ви 7-класники, а через кілька років ви вже будете самостійними, дорослими людьми зі своїми поглядами на життя, зі своїми моральними цінностями. Кожен з вас обере в майбутньому свій шлях. Та який би ви шлях не обрали, для того щоб життя було барвистим, світлим, варто кольори підбирати уже сьогодні, щоб відчути себе справжньою людиною, потрібною, цікавою, інтелігентною, а головне – милосердною.
Ви є будівничими свого майбутнього. Сьогодні ми з вами уявимо себе в ролі будівельників і спробуємо побудувати, змоделювати свої взаємини з людьми...
Але для початку зверніть увагу на цей клубок ниток, який би я порівняла з клубком життя,зітканим із ниток буття, наших думок, почуттів. Почнімо його
розмотувати і при цьому будемо говорити, яким ми бачимо навколишній світ, за що ми його любимо,
(Діти розмотують клубок і говорять: «Я люблю цей світ за те, що...».)
Учитель. Ось і вийшло у нас із вами замкнене коло наших емоцій та почуттів. Так і в світі все зв'язано, все переплітається. І кожен із вас є частинкою цього світу. Як важливо уважно дивитися навколо себе. Адже людям, що навколо нас, може бути дуже незручно від нашої бездушності, нашої байдужості, нашої невихованості. Будуючи людське суспільство, дуже важливо по-людськи побудувати і себе.
Учитель. Кожна людина формує себе як особистість з раннього дитинства. А що ж таке особистість? Це те , що відрізняє одну людину від іншої, це як будинок, де кожна цеглинка – риса вашого характеру
Із яких же якостей споруджують будинок особистості, як ви вважаєте?
(Відповіді учнів.)
Учитель. Для сьогоднішнього нашого будівництва ми приготували з вами будівельний матеріал. А оскільки будівництво наше незвичайне, то і матеріал у нас особливий — кращі ваші якості. Хай кожен із вас у будову загального Будинку особистості дасть одну свою цеглину — одну свою кращу якість. Отже, починаймо.
Першим у будь-якому будівництві закладають фундамент, бо саме від нього залежить міцність будинку.
Що, на вашу думку, ми повинні закласти у фундамент Будинку особистості? (Здібності, здоров 'я, родина, темперамент, традиції і звичаї народу, інтуїція.)
Стіни можна порівняти з характером людини. З яких цеглинок, на вашу думку, ми побудуємо стіни Будинку особистості? (Доброта, любов, дружба, розуміння, милосердя, толерантність, повага, чесність, справедливість, дисциплінованість, принциповість, мужність, ініціативність, наполегливість, працелюбність, акуратність , щирість, відкритість, відвертість, чуйність, доброзичливість , довірливість, ввічливість, мудрість, порядність, цікавість, гідність, відкритість, старанність, лідерство, вдячність, , скромність, організованість тактовність, вимогливість, відповідальність, дотримання слова, щедрість, відданість, колективізм, розсудливість, товариськість, гордість, організованість, захопленість, ощадливість, енергійність, послідовність)
Що може бути світлом у віконці нашого будиночка? (Уміння любити людей.)
І нарешті, що завершує будь-який будинок? Правильно. Це його дах. У нашому розумінні — це те, до чого прагне особистість. (Мрія, ціль, реалізація планів,опанування професією(професійність), створення сім’ї )
Що прикрасить наш будинок? ( кольорова квітка, на пелюстках якої слова: життєрадісність, оптимізм, зовнішній вигляд, духовність, захоплення)
Ось і побудували ми прекрасну будівлю — Будинок особистості.
Мені б дуже хотілося, діти, щоб кожен із вас побудував такий прекрасний будинок у своїй душі і беріг його від усього, що могло б його зруйнувати.
Учениця.
Запам'ятай, дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити:
Людина для добра приходить в світ
Й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, що б хто не говорив.
Й не кожному зробити це вдається,
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Та ти людина і тому учись
Добро творити, людям співчувати.
До цього світу пильно придивись,
Злим помислам навчися лад давати.
Йди з добротою — це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям.
Хай доброта в душі суцвіттям квітне.
Учитель. Дорослість дитини визначає її моральність. Подумайте і скажіть, завдяки якій рисі ви відчуваєте, що дорослішаєте.
(Інтерактивна вправа «Мікрофон»: діти по черзі називають свої якості, які їм допомагають відчути дорослість «» Я вважаю, що мені..».)
Учитель. Усі названі вами якості допомагають нам комфортно жити серед людей, знаходити вихід із будь-яких життєвих ситуацій, вирішувати конфлікти. Наші вчинки характеризують нас самих. Попрацюємо в групах, розв’язуючи конкретні життєві ситуації. Зробіть висновок, закінчивши думку: «Щоб добре жилося серед людей, необхідно...».
(Кожна група отримує свою ситуацію, обговорює її і записує висновок на листку, прикріплює на дошці під початком думки, ознайомивши інших із ситуацією. Виступ почати словами:»Ми обговорили цю ситуацію і вирішили…», «Ми у групі дійшли такого висновку…», «Порадившись, ми вирішили…»
Ситуація 1. Сергій поспішав додому після тренування. Несподівано його увагу привернув мобільний телефон, що лежав на дорозі. Він дуже зрадів такій знахідці, підняв її, а в голову спала думка: «Ось і подарунок для тата на день народження».
Ситуація 2. Учитель захворів, і на заміну в клас прийшов його колега. Урок почався з перевірки домашнього завдання, але всі учні, змовившись, сказати, що не готові відповідати з теми, бо цей матеріал ще не вивчали. І тоді новий учитель, за рахунок нового матеріалу, повторно пояснив цю тему.
Ситуація 3. Ви стали свідкам того, що над вашим однокласникам насміхаються хлопці з інших класів, користуючись його наївністю, довірливістю. Вчись жити серед людей і для людей.)
Учитель. Діти, у житті часто буває, що ми занадто поблажливо ставимось самі до себе, жаліємо себе, виправдовуємо власні вчинки, з одного боку, а з іншого, насміхаємось над товаришем, учителем, ставимо інших людей в незручне становище. Прислухайтесь до моїх порад, щоб душа і совість залишались чистими перед своїм сумлінням. (Учитель у вигляді хмарок вивішує правила )
1. Учись переборювати свої корисливі бажання.
2. Перш ніж завдати комусь прикрощів, постав себе на його місце.
3. Не соромся добрих поривань.
4. Сильніший той, у кого не кулаки більші, а багатша душа.
Наступне завдання для груп. Пропоную вам написати віршовані поради «Правила гідної поведінки». Над цим завданням я пропоную попрацювати і нашим гостям.
1 група
Злом на зло не відповідай,
Добро в людині помічай,
Лінь і заздрість проганяй,
Любов і щирість зберігай.
2 група
Допомагай,
пробачай,
пожалій,
зігрій.
3 група
пробачай,
простягай,
усміхнись,
поділись
Учитель. А тепер я запрошую наших гостей і вас , діти, до спілкування.
(Варіанти гостей)
Учитель. Милосердя, доброта, співчуття, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати, допомогти в горі чи біді, чесність — це кращі якості людини. Мені дуже хотілося б. щоб вони були притаманні й вам, щоб ви виросли високоморальними людьми.
А зараз я пропоную скласти розповідь про себе, але про себе — в майбутньому. Уявіть себе дорослими. Ваші розповіді я збережу, до них ми повернемося в 9 класі та порівняємо, як змінилися ваші думки і мрії за ці роки.
(Учитель роздає заготівки листів:
Лист до себе в майбутньому
У майбутньому я, звичайно, буду ______________людиною — це означає
Я буду працювати _____________________________________________________
На роботі я буду намагатися працювати так, щоб людям з мною було ______
_____. А для цього важливо пам 'ятати про те, що__________________
У мене буде сім 'я. Я хочу, щоб взаємини між всіма _______________________
У своїй поведінці з ними я буду ___________________________________________ Особливу увагу, турботу я буду приділяти _________________________________ ______________________________________________________, тому що
У мене будуть друзі, з якими я___________________________________________
Але головне, до чого я буду прагнути у майбутньому,— це__________________
Учитель. Можливо, хтось із вас хоче прочитати свій лист?(Відповіді учнів.)
Учитель. Закінчити сьогоднішню розмову з вами я хочу словами Стендаля, які, власне кажучи, об'єднують все сказане вами сьогодні: «Щоб добре жити серед людей, не треба жити для себе». Людина повинна жити для людини!
Будьмо милосердними, не скупімося на добро, поспішаймо його творити. А ще всім серцем любіть свою землю; своє коріння.
Учень.
Моє село не вмерло і не вмре! —
Тут кожен дім — поезія у прозі.
Живлюща сила напува мене,
Як тільки стану на своїм порозі.
Тут на грядках ростуть кущі поем
І стигнуть на гілках добірні вірші...
Найменша квітка й дерево — тотем.
Щодня і схід, і захід сонця — віщі.
Сиваське — це моє село —
Його так предки називали невідомі.
Не стань коротка, пам'яте моя,
Вертай мене з усіх усюд — додому
Короткою дорогою — в Едем,
У купіль із жасмину й матіоли...
Моє село не вмерло і не вмре — ніколи!
Учитель. Хай нове тисячоліття стане тисячоліттям душі й серця. Дуже хочеться, щоб панівною була мода не тільки в одязі, а були «моди» в житті і такі, про які говорить Любов Забашта в поезії «Моди».
Є моди на зачіски,
На гострі носки в черевиках,
На декольте, на сукні
І на короткі штанці,
На плечі — вузенькі і широкі,
На вуха малі і великі,
І навіть на форму браслета
На ніжній дівочій руці.
І ми, незалежні, зайняті завжди ділом,
Хоч пізно, а все ж плетемося
У моди тієї в хвості.
Та тільки, правду кажучи, я б дуже хотіла,
Щоб стали навік панівними моди в житті:
Моди на світлі душі,
На прямоту, на сердечність,
На серце, повне щедрот...
А ще, скажімо, мода
На щиру людську бентежність.
На вічний дух непокори
До скритих лакуз і підлот.
І наостанок, я хочу побажати, щоб будинок, який ви сьогодні побудували, і в реальному житті був будинком любові, радості і добра.
1